[MOC] TATRA 813 6x6x4
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
[MOC] TATRA 813 6x6x4
Witam,
Prezentuję moją kolejną konstrukcję: TATRA 813 6x6x4
Do trzech razy sztuka - po zbudowaniu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20255]Tatry T815 8x8[/URL] oraz Tatry T813 Kolos 8x8 jest w końcu konstrukcja nadająca się do publikacji w dziale "Sporty motorowe" nie zaś w dziale "Technic"
Po kolei:
DANE TECHNICZNE
-Skala: 1:12
-Rozstaw osi: 20 + 32 study
-Wymiary (L x W x H): 70 x 22 x 27 [cm]
-Masa: ok. 3,9 kg
-Napęd: 3 x PF XL-motor
-Skręt: PF L-motor
-Zmiana biegów 2 x LA + PF M-motor
-Liczba biegów: 2
-Przełożenie
bieg 1. 1:9
bieg 2. 1:5
NAPĘD i SKRZYNIA BIEGÓW
Auto napędzane jest przez 3 silniki XL.
W zależności od wybranego biegu przełożenie z silników na koła wynosi 1:9 lub 1:5.
Nauczony doświadczeniem w aucie zastosowałem 2 identyczne skrzynie biegów, skrzynie znajdują się między 1 i 2 osią oraz między 2 i 3 osią. Wyjścia obu skrzyń są ze sobą połączone, skrzynie są ze sobą sprzężone tak więc wszystkie koła pracują zależnie od siebie. Zmiana biegów również odbywa się jednocześnie na obu posuach, zmiana biegów realizowana jest za pomocą 2 siłowników LA oraz silnika M
Zmiana biegów odbywa się płynnie, szybko i precyzyjnie
UKŁAD SKRĘTU
Żeby utrudnić sobie życie zdecydowałem się po pierwsze na koła z Power Pullera a po drugie na 2 osie skrętne przy 3-osiowym pojeździe.
Układ skrętu realizowany jest przez silnik L przekazujący napęd na 2 listwy Rack 7L z różnym przełożeniem. W układzie skrętu brak sprzęgła, należy więc używać tej funkcji z wyczuciem.
ZAWIESZENIE
Odpuściłem sobie realne odwzorowanie zawieszenia jak w ostatniej Tatrze, dodatkowo zamiast Legowych amortyzatorów użyłem gumek-recepturek, w zasadzie całe zawieszeni opiera się na rozwiązaniu jak poniżej:
Pomimo swojej masy auto nie ugina się pod swoim ciężarem, gumkowa amortyzacja w pełni spełnia swoje zadanie. Prześwit auta też jest całkiem przyzwoity.
WYGLĄD OGÓLNY / PODSUMOWANIE
Nie oszukujmy się - auto jest brzydkie jak noc, ale takie było założenie - przede wszystkim ma jeździć i pokonywać przeszkody, dopiero potem może wyglądać.
Dodatkowo oszczędzałem na masie gdzie tylko się dało co chyba widać, ale Tatra i tak waży prawie 4 kg, zakładałem, że nie przekroczy 3 kg, same koła ważą 1,1 kg, użycie kół PP spowodowało budowanie w większej skali więc i to miało wpływ na ostateczną wagę.
W aucie są: lusterka, otwierane drzwi, fotele, kierownica, dźwignia zmiany biegów, wycieraczki. Brak w aucie atrapy silnika, po pierwsze nie było miejsca, po drugie nie wiem gdzie w oryginale się znajdował. Powiedzmy, że jeden z silników XL znajduje się tam gdzie oryginał co czyni auto zgodne z regulaminem TrTr :)
Najważniejsze jest to, iż auto w końcu jest w stanie pokonać przeszkody.
Poniżej galeria i film z jazdy po przeszkodach, na razie w domu. Jeśli będzie okazja to nagram film w terenie.
FILM
Prezentuję moją kolejną konstrukcję: TATRA 813 6x6x4
Do trzech razy sztuka - po zbudowaniu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20255]Tatry T815 8x8[/URL] oraz Tatry T813 Kolos 8x8 jest w końcu konstrukcja nadająca się do publikacji w dziale "Sporty motorowe" nie zaś w dziale "Technic"
Po kolei:
DANE TECHNICZNE
-Skala: 1:12
-Rozstaw osi: 20 + 32 study
-Wymiary (L x W x H): 70 x 22 x 27 [cm]
-Masa: ok. 3,9 kg
-Napęd: 3 x PF XL-motor
-Skręt: PF L-motor
-Zmiana biegów 2 x LA + PF M-motor
-Liczba biegów: 2
-Przełożenie
bieg 1. 1:9
bieg 2. 1:5
NAPĘD i SKRZYNIA BIEGÓW
Auto napędzane jest przez 3 silniki XL.
W zależności od wybranego biegu przełożenie z silników na koła wynosi 1:9 lub 1:5.
