Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
dokładność
Autor Wiadomość
OmenGda 
No risk no fun!


Wiek: 39
Dołączył: 05 Lut 2007
Wpisy: 860
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2015-11-30, 08:47   

Qbab - Ty piszesz o precyzyjnym wyznaczeniu wartości.
Da się - oczywiście. Robiąc dużą redukcję na zebatkach ale ostatecznie wartość musi być zweryfikowana ludzkim okiem lub dowolnym czujnikiem Lego.
_________________
Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
 
 
 
 
Qbab 

Wiek: 44
Dołączył: 06 Gru 2013
Wpisy: 76
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-11-30, 08:48   

Bricksley napisał/a:
M_longer napisał/a:

Qbab napisał/a:
Ni właśnie nie, równolegle przez kilka par co obniża luzy.

Zdajesz sobie sprawę że między zębami każdego koła zębatego LEGO występuje minimalny luz?

Prawda jest taka że każda przekładnia zębata ma luz, choćby minimalny, a zwiększanie ilości przekładni powoduje tylko zwiększenie tego luzu lub inaczej mówiąc bezwładności układu co w żaden sposób nie sprawi że uzyskamy większą dokładność :)



Nie prawda, zwiększając ilość równolegle pracujących przekładni zmniejszasz luz, pomyśl :) najlepiej sobie rozpisz :) a sam zobaczysz, tylko nie szeregowo a równolegle na jednej osi.
 
 
 
judam 


Wiek: 37
Dołączył: 09 Sie 2012
Wpisy: 498
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: 2015-11-30, 09:07   

Tak się zastanawiam że luzy można praktycznie zlikwidować budując konstrukcję z ogromną ilością redukcji. Jak by zbudować coś jak np

https://www.youtube.com/watch?v=kYmUJVE6Vo0

Wtedy można by było uzyskać przesuw o mikrometry.
_________________
TYLKO TERAZ - 20% na wszystko w moim sklepie JuDam Store.
https://www.bricklink.com/store.asp?p=judam
 
 
 
 
Qbab 

Wiek: 44
Dołączył: 06 Gru 2013
Wpisy: 76
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-11-30, 10:11   

judam napisał/a:
Tak się zastanawiam że luzy można praktycznie zlikwidować budując konstrukcję z ogromną ilością redukcji. [...]
Wtedy można by było uzyskać przesuw o mikrometry.


No w taką dokładność to nie celuję :), ciekawe ile by dał układ kilku 4638507.
Dobiorę dziś jakieś małe koła to zobaczę ile mi się udało uzyskać, używam tylko 32269, 32498 i 32270 bo z obserwacji mają mniejsze luzy niż inne.
 
 
 
matyo35 
VIP

Wiek: 29
Dołączył: 07 Wrz 2014
Wpisy: 77
Skąd: Kolbuszowa
Wysłany: 2015-11-30, 12:17   

Z mojej strony jeśli Ci nie zależy na mocy to proponowałbym średni silnik ev3 i dobry dobór przełożenia, np z małego na duży jakieś 1:6. Ślimaki są dobre na początek i jak je dobrze usztywnisz. Bez tego zaraz się rozjadą lub będą odskakiwać. Propozycja prosta - zmontuj i mierz linijką bez czujników lego (one też przecież przekłamują - nie są idealne). Sam zobaczysz jak Ci wyjdzie :P
 
 
 
Qbab 

Wiek: 44
Dołączył: 06 Gru 2013
Wpisy: 76
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-01, 12:25   

No więc wyniki są następujące (na razie tyle bo nie mam za dużo czasu, ale potem dołożę kolejne)
test - jazda na wprost (nad suwmiarką).
dystans do pokonania wynikający z 50 obrotów dużego silnika, moc ustawiona na 20 (żeby zmniejszyć bezwładność - ustalone doświadczalnie dla tej konstrukcji).
pierwszy test 5*3600 stopni (krok 41 mm) = wynik 205 mm
drugi 180*100 stopni (krok 1,139 mm) = wynik 205 mm
trzeci 250*50 stopni (krok 0,569 mm) = wynik 204,5 mm

średnio 204,833 mm,

czyli błąd porównywalny z jednym krokiem przy najmniejszym ustawieniu.

Dobra dodałem kolejne pomiary z dziś, zmian taka że moc to 25%
Krok [stopnie] | dystans [mm]
3600 205
360 205
180 204,8
100 205
50 204,5
18 204,5
10 204,5
5 204,5
2 205
Ostatnio zmieniony przez Qbab 2015-12-02, 20:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
socha6 

Wiek: 34
Dołączył: 07 Lis 2012
Wpisy: 10
Skąd: Przemków / Wrocław
Wysłany: 2015-12-10, 14:54   

Jest możliwość zlikwidowania luzów w przekłądniach serw NXT/EV3 łącząc dwa - osiami ze sobą. Wtedy należy sterować w taki sposób zeby jeden silnik pchał do przodu a drugi ciągnął do tyłu. Ogólnie żeby jeden silnik NAPĘDZAŁ tylko w jedną stronę. Druga sprawa żeby pobierać sprzężenie zwotne o obrocie osi tylko z jednego silnika. Albo z obydwóch naraz i uśrednić je.
W ten sposób uzyskamy prawdziwą dokłądnosć obotu 1st. (bez luzów)
 
 
 
Qbab 

Wiek: 44
Dołączył: 06 Gru 2013
Wpisy: 76
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-12-10, 15:21   

socha6 napisał/a:
Jest możliwość zlikwidowania luzów w przekłądniach serw NXT/EV3 łącząc dwa - osiami ze sobą. Wtedy należy sterować w taki sposób zeby jeden silnik pchał do przodu a drugi ciągnął do tyłu. Ogólnie żeby jeden silnik NAPĘDZAŁ tylko w jedną stronę. Druga sprawa żeby pobierać sprzężenie zwotne o obrocie osi tylko z jednego silnika. Albo z obydwóch naraz i uśrednić je.
W ten sposób uzyskamy prawdziwą dokłądnosć obotu 1st. (bez luzów)


Bardzo fajny pomysł, spróbuję.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,052 sekundy. Zapytań do SQL: 11