[MOC] Krampe Big Body 550

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2011
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

[MOC] Krampe Big Body 550

#1 Post autor: eric trax »

Dzisiaj będzie skromnie :)

Od długiego już czasu chodziła za mną chęć zbudowania przyczepy rolniczej w skali 1:17. Nie posiadałem takiej w swoich zbiorach więc potrzeba była tym większa. Na początku celowałem w klasyczne dwuosiowe konstrukcje wyposażone w Mkę i małe siłowniki do wywracania skrzyni na boki. Kiedy jednak powstały ciągniki Hen Holland i Fendt trzeba było zrewidować nieco plany.

Obrazek

Miało być to coś czym będzie można operować bezpośrednio z ciągnika. Jako, że w tym przypadku dostępny był tylko WOM najlepszym rozwiązaniem była przyczepa na tandemie z wałkiem napędzającym siłownik kiprujący. Kolejną kwestią było stworzenie do niej instrukcji jako że jest idealnym uzupełnieniem ciągnika z pewnością o taką pojawiła by się masa pytań. Z dostępnych opcji najpopularniejszym jest czerwony stąd właśnie model marki Krampe.

Obrazek

Rama przyczepy
Nie ma tutaj wybitnych rozwiązań. Finalna wersja jest bodaj trzecią. W pierwszym wydaniu przyczepa miała zawieszenie na wzór tych jakie używałem w swoich ciężarówkach do truck trialu. Sprawowało się bardzo dobrze, do momentu kiedy zbudowałem skrzynię. Stosunkowo ciężki kiper sprawił, że trzeba było zrezygnować z zawieszenia i jego kosztem pogrubić ramę z liftarmów. Przy okazji przesunąłem siłownik bliżej zaczepu i zmieniłem punkty mocowania skrzyni do ramy tak aby uzyskać większą siłę przy podnoszeniu. Całość obudowana jest osłonami z klocków systemowych co znacznie podnosi jej walory estetyczne choć sama rama po podniesieniu kipra wydaje się dość masywna.

Skrzynia ładunkowa
Już w założeniach model miał dobrze wyglądać. Wybór nie przypadkowo padł na produkt Krampe. Kształt ścian bocznych idealnie wpisuje się w korzystanie z szeroko dostępnych slope curved. Wszelkie podobieństwa do śmieciarki Żbika są nie przypadkowe, bo to najlepszy sposób oddania wybrzuszonych ścian. Oczywiście pociągnęło to za sobą znaczny ciężar całości, bo ściany do lekkich nie należą. To między innymi sprawiło, że trzeba było pozbyć się zawieszenia a zarazem obniżyło planowaną ładowność, która obecnie wynosi około 1kg w zależności od rozłożenia ładunku. Z drugiej strony gdyby skrzynia była lżejsza to pewnie i tak pozbyłbym się zawieszenia by podnieść jeszcze ładowność. Wiem, że przy użyciu paneli technic waga spadła by do 1/3 obecnej ale przypominam, że to model team :)

Tylna klapa
W oryginale przyczepa w wersji podstawowej ma dwie funkcje. Kiprowanie i hydraulicznie podnoszoną tylną klapę. Dodatkowo można zamówić jeszcze hydraulicznie skręcane i podnoszone wybrane osie. Ja natomiast miałem tylko WOM więc stwierdziłem, że klapa będzie otwierać się automatycznie podczas podnoszenia. Za to odpowiedzialny jest system cięgien, który wypycha klapę ku górze. Niestety nie mogłem oprzeć się na systemach jakie posiadają wywrotki na ciężarówkach gdzie klapa mocowana jest do końców burt i otwiera się pod wpływem grawitacji. Takie mocowanie klapy uwarunkowane jest doposażeniem przyczepy w dodatkowe burty o wysokości 60cm lub 80cm a klapa ma się otworzyć ponad nimi. Takie rozwiązanie daje też możliwość użycia cienkich siłowników pneumatycznych lego i bezproblemowego dołożenia tej funkcji jeśli dysponujemy ciągnikiem z obwodem pneumatycznym.

Taka oto historia prostego modelu w którym nie ograniczały mnie zawarte w środku mechanizmy. Czego by nie mówić to modelka i pozowanie do zdjęć wychodzi idealnie :D

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


VIDEO:

Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

SNIFFERR

#2 Post autor: SNIFFERR »

Jak zwykle piękny, przemyślany, dopracowany model....
Ostatnio zmieniony 2019-07-15, 12:54 przez SNIFFERR, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2011
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#3 Post autor: eric trax »

SNIFFERR pisze:Jak zwykle piękny, przemyślany, dopracowany model.... jedna rzecz... brak zaczepu z tyłu względem oryginału.. ale to szczegół..
Zerknij jeszcze raz na zdjęcia :)
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

SNIFFERR

#4 Post autor: SNIFFERR »

Właśnie poprawiałem wpis. Źle spojrzałem.:) Kolejna Twoja praca z gatunku must have:)
Ostatnio zmieniony 2019-07-15, 12:57 przez SNIFFERR, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5378
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#5 Post autor: M_longer »

eric trax pisze: Z dostępnych opcji najpopularniejszym jest czerwony stąd właśnie model marki Krampe.
Chciałbym tylko zauważyć, że to pożera hurtowe ilość niektórych klocków, jak 106 sztuk kafli 2x2 itp.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2011
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#6 Post autor: eric trax »

M_longer pisze:
eric trax pisze: Z dostępnych opcji najpopularniejszym jest czerwony stąd właśnie model marki Krampe.
Chciałbym tylko zauważyć, że to pożera hurtowe ilość niektórych klocków, jak 106 sztuk kafli 2x2 itp.
Taka jest cena piękna :D
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Fuku
Posty: 618
Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
Lokalizacja: radom/kraków
HELF: Proszę uzupełnić
: fukusaku
Kontakt:

