Zawór
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
Zawór
Realizuję mały projekt, w którego części jest kontrola przepływu cieczy - wlewanie dokładnej ilości płynu do pojemnika.
Podczas budowy napotkałem na problem, który wymaga skonsultowania. Mianowicie nie mam pomysłu na stworzenie zaworu sterowanego (zamykanie/otwieranie) silnikiem.
Idea jest taka, że przy odpowiednim poziomie cieczy czujnik z EV3 (wiem, że to nie jest dział "Mindstorms", ale problem wydał mi się bardziej "technicowy") wysyła sygnał do silnika, który błyskawicznie zamyka przepływ. Kupiłem przewód do spryskiwaczy od Fiata 126P, który idealnie mieści się w otwory w elementach Technic, jednak jest od zbyt gruby, żeby sukcesywnie ścisnąć (taki był mój pierwotny pomysł na zatrzymanie wlewania) go przy pomocy tego silnika. W założeniu zawór miał działać szybko, ściskać mocno i miał mieć niewielkie gabaryty.
Poszukuję pomysłów konstrukcyjnych, rad jaki przewód byłby najbardziej optymalny, żeby móc bez problemu kontrolować wlewanie.
Z góry dziękuję za zainteresowanie problemem.
Podczas budowy napotkałem na problem, który wymaga skonsultowania. Mianowicie nie mam pomysłu na stworzenie zaworu sterowanego (zamykanie/otwieranie) silnikiem.
Idea jest taka, że przy odpowiednim poziomie cieczy czujnik z EV3 (wiem, że to nie jest dział "Mindstorms", ale problem wydał mi się bardziej "technicowy") wysyła sygnał do silnika, który błyskawicznie zamyka przepływ. Kupiłem przewód do spryskiwaczy od Fiata 126P, który idealnie mieści się w otwory w elementach Technic, jednak jest od zbyt gruby, żeby sukcesywnie ścisnąć (taki był mój pierwotny pomysł na zatrzymanie wlewania) go przy pomocy tego silnika. W założeniu zawór miał działać szybko, ściskać mocno i miał mieć niewielkie gabaryty.
Poszukuję pomysłów konstrukcyjnych, rad jaki przewód byłby najbardziej optymalny, żeby móc bez problemu kontrolować wlewanie.
Z góry dziękuję za zainteresowanie problemem.
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
Ja otwieranie i zamykanie zaworu oryginalnego pneumatycznego rozwiązałem servem PF. 4 zębatki (a w innej konfiguracji, którą odkryłem później - dwie) i wszystko elegancko działa.
Servo ma auto powrót, działa szybko i zawory chodzą bardzo dobrze.
Wzorowałem się na tym pomyśle:
lecz zmodyfikowałem go na swój sposób, tak iż została tylko idea takiego mechanizmu, ponieważ ten z takim układem zębatek nie do końca otwiera zawór i powietrze schodzi bardzo powoli a mi chodziło o maksymalne otworzenie zaworu.
Servo ma auto powrót, działa szybko i zawory chodzą bardzo dobrze.
Wzorowałem się na tym pomyśle:
lecz zmodyfikowałem go na swój sposób, tak iż została tylko idea takiego mechanizmu, ponieważ ten z takim układem zębatek nie do końca otwiera zawór i powietrze schodzi bardzo powoli a mi chodziło o maksymalne otworzenie zaworu.
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
Nie chodziło mi o teorie. Chciałbym wiedzieć czy ktoś to sprawdzał w praktyce i jakie były tego wyniki.BJ pisze:Czysto teoretycznie zaworom nie powinno robić różnicy. Natomiast duże siłowniki mają metalowe części. Prędzej użyłbym jakiegoś oleju.
Może inne pytanie. Czy ktoś próbował z cieczami (woda, emulsja, oleje)?
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
O ile dobrze pamiętam nieciekawe, to jest w końcu pneumatyka nie hydraulika. Gdzieś kiedyś na forum był o tym wątek, z tym, że było to parę ładnych lat temu, można przeszukać forum ;)piotrek839 pisze:Nie chodziło mi o teorie. Chciałbym wiedzieć czy ktoś to sprawdzał w praktyce i jakie były tego wyniki.
Edit: Co nieco jest w tym wątku: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=3940
Ostatnio zmieniony 2014-02-22, 01:23 przez Bricksley, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
Ten wątek utwierdził mnie w przekonaniu co sam podejrzewałem. Nikt nie próbował z cieczami bo się po prostu nie da, zwłaszcza w przypadku zaworów o których pisali koledzy powyżej.Karol pisze:Edit: Co nieco jest w tym wątku: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=3940
Wracając do tematu głównego. Na zamknięcie przepływu cieczy powinno się oddziaływać z zewnątrz. Mi do głowy przychodzi jedynie pomysł na zaciskanie wężyka. W przypadku wody zaciskanie powinno być szczególnie mocne.
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
Efferman zrobił taki test:
https://www.youtube.com/watch?v=q2Tatyd085g
Na filmie widać jak kapie woda z siłownika a nie był on jakoś specjalnie obciążony. W układzie nie ma też zaworu.
https://www.youtube.com/watch?v=q2Tatyd085g
Na filmie widać jak kapie woda z siłownika a nie był on jakoś specjalnie obciążony. W układzie nie ma też zaworu.
Niema innego dobrze działającego rozwiązania niż zaciskanie przewodu. Taki sposób zaciskania był nawet w konstrukcji sygnowanej przez OFICJALNY TEAM LEGO MINDSTORMS. Z tym tylko że zamiast wody było wysokie ciśnienie.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CuW73P5PanM[/youtube]
Specjalnie rozmawiałem z tym chińczykiem projektantem Mindstorms (zapomniałem jak ma na imię) w jaki sposób jest sterowanie zamknięcia wysokiego ciśnienia i rozbierał jedną sekcję dla mnie i mi pokazał.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CuW73P5PanM[/youtube]
Specjalnie rozmawiałem z tym chińczykiem projektantem Mindstorms (zapomniałem jak ma na imię) w jaki sposób jest sterowanie zamknięcia wysokiego ciśnienia i rozbierał jedną sekcję dla mnie i mi pokazał.
Ostatnio zmieniony 2014-02-23, 20:22 przez judam, łącznie zmieniany 1 raz.