Pytanie o silniki i napęd

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

Pytanie o silniki i napęd

#1 Post autor: Kruk »

Jak sam tytuł wskazuje mam pytanie odnośnie silników i ich podłączenie. Sprawa wygląda następująco: mam w planach zbudowanie modelu wywrotki z napędem 8x8 przy użyciu dwóch Xl'ek i moje pytanie brzmi tak, czy lepiej podłączyć tył pod jedną Xl'ke, a przód pod drugą, czy połączyć je najpierw ze sobą i dopiero później doprowadzić do napędu. Zastanawiam się czy jest jakaś różnica w mocy, jak jest lepiej jeśli jednak zależy mi na mocy. Zapewne usłyszę że jedna Xl'ka wystarczy w zupełności jeśli ma to być wywrotka na kołach 62,4 ale jednak wolałbym tutaj zastosować dwie choćby przez fakt zastosowania zawieszenia, które będzie generować trochę oporu. Na forum mamy wielu obeznanym w takich tematach więc proszę was o radę :). Z góry dzięki za zainteresowanie się moim tematem.
Ostatnio zmieniony 2014-12-29, 21:29 przez Kruk, łącznie zmieniany 1 raz.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

Więcej szczegółów proszę. Jakie zawieszenie? Jak ciężki ma być model?

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

#3 Post autor: Kruk »

Dzięki Longer za odzew, model pewnie przekroczy 2,5 kg , nie znam się na rodzajach zawieszeń i nie bardzo je lubię ale tutaj wyjątkowo mam ochotę dać, takie jak w tym modelu : http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=548971 , de facto wzoruję się na takim zawieszeniu.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#4 Post autor: M_longer »

Czyli pływające, jeden XL z dobrą redukcją by to pociągnął, ale mocy nigdy za mało.
To jak się wzorujesz, zmniejsz ilość cięgien, bo to zawieszenie jest trochę przekombinowane.

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

#5 Post autor: Kruk »

Dlatego tutaj dam wyjątkowo dwa tylko pytanie czy łączyć je razem i do napędu doprowadzać, czy na przód jeden i na tył drugi? Też mi się wydaje że trochę to przekombinował ale może w tym wariactwie jest metoda.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#6 Post autor: M_longer »

Kruk pisze:Dlatego tutaj dam wyjątkowo dwa tylko pytanie czy łączyć je razem i do napędu doprowadzać, czy na przód jeden i na tył drugi? Też mi się wydaje że trochę to przekombinował ale może w tym wariactwie jest metoda.
Wiesz co, trudno powiedzieć, ja bym dał dwa połączone razem na środku, między osiami. Zrób podwozie, wsadź na nie kilogram cukru i zobacz jak się sprawuje.

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#7 Post autor: Bricksley »

Ja bym unikał rozdzielenia napędu na 2 XLe (przód i tył). Zazwyczaj silniki minimalnie mogą różnić się ilością obrotów, a dodatkowo różne konstrukcje napędów w obu częściach będą generować różne luzy i opory czego efektem będzie fakt iż jeden silnik będzie niejako napędzał drugi.

Longer dobrze radzi, najlepiej połączyć oba na sztywno. Jak miejsce zezwoli to do połączenia wykorzystać mechanizm różnicowy, wtedy pozbędziemy się efektu, że jeden silnik będzie napędzał drugi.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

#8 Post autor: Kruk »

Czyli definitywnie łączyć razem jeśli biorę pod uwagę dwa Xl'e. Aż taka różnica może być przy dwóch nowych Xl'ach by potrzebowały mechanizmu różnicowego? Bardzo spodobał mi się ten tym zawieszenia ze względu tego że w pozycji "spoczynku" pojazdu, zawieszenie nie siada w dół. W sumie mam odpowiedź na moje pytanie, jeśli macie jakieś dobre rady z własnego doświadczenia na pewno się przydadzą, a i wielu nowym na forum przyda się taki temat :).
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#9 Post autor: Bricksley »

Kruk pisze:Aż taka różnica może być przy dwóch nowych Xl'ach by potrzebowały mechanizmu różnicowego?
Może, ale nie musi. Jak nie będą wyraźnie odstawać prędkościami to możesz swobodnie połączyć knobami lub bevelami. Dyfer jest rozwiązaniem idealnym, ale wiadomo, że może nie być na niego miejsca ;)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#10 Post autor: M_longer »

Rada jest jedna - buduj i próbuj, najlepsza opcja by się nauczyć :-)

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

#11 Post autor: Kruk »

Dzięki za rady na pewno się przydadzą :). Jak coś ukręcę to wrzucę fotki.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#12 Post autor: Bricksley »

Kruk pisze: Jak coś ukręcę to wrzucę fotki.
Lepiej żeby się nie ukręciło a złożyło ;)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#13 Post autor: Kubrick »

A ja bym to zrobił tak, jak to się robi w trialówkach - jeden silnik na jedną część napędu, w tym przypadku 1 silnik na 2 osie. Różnice w prędkosciach nie są problemem, bo się wyrównają w trakcie jazdy, a nawet zatrzymanie jednego silnika na jakiejś nierówności nie powoduje całkowitego unieruchomienia modelu i można próbować się podciągnąć resztą auta.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2573
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
brickshelf: KAROL4

 

#14 Post autor: Bricksley »

Kubrick, ale jednak trialówki od regularnych ciężarówek na kołach 62.4 się znacznie samą konstrukcją jak i założeniami konstrukcyjnymi różnią ;)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#15 Post autor: Kubrick »

Owszem, ale przede wszystkim różnią się tym, że muszą więcej znieść, więc tym bardziej można zaadaptować rozwiązania z nich do mniejszego modelu, którego podwozie w sumie ma mieć sporo wspólnego z większymi odpowiednikami.
Nie trzeba upychać skrzyni biegów, czy jakichś innych wodotrysków, ale zauważ, że nawet crawler miał rozdzielony napęd, chociaż można było przekombinować to inaczej, jak np w Unimogu.
Ostatnio zmieniony 2014-12-29, 22:27 przez Kubrick, łącznie zmieniany 1 raz.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

ODPOWIEDZ