Ciężarówka z dźwigiem

...gdzie widać jak MOC rodzi się w bólu :)

Moderatorzy: JAREMA., JAREMA.

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#31 Post autor: M_longer »

SaperPL pisze:Jest to oczywiście zrobione na szybko i dużo błędów jest
Bardziej mnie zastanawia sześciokrotne przyśpieszenie wału od servo.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#32 Post autor: SaperPL »

M_longer pisze:
SaperPL pisze:Jest to oczywiście zrobione na szybko i dużo błędów jest
Bardziej mnie zastanawia sześciokrotne przyśpieszenie wału od servo.
Pisałem wcześniej o tym - jeśli zrobimy duże przełożenie na tej osi w siodle (tzn zwiększymy ilość obrotów wymaganych na osi siodła do skrętu kołami) to błąd wynikający z różnicy kąta ciągnika i naczepy będzie pomijalny.

Zwróć uwagę że w naczepie którą zrobił Krall jest jeszcze redukcja ślimakiem bo jakoś trzeba zamienić ten kierunek, potem jest pewnie redukcja ślimakiem w siodle, czyli już wewnątrz ciągnika.
Ostatnio zmieniony 2020-04-04, 15:12 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#33 Post autor: M_longer »

SaperPL pisze:jeśli zrobimy duże przełożenie na tej osi w siodle to błąd wynikający z różnicy kąta ciągnika i naczepy będzie pomijalny.
Dodajesz kilka luzów przy okazji, oś w ciągniku obróci się wtedy półtora razu.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#34 Post autor: SaperPL »

M_longer pisze:Dodajesz kilka luzów przy okazji, oś w ciągniku obróci się wtedy półtora razu.
Luzy - tak zgadza się, dodaje luzy. Ale z tego co widzę to w przypadku konfiguracji którą Krall ma w swojej naczepie, on też ma po drodze 4 zębatki.


Apropos obrotu półtora razu wynikającego z luzów - gdyby tak było, że luzy wystarczają żeby skręcić kołami z przodu to przy takiej konfiguracji już skręcenie przyczepy by miało na to wpływ i cały system by oscylował w trakcie jazdy na wprost lub w przeciwnej konfiguracji kierunku na osi siodła, by sam powodował skręcenie w jednym lub drugim kierunku.


Właśnie po to mi zależy żeby zwielokrotnić ilość obrotów na osi siodła żeby zmniejszyć wpływ kąta naczepy na ustawienie sterowania.

A i nie wiem czy ja źle rozumiem przełożenia, ale imo one się mnożą a nie sumują, tj nie powinno być 9 razy zamiast 6? Patrze sobie w rozpiskę Sariela i mam tak:

3:1 x 3:1, więc to mi powinno dać 9:1
Następnie nad siodłem w przyczepie jest niestety ślimak który robi 1:8 więc

9:1 x 1:8, więc mamy 1,125:1, co jest takie sobie w kontekście niwelowania wpływu kąta naczepy na sterowanie, bo naczepa może mieć powiedzmy +- 90 stopni i serwo może mieć +- 90

Przy takiej konfiguracji wydaje mi się są dwa możliwe problemy przy skręcaniu.

1) jak skręcisz koła maksymalnie w jednym kierunku to w trakcie jak przyczepa zacznie zwiększać kąt względem ciągnika, koła zaczną wracać do osi/do jazdy na wprost, i przez to masz dolny próg promienia skrętu całego pojazdu, który jest większy niż wynikający z samych możliwości ciągnika.

2) jak skręcisz koła maksymalnie w jednym kierunku, to w trakcie jak przyczepa zacznie zwiększać kąt względem ciągnika obrót naczepy trafi na blokadę w postaci osiągnięcia granicznej wartości sterowania na przednich kołach i albo zębatki będą przeskakiwać, albo przyczepa będzie ślizgać/podskakiwać.


