Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Trialówka
Autor Wiadomość
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2014-07-05, 16:10   [MOC] Trialówka

Witam wszystkich. Dziś chciałbym zaprezentować swoją pierwszą trialówkę wykonaną w swoim stylu a więc nieregulaminową.



Dane techniczne
2 silniki L do napędu
1 silnik M do skrętu
1 wieża IR v1
1 duża bateria

W większości trialówki kojarzą się z modelami Tatry, Stara i podobnych. Moja trialówka nie jest modelem i nie spełnia chyba żadnego punktu regulaminu zawodów Truck Trial. Zdecydowałem się na taką wersję ponieważ chciałem zbudować pojazd o maksymalnych możliwościach terenowych, a jak wiadomo regulamin mocno ogranicza osiągi.



Napęd
W większości tego typu konstrukcji do napędu stosuje się silniki XL w ilościach nawet do 4 sztuk. Tak duża moc niestety nigdy nie jest w pełni wykorzystana. W moim pojeździe znajdują się tylko 2 silniki L które będąc zabudowane w najbardziej optymalny sposób i wspomagane w odpowiednie przekładnie doskonale sobie radzą.
Jaka jest ich moc? Taka że ani razu nie zdarzyło mi się ich przydusić aż do zatrzymania, a w "morderczych" testach nastawionych na zniszczenie 3 razy rozsypałem kardany na maksymalnych możliwych zwolnicach (zębatki z8 na z40), oraz raz ukręciłem ośkę (5) na kole.
Dodatkowo do zalet tego układu zaliczam brak knobów, brak skrzyni biegów, oraz brak tradycyjnego zawieszenia niezależnego, kolebkowego lub podobnego.
Napędzane są wszystkie koła jednym wspólnym zespołem napędowym.



Skręt
Innym niż najczęściej stosowanym sposobem skrętu jest zastosowanie siłowników śrubowych. W moim przypadku są to dwa duże które bezpośrednio oddziałują na pierwszą oś, a pośrednio za pomocą liftarmowych cięgien na drugą oś. System cięgien jest na literę "U", a więc dwa boczne nad kołami oraz podwójne cięgno dolne pod spodem.
Zaletą tego układu jest duży kąt skrętu przy jednoczesnej dużej sile, oraz małe zapotrzebowanie na energię którą realizuje 1 silnik M. Dodatkowo jest łatwa i szybka możliwość zwiększenia jeszcze tej siły zmieniając 2 zębatki w kabinie.



Zawieszenie
Pojazd posiada zawieszenie które moim zdaniem najlepiej radzi sobie z nietypowymi i wysokimi przeszkodami. W skrócie pojazd składa się z dwóch części połączonych przegubem kulowym i bardzo ważnym w tym wypadku elementem czyli blokadą lub też zabezpieczeniem tego przegubu. Zabezpieczenie ma na celu nie dopuścić do złamania pojazdu na pół. Nie ma tam żadnych amortyzatorów ponieważ nie są one potrzebne a do kontaktu wszystkich kół z podłożem wystarczy grawitacja.



Podsumowanie
Pojazd wyposażony jest w 8 kół z motoru crossowego które moim zdaniem najlepiej radzą sobie z przeszkodami. Cała konstrukcja jest absolutnie minimalistyczna, żadnych niepotrzebnych rzeczy, nastawiona wyłącznie na osiągi. Cały spód jest płaski i równy.



Serdecznie zapraszam na film i do dyskusji.

FILM

FILM z przejazdu po terenie

GALERIA

Więcej MOCy na moim kanale YouTube
Ostatnio zmieniony przez piotrek839 2014-07-19, 12:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Maciej Drwięga 


Wiek: 41
Dołączył: 08 Sie 2004
Wpisy: 1099
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-05, 16:38   

Sam nie wiem. Być może dyskusja pomoże mi lepiej zrozumieć, o co chodzi tak naprawdę w tym MOCu.
W sumie podobne, ale dwa razy krótsze zrobil chyba Pit 8 lat temu: http://www.brickshelf.com...y.cgi?i=1874810
_________________
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2014-07-05, 16:53   

Maciej Drwięga napisał/a:
Sam nie wiem. Być może dyskusja pomoże mi lepiej zrozumieć, o co chodzi tak naprawdę w tym MOCu.


O to co jest Model Teamowcom zupełnie obce. O niesamowitą przyjemność z nieskrępowanego niczym budowania.
Ostatnio zmieniony przez 2014-07-05, 16:55, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Maciej Drwięga 


Wiek: 41
Dołączył: 08 Sie 2004
Wpisy: 1099
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-05, 17:08   

Jetboy napisał/a:
O to co jest Model Teamowcom zupełnie obce. O niesamowitą przyjemność z nieskrępowanego niczym budowania.


