[MOC] Four tracker

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

[MOC] Four tracker

#1 Post autor: solic »

Obrazek

Taka bardziej ciekawostka niż pełnoprawny MOC. Wrzucam, bo może kogoś zainteresują zastosowane rozwiązania albo całość zainspiruje do zbudowania czegoś na podobny temat.

Zewnętrznie nie ma się nad czym rozpisywać - zwykły jeżdżący naleśnik. Chodziło o prostotę formy, poza tym trudno o nagromadzenie detali przy większości powierzchni pokrytych gąsienicami.

To, na co chciałbym zwrócić uwagę to napęd. Trzy silniki napędzają cztery gąsienice. Dwie zewnętrzne gąsienice są podpięte bezpośrednio do silników (z przełożeniem 5,4:1). Wewnętrzne gąsienice są napędzane przez mechanizmy różnicowe. Każdy dyferencjał różnicuje napęd pochodzący z silnika napędzającego zewnętrzną gąsienicę oraz pochodzący od trzeciego silnika środkowego. Opis może jest dość zawiły, dlatego prościej będzie popatrzeć na schemat:

Obrazek

W zależności od tego który silnik jest włączony i w jakim kierunku, poszczególne gąsienice mogą być napędzane, napędzane z połową prędkości lub być zatrzymane.
Możliwe jest kilka trybów jazdy (a także kilka trybów, które do sensownej jazdy się nie nadają), starałem się je ująć na poniższym schemacie:

Obrazek

Z praktycznego punktu widzenia taki napęd sprawuje się... średnio. Główną cechą jest to, że można skręcać z różnym promieniem skrętu. Większy promień będzie gdy jedna gąsienica kręci się z pełną prędkością, jedna z połową a pozostałe dwie stoją, natomiast mniejszy promień skrętu uzyskamy przy dwóch gąsienicach napędzanych z pełną prędkością, jedną z połową prędkości i jedną zatrzymaną.
No i zawracanie w miejscu jest dość eleganckie, gdy obie zewnętrzne gąsienice kręcą się z pełną prędkością, a wewnętrzne z połową prędkości.

Kilka zdjęć, reszta będzie tutaj: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=525494

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Yb4ojr4hUyw[/youtube]

Dziękuję za uwagę.
Ostatnio zmieniony 2013-03-29, 14:53 przez solic, łącznie zmieniany 1 raz.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...

Jetboy

#2 Post autor: Jetboy »

Trochę bez sensu, ale ciekawe.
Edit: chociaż w sumie mechanizm można rozsunąć wsadzić doś pomiędzy gasienice i mieć dużą platformę, zdolną ponieść całkiem spory ciężar.
Ostatnio zmieniony 2013-03-29, 13:18 przez Jetboy, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 820
Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: blizzard00453005_0000002

 

#3 Post autor: blizzard »

Jeżdżący masażer stóp!

Nexus 7

#4 Post autor: Nexus 7 »

Ciekawe. Stosuje sie gdzies w praktyce takie rozwiazanie?

Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

#5 Post autor: solic »

Masażer stóp... w sumie czemu nie:)

Prawdę mówiąc nie wiem czy w rzeczywistości takie coś istnieje... raczej nie. Jako pojazd załogowy byłoby to mało praktyczne.
Z rzeczywistych urządzeń to chyba najbliżej jest szlifierka taśmowa:)
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...

piotrpki
Posty: 54
Rejestracja: 2012-01-11, 20:16
Lokalizacja: warszawa

#6 Post autor: piotrpki »

Rewelacja!!!
Zawsze taki chciałem, nie żeby o napędzie ale tak miał wyglądać,
wejście ma mieć między dolną, a górną gąsienicą. W środku kabinę satelitarną
żeby mógł jeździć na obie strony .

Awatar użytkownika
Jantin
Posty: 473
Rejestracja: 2006-08-23, 08:37
Lokalizacja: Warszawa

#7 Post autor: Jantin »

Obrazek
Takie tam skojarzenie :D

Awatar użytkownika
bonczyk85
Posty: 289
Rejestracja: 2012-03-26, 11:24
Lokalizacja: Wyszków/Warszawa
brickshelf: bonczyk85

 

#8 Post autor: bonczyk85 »

Jantin pisze:Obrazek
Takie tam skojarzenie :D
Pomyślałem dokładnie o tym samym.
Dałoby się to podwozie jakoś zabudować?
My sets
Kolekcjonować czy budować... a może jedno i drugie...?

