Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[IDEA] Niekoszerna łyżka do ładowarki
Autor Wiadomość
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 267
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-04-20, 00:11   [IDEA] Niekoszerna łyżka do ładowarki

Witam ponownie z kolejną dawką herezji, ale tym razem jest ktoś kto ma w tej herezji współudział :)



Jakieś dwa tygodnie temu Eric Trax zapytał czy byłbym w stanie wydrukować dużą łyżkę do ładowarki w trochę zmienionej formie, tak żeby zęby były w jednej linii, bo kształt oryginalnej łyżki przeszkadza w zbieraniu fasoli.

Od razu wiedziałem że nie będzie to takie proste jak tylko wrzucić model oryginalnej łyżki do CADa, obciąć zęby i narysować na nowo i wydrukować - to jest dość duży element i drukowanie tego jako całość spowodowała by, że byłoby pełno miejsc które wyglądałyby źle, o ile w ogóle miałyby poprawny kształt, więc zacząłem kombinować nad zrobieniem czegoś co da się wydrukować w kawałkach i połączyć Technic'owymi pinami.



Przy okazji wymyśliłem że skoro i tak będę to dzielił na części, to może zrobię możliwość zmiany konfiguracji zaczepów, tak żeby szerzej rozstawić ramiona np. jak w przypadku skid steer loadera.



Potem już miało być z górki i ... torturowałem drukarkę przez ponad tydzień próbując to wydrukować w PETG, ze względu na lepsze właściwości materiału, ale w końcu wydrukowałem większość elementów w zwykłym PLA, bo PETG albo nie trzymało wymiarów przy wielogodzinnych wydrukach, albo było na powierzchni pełno sznurków, odstających paprochów i innych niedoskonałości.

Po przejściu na PLA było znacznie lepiej, ale też się musiałem przebić przez garść nieoczywistych problemów, jak np. to że trzeba robić mocno niekoszerne tolerancje w miejscach gdzie powierzchnie są drukowane na supportach (materiał na którym się drukuje żeby nie drukować np. "mostków" całkiem w powietrzu), jeśli się drukuje supporty tym samym materiałem, bo musi być luz pomiędzy żeby pierwsza warstwa nie zgrzała się z nim, to pierwsze warstwy wręcz obwisną o cały luz. Kolejną ciekawostką jest to, że dwa identyczne otwory potrafiły mieć końcowo inne wymiary w zależności od tego jak dużo materiału znajdowało się dookoła - dodatkowe grzanie w okolicy potrafiło rozszerzyć otwór i ten błąd był powtarzalny.

W każdym razie, da się to wydrukować, a efekt jest taki:




Film prezentujący co i jak, chociaż już nie miałem siły żeby robić kilku podejść do prezentowania projektu w CADzie, więc trochę może się to ciężko czytać:



Wyjątkowo wydaje mi się że taka niekoszerna łyżka do MOCów nie jest totalną herezją, bo nawet oryginalne łyżki są czymś co jest szyte na miarę do konkretnej skali modeli i nie są one budowane z systemowych czy Technic'owych elementów. Jeśli model jest tylko MOCem dla siebie/na wystawę a nie czymś w 100% na instrukcję, to czemu nie :)
 
 
 
wielkamucha 

Wiek: 42
Dołączył: 11 Sty 2015
Wpisy: 435
Skąd: Piękne Księstwo Warszawskie
Wysłany: 2021-04-20, 09:11   

Wow!

Bardzo lubię takie modułowe, przemyślane rozwiązania. To jest takie "w sobie" i schludne, że gęba się do tego cieszy :)

Zamiast "klepać" kilka wzorów łyżek, TLG powinno odkupić od Ciebie ten patent i produkować części, z których będzie można sobie poskładać taką łyżkę, jaką potrzeba.
 
 
 
Skylark90 

Wiek: 30
Dołączył: 26 Sty 2021
Wpisy: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: 2021-04-20, 09:47   

Wow, mega rozwiązanie, bardzo mi się podoba! I zdecydowanie największe propsy za modułowość, bo kształt w dzisiejszych czasach niemalże każdy może sobie zrobić, jaki chce, ale żeby to "pociąć" i zrobić modułowe - szacun!
SaperPL napisał/a:
Jeśli model jest tylko MOCem dla siebie/na wystawę a nie czymś w 100% na instrukcję, to czemu nie :)

Niekoniecznie, spójrz na effermana, ile części drukuje i zazwyczaj daje po prostu do instrukcji pliki do druku części niekoszernych. Po prostu takie czasy idą, kiedy ori Lego będzie uzupełniane rozwiązaniami DIY, a raczej PIY (Print It Yourself).