Aha. Zapomniałem, że jestem zniewolony a to co i jak buduję narzucają mi inni :)

Tak serio - maszyna fajna i mobilna, filmik jak nigdy obejrzałem cały. Ja bym chyba jednak wyrzucił z opisu rzeczy typu:

piotrek839 napisał/a:
swoją pierwszą trialówkę wykonaną w swoim stylu a więc nieregulaminową

piotrek839 napisał/a:
nie spełnia chyba żadnego punktu regulaminu

piotrek839 napisał/a:
jak wiadomo regulamin mocno ogranicza osiągi

piotrek839 napisał/a:
do zalet tego układu zaliczam brak knobów, brak skrzyni biegów, oraz brak tradycyjnego zawieszenia niezależnego, kolebkowego lub podobnego.

piotrek839 napisał/a:
Cała konstrukcja jest absolutnie minimalistyczna, żadnych niepotrzebnych rzeczy, nastawiona wyłącznie na osiągi


Taki trochę protest song wyszedł, ja to tak odebrałem. Skoro buduję co innego niż koledzy spędzający całe miesiące w swoim dziale i kilka dni na zawodach, to nie ma sensu podkreślanie tego w co drugim akapicie :)

Wystarczyło napisać, że zbudowany jest łazik a nie wymieniać czego model/pojazd nie ma lub nie spełnia. Tak mi się wydaje.

EDIT: To tak jak bym zbudował model samochodu - siakiegoś trialowego - ale budując go jako Model Team i na każdym kroku napomykał, gdzie nie jest modelem Technic czy Castle :)
_________________
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
Ostatnio zmieniony przez Maciej Drwięga 2014-07-05, 17:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
ManiekManiak 
VIP


Wiek: 38
Dołączył: 07 Wrz 2008
Wpisy: 814
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2014-07-05, 17:39   

Ciekawy łazik, bo trialówką (ja) bym tego nie nazwał. Fakt że jeździ po wszystkim, ale na tym forum chyba to pojęcie jednak dla innego typu zabawek jest zarezerwowane:) Przyczepność kół motocyklowych świetna. Szkoda że to takie powolne jest. My w trialu jeździmy od 3 do 15 razy szybciej więc to "ograniczanie regulaminu" trochę naciągane:)
Zmyślny system skrętu, fajnie to działa.
 
 
 
 
blizzard 


Wiek: 31
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 820
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-07-05, 17:39   

Przynajmniej nie jest nudno. Jeździ - jeździ. Skręca - skręca. Miał facet radość z budowania - pewno miał.
Zróbta nowy regulamin!
 
 
 
ManiekManiak 
VIP


Wiek: 38
Dołączył: 07 Wrz 2008
Wpisy: 814
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2014-07-05, 17:56   

Gdzie tam, regulamin ewoluował przez tyle lat, jest dobry.
Nie no, właściwości terenowych odmówić nie można, nasze trialówki chyba aż tak mobilne nie są, ale jedno kosztem drugiego. Atros pierwsze auto zbudował że "na ścianę wjeżdża", padło zaraz pytanie "tylko po co?" :) Jego przejazdy były mega nudne. Już na następnych zawodach wiedział o co chodzi.
piotrek839, ile to waży? V1 radzi sobie bez problemu z dwiema L-kami na jednym wyjściu? LEGO w 9398 V1 nie działało i zrobili V2.
 
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 28
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1235
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2014-07-05, 18:03   

blizzard napisał/a:
Zróbta nowy regulamin!


Hmm...a po co skoro zbudowanie regulaminowej trialówki nie przerasta nawet dwunastolatka ? Uczepiliście się tego regulaminu nawet nie próbując nic zbudować :)

Bardzo fajny wszędołaz, lubię takie freestyle'owe konstrukcje oderwane od rzeczywistości. Przypominają mi trochę te czeskie dziwadła, które można gdzieś tam zobaczyć na BSie. Jeździ dobrze, z tym że trochę wolno. No i to przeniesienie napędu nie jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Przy większej masie by klękało.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
Ostatnio zmieniony przez Cieślu 2014-07-05, 18:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
dropship 

Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 44
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-05, 21:14   

Chyba nazwa "crawler" by tutaj świetnie pasowała, bo wg filmu ten pojazd całkiem nieźle pokonuje przeszkody
 
 
 
glaz_pimpur 
VIP
OLD SKULL


Wiek: 46
Dołączył: 13 Maj 2008
Wpisy: 1368
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-05, 21:20   

Bardzo fajna gąsienica. Na filmie najbardziej nieregulaminowy był teren po którym jeździło to ustrojstwo. Pal licho regulamin, ale gawiedź by chciała trochę brudu na zębatkach.
_________________
acmilaneo napisał/a:
jak widzę zawiść niektórych osób wobec osób niebudujących i niepublikujących to aż mi się odechciewa brać udział w tych zakupach
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2014-07-05, 21:24   

ManiekManiak napisał/a:
Atros pierwsze auto zbudował że "na ścianę wjeżdża", padło zaraz pytanie "tylko po co?"

