[MOC] Trialówka

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

[MOC] Trialówka

#1 Post autor: piotrek839 »

Witam wszystkich. Dziś chciałbym zaprezentować swoją pierwszą trialówkę wykonaną w swoim stylu a więc nieregulaminową.

Obrazek

Dane techniczne
2 silniki L do napędu
1 silnik M do skrętu
1 wieża IR v1
1 duża bateria

W większości trialówki kojarzą się z modelami Tatry, Stara i podobnych. Moja trialówka nie jest modelem i nie spełnia chyba żadnego punktu regulaminu zawodów Truck Trial. Zdecydowałem się na taką wersję ponieważ chciałem zbudować pojazd o maksymalnych możliwościach terenowych, a jak wiadomo regulamin mocno ogranicza osiągi.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Napęd
W większości tego typu konstrukcji do napędu stosuje się silniki XL w ilościach nawet do 4 sztuk. Tak duża moc niestety nigdy nie jest w pełni wykorzystana. W moim pojeździe znajdują się tylko 2 silniki L które będąc zabudowane w najbardziej optymalny sposób i wspomagane w odpowiednie przekładnie doskonale sobie radzą.
Jaka jest ich moc? Taka że ani razu nie zdarzyło mi się ich przydusić aż do zatrzymania, a w "morderczych" testach nastawionych na zniszczenie 3 razy rozsypałem kardany na maksymalnych możliwych zwolnicach (zębatki z8 na z40), oraz raz ukręciłem ośkę (5) na kole.
Dodatkowo do zalet tego układu zaliczam brak knobów, brak skrzyni biegów, oraz brak tradycyjnego zawieszenia niezależnego, kolebkowego lub podobnego.
Napędzane są wszystkie koła jednym wspólnym zespołem napędowym.

Obrazek Obrazek

Skręt
Innym niż najczęściej stosowanym sposobem skrętu jest zastosowanie siłowników śrubowych. W moim przypadku są to dwa duże które bezpośrednio oddziałują na pierwszą oś, a pośrednio za pomocą liftarmowych cięgien na drugą oś. System cięgien jest na literę "U", a więc dwa boczne nad kołami oraz podwójne cięgno dolne pod spodem.
Zaletą tego układu jest duży kąt skrętu przy jednoczesnej dużej sile, oraz małe zapotrzebowanie na energię którą realizuje 1 silnik M. Dodatkowo jest łatwa i szybka możliwość zwiększenia jeszcze tej siły zmieniając 2 zębatki w kabinie.

Obrazek Obrazek

Zawieszenie
Pojazd posiada zawieszenie które moim zdaniem najlepiej radzi sobie z nietypowymi i wysokimi przeszkodami. W skrócie pojazd składa się z dwóch części połączonych przegubem kulowym i bardzo ważnym w tym wypadku elementem czyli blokadą lub też zabezpieczeniem tego przegubu. Zabezpieczenie ma na celu nie dopuścić do złamania pojazdu na pół. Nie ma tam żadnych amortyzatorów ponieważ nie są one potrzebne a do kontaktu wszystkich kół z podłożem wystarczy grawitacja.

Obrazek Obrazek Obrazek

Podsumowanie
Pojazd wyposażony jest w 8 kół z motoru crossowego które moim zdaniem najlepiej radzą sobie z przeszkodami. Cała konstrukcja jest absolutnie minimalistyczna, żadnych niepotrzebnych rzeczy, nastawiona wyłącznie na osiągi. Cały spód jest płaski i równy.

Obrazek Obrazek

Serdecznie zapraszam na film i do dyskusji.

FILM

FILM z przejazdu po terenie

GALERIA

Więcej MOCy na moim kanale YouTube
Ostatnio zmieniony 2014-07-19, 11:42 przez piotrek839, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1101
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
HELF: maciejd
: maciej_drwiega
: costamcostam

   

#2 Post autor: Maciej Drwięga »

Sam nie wiem. Być może dyskusja pomoże mi lepiej zrozumieć, o co chodzi tak naprawdę w tym MOCu.
W sumie podobne, ale dwa razy krótsze zrobil chyba Pit 8 lat temu: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1874810
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Jetboy

#3 Post autor: Jetboy »

Maciej Drwięga pisze:Sam nie wiem. Być może dyskusja pomoże mi lepiej zrozumieć, o co chodzi tak naprawdę w tym MOCu.
O to co jest Model Teamowcom zupełnie obce. O niesamowitą przyjemność z nieskrępowanego niczym budowania.
Ostatnio zmieniony 2014-07-05, 15:55 przez Jetboy, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1101
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
HELF: maciejd
: maciej_drwiega
: costamcostam

   

#4 Post autor: Maciej Drwięga »

Jetboy pisze:O to co jest Model Teamowcom zupełnie obce. O niesamowitą przyjemność z nieskrępowanego niczym budowania.
Aha. Zapomniałem, że jestem zniewolony a to co i jak buduję narzucają mi inni :)