Niemniej całość - sztos! Baaardzo mi się podoba i chcę więcej :D
Ostatnio zmieniony przez Skylark90 2021-04-20, 09:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
JAREMA. 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 12 Sie 2014
Wpisy: 633
Skąd: Katowice
Wysłany: 2021-04-20, 10:26   

obejrzałem z zaciekawieniem, modułowe rozwiązanie bardzo na plus, jestem pod wrażeniem i trzymam kciuki za kolejne projekty
 
 
 
REX 
VIP

Wiek: 59
Dołączył: 25 Sie 2009
Wpisy: 498
Skąd: Chojnice
Wysłany: 2021-04-20, 11:02   

To jest piękne i o wiele bardziej zgodne z "ideą" LEGO niż "łyżka gotowiec".
Takie przynajmniej są moje odczucia:)
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5330
Skąd: Lubin
Wysłany: 2021-04-21, 13:52   

SaperPL napisał/a:
Jakieś dwa tygodnie temu Eric Trax zapytał

Jego posadzimy za współudział.

Streszczaj się z drukowaniem tego, bo zaraz zdolne chińskie rączki to podprowadzą:

_________________
m1longer.com
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 557
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2021-04-21, 14:14   

Wcale mnie nie zdziwiło, że jesteś aktywnym członkiem grupy Mould King Fans.
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5330
Skąd: Lubin
Wysłany: 2021-04-21, 14:57   

Tranzystor napisał/a:
Wcale mnie nie zdziwiło, że jesteś aktywnym członkiem grupy Mould King Fans.

Wcale mnie nie zdziwiło, że jesteś zupełnym ignorantem, Panie Dejw

Muszę być na takich grupach, żeby monitorować podprowadzanie moich modeli.
Jak ładnie poprosisz MK o nieumieszczanie instrukcji razem z klockami, to to robią.
_________________
m1longer.com
Ostatnio zmieniony przez M_longer 2021-04-21, 15:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 267
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-04-21, 15:42   

M_longer napisał/a:
Streszczaj się z drukowaniem tego, bo zaraz zdolne chińskie rączki to podprowadzą:


Dzięki za info. Tak naprawdę nie zamierzam tego drukować na sprzedaż, bo to strasznie mozolna robota jest. Przez weekend postaram się wrzucić to na thingiverse z opisem jak to wydrukować i jakie problemy mogą wystąpić przy drukowaniu tego.

Możliwe że w dużo mniejszej jakości przy szybszym druku by nie było tych problemów, ale wtedy wszelkie detale typu skosy na zębach byłyby już brzydkie, a chciałem to porządnie zrobić.

Nie będę miał bólu tylnej części ciała, aczkolwiek gdyby z jakiegoś powodu Mould King się zdecydował na produkowanie takiego czegoś, to mam nadzieję że zrobiliby to lepiej, bo jednak ograniczenia mojej drukarki wpłynęły na to jak to wygląda.

Apropos pozostałych uwag, że jest to bardziej Technic'owe niż łyżka od Lego - wydaje mi się że dałoby się to zrobić naprawdę z Technic'owym podejściem tak, żeby to w większości było z paneli złożone, tylko że Lego nie ma paneli o niepełnych kątach pozwalających na łączenie w takie nietypowe kształty, a łyżka właśnie jest nietypowa, więc wszelkie skośne połączenia byłyby słabym punktem konstrukcji. I oczywiście byłoby to bardzo dziurawe.

Gdyby Lego zdecydowało się na zrobienie łyżki składanej z części, to moglibyśmy w ten sposób dostać trochę dość ciekawych paneli, ale to bujanie w obłokach jest :)

M_longer napisał/a:
Jego posadzimy za współudział.


Od razu "posadzimy", to takie oklepane - a ja liczyłem na jakąś porządną akcję z widłami, pochodniami i stosem tudzież wbijaniem na pal. Coś mi mówi, że Trax się niedługo odezwie w tym temacie :)
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1803
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-04-21, 17:20   

SaperPL napisał/a:

M_longer napisał/a:
Jego posadzimy za współudział.

Coś mi mówi, że Trax się niedługo odezwie w tym temacie :)


Nie chciałem pisać wcześniej niż dotrze do mnie paczka.

Na wstępie dziękuję Kacper, że w ogóle podjąłeś się tego tematu. Kiedy przedstawiłem Ci oczekiwania i zdecydowałeś, że będziesz to drukował w kawałkach byłem mocno sceptyczny. Jednak po kilku mailach i przedstawieniu koncepcji zacząłem być mocno ciekawy jaki będzie efekt końcowy. Kiedy przed chwilą składałem tą łyżkę wierzyć mi się nie chciało, że to wydruk 3D. Na zdjęciach z produkcji było widać dobrą jakość. W końcu o to walczyłeś drukując pewne elementy kilka razy. Efekt końcowy jest cudowny. Dzięki jeszcze raz, że nie odpuściłeś, bo mam teraz łyżkę ponadprzeciętnej urody.

Obym tylko w tym roku znalazł czas na budowę tego do czego została stworzona. Poniżej porównanie wielkości:







SaperPL napisał/a:
M_longer napisał/a:
Streszczaj się z drukowaniem tego, bo zaraz zdolne chińskie rączki to podprowadzą:

Nie będę miał bólu tylnej części ciała, aczkolwiek gdyby z jakiegoś powodu Mould King się zdecydował na produkowanie takiego czegoś, to mam nadzieję że zrobiliby to lepiej, bo jednak ograniczenia mojej drukarki wpłynęły na to jak to wygląda.

