[MOC] GROVE GMK 4100B
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
[MOC] GROVE GMK 4100B
Żuraw mobilny GROVE GMK 4100B - skala ~ 1:22
Miło mi zaprezentować najnowszego, a zarazem największego i najbardziej złożonego mojego MOCa do tej pory. Skąd pomysł na żurawia? W zasadzie nie ma co tutaj się doszukiwać, ot rok temu szukałem (a właściwie nie mogłem się zdecydować) co by tu zbudować. I tak podczas poszukiwań wpadł mi w ręce ten GROVE, mimo iż żurawia miałem w dość dalekich planach to nie wiedzieć czemu zdecydowałem się zbudować go teraz ;)
Dla tych co lubią wiedzieć ile czego w środku jest:
- 1x PF XL,
- 5x PF M,
- 1x 43362c01 ,
- 4x wieża IR,
- 1x bbox AAA,
- 2x PF LED,
- 1x przejściówka/przedłużka 20cm,
- 1x przejściówka/przedłużka 50cm,
- 1x krótki kabelek 9V,
- 16 cardanów ;)
Choć MOC duży to nie będę się dużo rozpisywał ;)
Podwozie:
Zacznijmy od samego dołu, a więc napędu. W podstawowej wersji żurawia napęd jest 3 osie oraz 4 są skrętne, natomiast opcjonalnie jest 8x8x8 i na taką wersję się zdecydowałem. Za napęd odpowiedzialny jest XL umieszczony centralnie pomiędzy drugą i trzecią osią, na każdej osi dyfer, półosie oparte o cardany. Do skrętu użyłem mediuma wraz ze sprzęgłem. Jeśli chodzi o promień skrętu to pierwsza i ostatnia oś mają identyczny - największy promień, zaś druga i trzecia także mają identyczny, ale nieco mniejszy. W podwoziu znajdziemy także jednego mediuma do obsługi podpór. Wiem, dla tej wielkości żurawi powinny być wysuwane, ale raz, że jest tam ciasno, a dwa miałem niestety ograniczony czas na budowę. Choć jak tak patrzę to myślę, ze jest możliwość wybudowania zgrabnych rozsuwanych podpór. Mimo wszystko podobają mi się takie (no i w końcu mogłem w większej ilości wykorzystać małe siłowniki). Ostatnim mechanizmem w podwoziu jest obrót wieży. W tej roli znakomicie sprawdziła się kostka (lżejsza wersja), która ma bardziej kompaktowe rozmiary niż medium, a przy tym daje się łatwo zamocować w ramie z liftów. Generalnie cała mechanika podwozia oparta jest na konstrukcji z liftów, bricki posłużyły do wzmocnienia i zrobienia wsparcia dla poszycia. Za kabiną znajdują się 2 wieże IR i mały bbox, zasilanie do reszty żurawia poprzez obrotnicę doprowadzone jest przewodem (co przeszkadza w obrocie wieży w nieskończoność ;), ale 360° bez problemu wchodzi).
Wieża
Wieża z podwoziem połączona jest za pomocą technicowej obrotnicy i tu ciekawostka: dół obrotnicy pochodzi z wersji liftarmowej zaś góra ze starej brickowej. Za stabilizację wieży podczas obrotu odpowiada z24 zamontowana (luźno) po przeciwnej stronie do z8 napędzającej obrotnicę. Wysięgnik w oryginale ma dużo za dużo sekcji jak na legową wersję, tak więc zdecydowałem się na trzy sekcje, które optymalnie wyglądają w MOCu tej wielkości. I tu przy okazji należą się podziękowania dla Longera za pomysł na użycia technicowych paneli do obudowy wysięgnika. Pierwotnie chciałem dół zrobić podobnie jak górę wysięgnika z zaokrąglonych bricków i choć da radę to w miarę zmontować to rodzi się problem z wytrzymałością takiego rozwiązania. A tak panele nadają wytrzymałość i fajnie wyglądają (na początku obawiałem się mieszanki technica i MT). Za wysuw wysięgnika standardowo w tego typu konstrukcjach wykorzystałem mediuma. PF M posłużył także do podnoszenia wysięgnika (siłownik mechaniczny nowego typu) oraz wciągarki. Za masę przeciwwagi w dużej mierze odpowiadają 3 stare silniki 2838c01 (147g).