   

#7 Post autor: Fuku »

Bardzo ładny i estetyczny model, jak zwykle zresztą, jednak po obejrzeniu oryginału niezbyt podoba mi się właśnie oddanie tego wybrzuszenie ścian. W oryginale są kąty, u Ciebie jest zaokrąglone, ja bym to widział zrobione np. z Obrazek (byłyby kąta, a nawet masa przyczepy by spadła)

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5378
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#8 Post autor: M_longer »

Fuku pisze:W oryginale są kąty, u Ciebie jest zaokrąglone, ja bym to widział zrobione np. z
I tu na scenę wchodzi robienie modelu pod instrukcję; przeważnie trzymamy się zasady, że całość (lub prawie wszystkie elementy) są w produkcji, lub zostały wyprodukowane najpóźniej dwa lata wstecz.

No i miałaby wystające study:

Obrazek

Fuku
Posty: 618
Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
Lokalizacja: radom/kraków
HELF: Proszę uzupełnić
: fukusaku
Kontakt:

   

#9 Post autor: Fuku »

Dla mnie niewielka ilość studów jest ok jeśli ładnie uda się oddać kształt. Ale jeśli się da, unikacie studów, to rozumiem. Rozumiem też że muszą być jakieś ograniczenia, jeśli model ma być na sprzedaż, choć ta część akurat jest dość dobrze dostępna na bl i za grosze, nawet u nas (co mnie zdziwiło biorąc pod uwagę, że w starej wersji występowała w 2 setach, a w nowszej w 1). Można by też próbować uzyskać podobne kształty z tilów, ale to by mogło już być przekombinowane

Awatar użytkownika
Mateusz92
Posty: 419
Rejestracja: 2012-05-21, 18:33
Lokalizacja: Wrocław/Zduny
HELF: Proszę uzupełnić
: 72932485@N03
: Mateusz92

   

#10 Post autor: Mateusz92 »

I jest dość duże prawdopodobieństwo, że są bezproblemowo dostępne bo nie ma ich w przyczepie :)
Na warsztacie: ?

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2011
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#11 Post autor: eric trax »

Fuku pisze:Rozumiem też że muszą być jakieś ograniczenia, jeśli model ma być na sprzedaż, choć ta część akurat jest dość dobrze dostępna na bl i za grosze, nawet u nas
Dostępność jest bardzo ważna bo obniża koszt zakupu części i zachęca do zabudowania modelu. Starych części nie stosujemy z prozaicznego powodu mimo iż klocki różnią się odcieniami to różnica między starymi a nowymi jest bardzo duża. Dodatkowo szanujemy tych którzy chcą złożyć model z wyłącznie nowych klocków a wierz mi są tacy. Pomijam już to że leciwe klocki często są w opłakanym stanie i odostają stanem od reszty.

Jesli chodzi o study to uległem namowom Marka by stworzyć kilka modeli z instrukcją ale warunek był taki ze nie idziemy na kompromisy względem wyglądu. Póki co się udaje a ludzie są zadowoleni.

Ja się cieszę bo to pewien powiew świeżości w moim budowaniu kiedy z tyłu głowy masz to, że ktoś po Tobie ten model będzie musiał potrafić złożyć. To podnosi poprzeczkę.
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3559
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#12 Post autor: legosamigos »

Myślę, że spokojnie mogłeś zrobić tą otwieraną klapkę z tył. Byłaby to dodatkowa funkcja :) Skoro to dział MT, to bardziej estetycznie wyglądało by, gdybyś te konektory tak obrócił, by nie było widać tych wcięć, co rzuca się w oczy np. na tym zdjęciu. Chyba, że to tak miało być ;)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
Bricksley
Posty: 2410
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
HELF: KAROL4
: 97083384@N04

   

#13 Post autor: Bricksley »

eric trax pisze:Taka oto historia prostego modelu w którym nie ograniczały mnie zawarte w środku mechanizmy.
Idealny kandydat na łatwego MOCa, no pod warunkiem, że wygląd nie jest kosmiczny do odwzorowania :)
eric trax pisze:Wiem, że przy użyciu paneli technic waga spadła by do 1/3 obecnej ale przypominam, że to model team :)
Hmm... jakby dobrze wkomponować technic panele to i może być model team, nie mówię o tym przypadku ;)

Fajnie, że same ciągniki zmotywowały to zbudowania modelu - ot przyczepa ale przyjemny modelik :)
legosamigos pisze:Skoro to dział MT, to bardziej estetycznie wyglądało by, gdybyś te konektory tak obrócił, by nie było widać tych wcięć, co rzuca się w oczy np. na tym zdjęciu.
Ooo, widzę ma ktoś podobne podejście to tych elementów co ja :P
Ostatnio zmieniony 2019-07-15, 21:55 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
adamski
Posty: 74
Rejestracja: 2014-02-23, 12:41
Lokalizacja: Wielka Brytania
HELF: adamski
: krzysztof_adamczewski

   

#14 Post autor: adamski »

Domyślam się że dobór kół nie był łatwą sprawą, ale przyznam że bardzo ładnie je wkomponowałeś i ich szerokość nie rzuca się tak mocno w oczy ;)

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5378
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#15 Post autor: M_longer »

legosamigos pisze:gdybyś te konektory tak obrócił, by nie było widać tych wcięć, co rzuca się w oczy np. na tym zdjęciu.
To są rysy powstałe przy wyładunku.
Tak.

ODPOWIEDZ