[MOC] Grumman F-14D Tomcat
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[MOC] Grumman F-14D Tomcat
To mój pierwszy post od chyba 9 lat, ale cóż, tak jakoś wyszło. Po bardzo licznych przymiarkach, w końcu udało mi się skończyć mojego F-14D. Model przeszedł wiele iteracji, ale w końcu jestem w miarę zadowolony z tego co wyszło. Parę informacji:
- Model jest w skali 1:33, przedstawia #100 z VF-2 "Bounty Hunters", stacjonującego na USS Constellation (około 2002-03, w późniejszym okresie na ogonie pojawił się dodatkowy napis "Last Tomcat cruise", którego nie miałem serca dodawać)
- Model posiada składane podwozie, ruchome usterzenie pionowe i poziome, otwierane hamulce aerodynamiczne, otwieraną kabinę ze wszystkimi detalami (oczywiście zapomniałem zrobić zdjęcie) i działające klapy.
Mam nadzieje, że następny projekt zajmie mi trochę mniej czasu (pewnie będzie to Panavia Tornado F3), więcej zdjęć Tomcata dostępnych jest na Flickrze. Niestety, jestem tragicznym fotografem i uważam, że na żywo prezentuje się znacznie lepiej, ale póki co nie mam możliwości (i umiejętności) żeby zrobić porządną sesję zdjęciową.
- Model jest w skali 1:33, przedstawia #100 z VF-2 "Bounty Hunters", stacjonującego na USS Constellation (około 2002-03, w późniejszym okresie na ogonie pojawił się dodatkowy napis "Last Tomcat cruise", którego nie miałem serca dodawać)
- Model posiada składane podwozie, ruchome usterzenie pionowe i poziome, otwierane hamulce aerodynamiczne, otwieraną kabinę ze wszystkimi detalami (oczywiście zapomniałem zrobić zdjęcie) i działające klapy.
Mam nadzieje, że następny projekt zajmie mi trochę mniej czasu (pewnie będzie to Panavia Tornado F3), więcej zdjęć Tomcata dostępnych jest na Flickrze. Niestety, jestem tragicznym fotografem i uważam, że na żywo prezentuje się znacznie lepiej, ale póki co nie mam możliwości (i umiejętności) żeby zrobić porządną sesję zdjęciową.
Ostatnio zmieniony 2021-05-02, 21:18 przez Lolek, łącznie zmieniany 9 razy.
- Ciamek
- VIP
- Posty: 2787
- Rejestracja: 2004-06-24, 23:08
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: Piglet
- Kontakt:
-
Piękny.
Koniecznie musisz pokazać kokpit i zdjęcie od frontu z poziomu "ziemi".
Czy tam nad wlotami powietrza nie można by dodać odwróconych kafli? Strasznie mnie irytują te spody klocków ; o)
W ogóle to wygląda trochę jak byś ich tam zapomniał przyczepić.
A i jeszcze pasowałby mi bardziej zielony front owiewki : o)
Koniecznie musisz pokazać kokpit i zdjęcie od frontu z poziomu "ziemi".
Czy tam nad wlotami powietrza nie można by dodać odwróconych kafli? Strasznie mnie irytują te spody klocków ; o)
W ogóle to wygląda trochę jak byś ich tam zapomniał przyczepić.
A i jeszcze pasowałby mi bardziej zielony front owiewki : o)
Zdrufko, Ciamek
Bardzo dziękuję, może warto się było tyle czasu z tym męczyć. Jak chodzi o kokpit to dwa zdjęcia "na szybko":
Deski rozdzielcze musiały zostać trochę przystosowane do realiów Lego, ale układ monitorów i innych wskaźników jest w miarę zachowany. Na zdjęcie od frontu muszę poczekać aż będzie jakieś znośne światło, ale oczywiście wloty powietrza są pod kątem tak jak powinny :P Jak chodzi o odwrócone kafle - na pewno by było to bardziej estetyczne. Problem w tym, że ten ciemny fragment wlotu powietrza znajduje się poniżej otaczającego kadłuba, widać to ładnie tutaj:
Niestety, mimo że w 1:33 jest to dość pokaźny model, to różnice w wysokościach w obrębie "pancake'u", czyli całego fragmentu obejmującego mechanizm skosu skrzydeł, są raczej niewielkie - maks 2-3 płytki, co ogranicza możliwości wypolerowania powierzchni. Z tego względu wybrałem trochę brzydsze, ale dokładniejsze rozwiązanie. Co do koloru owiewki - jest to trochę dyskusyjne. Sam HUD jest ewidentnie zielony, jednak szyba już jest niebieska - dużo zależy od światła, kąta itp. Niemniej jednak większość modeli wykorzystuje niebieski, więc stwierdziłem, że nie będę kombinował.