Tak serio - maszyna fajna i mobilna, filmik jak nigdy obejrzałem cały. Ja bym chyba jednak wyrzucił z opisu rzeczy typu:
piotrek839 pisze:swoją pierwszą trialówkę wykonaną w swoim stylu a więc nieregulaminową
piotrek839 pisze:nie spełnia chyba żadnego punktu regulaminu
piotrek839 pisze:jak wiadomo regulamin mocno ogranicza osiągi
piotrek839 pisze:do zalet tego układu zaliczam brak knobów, brak skrzyni biegów, oraz brak tradycyjnego zawieszenia niezależnego, kolebkowego lub podobnego.
piotrek839 pisze:Cała konstrukcja jest absolutnie minimalistyczna, żadnych niepotrzebnych rzeczy, nastawiona wyłącznie na osiągi
Taki trochę protest song wyszedł, ja to tak odebrałem. Skoro buduję co innego niż koledzy spędzający całe miesiące w swoim dziale i kilka dni na zawodach, to nie ma sensu podkreślanie tego w co drugim akapicie :)

Wystarczyło napisać, że zbudowany jest łazik a nie wymieniać czego model/pojazd nie ma lub nie spełnia. Tak mi się wydaje.

EDIT: To tak jak bym zbudował model samochodu - siakiegoś trialowego - ale budując go jako Model Team i na każdym kroku napomykał, gdzie nie jest modelem Technic czy Castle :)
Ostatnio zmieniony 2014-07-05, 16:10 przez Maciej Drwięga, łącznie zmieniany 1 raz.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
ManiekManiak
VIP
Posty: 814
Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
Lokalizacja: Ostrołęka
HELF: ManiekManiak
: ManiekManiak

 

#5 Post autor: ManiekManiak »

Ciekawy łazik, bo trialówką (ja) bym tego nie nazwał. Fakt że jeździ po wszystkim, ale na tym forum chyba to pojęcie jednak dla innego typu zabawek jest zarezerwowane:) Przyczepność kół motocyklowych świetna. Szkoda że to takie powolne jest. My w trialu jeździmy od 3 do 15 razy szybciej więc to "ograniczanie regulaminu" trochę naciągane:)
Zmyślny system skrętu, fajnie to działa.

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 820
Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
Lokalizacja: Poznań
HELF: blizzard00453005_0000002

 

#6 Post autor: blizzard »

Przynajmniej nie jest nudno. Jeździ - jeździ. Skręca - skręca. Miał facet radość z budowania - pewno miał.
Zróbta nowy regulamin!

Awatar użytkownika
ManiekManiak
VIP
Posty: 814
Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
Lokalizacja: Ostrołęka
HELF: ManiekManiak
: ManiekManiak

 

#7 Post autor: ManiekManiak »

Gdzie tam, regulamin ewoluował przez tyle lat, jest dobry.
Nie no, właściwości terenowych odmówić nie można, nasze trialówki chyba aż tak mobilne nie są, ale jedno kosztem drugiego. Atros pierwsze auto zbudował że "na ścianę wjeżdża", padło zaraz pytanie "tylko po co?" :) Jego przejazdy były mega nudne. Już na następnych zawodach wiedział o co chodzi.
piotrek839, ile to waży? V1 radzi sobie bez problemu z dwiema L-kami na jednym wyjściu? LEGO w 9398 V1 nie działało i zrobili V2.

Awatar użytkownika
Cieślu
VIP
Posty: 1244
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
HELF: cieslu12
: 60299289@N07
: Cieslu

   

#8 Post autor: Cieślu »

blizzard pisze:Zróbta nowy regulamin!
Hmm...a po co skoro zbudowanie regulaminowej trialówki nie przerasta nawet dwunastolatka ? Uczepiliście się tego regulaminu nawet nie próbując nic zbudować :)

Bardzo fajny wszędołaz, lubię takie freestyle'owe konstrukcje oderwane od rzeczywistości. Przypominają mi trochę te czeskie dziwadła, które można gdzieś tam zobaczyć na BSie. Jeździ dobrze, z tym że trochę wolno. No i to przeniesienie napędu nie jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Przy większej masie by klękało.
Ostatnio zmieniony 2014-07-05, 17:04 przez Cieślu, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

dropship
Posty: 46
Rejestracja: 2013-12-30, 15:10
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Proszę uzupełnić

 

#9 Post autor: dropship »

Chyba nazwa "crawler" by tutaj świetnie pasowała, bo wg filmu ten pojazd całkiem nieźle pokonuje przeszkody

Awatar użytkownika
glaz_pimpur
VIP
Posty: 1376
Rejestracja: 2008-05-13, 20:25
Lokalizacja: Warszawa
HELF: glaz-pimpur
: glaz

 

#10 Post autor: glaz_pimpur »