Z wyglądu i funkcjonalności jestem generalnie zadowolony. Choć zdaję sobie sprawę, że np. wysięgnik powinien być nieco dalej osadzony, a przeciwwagi powinny mieć nieco inny kształt (podobnie jak podpory). Zapewne niektóre elementy można by zrobić inaczej, ale na swoje usprawiedliwienie mam fakt iż model był przygotowywany pod wystawę i był to generalnie wyścig z czasem (bo niestety w ciągu roku od rozpoczęcia budowy przez większość czasu nie miałem dostępu do klocków). Tak jak napisałem na wstępie jest to mój najbardziej złożony model przy którym co nieco się nauczyłem i z dotychczasowych prac jestem najbardziej zadowolony ;)
Galeria
Film
Mile widziane komentarze :)
Miło mi zaprezentować najnowszego, a zarazem największego i najbardziej złożonego mojego MOCa do tej pory. Skąd pomysł na żurawia? W zasadzie nie ma co tutaj się doszukiwać, ot rok temu szukałem (a właściwie nie mogłem się zdecydować) co by tu zbudować. I tak podczas poszukiwań wpadł mi w ręce ten GROVE, mimo iż żurawia miałem w dość dalekich planach to nie wiedzieć czemu zdecydowałem się zbudować go teraz ;)
Dla tych co lubią wiedzieć ile czego w środku jest:
- 1x PF XL,
- 5x PF M,
- 1x 43362c01 ,
- 4x wieża IR,
- 1x bbox AAA,
- 2x PF LED,
- 1x przejściówka/przedłużka 20cm,
- 1x przejściówka/przedłużka 50cm,
- 1x krótki kabelek 9V,
- 16 cardanów ;)
Choć MOC duży to nie będę się dużo rozpisywał ;)
Podwozie:
Zacznijmy od samego dołu, a więc napędu. W podstawowej wersji żurawia napęd jest 3 osie oraz 4 są skrętne, natomiast opcjonalnie jest 8x8x8 i na taką wersję się zdecydowałem. Za napęd odpowiedzialny jest XL umieszczony centralnie pomiędzy drugą i trzecią osią, na każdej osi dyfer, półosie oparte o cardany. Do skrętu użyłem mediuma wraz ze sprzęgłem. Jeśli chodzi o promień skrętu to pierwsza i ostatnia oś mają identyczny - największy promień, zaś druga i trzecia także mają identyczny, ale nieco mniejszy. W podwoziu znajdziemy także jednego mediuma do obsługi podpór. Wiem, dla tej wielkości żurawi powinny być wysuwane, ale raz, że jest tam ciasno, a dwa miałem niestety ograniczony czas na budowę. Choć jak tak patrzę to myślę, ze jest możliwość wybudowania zgrabnych rozsuwanych podpór. Mimo wszystko podobają mi się takie (no i w końcu mogłem w większej ilości wykorzystać małe siłowniki). Ostatnim mechanizmem w podwoziu jest obrót wieży. W tej roli znakomicie sprawdziła się kostka (lżejsza wersja), która ma bardziej kompaktowe rozmiary niż medium, a przy tym daje się łatwo zamocować w ramie z liftów. Generalnie cała mechanika podwozia oparta jest na konstrukcji z liftów, bricki posłużyły do wzmocnienia i zrobienia wsparcia dla poszycia. Za kabiną znajdują się 2 wieże IR i mały bbox, zasilanie do reszty żurawia poprzez obrotnicę doprowadzone jest przewodem (co przeszkadza w obrocie wieży w nieskończoność ;), ale 360° bez problemu wchodzi).
Wieża
Wieża z podwoziem połączona jest za pomocą technicowej obrotnicy i tu ciekawostka: dół obrotnicy pochodzi z wersji liftarmowej zaś góra ze starej brickowej. Za stabilizację wieży podczas obrotu odpowiada z24 zamontowana (luźno) po przeciwnej stronie do z8 napędzającej obrotnicę. Wysięgnik w oryginale ma dużo za dużo sekcji jak na legową wersję, tak więc zdecydowałem się na trzy sekcje, które optymalnie wyglądają w MOCu tej wielkości. I tu przy okazji należą się podziękowania dla Longera za pomysł na użycia technicowych paneli do obudowy wysięgnika. Pierwotnie chciałem dół zrobić podobnie jak górę wysięgnika z zaokrąglonych bricków i choć da radę to w miarę zmontować to rodzi się problem z wytrzymałością takiego rozwiązania. A tak panele nadają wytrzymałość i fajnie wyglądają (na początku obawiałem się mieszanki technica i MT). Za wysuw wysięgnika standardowo w tego typu konstrukcjach wykorzystałem mediuma. PF M posłużył także do podnoszenia wysięgnika (siłownik mechaniczny nowego typu) oraz wciągarki. Za masę przeciwwagi w dużej mierze odpowiadają 3 stare silniki 2838c01 (147g).
