[MOC] PKP Bhp / Bipa - wagon piętrowy

Trains, Monorail

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

[MOC] PKP Bhp / Bipa - wagon piętrowy

#1 Post autor: Maciej Drwięga »

Wagon Bhp / Bipa. Budowany w zakładach VEB Waggonbau Görlitz w latach 1959-1977. Konstrukcja ciekawa i kto chce, może sobie to i owo o niej przeczytać, np tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bhp

Dla tych, co nie teges z pociągami - wakacyjne wyjazdy, smród sadzy parowozu na górnym pokładzie, gigantyczny tłok w pociągu na Hel albo wagony zwalone plecakami wleczące się z Jasła do Zagórza albo Komańczy. Dla mnie to masa wspomnień.

Obecnie chyba nie ma już czynnego składu z tymi wagonami, mało który zakład naprawy taboru chciał je już remontować. Swoje odsłużyły. Sam kilka razy widziałem całe zestawy cięte na kawałki na nieczynnych bocznicach.

MOCyk. Oj długa to historia tego MOCyka.

Daawno temu, bo w lutym 2008 roku pojawił mi się w głowie pomysł. Tem pomysł skanalizował się w wątku na forum, ale dość szybko umarł: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=5568

Na początku 2013 roku co uważniej śledzący mój fotostrim na flikerze zauważyli, że projekt się posunął i to nie tyle wiekiem, co stopniem zaawansowania. Powstała ułomna, ale coraz lepiej wyglądająca wersja dwuczłonowego zestawu: https://www.flickr.com/photos/maciej_dr ... 429757187/

Przedwczoraj coś mnie wzięło i późną nocą zacząłem kombinować, jak by tu sprawić, aby toto jeździło po zakrętach i nie miało 5-kropkowego odstępu między członami. No i udało się wykombinować coś, co ma sens. Jeździ po zakrętach i po zwrotnicach. Nie ma w ogóle (hehe) odstępu między członami i ogólnie jestem względnie zadowolony z efektu. Odstaje od pierwotnych założeń sprzed ponad 6 lat, bo nie ma (jeszcze) środka, ale jedno na pewno się udało - da się ją podczepić do SM42 Adama, co było planowane od samego początku ;)

Obrazek
PKP Bhp (Bipa) doubledecker by Maciej Drwięga, on Flickr

Obrazek
PKP Bhp (Bipa) doubledecker with PKP SM42 by Maciej Drwięga, on Flickr

Pokonywanie zakrętów: https://flic.kr/p/nYP81x
Pokonywanie zwrotnicy: https://flic.kr/p/nYN7Ym
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
Szerszen
VIP
Posty: 1785
Rejestracja: 2012-03-30, 17:08
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Szerszen
Kontakt:

 

#2 Post autor: Szerszen »

Ech... wspomnienia... piękny jest no...
Jeden klocek zgubię a drugi zepsuję. ;)

Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

#3 Post autor: judam »

Takie wagony chodziły u nas na trasie Wolsztyn - Leszno jakieś 15 lat temu
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#4 Post autor: Kubrick »

Jeszcze 10 lat temu gdzies w okolicach Szczecinka takim się przewiozłem za SU42 - fajnie było :D
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#5 Post autor: Maciej Drwięga »

Szerszen pisze:Ech... wspomnienia... piękny jest no...
No właśnie. I te szyby na korbkę... Ja uwielbiałem jeździć na górnym pokładzie :)
judam pisze:Takie wagony chodziły u nas na trasie Wolsztyn - Leszno jakieś 15 lat temu
Jeździły chyba też jeszcze niedawno na regularnych do Poznania. W 2011 chyba jeszcze takie coś mijałem za Lesznem, jak od klienta wracałem.
Kubrick pisze:Jeszcze 10 lat temu gdzies w okolicach Szczecinka takim się przewiozłem za SU42 - fajnie było :D
No właśnie 2002-2006 to była rzeź tych wagonów, bo pokończyły im się terminy rewizji a naprawy główne nie były w żaden sposób opłacalne.
Szkoda :(

Teraz odkryłem - bawiąc się kolejką w domu - że koła w wózkach są oddalone o równe 3 odcinki torów, więc strasznie fajnie stukają podczas jazdy. Teraz się cieszę, że byłem zmuszony zrobić dwuosiowy wózek Jacobsa, zamiast 3-osiowego :) Wagony ciężkie, stukot całkiem solidny :)
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
Szerszen
VIP
Posty: 1785
Rejestracja: 2012-03-30, 17:08
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Szerszen
Kontakt:

 

#6 Post autor: Szerszen »

Ba, pokład musiał być górny, inaczej się nie liczyło... tylko dziadek wiecznie narzekał, że duszno i gorąco.
Jeden klocek zgubię a drugi zepsuję. ;)

Awatar użytkownika
Dart Grellenort
Posty: 277
Rejestracja: 2010-07-13, 22:53
Lokalizacja: Bydgoszcz
brickshelf: DartGrellenort

 

#7 Post autor: Dart Grellenort »

Poznań-Leszno. Jeżdżą ciągle. Ze trzy lata temu jeszcze nagminnie w takim malowaniu jak na modelu, z siedzeniami pamiętającymi kurz fabryczny, z grzaniem na ludzką masę o przeciętnej temperaturze oddawanej do wagonu 36,6 st. C. Teraz raczej żółto-niebieskie, z wymienionymi siedzeniami. Nie lubię ich, bo z reguły jest ścisk, a bagaż nie mieści się nigdzie poza przejściem między siedzeniami, co z kolei "ułatwia" pracę konduktorom.
A model jak na takie straszące na torach brzydactwo bardzo ładny i realistyczny :)

A. Jeszcze okna i zasłony - z reguły są zaklinowane i nie do ruszenia, co latem sprawia, że górny "pokład" jest prawdziwą sauną.
Ostatnio zmieniony 2014-07-09, 22:32 przez Dart Grellenort, łącznie zmieniany 2 razy.
Nobody expects The Spanish Inquisition!

Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

#8 Post autor: judam »

i mozna było jezdzić bez biletu bo konduktora w bambuko robić. Jak on na górny to szybko na dolny a jak przeszedł cały górny i schodził na dolny to fru na górny. I tak cały miesiąc bez biletu się jeździło.
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love

Awatar użytkownika
Szerszen
VIP
Posty: 1785
Rejestracja: 2012-03-30, 17:08
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Szerszen
Kontakt:

 

#9 Post autor: Szerszen »

I potem konduktorzy się wysprycili i zaczęli chodzić po dwóch... jeden górą, drugi dołem.
Jeden klocek zgubię a drugi zepsuję. ;)

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#10 Post autor: Maciej Drwięga »

A potem się dziwimy, że PKP leje zdrowo na stan i jakość taboru i nie tylko. Tak samo nas robi w bambuko jak i "klienci" robią PKP. Dobra, to pewne nadużycie, ale chyba coś w tym jest.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
Szerszen
VIP
Posty: 1785
Rejestracja: 2012-03-30, 17:08
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Szerszen
Kontakt:

 

#11 Post autor: Szerszen »

O nie Maćku... jeżdżę sporo kolejami i dużo się zmieniło "in plus" . Oczywiście są i "dożynki", oczywiście są czasami i wagony brudne jak nieszczęście - zwłaszcza na trasach lokalnych, ale to po części też wina ludzi, którzy nie dbają.

Tak czy inaczej podział PKP na mniejsze spółki IMHO zrobił sporo dobrego.
Jeden klocek zgubię a drugi zepsuję. ;)

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#12 Post autor: Maciej Drwięga »

Szerszen pisze:O nie Maćku... jeżdżę sporo kolejami i dużo się zmieniło "in plus" .
W zeszłym roku przejechałem naszymi IC nieco ponad 30 tys km. To prawda, jest nieźle, ale nadal wagony restauracyjne CSD są lepsze niż z ICka :)
Szerszen pisze:Tak czy inaczej podział PKP na mniejsze spółki IMHO zrobił sporo dobrego.
Nie śledzę na tyle tynku kolejowego, zeby się wypowiadać. Wiem tylko - od tych, co trochę śledzą - że całościowo dobre/złe się słabo bilansuje. In minus.
Ostatnio zmieniony 2014-07-10, 08:02 przez Maciej Drwięga, łącznie zmieniany 1 raz.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
PatrykZ
Adminus Emeritus
Posty: 964
Rejestracja: 2008-08-06, 11:34
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: PatrykZ

 

#13 Post autor: PatrykZ »

Jechałem takim ze Słupska do Jarosławca, pamiętam :-) Wyszedł znakomicie, ale nie wiem czy zewnętrzne naroża nie powinny być aż takie kanciate. Może warto byłoby załamać je slopami serkami ustawionymi slotem jeden nad drugim...
Dzieńdobry. Czesio lóbi może i fajoskie statki.

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#14 Post autor: Maciej Drwięga »

PatrykZ pisze:nie wiem czy zewnętrzne naroża nie powinny być aż takie kanciate.
Nie powinny. Powinny być nieco mniej obłe niż brick with curved top. Tyle tylko, że cały ten przedział techinczny na jednym i drugim końcu stanowi tutaj ważną część konstrukcji - dach i te przedziały to szkielet konstrukcji - kombinowanie jakieś wyjątkowe by było ryzykowne powd względem trwałości. Pomijam, że curved top bricki są zbyt curved. No i słabo z old-dk-gray kolorem :(

To nie jest aż tak bardzo obłe, żeby poświęcać tym zaokrągleniom 25% szerokości modelu: https://www.flickr.com/photos/maciej_dr ... 069813348/
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#15 Post autor: Waler »

Wagony piękne, choć mi jako młodszemu pokoleniu kojarzą się tylko i wyłącznie w żółto - niebieskich barwach. Czy wagoniki będą jeździć tylko w parze, czy planujesz dobudować drugi zestaw by były 4 sztuki?
Moim zdaniem połączenie obu wagonów wygląda świetnie, odstęp jest w sam raz. Również jakoś nie przeszkadza mi brak zaokrągleń na końcach wagonów. Nie każdy się zna na kolejnictwie i też nie kojarzy w ogóle pierwowzoru więc nawet do głowy mu nie przyjdzie, że coś tutaj jest nie tak.
Fakt faktem, że zwłaszcza na zakrętach te odchylanie się "rękawa" wagonu wygląda co najmniej śmiesznie :).
Już wiem co miałeś na myśli mówiąc, że zakręty robi się w tunelach.

ODPOWIEDZ