Nauczony doświadczeniem w aucie zastosowałem 2 identyczne skrzynie biegów, skrzynie znajdują się między 1 i 2 osią oraz między 2 i 3 osią. Wyjścia obu skrzyń są ze sobą połączone, skrzynie są ze sobą sprzężone tak więc wszystkie koła pracują zależnie od siebie. Zmiana biegów również odbywa się jednocześnie na obu posuach, zmiana biegów realizowana jest za pomocą 2 siłowników LA oraz silnika M
Zmiana biegów odbywa się płynnie, szybko i precyzyjnie
UKŁAD SKRĘTU
Żeby utrudnić sobie życie zdecydowałem się po pierwsze na koła z Power Pullera a po drugie na 2 osie skrętne przy 3-osiowym pojeździe.
Układ skrętu realizowany jest przez silnik L przekazujący napęd na 2 listwy Rack 7L z różnym przełożeniem. W układzie skrętu brak sprzęgła, należy więc używać tej funkcji z wyczuciem.
ZAWIESZENIE
Odpuściłem sobie realne odwzorowanie zawieszenia jak w ostatniej Tatrze, dodatkowo zamiast Legowych amortyzatorów użyłem gumek-recepturek, w zasadzie całe zawieszeni opiera się na rozwiązaniu jak poniżej:
Pomimo swojej masy auto nie ugina się pod swoim ciężarem, gumkowa amortyzacja w pełni spełnia swoje zadanie. Prześwit auta też jest całkiem przyzwoity.
WYGLĄD OGÓLNY / PODSUMOWANIE
Nie oszukujmy się - auto jest brzydkie jak noc, ale takie było założenie - przede wszystkim ma jeździć i pokonywać przeszkody, dopiero potem może wyglądać.
Dodatkowo oszczędzałem na masie gdzie tylko się dało co chyba widać, ale Tatra i tak waży prawie 4 kg, zakładałem, że nie przekroczy 3 kg, same koła ważą 1,1 kg, użycie kół PP spowodowało budowanie w większej skali więc i to miało wpływ na ostateczną wagę.
W aucie są: lusterka, otwierane drzwi, fotele, kierownica, dźwignia zmiany biegów, wycieraczki. Brak w aucie atrapy silnika, po pierwsze nie było miejsca, po drugie nie wiem gdzie w oryginale się znajdował. Powiedzmy, że jeden z silników XL znajduje się tam gdzie oryginał co czyni auto zgodne z regulaminem TrTr :)
Najważniejsze jest to, iż auto w końcu jest w stanie pokonać przeszkody.
Poniżej galeria i film z jazdy po przeszkodach, na razie w domu. Jeśli będzie okazja to nagram film w terenie.
FILM
Ostatnio zmieniony 2015-08-28, 11:01 przez noniusz, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Wybrałeś sobie najgorszą pod względem zwrotności konfigurację :> Wygląda bardzo rasowo, zwłaszcza z tymi ogromnymi kołami. Porusza się całkiem żwawo, ale tak naprawdę odpowiedź na pytanie czy nadaje się to do jazdy w teren otrzymasz na testach outdoorowych.
Kabina jest niestety tragiczna, proporcje gdzieś się kompletnie pogubiły. Myślę, że można ją zmniejszyć z korzyścią dla masy i wyglądu.
Kabina jest niestety tragiczna, proporcje gdzieś się kompletnie pogubiły. Myślę, że można ją zmniejszyć z korzyścią dla masy i wyglądu.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Jak na swoją wagę to jeździ nawet sprawnie ale w warunkach bojowych raczej daleko byś nią nie zajechał, po pierwsze przez masę, po drugie przez mały kąt skrętu kół.
Fajnie, że kombinujesz i robisz kolejne podejście do tematu ale koła z PP to nie jest dobry kierunek ;)
Fajnie, że kombinujesz i robisz kolejne podejście do tematu ale koła z PP to nie jest dobry kierunek ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
@Cieślu
Tak wiem, kabina jest że tak powiem do pokazywania w radiu :)
ale oryginał też jest jakiś taki dziwnie nieproporcjonalny, przynajmniej na blueprincie, wg którego budowałem:
@3dom
Tak jak Ci pisałem na samym początku na PW zdawałem sobie sprawę, że kołami PP strzelę sobie w kolano ale i tak jestem bardzo pozytywnie zaskoczony końcowym wynikiem.
Co do promienia skrętu, niestety koła od PP to straszne ograniczenie, szerokość kabiny to 27 kropek, przez zachodzenie kół przy skręcie rama podwozia ma zaledwie 5 kropek szerokości, przy większym promieniu rama musiała by mieć szerokość 1 liftarma :)
Ech te sentymenty... Ale to zdecydowanie ostatnia tego typu konstrukcja na kołach PP :)
Wg waszych opinii auto kiepsko poradzi sobie w terenie, muszę to zweryfikować i przed złomowaniem wyruszyć w plener.
Tak wiem, kabina jest że tak powiem do pokazywania w radiu :)
ale oryginał też jest jakiś taki dziwnie nieproporcjonalny, przynajmniej na blueprincie, wg którego budowałem:
@3dom
Tak jak Ci pisałem na samym początku na PW zdawałem sobie sprawę, że kołami PP strzelę sobie w kolano ale i tak jestem bardzo pozytywnie zaskoczony końcowym wynikiem.