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#9 Post autor: Waler »

Eeee.., możesz mi wytłumaczyć jaki jest sens zatrzymywania środkowych albo zewnętrznych gąsienic, podczas kiedy druga para się kręci (a pojazd stoi w miejscu) ?
Mimo, że sporo tu trybów i jest pomysł, nie widzę żadnego sensownego zastosowania takiej konstrukcji gdziekolwiek.

Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

#10 Post autor: solic »

Kręcenie tylko zewnętrznymi gąsienicami podczas gdy wewnętrzne stoją nie ma sensu - masz rację. Ale są to tryby pracy, które da się uzyskać, natomiast nie ma konieczności ich stosowania. Zresztą na grafice przedstawiającej możliwe kombinacje poruszania gąsienicami zaznaczyłem, że te tryby są bezużyteczne.

Celem zasadniczym mechanizmu było uzyskanie napędzania wewnętrznych gąsienic z połową prędkości, co chyba przyznasz - przy skręcaniu pojazdem ma sens.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#11 Post autor: Żbik »

Ciekawy patent. Czyżby przymiarka do czegoś takiego:

Obrazek
? :)

Awatar użytkownika
benny80
Posty: 162
Rejestracja: 2004-06-28, 10:13
Lokalizacja: Katowice
brickshelf: benny80
Kontakt:

 

#12 Post autor: benny80 »

E no...
Mała modyfikacja, potem budowa jeszcze 3 takich i masz kontrakt z NASA, kiedy wznowią loty załogowe w kosmos. ;D

Obrazek

A na poważnie, to różny promień skrętu równie dobrze uzyskałbyś skrzynią biegów na każdej z gąsienic, wybierając różne przełożenia - zastosowałem to w mojej JgPanterze po tegorocznej przeróbce i działa bardzo sprawnie.

Oczywiście w celach doświadczalnych Twoja konstrukcja jest zaiste ciekawa i skomplikowana. No i nieźle hałasuje ;)
Pozdrawiam! B. ;)
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD

Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

#13 Post autor: solic »

Niewątpliwie można zabudować na takim podwoziu różne platformy, zwałowarki, czy cokolwiek innego. Tyle, że do cięższych zastosowań konieczne byłoby wzmocnienie całej konstrukcji. I punkty mocowania nadwozia w obecnej formie podwozia byłyby problematyczne.

Ten pojazd z SW ma chyba cztery osobne moduły dwugąsienicowe, chociaż mogę się mylić.

Dla mnie temat był typowo eksperymentalny i na razie nic wielkiego na gąsienicach nie planuję.

Benny, oczywiście redukcję prędkości można osiągnąć innymi sposobami, możliwe że bardziej skutecznymi. Mając już gotowy ten pojazd z obecnym mechanizmem, wymyśliłem wersję alternatywną, gdzie zamiast środkowego silnika napędowego wystarczyłoby zamontować blokadę osi pomiędzy dyferencjałami. Przy zablokowanej tej osi wewnętrzne gąsienice poruszałyby się wolniej, przy odblokowanej osi miałyby możliwość poruszania z pełną prędkością.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...

Awatar użytkownika
benny80
Posty: 162
Rejestracja: 2004-06-28, 10:13
Lokalizacja: Katowice
brickshelf: benny80
Kontakt:

 

#14 Post autor: benny80 »

solic pisze:(..)
Benny, oczywiście redukcję prędkości można osiągnąć innymi sposobami, możliwe że bardziej skutecznymi. Mając już gotowy ten pojazd z obecnym mechanizmem, wymyśliłem wersję alternatywną, gdzie zamiast środkowego silnika napędowego wystarczyłoby zamontować blokadę osi pomiędzy dyferencjałami. Przy zablokowanej tej osi wewnętrzne gąsienice poruszałyby się wolniej, przy odblokowanej osi miałyby możliwość poruszania z pełną prędkością.
Możesz też wstawić tam silnik, a wtedy prawe (przeciwne) obroty i na wyjściu całości masz wolną jazdę, stop masz średnie, lewe (zgodne) masz szybką jazdę.
Miałem taki patent w moim HS845 jeszcze w Kielcach do uzyskania różnych prędkości nawijania głównej liny.
Eot. ;)
Pozdrawiam! B. ;)
______________
27.02.2009 AD
27.07.2011 AD

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#15 Post autor: piotrek839 »

Ciekawy napęd, a konstrukcja doskonała w swym działaniu. Przewraca się i jedzie dalej. Gdyby jeszcze gąsienice były gumowe i był nieco lżejszy to byłby idealny.

ODPOWIEDZ