[MOC] Tatra T815
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
- Kubrick
- VIP
- Posty: 2201
- Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
- Lokalizacja: KrakóVW
- brickshelf: Kubrick
- Kontakt:
-
[MOC] Tatra T815
Sezon 2021 przejechałem Tatrami, a ta startowała w 3 i 5 rajdzie.
Co to za model ciężarówki chyba nie trzeba się rozpisywać, Tatra T815 w układzie 6x6 to jedna z najpopularniejszych maszyn startujących w prawdziwym Truck Trialu. Dzięki wydajnemu układowi 6x6 i wahliwym półosiom radzi sobie w terenie tak dobrze, że jak Tatra nie przejdzie, to zostaje tylko czołg.
I wtedy wchodzę ja...
Model wykonany w skali 1:12,5.
Zawieszenie jest rozwinięciem sprawdzonej konstrukcji, która w polskim trialu jest stosowana już od wielu lat i u mnie modyfikacje skupiły się na eksperymentalnym układzie popychaczy w tylnym tandemie i rozpracowaniu mocowania w nim silników nisko i w poprzek dla usunięcia przekładni kątowych i obniżenia środka ciężkości (ten w Tatrze jest kluczowy).
Samochód jest wyposażony w napęd 6x6 realizowany za pomocą 3 silników PF XL, z których każdy niezależnie od pozostałych napędza jedną oś.
W tej chwili purystów o słabych nerwach proszę o przewinięcie do zdjęć.
Nie ma ich już? Dobra.
Opony: 96mm For Tamiya CC01 - kiedyś nie chciałem na nie patrzeć, teraz nie wyobrażam sobie bez nich trialówki. Tyle trakcji na sypkich i błotnistych nawierzchniach nie da żadna opona od Lego. Tam gdzie oryginalne opony już wymiękają, Tamiya dopiero zaczyna się rozkręcać
Sterowanie: Sbrick sterowany przez aplikację BrickController2 i pad bezprzewodowy X5 (dzięki Mechanik za podpowiedź, jest lepszy od tego z Xboxa :) )
Zawieszenie: sprężyny Lego.Z tyłu 9,5L z Unimoga działające jako popychacz między osiami, ustawione parami między 2 i 3 osią. Z przodu żółte 6,5L wspomagane potrójnie naciągniętymi gumkami z koperku z Lidla (po 2 gumki przy kole).
Jest jeszcze grawerowany round tile 2x2 z logo Tatry na froncie od Auriego :)
Tu puryści mogą powoli wracać.
Jest też pałąk przeciwkapotażowy za kabiną, który używam chyba od 2008, czy 2009 roku, a może tez służyć za uchwyt do wygodnego podnoszenia i transportu auta ;)
Drzwi się otwierają, klamki działają.
kilka zdjęć:
tu będą kradzione od Atrosa:
Szczególnie w Tatrach podoba mi się praca zawieszenia na nierównościach:
Typowa usterka na ostatnim rajdzie, drobne problemy ze zbieżnością (jeszcze udało mi się jedną bramkę zaliczyć w tym stanie)
Jakieś tam WIPy z lepszym widokiem na tandem
Jeszcze 2 kradzione zdjęcia, na których widać przekładnię kątową przedniego mostu (w wersji 4x4 były takie w obu mostach). Przejechała bezawaryjnie 4 rajdy, nie musiałem do niej zaglądać ani razu, jedynie po bytomskiej hali wymieniłem smar, bo nazbierał brudu. Działa płynniej od knobów i ma odczuwalnie mniejsze opory.
tu jeszcze wersja przejściowa z minimalistyczną kabiną po rajdzie #2 w trakcie przebudowy z wersji 4x4 na 6x6. Nie, ta Tatra nie jest tak modułowa jak oryginał.
Co to za model ciężarówki chyba nie trzeba się rozpisywać, Tatra T815 w układzie 6x6 to jedna z najpopularniejszych maszyn startujących w prawdziwym Truck Trialu. Dzięki wydajnemu układowi 6x6 i wahliwym półosiom radzi sobie w terenie tak dobrze, że jak Tatra nie przejdzie, to zostaje tylko czołg.
I wtedy wchodzę ja...
Model wykonany w skali 1:12,5.
Zawieszenie jest rozwinięciem sprawdzonej konstrukcji, która w polskim trialu jest stosowana już od wielu lat i u mnie modyfikacje skupiły się na eksperymentalnym układzie popychaczy w tylnym tandemie i rozpracowaniu mocowania w nim silników nisko i w poprzek dla usunięcia przekładni kątowych i obniżenia środka ciężkości (ten w Tatrze jest kluczowy).
