Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[IDEA] Subtraktor płaski
Autor Wiadomość
Skylark90 

Wiek: 30
Dołączył: 26 Sty 2021
Wpisy: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: 2021-03-04, 11:45   

@Sariel, a myślisz może nad projektem subtraktora z najnowszym sprzęgłem, dostępnym od modelu samochodu Stiga?
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5254
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-03-04, 13:18   

SaperPL napisał/a:
Fajne rozwiązanie, ale jakoś nie czuję tego argumentu, że w porównaniu do podłączenia silników per gąsienica tutaj da się podpiąć tłokowca a tam nie.


Wiesz, od kiedy mamy możliwość proporcjonalnej zmiany prędkości silników to faktycznie przydatność subtraktora spadła bo nagle stało się możliwe płynne skręcanie po łuku. Ale ja tam mimo wszystko czasem lubię się nim pobawić, jeśli nie dlatego że przypięcie silników bezpośrednio do kół napędowych wydaje się trochę takie "na pałę", to choćby pod kątem np. wsadzenia skrzyni biegów do czołgu, co właśnie próbuję zrobić.

Skylark90 napisał/a:
@Sariel, a myślisz może nad projektem subtraktora z najnowszym sprzęgłem, dostępnym od modelu samochodu Stiga?


Nie bardzo. Raz że to sprzęgło wymaga znacznie większej siły żeby je przyhamować niż stara z24 ze sprzęgłem, dwa że takie rzeczy to raczej nie do subtraktora a do sterowania skrętem przez hamowanie gąsienic. Jakbyś budował któryś z większych niemieckich halftracków z 2 WŚ to tam były bajery typu hamowanie jednej gąsienicy przy maksymalnym skręcie kół przednich.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Skylark90 

Wiek: 30
Dołączył: 26 Sty 2021
Wpisy: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: 2021-03-04, 13:37   

Dzięki za odpowiedź! Jeszcze nie miałem z nim do czynienia (nowym sprzęgłem), ale widziałem recenzje i ogólnie jestem go bardzo ciekaw ;) Właśnie słyszałem, że jest dużo bardziej wytrzymałe niż poprzednie wersje. Niemieckie halftracki z II WŚ to nie moja liga na ten moment, ale kiedyś na pewno chce zbudować coś takiego, bardzo ciekawe rozwiązania. A co do samej idei subtraktora i jego przydatności w dzisiejszych czasach, kiedy mamy możliwość proporcjonalnej zmiany prędkości silników - dla mnie jest to po prostu ciekawość samego mechanizmu bardziej niż jego możliwości, kwestia zrozumienia zasad jego działania (jestem prawnikiem, nie inżynierem, więc jest to dla mnie całkowicie nowa dziedzina, która mnie bardzo kręci). No i już w czasie II WŚ zaawansowana niemiecka technika przegrała z prostszą, aczkolwiek tańszą i bardziej niezawodną techniką radziecką. Dość brutalny przykład - w związku z trudnościami logistycznymi i brakiem odpowiedniej jakości paliwa, Niemcy w Treblince używali silnika z radzieckiego czołgu do produkcji gazów spalinowych, którymi następnie mordowano ludzi w komorach. Silnik niemiecki był zbyt delikatny i wymagał zbyt wysokiej jakości paliwa, żeby działać, przez co były zbyt duże przestoje, kiedy brakowało odpowiedniego paliwa. A radziecki silnik palił na najgorszym oleju napędowym.
Ostatnio zmieniony przez Skylark90 2021-03-04, 13:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 268
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-03-04, 14:16   

Skylark90 napisał/a:
@Sariel, a myślisz może nad projektem subtraktora z najnowszym sprzęgłem, dostępnym od modelu samochodu Stiga?


Skylark90 napisał/a:
Jeszcze nie miałem z nim do czynienia (nowym sprzęgłem), ale widziałem recenzje i ogólnie jestem go bardzo ciekaw


Mam wrażenie że mylisz pojęcie sprzęgła z dyferencjałem. Nowy dyferencjał który jest w zestawie Top Gear rzeczywiście ma podłączenie do nowego typu sprzęgła, ale tylko nowszego niż to w starszym dyferencjale, natomiast tego sprzęgła używamy od dłuższego czasu do wszelkich skrzyń biegów.

Nowy dyferencjał jest rzeczywiście bardziej solidny i daje trochę oporu więc może i dałoby się go traktować jako dyferencjał z ograniczonym poślizgiem. Ma też więcej punktów zaczepu dla sprzęgła więc szybciej zahamuje/połączy przy zasprzęgleniu.