Wydaje mi się że chcąc to zrobić dobrze, to trzeba by mieć jednak 1:1 przełożenie osi pionowej siodła bez ślimaka po stronie przyczepy, który robi redukcję. I wtedy mamy 9:1 na osi siodła, w środku jest ślimak przekładający to na 1,125:1 i jesteśmy w domu robiąc powrót do osi o jednego studa przy użyciu dwóch kardanów.
Ostatnio zmieniony 2020-04-04, 15:37 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#35 Post autor: M_longer »

SaperPL pisze:Wydaje mi się że chcąc to zrobić dobrze, to trzeba by mieć jednak 1:1 przełożenie osi pionowej siodła bez ślimaka po stronie przyczepy, który robi redukcję. I wtedy mamy 9:1 na osi siodła, w środku jest ślimak przekładający to na 1,125:1 i jesteśmy w domu robiąc powrót do osi o jednego studa przy użyciu dwóch kardanów.
Zacznijmy od tego, że servo tu się nie sprawdzi :)

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#36 Post autor: SaperPL »

M_longer pisze:Zacznijmy od tego, że servo tu się nie sprawdzi :)
Powiesz coś konkretnie na ten temat?

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#37 Post autor: M_longer »

SaperPL pisze:Powiesz coś konkretnie na ten temat?
Servo jest zaprojektowane do pracy w wychyle 90 stopni prawo/lewo.

Nie powinno być połączone z niczym innym niż koło zębate na zębatce od skrętu, bo każdy luz spowoduje, że koła nie będą się centrowały gdy servo będzie w pozycji 0.

Awatar użytkownika
Krall
Posty: 102
Rejestracja: 2018-09-07, 11:18
Lokalizacja: Trzciana k. Rzeszowa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#38 Post autor: Krall »

Widzę rozpętała się nie lada dyskusja :D
I jest to chyba z mojej winy bo zapomniałem o tym napisać. Silnik servo nie sprawdzi się w tej konstrukcji ponieważ zakres jego ruchów jest stanowczo za mały przy tylu przekładniach po drodze i centrowanie kół byłoby niemożliwe. Używam M'ki z dość dużą redukcją, tak żeby wpływ obracania naczepy na skręt kół był jak najmniejszy. W połączeniu z luzami sprawia to, że gdy wyprostujemy koła po manewrze skręcania, wyprostowanie się naczepy nie wpłynie na na skręt kół i ciężarówka nadal będzie jechać prosto.

@SaperPL
Dziękuję za sugestię i czekam na wóz strażacki w twoim wykonaniu ;)

@SAMOLOT
Masz na myśli jakieś konkretne elementy kabiny? Osobiście orurowanie zderzaka (chyba tak to się nazywa) jest jedną z części które chciałbym poprawić, ale nie jestem pewien czy o to ci chodzi.

Co do zaś prezentacji te zdjęcia i filmy są robione na szybko, dla tego ich jakość niekiedy odstaje. Właściwą prezentację jednak nagram na jednolitym tle z dobrym oświetleniem i oczywiście, w poziomie ;)

Dziękuję wszystkim za sugestie i zaangażowanie, i życzę miłego popołudnia.
~Tej nocy, idziemy budować!

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#39 Post autor: SaperPL »

Krall pisze:Widzę rozpętała się nie lada dyskusja :D
Używam M'ki z dość dużą redukcją, tak żeby wpływ obracania naczepy na skręt kół był jak najmniejszy.
Możesz pokazać jak to wygląda? Jakie zębatki tam masz po drodze?
Krall pisze:@SaperPL
Dziękuję za sugestię i czekam na wóz strażacki w twoim wykonaniu ;)
Zaintrygował mnie ten problem sterowania i przekazania napędu i chcę to sam sprawdzić po prostu. Zamówiłem kółka i elementy do sterowania które podpatrzyłem u ciebie, ale chyba zacznę od czegoś w stylu amerykańskiego ciągnika z wypuszczonym silnikiem do przodu, coś w stylu ciągnika Freightliner z pełną naczepą z plandeką i będę próbował przekazać napęd do ciągnika. Freightliner Cascadia 2020 ma takie linie kabiny że może uda się coś z tych łukowych paneli sklepać do kupy.

