[MOC] FIAT 6605

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
BJ
VIP
Posty: 999
Rejestracja: 2012-01-16, 21:42
Lokalizacja: Majdan/Warszawa

[MOC] FIAT 6605

#1 Post autor: BJ »

Dziś nadeszła ta wiekopomna chwila gdy postanowiłem zaprezentować swojego Fiata, który od kilku lat straszy na trialowych trasach.

ObrazekTrTr, LTTC, lugpol truck trial championship by barrtek, on Flickr

A więc, szukając kolejnej ciężarówki do zbudowania miałem kilka kryteriów, główne z nich to: kabina kabrio, 6x6, stosunkowo mały rozstaw osi. W czeluściach internetu znalazłem taki wynalazek jak FIAT 6605, ciężarówka produkowana od lat 70. do 85. Produkowana na potrzeby włoskiej armii głównie w wersji z długą kabiną kabrio. Zacząłem drążyć, znalazłem krótka wersję kabrio i później jakoś to poszło. Początkowo to była tylko kabina postawiona na stare podwozie, które się rozwijało. Auto od zawsze posiadało dwa XLe, co też niemal zawsze generowało problemy w związku z centralnie umieszczoną skrzynią biegów. Jedna skrzynia stała się słynna, ponieważ strzelała na wstecznym, a do przodu nie:) Spowodowane to było wykorzystaniem kolejno z16 -> z20 -> z16. W związku z tym wałki były przekoszone, dzięki czemu podczas jazdy do przodu i dużym obciążeniu wszystkie koła zębate były do siebie dociskane i nie strzelały. Brzmi fajnie, prawda? Jeszcze fajniej brzmiało, gdy na wstecznym koła zębate sie odpychały i wszystko zaczynało strzelać :P Dwa lata temu auto dostało zupełnie nowe podwozie, znowu z dwoma XLami do napędu z centralną skrzynią biegów. Podwozie to było przygotowane do zabudowania kolejnych dwóch skrzyń biegów w przednim moście oraz tylnym tandemie. Miało to zapewnić 4 biegi, ale początkowo nie miałem pomysłu jak zrobić sterowanie zmianą biegów w mostach, wiec pojechałem kilka rajdów bez tych skrzyń (tzn. miejsce cały czas na te skrzynie tam jest, ale jest tylko jedna para kół zębatych) po czym okazało się że w sumie te 4 biegi nie są potrzebne.
Z tego nowego podwozia jestem bardzo zadowolony. Posiada innowacyjne tylne zawieszenie (a przynajmniej nigdy takiego czegoś w klockach nie widziałem) inspirowane zawieszeniem prawdziwych ciężarówek. Zapewnia ono bardzo dobry wykrzyż i skok zawieszenia a także świetną stabilność.
Przeniesienie napędu z ramy do tylnego tandemu też jest rozwiązane w sposób którego wcześniej nie widziałem. To właśnie tam mamy nadmiarowego knoba oraz megakardana którego chyba już u kogoś widziałem. Taki układ przenosi bez problemu dwa Xle zredukowane z12->z20. W dodatku ma możliwość niewielkiej zmiany swojej długości. Niestety taki sposób na przeniesienie napędu jest nieco "nie po inżyniersku", ale w klockach działa :)
Bardzo lubię też zwrotność tej fury. Za nią odpowiada głównie kąt skrętu kół, wynoszący około 48 stopni w każdą stronę.
Auto nie często można zobaczyć w rękach dzieci na wystawach ze względu na brak idiotoodporności:) Kąt skrętu owszem, zapewnia dobrą zwrotność, ale podczas maksymalnego skrętu napęd przenoszony jest skokowo ze względu na to, że kardany nie są przegubami homokinetycznymi. Dodatkowo podczas takiego skrętu łatwo można ukręcić kardana, co zdarzyło mi się kilka razy.
Dodatkowo skrzynia jest dosyć mocna, ale jednak nieco za słaba dla dwóch XLi.
Auto obecnie jest dosyć mocno rozebrane, wysłużyło już swoje ;)

Trochę danych technicznych:
skala modelu ~12,5
długość pierwowzoru oraz modelu (od przedniego zderzaka do obrysu kół ostatniej osi) 6550/515 mm
rozstawy osi pierwowzoru oraz modelu: rozstawy 3220+1370/264+112
szerokość kabiny pierwowzoru oraz modelu (bez lusterek) 2400/184mm
wysokość kabiny pierwowzoru oraz modelu 700/55mm
długość kabiny pierwowzoru oraz modelu 1915/152mm
silniki napędowe 2x PF XL
Przełożenia 1:5 i 1:3 (w wersji ze słynną skrzynią biegów 1:5 i 1:2)
Skręt: silnik L zredukowany 1:3
Zmiana biegów: Silnik M przyśpieszony 3. krotnie i mały siłownik liniowy.
Do zasilania wykorzystałem dwa akumulatorki LiPO (dawniej dwa duże boxy) i dwa Sbricki (dawniej dwie wieże V2).