Ja bym się kompletnie o to nie bał ani nie przejmował. Taka łyżka to mokry sen kilkunastu osób które sobie to wydrukują o ile to udostępnisz. Każda duża firma zrobi formę do wtryskarki i cześć.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5254
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2021-04-21, 17:24   

Ładny kolor! Jak drukowałem na Shapewaysie to nigdy mi się nie udało trafić tak blisko oryginalnego koloru LEGO.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 557
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2021-04-21, 17:31   

M_longer napisał/a:
Tranzystor napisał/a:
Wcale mnie nie zdziwiło, że jesteś aktywnym członkiem grupy Mould King Fans.

Wcale mnie nie zdziwiło, że jesteś zupełnym ignorantem, Panie Dejw

Muszę być na takich grupach, żeby monitorować podprowadzanie moich modeli.
Jak ładnie poprosisz MK o nieumieszczanie instrukcji razem z klockami, to to robią.
Poprosiłeś ich i przestali umieszczać twoje instrukcje w modelach które sprzedają?
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
 
 
 
Szygalew 

Wiek: 41
Dołączył: 04 Paź 2012
Wpisy: 773
Skąd: Czarlin,k.Tczewa
Wysłany: 2021-04-21, 17:47   

Ja Cię kręcę, ta wydrukowana wygląda sto razy lepiej! Szacunek i gratulacje, Saper@!
 
 
 
SaperPL 


Dołączył: 30 Sty 2020
Wpisy: 267
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2021-04-21, 18:19   

eric trax napisał/a:
Poniżej porównanie wielkości:


Patrzę na to pierwsze zdjęcie i ono wyraźnie sugeruje że oryginalna łyżka jest sporo większa - czy to nie czasem przez soczewkę i/lub perspektywę?

Moja łyżka powinna być prawie identyczna jak chodzi o profil i jedynie szersza o 1.5 stud, a na tym zdjęciu to wygląda jakby była kilkanaście procent mniejsza.

Niestety nie mam fizycznie tej oryginalnej łyżki, więc użyłem modelu ze studio. Na pewno w dobrej skali go dopasowałem na bazie rozmiarów gniazd na piny i dystansów między nimi, więc jeśli by coś było nie tak, to musiałby być jakiś problem z modelem w bibliotece studio.

eric trax napisał/a:
Obym tylko w tym roku znalazł czas na budowę tego do czego została stworzona.


Teraz to chyba musisz. Zakasać rękawy i do roboty - nie ma że boli, że nie ma czasu :)

Sariel napisał/a:
Ładny kolor! Jak drukowałem na Shapewaysie to nigdy mi się nie udało trafić tak blisko oryginalnego koloru LEGO.


Nie jestem w stanie powiedzieć nic konkretnego na ten temat oprócz tego, że jest to filament od lokalnego producenta 3Dactive.

Boki są z PETG żeby gniazdo na oś miało trochę sprężystości i trzymało ośkę bez drukowania krzyżyka w gnieździe, który w tej orientacji był problematyczny do wydrukowania, oraz żeby dolna listwa z zębami nie pracowała z identycznie twardym materiałem na złączeniu i żeby to w miarę na ścisk się łączyło. Reszta elementów z PLA.

Chciałem całość wydrukować z PETG ale niestety community wokół drukowania 3D jest takie że jest więcej "to są moje super ustawienia do PETG" niż fachowej technicznej wiedzy o tym jak takich materiałów używać. Problem był taki że drukując łuki moja drukarka zostawiała pełno sznurków i blobów na wewnętrznej powierzchni łuku i jest to zarówno problem wynikający z konfiguracji temperatury, jakości filamentu, jak i samej konfiguracji/technologii wydruku. Jednocześnie jest tak że testowanie takich rzeczach na małych wydrukach jest niemiarodajne bo np. coś co się drukuje 6 godzin potrafi się zdążyć skurczyć w osi Z. Koniec końców jest masa ludzi którzy dają świetne porady do drukowania w niskiej jakości gdzie głowica pokonuje duży dystans ciągle i jednocześnie większość ludzi drukuje rzeczy w których tak naprawdę sprężystość PETG nie ma takiego znaczenia, przynajmniej nie w tej skali, a wiele porad kończy się tym że PETG drukuje się fajnie ale robi się kruche lub poszczególne warstwy się nie zespajają dobrze.

W każdym razie widać różnicę w tym jak panel boczny odbija światło, oraz to :D



Szygalew napisał/a:
Ja Cię kręcę, ta wydrukowana wygląda sto razy lepiej! Szacunek i gratulacje, Saper@!


Dzięki :D
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 31
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5330
Skąd: Lubin
Wysłany: 2021-04-22, 14:20   

Tranzystor napisał/a:
Poprosiłeś ich i przestali umieszczać twoje instrukcje w modelach które sprzedają?
Tranzystor napisał/a:
Poprosiłeś ich i przestali umieszczać twoje instrukcje w modelach które sprzedają?

Tak, teraz dają info, że sprzedają tylko klocki.
_________________
m1longer.com
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,046 sekundy. Zapytań do SQL: 11