Deski rozdzielcze musiały zostać trochę przystosowane do realiów Lego, ale układ monitorów i innych wskaźników jest w miarę zachowany. Na zdjęcie od frontu muszę poczekać aż będzie jakieś znośne światło, ale oczywiście wloty powietrza są pod kątem tak jak powinny :P Jak chodzi o odwrócone kafle - na pewno by było to bardziej estetyczne. Problem w tym, że ten ciemny fragment wlotu powietrza znajduje się poniżej otaczającego kadłuba, widać to ładnie tutaj:
Niestety, mimo że w 1:33 jest to dość pokaźny model, to różnice w wysokościach w obrębie "pancake'u", czyli całego fragmentu obejmującego mechanizm skosu skrzydeł, są raczej niewielkie - maks 2-3 płytki, co ogranicza możliwości wypolerowania powierzchni. Z tego względu wybrałem trochę brzydsze, ale dokładniejsze rozwiązanie. Co do koloru owiewki - jest to trochę dyskusyjne. Sam HUD jest ewidentnie zielony, jednak szyba już jest niebieska - dużo zależy od światła, kąta itp. Niemniej jednak większość modeli wykorzystuje niebieski, więc stwierdziłem, że nie będę kombinował.
Ostatnio zmieniony 2021-05-02, 21:19 przez Lolek, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ciamek
- VIP
- Posty: 2787
- Rejestracja: 2004-06-24, 23:08
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: Piglet
- Kontakt:
-
Nie widać wstawionych zdjęć : o(
Wspomniane zdjęcie oczywiście musi być w tym stylu ; o)
https://i.redd.it/sekv12ygfd411.jpg
Wspomniane zdjęcie oczywiście musi być w tym stylu ; o)
https://i.redd.it/sekv12ygfd411.jpg
Zdrufko, Ciamek
- Ciamek
- VIP
- Posty: 2787
- Rejestracja: 2004-06-24, 23:08
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: Piglet
- Kontakt:
-
Niby tak, ale w tej skali zagłębienie 1 plate to już chyba za dużo, zwłaszcza z przodu...Lolek pisze:Problem w tym, że ten ciemny fragment wlotu powietrza znajduje się poniżej otaczającego kadłuba, widać to ładnie tutaj:
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-glovevane-01.htm
Zdjęcia już widać wszystkie : o)
Zdrufko, Ciamek
Tzn. pewnie mógłbym pójść w kierunku rozwiązania podobnego jak Brickmania, ale takie rozwiązanie ma dla mnie szereg wad. Po pierwsze, jest mniej dokładne, po drugie, i tak wiatrochron trzeba zrobić z płytek trans-clear, więc w efekcie mamy dwa różne stopnie przezroczystości w konstrukcji owiewki, co średnio wygląda według mnie. No i ostatnia sprawa, przy takim rozwiązaniu tracę możliwość zrobienia ramy podtrzymującej owiewkę, która w F-14 była bardzo masywna i przez to charakterystyczna przy otwartym kokpicie.
Piękny model. W ostatnich paru latach powychodziło sporo części, które ułatwiają lepsze oddawanie krągłości czy kątów skrzydeł samolotów, tutaj bardzo dobrze ich użyłeś. Jest lepszy niż model Mada Physicista, a to zawsze jest wyznacznik. Piękny, gładziutki, nie rażą te study jak czasem u niego.
Sam mam gdzieś zaczętego F-14 co prawda w mniejszej skali, ale już zdążyłem poznać jak trudny jest to model. To jak ustawione pod kątem wloty powietrza przechodzą w tylny kadłub to jakaś czarna magia jeśli chodzi o przelanie tego na klocki. Bardzo chętnie bym zobaczył Twój model od spodu.
Sam mam gdzieś zaczętego F-14 co prawda w mniejszej skali, ale już zdążyłem poznać jak trudny jest to model. To jak ustawione pod kątem wloty powietrza przechodzą w tylny kadłub to jakaś czarna magia jeśli chodzi o przelanie tego na klocki. Bardzo chętnie bym zobaczył Twój model od spodu.