Z wyglądu i funkcjonalności jestem generalnie zadowolony. Choć zdaję sobie sprawę, że np. wysięgnik powinien być nieco dalej osadzony, a przeciwwagi powinny mieć nieco inny kształt (podobnie jak podpory). Zapewne niektóre elementy można by zrobić inaczej, ale na swoje usprawiedliwienie mam fakt iż model był przygotowywany pod wystawę i był to generalnie wyścig z czasem (bo niestety w ciągu roku od rozpoczęcia budowy przez większość czasu nie miałem dostępu do klocków). Tak jak napisałem na wstępie jest to mój najbardziej złożony model przy którym co nieco się nauczyłem i z dotychczasowych prac jestem najbardziej zadowolony ;)
Galeria
Film
Mile widziane komentarze :)
Ostatnio zmieniony 2014-08-15, 11:50 przez Bricksley, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
W galerii są tylko te zdjęcia co na wszystkich miniaturkach, tak więc klik w miniaturkę i masz pełną rozdzielczość :)SERVATOR pisze:zdjęcia (jak się upublicznią).
Nie, bo zestawu nie posiadam ;)SERVATOR pisze:A na już. Planujesz porównanie do 42009?
W zasadzie kupiłem grubszą, ale okazała się za sztywna i brzydko się odkształcała.V1 pisze:Tylko lina mogłaby być grubsza.
Ostatnio zmieniony 2014-08-14, 11:45 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
- ManiekManiak
- Posty: 814
- Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
- Lokalizacja: Ostrołęka
- brickshelf: ManiekManiak
-
- bonczyk85
- Posty: 289
- Rejestracja: 2012-03-26, 11:24
- Lokalizacja: Wyszków/Warszawa
- brickshelf: bonczyk85
-
Fajna maszyna, tak wizualnie jak i technicznie, jak zobaczyłem na wystawie to zrobiła na mnie duże wrażenie. A na żywo robi naprawdę jeszcze lepsze wrażenie niż na zdjęciach.
My sets
Kolekcjonować czy budować... a może jedno i drugie...?
Kolekcjonować czy budować... a może jedno i drugie...?
Tutaj nie powinno to być odwrotnie napisane? 1/4 większy, a 2/3 mniejszy?Karol pisze: Jeśli chodzi o promień skrętu to pierwsza i ostatnia oś mają identyczny - najmniejszy promień, zaś druga i trzecia także mają identyczny, ale nieco większy.
Model zaprawdę zacny. Wygląda bardzo dobrze, jest funkcjonalny i bardzo MT, mimo zachowanej bawialności, wynikającej z funkcji. Jakbym się miał czegoś czepić to ewentualnie wybrakowania świateł. Zarówno z przodu, jak i z tyłu przydałoby się dołożyć jeszcze po jednym zestawie. Z przodu świeci tylko po jednym, choć są podwójne. Natomiast z tyłu podświetla tylko połowę. Jest to typowe czepianie się na siłę, choć jednak zwróciło moją uwagę w natłoku ochów i achów;).
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
Racja, mój błąd :) Tyle tych osi można się pogubić :PFilus pisze: Karol napisał/a:
Jeśli chodzi o promień skrętu to pierwsza i ostatnia oś mają identyczny - najmniejszy promień, zaś druga i trzecia także mają identyczny, ale nieco większy.
Tutaj nie powinno to być odwrotnie napisane? 1/4 większy, a 2/3 mniejszy?
Co do wybrakowanych świateł. Z przodu w chwili obecnej ze względu na sposób zamontowania reszty oświetlenie nie ma możliwości dołożenia dodatkowych ledów. Jeśli chodzi o tył, to faktycznie miejsce jest. Problem się pojawia jak chcemy doprowadzić dalej. Ta nieszczęsna kostka pośrodku przewodu, pod kaflami jest tak napakowane, ze nie ma gdzie jej wstawić. Z drugiej strony pojedyncze oświetlenie rozumiem tak, że z przodu te drugie to światła długie, zaś z tyłu świecą się tylko mijania, a te drugie to światła stopu :)
Pozdrawiam