dokładność

Mindstorms, WeDo, Lego Digital Desinger, Stud.io

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
OmenGda
Posty: 873
Rejestracja: 2007-02-05, 21:58
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: OmenGda

 

#16 Post autor: OmenGda »

Qbab - Ty piszesz o precyzyjnym wyznaczeniu wartości.
Da się - oczywiście. Robiąc dużą redukcję na zebatkach ale ostatecznie wartość musi być zweryfikowana ludzkim okiem lub dowolnym czujnikiem Lego.
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!

Qbab
Posty: 76
Rejestracja: 2013-12-06, 16:06
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#17 Post autor: Qbab »

Bricksley pisze:
M_longer pisze: Qbab napisał/a:
Ni właśnie nie, równolegle przez kilka par co obniża luzy.

Zdajesz sobie sprawę że między zębami każdego koła zębatego LEGO występuje minimalny luz?
Prawda jest taka że każda przekładnia zębata ma luz, choćby minimalny, a zwiększanie ilości przekładni powoduje tylko zwiększenie tego luzu lub inaczej mówiąc bezwładności układu co w żaden sposób nie sprawi że uzyskamy większą dokładność :)

Nie prawda, zwiększając ilość równolegle pracujących przekładni zmniejszasz luz, pomyśl :) najlepiej sobie rozpisz :) a sam zobaczysz, tylko nie szeregowo a równolegle na jednej osi.

Awatar użytkownika
judam
Posty: 508
Rejestracja: 2012-08-09, 12:46
Lokalizacja: Wolsztyn
brickshelf: judam
Kontakt:

 

#18 Post autor: judam »

Tak się zastanawiam że luzy można praktycznie zlikwidować budując konstrukcję z ogromną ilością redukcji. Jak by zbudować coś jak np

https://www.youtube.com/watch?v=kYmUJVE6Vo0

Wtedy można by było uzyskać przesuw o mikrometry.
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love

Qbab
Posty: 76
Rejestracja: 2013-12-06, 16:06
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#19 Post autor: Qbab »

judam pisze:Tak się zastanawiam że luzy można praktycznie zlikwidować budując konstrukcję z ogromną ilością redukcji. [...]
Wtedy można by było uzyskać przesuw o mikrometry.
No w taką dokładność to nie celuję :), ciekawe ile by dał układ kilku 4638507.
Dobiorę dziś jakieś małe koła to zobaczę ile mi się udało uzyskać, używam tylko 32269, 32498 i 32270 bo z obserwacji mają mniejsze luzy niż inne.

matyo35
Posty: 77
Rejestracja: 2014-09-07, 12:39
Lokalizacja: Kolbuszowa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#20 Post autor: matyo35 »

Z mojej strony jeśli Ci nie zależy na mocy to proponowałbym średni silnik ev3 i dobry dobór przełożenia, np z małego na duży jakieś 1:6. Ślimaki są dobre na początek i jak je dobrze usztywnisz. Bez tego zaraz się rozjadą lub będą odskakiwać. Propozycja prosta - zmontuj i mierz linijką bez czujników lego (one też przecież przekłamują - nie są idealne). Sam zobaczysz jak Ci wyjdzie :P

Qbab
Posty: 76
Rejestracja: 2013-12-06, 16:06
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#21 Post autor: Qbab »

No więc wyniki są następujące (na razie tyle bo nie mam za dużo czasu, ale potem dołożę kolejne)
test - jazda na wprost (nad suwmiarką).
dystans do pokonania wynikający z 50 obrotów dużego silnika, moc ustawiona na 20 (żeby zmniejszyć bezwładność - ustalone doświadczalnie dla tej konstrukcji).
pierwszy test 5*3600 stopni (krok 41 mm) = wynik 205 mm
drugi 180*100 stopni (krok 1,139 mm) = wynik 205 mm
trzeci 250*50 stopni (krok 0,569 mm) = wynik 204,5 mm

średnio 204,833 mm,

czyli błąd porównywalny z jednym krokiem przy najmniejszym ustawieniu.

Dobra dodałem kolejne pomiary z dziś, zmian taka że moc to 25%
Krok [stopnie] | dystans [mm]
3600 205
360 205
180 204,8
100 205
50 204,5
18 204,5
10 204,5
5 204,5
2 205
Ostatnio zmieniony 2015-12-02, 20:50 przez Qbab, łącznie zmieniany 1 raz.

socha6
Posty: 10
Rejestracja: 2012-11-07, 10:19
Lokalizacja: Przemków / Wrocław
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#22 Post autor: socha6 »

Jest możliwość zlikwidowania luzów w przekłądniach serw NXT/EV3 łącząc dwa - osiami ze sobą. Wtedy należy sterować w taki sposób zeby jeden silnik pchał do przodu a drugi ciągnął do tyłu. Ogólnie żeby jeden silnik NAPĘDZAŁ tylko w jedną stronę. Druga sprawa żeby pobierać sprzężenie zwotne o obrocie osi tylko z jednego silnika. Albo z obydwóch naraz i uśrednić je.
W ten sposób uzyskamy prawdziwą dokłądnosć obotu 1st. (bez luzów)

Qbab
Posty: 76
Rejestracja: 2013-12-06, 16:06
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

#23 Post autor: Qbab »

socha6 pisze:Jest możliwość zlikwidowania luzów w przekłądniach serw NXT/EV3 łącząc dwa - osiami ze sobą. Wtedy należy sterować w taki sposób zeby jeden silnik pchał do przodu a drugi ciągnął do tyłu. Ogólnie żeby jeden silnik NAPĘDZAŁ tylko w jedną stronę. Druga sprawa żeby pobierać sprzężenie zwotne o obrocie osi tylko z jednego silnika. Albo z obydwóch naraz i uśrednić je.
W ten sposób uzyskamy prawdziwą dokłądnosć obotu 1st. (bez luzów)
Bardzo fajny pomysł, spróbuję.

ODPOWIEDZ