Obrazek


Problem w tym że będę musiał najpierw skończyć zabawę z shermanem i zrobić porządnie zdjęcia i film, a tam mam rozgrzebane sterowanie działem, bo jednak ilość klocków jest u mnie ograniczona do kolejnego projektu niestety będę shermana rozbierał.

Miłego weekendu tobie także :)
Ostatnio zmieniony 2020-04-04, 17:09 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

SAMOLOT
VIP
Posty: 437
Rejestracja: 2014-09-30, 17:39
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Samolot
Kontakt:

 

#40 Post autor: SAMOLOT »

Nie wiem czy wiecie ale Sowieci zmagali się z podobnym problemem przy okazji budowy Ziła 131 z naczepą terenową.



Tylko tam napęd szedł w odwrotną stronę.

Awatar użytkownika
Krall
Posty: 102
Rejestracja: 2018-09-07, 11:18
Lokalizacja: Trzciana k. Rzeszowa
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#41 Post autor: Krall »

Przyznam się że sądziłem że praca nad modelem zdążała ku końcowi. Jednak jak się okazuje potrwa pewnie jeszcze dłuższą chwilę.
Zająłem się obecnie poprawkami kabiny.
Nie był to najmądrzejszy pomysł biorąc pod uwagę że naczepa leży rozgrzebana na biurku :D
w każdym razie to co chciałem zmienić to, wysunięcie zderzaka który jak mam wrażenie za bardzo wystawał. Jak się okazało nie specjalnie było jak to zrobić bez dużej ingerencji w środek modelu.
Ostatecznie udało się, jednak żeby to zrobić wyrzuciłem atrapę silnika i poluzowałem mechanizm podnoszenia kabiny. Poza tym w obecnej formie model utracił funkcję szybkiej wymiany kabiny, a cały przód jest dużo mniej odporny na uszkodzenia.
Oprócz tego przerobiłem orurowanie, nie jestem pewien czy na plus ale mnie się całkiem podoba.
ObrazekObrazek
Zdjęcia zrobione na szybko jedna wersja bez orurowania.
Rozważam powrót do poprzedniej formy, z tą różnicą że z wykorzystaniem nowej wersji orurowania.
Ewentualnie postaram się dopracować obecny zderzak i wcisnąć nową atrapę silnika w miejsce które zostało.

Miłego wieczoru!
~Tej nocy, idziemy budować!

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#42 Post autor: Żbik »

Podoba mi się ten model. Jest wysiłek żeby wcisnąć te wszystkie funkcje w tak małej przestrzeni.

Kibicuję i czekam na finał!

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#43 Post autor: SaperPL »

Ja też kibicuję i liczę na to że naczepa też nie będzie ustępowała jakością ciągnikowi :)
Ostatnio zmieniony 2020-04-20, 20:29 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#44 Post autor: legosamigos »

Żbik pisze:Podoba mi się ten model. Jest wysiłek żeby wcisnąć te wszystkie funkcje w tak małej przestrzeni.

Kibicuję i czekam na finał!
Finał już jest. Ja czekam na oficjalną prezentację MOCa :)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#45 Post autor: SaperPL »

legosamigos pisze:Finał już jest. Ja czekam na oficjalną prezentację MOCa :)
Liczyłem na to, że to jak przyczepa jest wykończona od boków się jeszcze zmieni i że to był WIP.

Jest jakiś powód dla którego grill z przodu kabiny się zmienił względem tego co było do tej pory na zdjęciach? Na zdjęciach to wygląda dosyć porządnie a to co na filmie to się ledwie trzyma kupy.

Poza tym, to mechanizmy dźwigu wyglądają super. Bardzo mi się podoba to jak mechanizm rozkładania poszczególnych sekcji dźwigu zamyka się w nich przy użyciu tych płaskich L-liftarmów 3x3.

Zablokowany