Wielkie dzięki za komentarz, bardzo miło usłyszeć coś takiego. Jak chodzi o spód to oto zdjęcia:
Wersja w lepszej rozdzielczości jest na Flickrze. Bardzo mi zależało na zachowaniu możliwości zmiany konfiguracji uzbrojenia pomiędzy AIM-54 i AIM-7, co niestety było dość kłopotliwe. Z drugiej strony udało się to rozwiązać poprzez zamontowanie paneli z bricków na hinge'ach, więc nie wpływa to na konstrukcję gondoli silnika. Jak chodzi o wloty powietrza, to u mnie są trochę na wcisk - użyłem poziomo zorientowanych hinge bricków żeby zrobić płytkę różnicy na wysokości. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale efekt jest zadowalający. Same wloty stanowią zupełnie osobną konstrukcję w stosunku do reszty gondoli silnika, łączą się z nią tak naprawdę tylko w jednym punkcie, tam gdzie wypada przyczep zbiorników paliwa. Oprócz tego są połączone tylko z górną płaszczyzną kadłuba. Dzięki temu tylko relatywnie mały, stosunkowo niezależny fragment musi być zamontowany pod kątem, co znacznie upraszcza konstrukcje kadłuba. Tak naprawdę największą trudnością było dla mnie zrobienie mechanizmu zmiany skosu skrzydeł, który pozostaje słabą stroną modelu. Niestety, zastosowane rozwiązanie skrzydeł sprawia, że obrót skrzydeł zachodzi na pojedynczym pinie, co w połączeniu z konstrukcją kadłuba w tym obszarze nie gwarantuje tak dobrej sztywności skrzydeł jak bym chciał, przez co mają minimalna tendencję do opadania w dół gdy są rozłożone. Jest ona na tyle mała, że nie widać tego na zdjęciach, ale chciałbym kiedyś znaleźć jakieś lepsze rozwiązanie tego problemu.
P.S. Jeśli Twój F-14 będzie tak dobry jak Phantom, to skończy się na tym, że będę musiał swojego przebudowywać...
Wersja w lepszej rozdzielczości jest na Flickrze. Bardzo mi zależało na zachowaniu możliwości zmiany konfiguracji uzbrojenia pomiędzy AIM-54 i AIM-7, co niestety było dość kłopotliwe. Z drugiej strony udało się to rozwiązać poprzez zamontowanie paneli z bricków na hinge'ach, więc nie wpływa to na konstrukcję gondoli silnika. Jak chodzi o wloty powietrza, to u mnie są trochę na wcisk - użyłem poziomo zorientowanych hinge bricków żeby zrobić płytkę różnicy na wysokości. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale efekt jest zadowalający. Same wloty stanowią zupełnie osobną konstrukcję w stosunku do reszty gondoli silnika, łączą się z nią tak naprawdę tylko w jednym punkcie, tam gdzie wypada przyczep zbiorników paliwa. Oprócz tego są połączone tylko z górną płaszczyzną kadłuba. Dzięki temu tylko relatywnie mały, stosunkowo niezależny fragment musi być zamontowany pod kątem, co znacznie upraszcza konstrukcje kadłuba. Tak naprawdę największą trudnością było dla mnie zrobienie mechanizmu zmiany skosu skrzydeł, który pozostaje słabą stroną modelu. Niestety, zastosowane rozwiązanie skrzydeł sprawia, że obrót skrzydeł zachodzi na pojedynczym pinie, co w połączeniu z konstrukcją kadłuba w tym obszarze nie gwarantuje tak dobrej sztywności skrzydeł jak bym chciał, przez co mają minimalna tendencję do opadania w dół gdy są rozłożone. Jest ona na tyle mała, że nie widać tego na zdjęciach, ale chciałbym kiedyś znaleźć jakieś lepsze rozwiązanie tego problemu.
P.S. Jeśli Twój F-14 będzie tak dobry jak Phantom, to skończy się na tym, że będę musiał swojego przebudowywać...
Ostatnio zmieniony 2021-05-03, 19:13 przez Lolek, łącznie zmieniany 2 razy.
W międzyczasie zrobiłem mały update, zwłaszcza w sekcji dziobowej, jak również trochę popracowałem nad jakością zdjęć. Mam nadzieję, że różnice usprawiedliwiają tą małą nekromancję.
Pełna galeria na Flickrze
Pełna galeria na Flickrze