Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Wiertnica górnicza na gąsienicach
Autor Wiadomość
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2019-12-04, 17:19   [MOC] Wiertnica górnicza na gąsienicach

Witam wszystkich. Po dłuższej przerwie wracam to tematyki górniczej i przedstawiam wiertnicę górniczą na gąsienicach. Maszyna używana jest do wiercenia kilku metrowych otworów pod kotwy lub strzałowe. Inspiracją do budowy było to zdjęcie.
[img][/img]

Dane techniczne

8 silników M
2 silniki XL
4 Wieże IR
2 przełączniki PF
ledy i bateria

Długość - 76 cm. ( z wyjechanym wiertłem - 95 cm.)
Wysokość - od 19 cm. do 49 cm ( z wyjechanym wiertłem - 64 cm.)

Napęd
Dwa silniki XL umieszczone z tyłu. Wybór podyktowany wyłącznie masą. Nie znam tych maszyn, więc jeśli chodzi o prędkość inspirowałem się podobnymi (spągo ładowarki).

[img] [/img]

Podpory
Dwa mini siłowniki z przodu i silnik M z tyłu. Nie podnoszą modelu, ale dość dobrze stabilizują.

[img] [/img]

Podnoszenie ramienia
Dwa średnie siłowniki z przodu pod ramieniem i dwa silniki M z tyłu, zsynchronizowane i bez redukcji. Ramię pracuje w zakresie od minimalnego, czyli po złożeniu zajmuje minimalną wysokość co jest szczególnie ważne w kopalni. Zakres maksymalny pozwala na dowolne manewrowanie suwnicą wiertarki i możliwość wiercenia w pionie do góry czyli w stropie.

[img] [/img]

Obrót ramienia
Najbardziej obciążony element. Bardzo duża redukcja z jednym silnikiem M. Obrót na największej obrotnicy umieszczonej na osi wzdłużnej maszyny pozwala na znaczące zwiększenie manewrowości wiertarki.



Obrót wiertarki
Bardzo duża redukcja z silnikiem M. Obrót na osi pionowej.



Podnoszenie wiertarki
Mini siłownik z przodu wiertarki i silnik M z tyłu maszyny. Najdłuższa droga przekazania napędu. Funkcja ta dodatkowo koryguje położenie wiertarki.



Posuw wiertarki
Wiertarka z silnikiem M umieszczona na suwnicy porusza się na najdłuższej osi 32 za pomocą silnika M. Posuw zabezpieczony na krańcach sprzęgłem. W moim wyobrażeniu prędkość dostosowana do skali.



Wiertarka
Silnik M umieszczony na wózku i załączany niezależnie na przełączniku przy stanowisku operatora. Za wiertło służy oś 32 na przedłużce i koronka.



Podsumowanie
Najważniejszym elementem jest ramię z wiertarką. Priorytetem było maksymalna funkcjonalność i sprawność przy minimalnej masie. Maszyna posiada również załączane przełącznikiem ledy.
Elementem, który jest zdecydowanym minusem to kabel do wiertarki i sterczące kostki.
Zapraszam do obejżenia filmu i wyrażenia swojej opinii :)



 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1942
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-02-02, 21:40   

Nie wiem jakim cudem nikt nic nie napisał w tym temacie. Imponuje mi jak wiernie odwzorowujesz działanie prawdziwych maszyn. Prawdziwy rasowy technic. Najlepsze jest to że zachowujesz proporcje prawdziwej maszyny. Fajnie, że pokazałeś jak zbudowane są mechanizmy

P.S przemyśl temat zakupu tła fotograficznego. To niewielkie pieniądze ale prezentacja modelu wiele zyska ;)
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 49
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 2219
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2020-02-02, 23:06   

eric trax napisał/a:
Nie wiem jakim cudem nikt nic nie napisał w tym temacie.


Faktycznie jakoś umknęło :) .

A szkoda, bo od mechanicznej strony imponujący model.
Człowiek nawet nie wie, że takie maszyny istnieją - czyli walor edukacyjny jest, dodatkowo ;) .
A poza tym - 100% Technic, jakby coraz rzadziej spotykany.
Brawo!
_________________
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
 
 
 
Ojek 

Wiek: 33
Dołączył: 20 Paź 2015
Wpisy: 136
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-02-03, 09:31   

Fajnie zaprezentowane mechanizmy, fajnie działają, brawo.
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2020-02-03, 21:00   

Dziękuję za opinie :)

dmac napisał/a:
Człowiek nawet nie wie, że takie maszyny istnieją - czyli walor edukacyjny jest, dodatkowo ;) .

To bardzo rzadko spotykana maszyna nawet w kopalni. Pracuje w kopalni 25 lat i tylko raz w zeszłym roku widziałem ją na oczy, niestety była wyłączona :)
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2020-02-03, 22:10   

Jeśli masz na myśli wiertnicę na N-ach, to się nie dziw, bo to czeski szajs, do którego części brak.

Jeśli wzorowałeś się na tej konkretnej maszynie, to trochę brakuje modelowi, by oddać faktyczną bryłę. Jednak nie czarujmy się, obaj wiemy, że masz smykałkę do mechanizmów i to najbardziej Cię interesuje w budowaniu;). I to jak zawsze Ci wychodzi świetnie.

PS. Ten wóz wiercący to VSU-1E.
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2020-02-03, 23:46   

Filus napisał/a:
Jeśli wzorowałeś się na tej konkretnej maszynie, to trochę brakuje modelowi, by oddać faktyczną bryłę.

Ta maszyna była inspiracją do budowy MOCa. Nie widziałem jak działa, ale tak sobie ją wyobrażałem :)
Oczywiście MOC ma wiele uproszczeń z uwagi na to, że działa w oparciu o "zębatki". Pneumatyka z pewnością lepiej wpłynęła by na odwzorowanie, ale jej nie lubię za brak precyzji.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,057 sekundy. Zapytań do SQL: 9