Jak chodzi o kierowanie pojazdem przy użyciu sprzęgła/przez hamowanie, to zrobiłem kilka takich konstrukcji:



Działa to całkiem zgrabnie, ale przynajmniej w moim wykonaniu potrzebuje dodatkowo miejsca żeby podłączyć napęd. Może dałoby się zrobić konstrukcję w podłodze tak jak u Sariela gdzie wszystkie osie są wzdłuż pojazdu a nie w poprzek.
Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2021-03-04, 14:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Skylark90 

Wiek: 30
Dołączył: 26 Sty 2021
Wpisy: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: 2021-03-06, 22:35   

SaperPL napisał/a:
Mam wrażenie że mylisz pojęcie sprzęgła z dyferencjałem

Tak, oczywiście, pomyślałem o jednym, napisałem o drugim. Chodziło mi o dyferencjał. Filmiki chętnie zobaczę :)
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 268
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-03-23, 21:13   

Zrobiłem swoją wersję, bardziej koszerną dla liftarmowych konstrukcji:



Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2021-03-23, 21:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5254
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-03-23, 22:32   

Fajne, tylko pytanie jak praktycznie sprawdzi się przeniesienie całego napędu z silnika do jazdy wprost na tę jedną cienką z12?
Notabene, technika bardziej zaawansowana niż w ruskich czołgach :P W takim T-55 nie ma takich wynalazków, nie ma nawet płynnej zmiany prędkości, jest skrzynia biegów 5+R i dwie wajchy, jedna per gąsienica, z których każda ma trzy pozycje: pełna moc, połowa mocy i stop.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 268
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-03-24, 10:17   

Sariel napisał/a:
Fajne, tylko pytanie jak praktycznie sprawdzi się przeniesienie całego napędu z silnika do jazdy wprost na tę jedną cienką z12?


Akurat nie miałem pod ręką cienkiego Z20, bo zużyłem w dźwigu, ale bez problemu można zastosować. Można też zastosować dwa nowe dyferencjały żeby użyć przełożenia z Z12 na Z28 przy skręcaniu i zmniejszyć ilość zębatek. Ta konstrukcja może mieć kilka konfiguracji, tylko najtrudniejsze jest rozwiązanie tego przeskoku o 4 study z przodu, tam gdzie mam Z28, dlatego to jest pomiędzy dwoma ramkami tak przekombinowane.

Ponadto dla większych modeli zamiast wyprowadzenia na wprost na koła proponowałbym użyć ramki portalowego zawieszenia tak jak w moim wcześniejszym filmie żeby zmniejszyć prędkość i zwiększyć moment. Jedyny mankament takiego rozwiązania jest taki że to powoduje ustawienie środka gąsienicy w połowie siatki/offset o pół studa.

Gdybym miał wszystkie części to wyglądałoby to tak:



Sariel napisał/a:
Notabene, technika bardziej zaawansowana niż w ruskich czołgach :P W takim T-55 nie ma takich wynalazków, nie ma nawet płynnej zmiany prędkości, jest skrzynia biegów 5+R i dwie wajchy, jedna per gąsienica, z których każda ma trzy pozycje: pełna moc, połowa mocy i stop.


To jest akurat wzorowane na istniejących rozwiązaniach dla czołgów jakie znalazłem w internecie, np takich jak to.

Próbowałem zrobić właśnie zgrabne sterowanie z hamulcem tak żeby to zmieścić na płasko. Problem w tym że nie da się łatwo przekroczyć osi napędowej sprzęgłem i vice versa. Tak samo nawet jeśli wymyślę jakiś mały hamulec, to też trzeba do obu stron doprowadzić sterowanie.

Będę jeszcze kombinował z tym, bo chcę rozwiązać ten problem w jakiś sensowny sposób, ale to pewnie w osobnym wątku będzie :)
Ostatnio zmieniony przez SaperPL 2021-03-24, 10:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1803
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-03-24, 21:11   

No jak już wjechał subtraktor na nowych dyfrach to muszę w weekend usiąść do swojej wersji. Koniec odkładania.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 268
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-03-30, 17:33   

Kombinowałem trochę jeszcze w weekend z tym subtraktorem i o ile udało mi się coś zrobić co bez obciążenia działa poprawnie, to już pod obciążeniem zachowuje się tak samo. W każdej dotychczasowej konfiguracji jest problem z jazdą po łuku.

Próbowałem nawet tej konstrukcji którą w studio poskładałem z dwoma nowymi dyframi ale to jednak nie to. Problemem jest to, że jeśli sterowanie jest podawane na obudowę dyferencjału to powoduje to przełożenie 2 razy obrotów na wyjściowych osiach i przełożenie z z12 na z28 nie wystarcza żeby zapobiec zatrzymaniu jednej gąsienicy.

Ostatnia wersja wygląda tak:



Z moich szybkich wyliczeń wynika że sterowanie ma tutaj przełożenie 0.6 a napęd około 1.4, więc przy skręcie powinno być 0.8 z jednej strony i 2.0 z drugiej, ale mimo tego pod obciążeniem gąsienica po wewnętrznej stronie skrętu się zatrzymuje. Ponadto połączenie zębatek trzymające dyferencjały na środku jest dosyć wątłe.

Ciekaw jestem co Trax planuje wymyślić w tym temacie i czy się tym podzieli :)
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5254
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-03-30, 18:04   

Ja w ogóle mam zastrzeżenia do nowego dyfra, tzn. do tradycyjnego napędzania jest super, ale przy zabawach typu napędzanie lewej/prawej półosi wychodzą różnice w tarciu między nimi, w każdym egzemplarzu tego dyfra jaki testowałem.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,047 sekundy. Zapytań do SQL: 13