Mam w domu taki schodek, 12 cm. wysokości, wszystkie kąty proste, materiał twardy. Od lat służy mi do testów różnych dziwacznych pojazdów, większość z nich nie publikowanych. Jak dotąd żadnemu nie udało się pokonać tej przeszkody, bo wbrew pozorom podjechać pod przeszkodę jest łatwo ale przejechać ją całkowicie już nie. Temu pojazdowi udało się pokonać schodek o kątach prostych z twardego materiału o wysokości aż 15 cm.
Chciałbym być dobrze zrozumiany. Nie chodziło mi o szybkie pokonanie jakiś przeszkód, ale o pokonanie trudnych. W domu co rusz wymyślam sobie najróżniejsze przeszkody i jeśli nie jest ona zbyt wysoka, zbyt pionowa by zrobić fikołka na plecy to przejedzie po każdej.

ManiekManiak napisał/a:
ile to waży?

1810 g.

ManiekManiak napisał/a:
V1 radzi sobie bez problemu z dwiema L-kami na jednym wyjściu? LEGO w 9398 V1 nie działało i zrobili V2.

Nowa wieża v2 jest zdecydowanie lepsza, ale skoro bez żadnych problemów jeździ na starej to nie zmieniałem tego.

Mój pojazd "trialówka"/"crawler" powstał bo od lat miałem wyzwanie, ten nieszczęsny schodek, te kilkanaście centymetrów twardych kątów prostych.
 
 
 
Pointer30
[Usunięty]

Wysłany: 2014-07-05, 22:47   

Najważniejsze że dobrze jeździ. Dla mnie Super ! 9/10
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 34
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5646
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-06, 01:40   

Pojazd jeździ bardzo sprawnie i jeżeli takie były założenia to zrealizowałeś jest w 100%. W trialu jednym z głównych założeń jest odwzorowanie rzeczywistych maszyn - stąd tego typu konstrukcje, nawet jeżeli są ultra sprawne w terenie, nie łapią się pod formułę zawodów. Spróbuj Piotrek zbudować kiedyś coś na zawody, klocki i umiejętności masz. Lubisz wyzwania - w trtr napotkasz ich masę.
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Chrupek 


Wiek: 33
Dołączył: 13 Kwi 2010
Wpisy: 834
Skąd: Wawa
Wysłany: 2014-07-06, 08:40   

Niezle sie usmialem czytajac opis; trzeba przyznac, ze masz fantazje;]

piotrek839 napisał/a:
Tak duża moc niestety nigdy nie jest w pełni wykorzystana.


To zalezy. Sa tacy co budowali trialowke 4x4, ze skrzynia biegow, zawieszeniem, dwoma XLamie i przede wszystkim wysoka estetyka, wjezdzajaca wszedzie z predkoscia 10 razy wieksza niz twoje jezdzidlo. Sa tez tacy co to budowali na jednym XLu i dalej bylo skuteczne.

piotrek839 napisał/a:
Nie ma tam żadnych amortyzatorów ponieważ nie są one potrzebne a do kontaktu wszystkich kół z podłożem wystarczy grawitacja.


Podrzuc film, na ktorym to widac, bo chyba ci sie linki pomylily:]
Jezeli mowimy o skutecznosci w trialu, to z lekkim niesmakiem ogladam przejazdy po koldrze na wyrku. No litosci. "W domu" to testujemy sobie trialowki dla zartu, wjezdzajac czesto pod takie potworne schodki, ale jeszcze nie slyszalem zeby ktos mowil po takich przejzadach, ze auto jest skuteczniejsze od wszystkich innych trialowek. Co najwyzej, ze jest potencjal.
Wyjdz w teren.

Mam dziwne poczucie, ze zostalem strollowany i niepotrzebnie serio odpisuje na tego MOCa ;>


PS: nawet w kategorii takich wynalazkow nie jest to nic specjalnego (wybacz!). Twoje autko kieruje sie bardziej w strone minimalistycznego trialu, ktory uprawiaja chlopaki z Czech. Wyjmij jeszcze baterie i smigaj autkiem 'ze smycza'.
_________________
Sezon w pełni!
 
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3495
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-07-06, 09:29   

Piotrze, wiem, że lubisz technicowe wyzwania z Lego, ale wybacz, jakoś tym razem w ogóle nie przypadła mi do gustu Twoja konstrukcja. Do Twojego MOCa dobry byłby ten podkład muzyczny :)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Ostatnio zmieniony przez legosamigos 2014-07-06, 09:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,156 sekundy. Zapytań do SQL: 15