[MOC] Autobus szkolny
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[MOC] Autobus szkolny
Dane techniczne:
Wymiary: szerokość 13, wysokość: 15, długość 48 studów.
Waga około 1,2kg (na złość waga kuchenna odmówiła współpracy, więc ważony był na wadze osobowej, stąd niewielka dokładność pomiaru)
Funkcje:
- napęd - silnik PF XL z przełożeniem 1,75:1
- skręcanie - silnik PF M z przełożeniem 14:1
- otwieranie drzwi - silnik PF M z przełożeniem 24:1
- przednie światła - 2 x PF lights
- manualnie otwierane drzwi kierowcy.
Pozwólcie, ze zaprezentuję kolejny mój pojazd, czyli autobus szkolny w amerykańskim stylu. Nie jest to odwzorowanie żadnego konkretnego modelu, lecz moja własna interpretacja tematu. Chciałem zachować kilka charakterystycznych cech tego typu pojazdów, a więc długi zwis z tyłu, minimalny z przodu, charakterystyczny przedni nos i obły tył.
Pojazd zbudowany głównie dla relaksu, bez presji na zaawansowane mechanizmy. Powstawał w nieco odwróconej kolejności, gdyż zacząłem od karoserii z dachem, potem powstał przód z mechanizmem skrętu, następnie upychałem mechanizm drzwi i napęd w podwoziu. Na samym końcu powstało wnętrze (czyli fotele).
Całe mechanizmy, silniki i pojemnik na baterie udało się zmieścić w podłodze, tak więc w autobusie jest miejsce dla pasażerów:
Mechanizm otwierania drzwi pomimo swojej toporności działa bardzo dobrze. Teoretycznie rządek zębatek ósemek powinien powodować znaczne luzy, ale w praktyce te luzy zupełnie nie przeszkadzają.
Wieże IR znajdują się wewnątrz, nie chciałem burzyć linii dachu ani boków stąd taka decyzja o ich umieszczeniu. Pomimo schowania odbiorników zasięg sterowania jest wystarczający, przynajmniej jak na domowe warunki.
Kilka zdjęć, więcej w galerii, tam również parę zdjęć WIP.
I filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZX4-QHTi ... e=youtu.be[/youtube]
Na zakończenie dla zainteresowanych parę ciekawostek konstrukcyjnych:
Konstrukcja nadwozia jest jak na technic dość nietypowa, gdyż nie posiada jako takiej ramy nośnej. Główną funkcję konstrukcyjną stanowią ściany boczne i one odpowiadają za sztywność całego nadwozia. Do ścian podczepione są kolejne elementy upchnięte w podwoziu, a więc pojemnik z bateriami, moduł napędowy, wieże IR. Można powiedzieć że powstało nadwozie samonośne. Kawałek klasycznej ramy podwozia znajduje się jedynie z przodu w miejscu drzwi i pod przednim "nosem" autobusu.
Kolejną ciekawostką jest przednie oświetlenie.
Ciężko było zmieścić dwa PFowe światełka obok siebie - owszem mieszczą się ale przy maksymalnie skręconych kołach jedno ze świateł trze o koło. Nie chciałem świateł przesuwać bardziej w przód dlatego zastosowałem kawałek światłowodu:
Podsumowując ogólnie jestem zadowolony z MOCa, w szczególności z gładko działających wszystkich mechanizmów, a także z kół własnego pomysłu. Ale niewątpliwie dałoby się wiele rzeczy poprawić czy upiększyć.
Dziękuję za uwagę.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Witam!
Nieważne w jakiej kolejności powstał Twój autobus, grunt, że wszystko działa tak jak powinno. Mogłeś zrobić jeszcze automatyczne otwieranie drzwi od strony kierowcy, bo przecież Amerykanie lubią wszystko co automatyczne :) a chyba jeszcze jedno miejsce masz na wieży IR. Może masz jakiś schemat otwierania drzwi? Ciekawy silnik zastosowałeś w swoim szkolnym autobusie
Nieważne w jakiej kolejności powstał Twój autobus, grunt, że wszystko działa tak jak powinno. Mogłeś zrobić jeszcze automatyczne otwieranie drzwi od strony kierowcy, bo przecież Amerykanie lubią wszystko co automatyczne :) a chyba jeszcze jedno miejsce masz na wieży IR. Może masz jakiś schemat otwierania drzwi? Ciekawy silnik zastosowałeś w swoim szkolnym autobusie
Ostatnio zmieniony 2013-02-26, 16:42 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Dzięki za wszystkie opinie.