Kilka ciekawszych fotek:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Galerie: https://flic.kr/s/aHsmJyQNun
https://bricksafe.com/pages/Atros/truck-trial (zdjęcia Atrosa z rajdów)
Ostatnio zmieniony 2019-11-24, 08:16 przez BJ, łącznie zmieniany 1 raz.
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 237
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

#2 Post autor: Aleksander Spyra »

Od czego tu zacząć... Dawno nie ucieszyła mnie tak informacja jak ta, że Fiat jest już rozbierany :) Żarty żartami, ale Fiatem możnaby straszyć dzieci jak czarownicą - brzydki jak noc, stary jak świat, i raczej lata na miotle, bo nie chce się wierzyć że dwa XLe tyle mogą.
Śmieszy mnie fakt, że pod karoserią która widziała upadek Rzymian i jajecznicą z klocków upakowałeś masę ciekawych i nowatorskich rozwiązań. Tylny tandem to majstersztyk. Jestem ciekaw, co pojawi się na sezony 2020 - 2025 :)

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#3 Post autor: Cieślu »

Konstrukcja będąca najlepszym przykładem na to, że ciekawe i dobre rozwiązania techniczne i świetną dzielność w terenie można przyćmić okropną warstwą wizualną. Z inną, porządną kabiną byłaby to ulubiona z moich trialówek, a tak to wypala oczy. Myślę, że korki od szampanów będą strzelać jak poinformujesz nas, że ta szkarada została do cna rozebrana!
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#4 Post autor: eric trax »

Cieślu pisze:szkarada została do cna rozebrana!
ubić maszkarę!


W końcu zaczęliście wrzucać te wasze ciężarówki. Jak widzę aktualne technologie to od moich trialówek dzielą je lata świetlne :D
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Kamyk
VIP
Posty: 234
Rejestracja: 2013-03-07, 11:01
Lokalizacja: Będzin
brickshelf: kamyk970

 

#5 Post autor: Kamyk »

Uwierzę, że rozłożona na amen, jak zobaczę Cię z nową, bo póki co zawsze możesz ją odbudować na szybko z zamkniętymi oczami ;) W każdym razie, abstrahując od wyglądu, o którym już się wypowiadali koledzy, jest to jedna z lepszych konstrukcji w trialu ogólnie. Pomimo upływu lat i zmieniających się trendów ona dalej jeździ i robi to bardzo dobrze. Oczywiście pewne modyfikacje, czy ulepszenia są wprowadzane, ale początkowe założenia i koncepcje zdają egzamin. Ciekawie by się prezentowała z 4 biegami, ale również uważam, że korzyści z tego płynące nie byłyby współmierne ze wzrostem stopnia komplikacji konstrukcji i samej masy
Ostatnio zmieniony 2019-11-25, 09:48 przez Kamyk, łącznie zmieniany 1 raz.

sebanm
VIP
Posty: 361
Rejestracja: 2009-08-13, 21:17
Lokalizacja: Opole

#6 Post autor: sebanm »

Tak, gdzie diabeł nie da rady, to tam BJ z Fiatem pośle.
Ostatnio zmieniony 2019-11-25, 11:52 przez sebanm, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mestari
VIP
Posty: 1428
Rejestracja: 2013-09-25, 14:01
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#7 Post autor: Mestari »

To brzydactwo to nawet ja na żywo widziałem :) Czuję się częścią wielkiej historii... :P
Jak zobaczyłem to coś pierwszy raz, pomyślałem sobie, że kiedyś wyciągnę BJ-a na dłuższą pogawędkę o tym jak budować skutecznie. Potem bym już sobie we własnym zakresie upiększył :P

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#8 Post autor: Atros »

To auto jest jak taki dąb co stoi sobie i patrzy jak kolejne generacje trialówek mijają. Tylko, że o dziwo może nawet czasem objechać młodzika i wygrać rajd.

Wygląd jaki jest każdy widzi, technikalka stoją za to na wysokim poziomie. Myślę, że jedną z największych zalet terenowych tego modelu jest kosmiczny kąt skrętu dzięki czemu BJ mógł łykać zakręty jak nikt.

ODPOWIEDZ