[IDEA] Subtraktor płaski

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#16 Post autor: Skylark90 »

@Sariel, a myślisz może nad projektem subtraktora z najnowszym sprzęgłem, dostępnym od modelu samochodu Stiga?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#17 Post autor: Sariel »

SaperPL pisze:Fajne rozwiązanie, ale jakoś nie czuję tego argumentu, że w porównaniu do podłączenia silników per gąsienica tutaj da się podpiąć tłokowca a tam nie.
Wiesz, od kiedy mamy możliwość proporcjonalnej zmiany prędkości silników to faktycznie przydatność subtraktora spadła bo nagle stało się możliwe płynne skręcanie po łuku. Ale ja tam mimo wszystko czasem lubię się nim pobawić, jeśli nie dlatego że przypięcie silników bezpośrednio do kół napędowych wydaje się trochę takie "na pałę", to choćby pod kątem np. wsadzenia skrzyni biegów do czołgu, co właśnie próbuję zrobić.
Skylark90 pisze:@Sariel, a myślisz może nad projektem subtraktora z najnowszym sprzęgłem, dostępnym od modelu samochodu Stiga?
Nie bardzo. Raz że to sprzęgło wymaga znacznie większej siły żeby je przyhamować niż stara z24 ze sprzęgłem, dwa że takie rzeczy to raczej nie do subtraktora a do sterowania skrętem przez hamowanie gąsienic. Jakbyś budował któryś z większych niemieckich halftracków z 2 WŚ to tam były bajery typu hamowanie jednej gąsienicy przy maksymalnym skręcie kół przednich.

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#18 Post autor: Skylark90 »

Dzięki za odpowiedź! Jeszcze nie miałem z nim do czynienia (nowym sprzęgłem), ale widziałem recenzje i ogólnie jestem go bardzo ciekaw ;) Właśnie słyszałem, że jest dużo bardziej wytrzymałe niż poprzednie wersje. Niemieckie halftracki z II WŚ to nie moja liga na ten moment, ale kiedyś na pewno chce zbudować coś takiego, bardzo ciekawe rozwiązania. A co do samej idei subtraktora i jego przydatności w dzisiejszych czasach, kiedy mamy możliwość proporcjonalnej zmiany prędkości silników - dla mnie jest to po prostu ciekawość samego mechanizmu bardziej niż jego możliwości, kwestia zrozumienia zasad jego działania (jestem prawnikiem, nie inżynierem, więc jest to dla mnie całkowicie nowa dziedzina, która mnie bardzo kręci). No i już w czasie II WŚ zaawansowana niemiecka technika przegrała z prostszą, aczkolwiek tańszą i bardziej niezawodną techniką radziecką. Dość brutalny przykład - w związku z trudnościami logistycznymi i brakiem odpowiedniej jakości paliwa, Niemcy w Treblince używali silnika z radzieckiego czołgu do produkcji gazów spalinowych, którymi następnie mordowano ludzi w komorach. Silnik niemiecki był zbyt delikatny i wymagał zbyt wysokiej jakości paliwa, żeby działać, przez co były zbyt duże przestoje, kiedy brakowało odpowiedniego paliwa. A radziecki silnik palił na najgorszym oleju napędowym.
Ostatnio zmieniony 2021-03-04, 13:38 przez Skylark90, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#19 Post autor: SaperPL »

Skylark90 pisze:@Sariel, a myślisz może nad projektem subtraktora z najnowszym sprzęgłem, dostępnym od modelu samochodu Stiga?
Skylark90 pisze:Jeszcze nie miałem z nim do czynienia (nowym sprzęgłem), ale widziałem recenzje i ogólnie jestem go bardzo ciekaw
Mam wrażenie że mylisz pojęcie sprzęgła z dyferencjałem. Nowy dyferencjał który jest w zestawie Top Gear rzeczywiście ma podłączenie do nowego typu sprzęgła, ale tylko nowszego niż to w starszym dyferencjale, natomiast tego sprzęgła używamy od dłuższego czasu do wszelkich skrzyń biegów.

Nowy dyferencjał jest rzeczywiście bardziej solidny i daje trochę oporu więc może i dałoby się go traktować jako dyferencjał z ograniczonym poślizgiem. Ma też więcej punktów zaczepu dla sprzęgła więc szybciej zahamuje/połączy przy zasprzęgleniu.