Też mi to przeszkadza ale ciężko coś poradzić. Trzeba by było całe błotniki zrobić stylem "systemowym", ale pewnie wtedy gryzłyby się z technicową resztą.
Z silnika medium przez ślimaka (którego akurat nie widać) napęd przenoszony jest na białą zębatkę ze sprzęgłem z24, następnie przez trzy z16 do osi biegnącej w poprzek autobusu. Ta oś napędza jedną z sześciu z8, napęd rozchodzi się na dwie strony poprzez pozostałe z8 do kątowych z12. A te z12 poruszają drugie z12 zamocowane na dole drzwi.
Mam nadzieję że jakoś to wyjaśniłem.
Może dziury w liftarmach, które patrząc z boku są bardzo widoczne?Jetboy pisze:Maska od przodu wygląda nieżle, ale od boku coś mi w niej nie pasuje.
Też mi to przeszkadza ale ciężko coś poradzić. Trzeba by było całe błotniki zrobić stylem "systemowym", ale pewnie wtedy gryzłyby się z technicową resztą.
Jako tło dla konstrukcji Tomka... czemu nie:)bacon pisze:Zgłoś na MOC miesiąca
Czwarty kanał obsługuje światła, wiec musiałaby być kolejna wieża IR.legosamigos pisze:Mogłeś zrobić jeszcze automatyczne otwieranie drzwi od strony kierowcy, bo przecież Amerykanie lubią wszystko co automatyczne :) a chyba jeszcze jedno miejsce masz na wieży IR.
Schematu nie mam ale na tym zdjęciu mniej więcej widać jak drzwi są napędzane:legosamigos pisze:Może masz jakiś schemat otwierania drzwi?
Z silnika medium przez ślimaka (którego akurat nie widać) napęd przenoszony jest na białą zębatkę ze sprzęgłem z24, następnie przez trzy z16 do osi biegnącej w poprzek autobusu. Ta oś napędza jedną z sześciu z8, napęd rozchodzi się na dwie strony poprzez pozostałe z8 do kątowych z12. A te z12 poruszają drugie z12 zamocowane na dole drzwi.
Mam nadzieję że jakoś to wyjaśniłem.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
Czaderskie jest to obniżenie się drzwi przed otwarciem i podwyższenie po zamknięciu, nie wiem czy było to zamierzone czy nie. ale efekt jest rewelacyjny.
Też mam w planie zbudować autobus technic, ale myślałem raczej o czymś spotykanym w polskich miastach. Poza tym jest daleko w kolejce więc przyjdzie na niego długo poczekać.
Też mam w planie zbudować autobus technic, ale myślałem raczej o czymś spotykanym w polskich miastach. Poza tym jest daleko w kolejce więc przyjdzie na niego długo poczekać.
Dzięki wszystkim za oddane głosy!
Już niedługo nowy moc
Już niedługo nowy moc
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
Kolejny fajny MOC w Twoim wykonaniu. Miniaturyzacja która mi się podoba. Mechanizm otwierania drzwi bardzo dobry i nieoczekiwany efekt widoczny na filmie w postaci niewielkiego podnoszenia i opuszczania drzwi który wynika z luzów na drzwiach. Moim zdaniem przód autobusu widziany z boku psują czarne słupki, może żółte byłyby lepsze.
- Uncle Jaca
- Posty: 1122
- Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- brickshelf: jacaelnegro
-
Fajny MOC. Ładnie zrobiona, technic'owa karoseria. No i drzwi - otwieranie, pierwsza klasa.
Błogosławiony ten, co nie ma nic do powiedzenia, a pomimo to milczy...
Moja kolekcja
Moja kolekcja
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
No tak, co prawda już prawdopodobnie przesądzone, kto zajmmie I miejsce za MOC w miesiącu lutym (o ile TT wystawi swoją pracę), ale może chociaż na pudło wskoczysz :Dbacon pisze:Póki co jeszcze nie zgłosił swojej pracy :)solic pisze:Jako tło dla konstrukcji Tomka... czemu nie:)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Dziękuję za miłe słowa.