Bardzo fajna gąsienica. Na filmie najbardziej nieregulaminowy był teren po którym jeździło to ustrojstwo. Pal licho regulamin, ale gawiedź by chciała trochę brudu na zębatkach.
acmilaneo pisze:jak widzę zawiść niektórych osób wobec osób niebudujących i niepublikujących to aż mi się odechciewa brać udział w tych zakupach

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#11 Post autor: piotrek839 »

ManiekManiak pisze: Atros pierwsze auto zbudował że "na ścianę wjeżdża", padło zaraz pytanie "tylko po co?"
Mam w domu taki schodek, 12 cm. wysokości, wszystkie kąty proste, materiał twardy. Od lat służy mi do testów różnych dziwacznych pojazdów, większość z nich nie publikowanych. Jak dotąd żadnemu nie udało się pokonać tej przeszkody, bo wbrew pozorom podjechać pod przeszkodę jest łatwo ale przejechać ją całkowicie już nie. Temu pojazdowi udało się pokonać schodek o kątach prostych z twardego materiału o wysokości aż 15 cm.
Chciałbym być dobrze zrozumiany. Nie chodziło mi o szybkie pokonanie jakiś przeszkód, ale o pokonanie trudnych. W domu co rusz wymyślam sobie najróżniejsze przeszkody i jeśli nie jest ona zbyt wysoka, zbyt pionowa by zrobić fikołka na plecy to przejedzie po każdej.
ManiekManiak pisze:ile to waży?
1810 g.
ManiekManiak pisze:V1 radzi sobie bez problemu z dwiema L-kami na jednym wyjściu? LEGO w 9398 V1 nie działało i zrobili V2.
Nowa wieża v2 jest zdecydowanie lepsza, ale skoro bez żadnych problemów jeździ na starej to nie zmieniałem tego.

Mój pojazd "trialówka"/"crawler" powstał bo od lat miałem wyzwanie, ten nieszczęsny schodek, te kilkanaście centymetrów twardych kątów prostych.

Pointer30

#12 Post autor: Pointer30 »

Najważniejsze że dobrze jeździ. Dla mnie Super ! 9/10

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5638
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#13 Post autor: 3dom »

Pojazd jeździ bardzo sprawnie i jeżeli takie były założenia to zrealizowałeś jest w 100%. W trialu jednym z głównych założeń jest odwzorowanie rzeczywistych maszyn - stąd tego typu konstrukcje, nawet jeżeli są ultra sprawne w terenie, nie łapią się pod formułę zawodów. Spróbuj Piotrek zbudować kiedyś coś na zawody, klocki i umiejętności masz. Lubisz wyzwania - w trtr napotkasz ich masę.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Chrupek
Posty: 834
Rejestracja: 2010-04-13, 09:57
Lokalizacja: Wawa
: Gen

#14 Post autor: Chrupek »

Niezle sie usmialem czytajac opis; trzeba przyznac, ze masz fantazje;]
piotrek839 pisze:Tak duża moc niestety nigdy nie jest w pełni wykorzystana.
To zalezy. Sa tacy co budowali trialowke 4x4, ze skrzynia biegow, zawieszeniem, dwoma XLamie i przede wszystkim wysoka estetyka, wjezdzajaca wszedzie z predkoscia 10 razy wieksza niz twoje jezdzidlo. Sa tez tacy co to budowali na jednym XLu i dalej bylo skuteczne.
piotrek839 pisze:Nie ma tam żadnych amortyzatorów ponieważ nie są one potrzebne a do kontaktu wszystkich kół z podłożem wystarczy grawitacja.
Podrzuc film, na ktorym to widac, bo chyba ci sie linki pomylily:]
Jezeli mowimy o skutecznosci w trialu, to z lekkim niesmakiem ogladam przejazdy po koldrze na wyrku. No litosci. "W domu" to testujemy sobie trialowki dla zartu, wjezdzajac czesto pod takie potworne schodki, ale jeszcze nie slyszalem zeby ktos mowil po takich przejzadach, ze auto jest skuteczniejsze od wszystkich innych trialowek. Co najwyzej, ze jest potencjal.
Wyjdz w teren.

Mam dziwne poczucie, ze zostalem strollowany i niepotrzebnie serio odpisuje na tego MOCa ;>


PS: nawet w kategorii takich wynalazkow nie jest to nic specjalnego (wybacz!). Twoje autko kieruje sie bardziej w strone minimalistycznego trialu, ktory uprawiaja chlopaki z Czech. Wyjmij jeszcze baterie i smigaj autkiem 'ze smycza'.
Sezon w pełni!

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3713
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#15 Post autor: legosamigos »

Piotrze, wiem, że lubisz technicowe wyzwania z Lego, ale wybacz, jakoś tym razem w ogóle nie przypadła mi do gustu Twoja konstrukcja. Do Twojego MOCa dobry byłby ten podkład muzyczny :)
Ostatnio zmieniony 2014-07-06, 08:30 przez legosamigos, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

ODPOWIEDZ