Jak chodzi o kierowanie pojazdem przy użyciu sprzęgła/przez hamowanie, to zrobiłem kilka takich konstrukcji:



Działa to całkiem zgrabnie, ale przynajmniej w moim wykonaniu potrzebuje dodatkowo miejsca żeby podłączyć napęd. Może dałoby się zrobić konstrukcję w podłodze tak jak u Sariela gdzie wszystkie osie są wzdłuż pojazdu a nie w poprzek.
Ostatnio zmieniony 2021-03-04, 14:16 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#20 Post autor: Skylark90 »

SaperPL pisze:Mam wrażenie że mylisz pojęcie sprzęgła z dyferencjałem
Tak, oczywiście, pomyślałem o jednym, napisałem o drugim. Chodziło mi o dyferencjał. Filmiki chętnie zobaczę :)

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#21 Post autor: SaperPL »

Zrobiłem swoją wersję, bardziej koszerną dla liftarmowych konstrukcji:

Obrazek

Ostatnio zmieniony 2021-03-23, 21:22 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#22 Post autor: Sariel »

Fajne, tylko pytanie jak praktycznie sprawdzi się przeniesienie całego napędu z silnika do jazdy wprost na tę jedną cienką z12?
Notabene, technika bardziej zaawansowana niż w ruskich czołgach :P W takim T-55 nie ma takich wynalazków, nie ma nawet płynnej zmiany prędkości, jest skrzynia biegów 5+R i dwie wajchy, jedna per gąsienica, z których każda ma trzy pozycje: pełna moc, połowa mocy i stop.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#23 Post autor: SaperPL »

Sariel pisze:Fajne, tylko pytanie jak praktycznie sprawdzi się przeniesienie całego napędu z silnika do jazdy wprost na tę jedną cienką z12?
Akurat nie miałem pod ręką cienkiego Z20, bo zużyłem w dźwigu, ale bez problemu można zastosować. Można też zastosować dwa nowe dyferencjały żeby użyć przełożenia z Z12 na Z28 przy skręcaniu i zmniejszyć ilość zębatek. Ta konstrukcja może mieć kilka konfiguracji, tylko najtrudniejsze jest rozwiązanie tego przeskoku o 4 study z przodu, tam gdzie mam Z28, dlatego to jest pomiędzy dwoma ramkami tak przekombinowane.

Ponadto dla większych modeli zamiast wyprowadzenia na wprost na koła proponowałbym użyć ramki portalowego zawieszenia tak jak w moim wcześniejszym filmie żeby zmniejszyć prędkość i zwiększyć moment. Jedyny mankament takiego rozwiązania jest taki że to powoduje ustawienie środka gąsienicy w połowie siatki/offset o pół studa.

Gdybym miał wszystkie części to wyglądałoby to tak:

Obrazek
Sariel pisze:Notabene, technika bardziej zaawansowana niż w ruskich czołgach :P W takim T-55 nie ma takich wynalazków, nie ma nawet płynnej zmiany prędkości, jest skrzynia biegów 5+R i dwie wajchy, jedna per gąsienica, z których każda ma trzy pozycje: pełna moc, połowa mocy i stop.
To jest akurat wzorowane na istniejących rozwiązaniach dla czołgów jakie znalazłem w internecie, np takich jak to.

Próbowałem zrobić właśnie zgrabne sterowanie z hamulcem tak żeby to zmieścić na płasko. Problem w tym że nie da się łatwo przekroczyć osi napędowej sprzęgłem i vice versa. Tak samo nawet jeśli wymyślę jakiś mały hamulec, to też trzeba do obu stron doprowadzić sterowanie.

Będę jeszcze kombinował z tym, bo chcę rozwiązać ten problem w jakiś sensowny sposób, ale to pewnie w osobnym wątku będzie :)
Ostatnio zmieniony 2021-03-24, 10:33 przez SaperPL, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#24 Post autor: eric trax »

No jak już wjechał subtraktor na nowych dyfrach to muszę w weekend usiąść do swojej wersji. Koniec odkładania.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

#25 Post autor: SaperPL »

Kombinowałem trochę jeszcze w weekend z tym subtraktorem i o ile udało mi się coś zrobić co bez obciążenia działa poprawnie, to już pod obciążeniem zachowuje się tak samo. W każdej dotychczasowej konfiguracji jest problem z jazdą po łuku.

Próbowałem nawet tej konstrukcji którą w studio poskładałem z dwoma nowymi dyframi ale to jednak nie to. Problemem jest to, że jeśli sterowanie jest podawane na obudowę dyferencjału to powoduje to przełożenie 2 razy obrotów na wyjściowych osiach i przełożenie z z12 na z28 nie wystarcza żeby zapobiec zatrzymaniu jednej gąsienicy.

Ostatnia wersja wygląda tak:

Obrazek

Z moich szybkich wyliczeń wynika że sterowanie ma tutaj przełożenie 0.6 a napęd około 1.4, więc przy skręcie powinno być 0.8 z jednej strony i 2.0 z drugiej, ale mimo tego pod obciążeniem gąsienica po wewnętrznej stronie skrętu się zatrzymuje. Ponadto połączenie zębatek trzymające dyferencjały na środku jest dosyć wątłe.

Ciekaw jestem co Trax planuje wymyślić w tym temacie i czy się tym podzieli :)

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#26 Post autor: Sariel »

Ja w ogóle mam zastrzeżenia do nowego dyfra, tzn. do tradycyjnego napędzania jest super, ale przy zabawach typu napędzanie lewej/prawej półosi wychodzą różnice w tarciu między nimi, w każdym egzemplarzu tego dyfra jaki testowałem.

ODPOWIEDZ