Nielegowe jest ucięcie go na odpowiednią długość. Ale to jest w sumie element podobny do flexów, więc traktuję go podobnie, poza tym miałem zniszczony egzemplarz z jednej strony więc w całości i tak do niczego się nie nadawał.
Jeszcze raz dziękuję ca ciepłe przyjęcie.
ontek pisze:Czaderskie jest to obniżenie się drzwi przed otwarciem i podwyższenie po zamknięciu, nie wiem czy było to zamierzone czy nie. ale efekt jest rewelacyjny.
To obniżanie i podnoszenie drzwi wyszło zupełnie przypadkowo. Gdy kończy się możliwości ruchu obrotowego zębatki z12 dociskają się nawzajem i jedyny ruch jaki powodują to tam gdzie jest minimalny luz czyli lekko odpychają się od siebie unosząc drzwi.piotrek839 pisze:Mechanizm otwierania drzwi bardzo dobry i nieoczekiwany efekt widoczny na filmie w postaci niewielkiego podnoszenia i opuszczania drzwi który wynika z luzów na drzwiach.
Czarna ramka miała być w założeniu obwódką szyby. Z pewnością dałoby się cały przód lepiej wymodelować...piotrek839 pisze:Moim zdaniem przód autobusu widziany z boku psują czarne słupki,
Zawieszenia brak, więc może trochę trząść:)JacaLN pisze:wsiadam i jadę bez aviomarin.
Owszem, to jest legowy światłowód, o taki: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=x400c20krowkens pisze:Rozwiązanie ze światłowodem - bomba. Czy to LEGOwy światłowód?
Nielegowe jest ucięcie go na odpowiednią długość. Ale to jest w sumie element podobny do flexów, więc traktuję go podobnie, poza tym miałem zniszczony egzemplarz z jednej strony więc w całości i tak do niczego się nie nadawał.
Jeszcze raz dziękuję ca ciepłe przyjęcie.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Mam pytanie, a drzwi nie powinny się otwierać na zewnątrz?
http://www.youtube.com/watch?v=pgSrUY4zVtM
Wiem, że nie wzorowałeś się na konkretnym modelu, ale taki, który jest podobny do Twojego ma właśnie otwieranie drzwi na zewnątrz i zabrakło duzych czerwono- pomarańczowych świateł u góry, ale to juz mały szczegół :)
http://www.youtube.com/watch?v=pgSrUY4zVtM
Wiem, że nie wzorowałeś się na konkretnym modelu, ale taki, który jest podobny do Twojego ma właśnie otwieranie drzwi na zewnątrz i zabrakło duzych czerwono- pomarańczowych świateł u góry, ale to juz mały szczegół :)
Ostatnio zmieniony 2013-02-27, 13:18 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
O światłach u góry pamiętałem, ale nie chciałem burzyć łuku na krawędzi dachu dlatego je odpuściłem.
A z tymi drzwiami to faktycznie, nie sprawdzałem tego wcześniej. Oglądałem różne zdjęcia w trakcie budowy, ale jakoś umknął mi ten szczegół. A właściwie to wydawało mi się zupełnie oczywiste, że drzwi otwierają się do środka tak jak w europejskich autobusach komunikacji miejskiej. Zresztą drzwi otwierane do wewnątrz wydają się być bezpieczniejsze.
Poszukałem w sieci i trafiają się również amerykańskie autobusy z drzwiami do wewnątrz, ale głównie jednoskrzydłowymi albo harmonijkowymi.
W sumie przeróbka w moim modelu byłaby prosta, trzeba jedynie zmienić sposób blokowania drzwi w pozycji zamknięte.
A z tymi drzwiami to faktycznie, nie sprawdzałem tego wcześniej. Oglądałem różne zdjęcia w trakcie budowy, ale jakoś umknął mi ten szczegół. A właściwie to wydawało mi się zupełnie oczywiste, że drzwi otwierają się do środka tak jak w europejskich autobusach komunikacji miejskiej. Zresztą drzwi otwierane do wewnątrz wydają się być bezpieczniejsze.
Poszukałem w sieci i trafiają się również amerykańskie autobusy z drzwiami do wewnątrz, ale głównie jednoskrzydłowymi albo harmonijkowymi.
W sumie przeróbka w moim modelu byłaby prosta, trzeba jedynie zmienić sposób blokowania drzwi w pozycji zamknięte.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...