Co do promienia skrętu, niestety koła od PP to straszne ograniczenie, szerokość kabiny to 27 kropek, przez zachodzenie kół przy skręcie rama podwozia ma zaledwie 5 kropek szerokości, przy większym promieniu rama musiała by mieć szerokość 1 liftarma :)
Ech te sentymenty... Ale to zdecydowanie ostatnia tego typu konstrukcja na kołach PP :)
Wg waszych opinii auto kiepsko poradzi sobie w terenie, muszę to zweryfikować i przed złomowaniem wyruszyć w plener.
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
U Ciebie jest coś nie tak z tym przednim nawisem. Moim zdaniem schodzi zbyt nisko, poza tym w oryginale schodzi delikatnym skosem w górę ku przodowi pojazdu, u Ciebie tego nie ma.noniusz pisze:Tak wiem, kabina jest że tak powiem do pokazywania w radiu :)
ale oryginał też jest jakiś taki dziwnie nieproporcjonalny, przynajmniej na blueprincie, wg którego budowałem:
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
No nie przesadzajmy:) Spośród zbudowanych przeze mnie ciężarówek właśnie w tej układ skrętu działa najlepiej.Krucz3k pisze:skręt w tym zestawieniu to porażka całkowita niestety...
Tak jak pisałem koła od PP to straszne ograniczenie, ich szerokość determinuje wiele rzeczy, m.in. mały promień skrętu.
Po raz kolejny budowałem model z "resztek", dużo klocków siedzi nadal w moim modelu [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=22051]Svetruck TMF12-9[/URL], dodatkowo tak jak pisałem - estetyka w tym przypadku nie była najważniejsza, dlatego kabina wygląda jakby była ciosana siekierą :)Cieślu pisze:U Ciebie jest coś nie tak z tym przednim nawisem. Moim zdaniem schodzi zbyt nisko, poza tym w oryginale schodzi delikatnym skosem w górę ku przodowi pojazdu, u Ciebie tego nie ma.
- Uncle Jaca
- Posty: 1122
- Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- brickshelf: jacaelnegro
-
Zastanawiałem się jak finalnie ogarniesz tą Tatrę (dodatkowo pisałeś mi, że planujesz zastosować PP koła), widać dużo pracy włożonej w budowę i pochwalić trzeba, że tak jak założyłeś tak konsekwentnie zbudowałeś. Inna kwestia jak z dzielnością w terenie?!
Zrób testy (i jakie filmiszcze) w terenie i zobacz (pokaż) jak połyka progi pionowe 7cm i jak zawija slalomy - wtedy przede wszystkim sam poznasz odpowiedź jaką dysponujesz Trialówką.
Btw,
Zrób testy (i jakie filmiszcze) w terenie i zobacz (pokaż) jak połyka progi pionowe 7cm i jak zawija slalomy - wtedy przede wszystkim sam poznasz odpowiedź jaką dysponujesz Trialówką.
Btw,
Tu masz takie info, coś tam widać.noniusz pisze:...Brak w aucie atrapy silnika, po pierwsze nie było miejsca, po drugie nie wiem gdzie w oryginale się znajdował.
Ostatnio zmieniony 2014-03-18, 19:00 przez Uncle Jaca, łącznie zmieniany 1 raz.
Pies utonął, łańcuch pływa
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Progi pionowe 7cm? To w ogóle coś zbudowanego z Lego jest w stanie pokonać taką przeszkodę? :) Poważnie, u mnie kabina jest dość wysoko a i tak brakuje 1 cm do 7. Masz może zdjęcie z jakiegoś rajdu z taką przeszkoda? Jak wybiorę się outdoor to chciałbym wiedzieć z czym powalczyć :)Uncle Jaca pisze:Zrób testy (i jakie filmiszcze) w terenie i zobacz (pokaż) jak połyka progi pionowe 7cm i jak zawija slalomy - wtedy przede wszystkim sam poznasz odpowiedź jaką dysponujesz Trialówką.
O zawijaniu slalomów już trochę podyskutowaliśmy... chyba na tych kołach i w tej skali to abstrakcja :)
Fotka z pierwszego rajdu zeszłego sezonu, wg Wikipedii cegła ma 6,5cm wysokości, a większość dała radę przejechać.
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
No tak, już mi zęby zgrzytają jak sobie pomyśle jakbym ładnie przerysował panele od spodu kabiny na tych cegłach...
Teraz przynajmniej mam większy pogląd na sprawę i wiem dlaczego większość trialówek ma krótkie buźki.
Chyba niepotrzebnie zobaczyłem to zdjęcie, bo strasznie poszło mi w ambicje... Trzeba będzie zbudować nowe auto :)
Teraz przynajmniej mam większy pogląd na sprawę i wiem dlaczego większość trialówek ma krótkie buźki.
Chyba niepotrzebnie zobaczyłem to zdjęcie, bo strasznie poszło mi w ambicje... Trzeba będzie zbudować nowe auto :)