Samochód jest wyposażony w napęd 6x6 realizowany za pomocą 3 silników PF XL, z których każdy niezależnie od pozostałych napędza jedną oś.
W tej chwili purystów o słabych nerwach proszę o przewinięcie do zdjęć.
Nie ma ich już? Dobra.
Opony: 96mm For Tamiya CC01 - kiedyś nie chciałem na nie patrzeć, teraz nie wyobrażam sobie bez nich trialówki. Tyle trakcji na sypkich i błotnistych nawierzchniach nie da żadna opona od Lego. Tam gdzie oryginalne opony już wymiękają, Tamiya dopiero zaczyna się rozkręcać
Sterowanie: Sbrick sterowany przez aplikację BrickController2 i pad bezprzewodowy X5 (dzięki Mechanik za podpowiedź, jest lepszy od tego z Xboxa :) )
Zawieszenie: sprężyny Lego.Z tyłu 9,5L z Unimoga działające jako popychacz między osiami, ustawione parami między 2 i 3 osią. Z przodu żółte 6,5L wspomagane potrójnie naciągniętymi gumkami z koperku z Lidla (po 2 gumki przy kole).
Jest jeszcze grawerowany round tile 2x2 z logo Tatry na froncie od Auriego :)
Tu puryści mogą powoli wracać.
Jest też pałąk przeciwkapotażowy za kabiną, który używam chyba od 2008, czy 2009 roku, a może tez służyć za uchwyt do wygodnego podnoszenia i transportu auta ;)
Drzwi się otwierają, klamki działają.
kilka zdjęć:
tu będą kradzione od Atrosa:
Szczególnie w Tatrach podoba mi się praca zawieszenia na nierównościach:
Typowa usterka na ostatnim rajdzie, drobne problemy ze zbieżnością (jeszcze udało mi się jedną bramkę zaliczyć w tym stanie)
Jakieś tam WIPy z lepszym widokiem na tandem
Jeszcze 2 kradzione zdjęcia, na których widać przekładnię kątową przedniego mostu (w wersji 4x4 były takie w obu mostach). Przejechała bezawaryjnie 4 rajdy, nie musiałem do niej zaglądać ani razu, jedynie po bytomskiej hali wymieniłem smar, bo nazbierał brudu. Działa płynniej od knobów i ma odczuwalnie mniejsze opory.
tu jeszcze wersja przejściowa z minimalistyczną kabiną po rajdzie #2 w trakcie przebudowy z wersji 4x4 na 6x6. Nie, ta Tatra nie jest tak modułowa jak oryginał.
Ostatnio zmieniony 2021-11-19, 19:18 przez Kubrick, łącznie zmieniany 2 razy.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>
- Blaha
- VIP
- Posty: 877
- Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
- brickshelf: blaha
-
Podoba się dla mnie Twoja Taterka. Najlepsza Twoja Trialówka jaką widziałem. Dziarsko pomykała po sekcjach. Fajnie dobrana twardość zawieszenia. Obrazu dopełnia nieśmiertelny pałąk - ja bym go opublikował jako pełnoprawnego MOCa ;)
Mam nadzieję, że ulepszona Taterka pojawi się w przyszłym sezonie :)
Mam nadzieję, że ulepszona Taterka pojawi się w przyszłym sezonie :)
- Skylark90
- Posty: 594
- Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
- Lokalizacja: Kraków
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Teach me, master... Genialna! W tym roku nie udało mi się, ale w przyszłym już mocno planuję pojawić się na kilku rajdach w okolicach Krakowa, może z czymś własnym, a może bez, żeby zebrać doświadczenie na kolejny sezon (2023) i wtedy już wystartować... Części już zacząłem zbierać (mówię o takich rzadszych / trudniejszych do dostania, jak amortyzatory z Unimoga). Jak jest z silnikami C+ w trialu - dadzą radę te nowe czy koniecznie szukać i kupować PF XL? Bo mam tylko jeden PF XL na razie i nie wiem, czy inwestować w dalsze sztuki i S Brick / Buwizz 2.0 czy od razu iść w C+?
- Aleksander Spyra
- VIP
- Posty: 243
- Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
-
Nie można nie zgodzić się z Blahą - jak dotąd najlepsza Twoja maszyna! Jest trochę rzeczy które bym zmienił - ciężki i delikatny przód kabiny czy mocowanie boxów - ale i tak jest to maszyna którą można walczyć o kolejne miejsca. Gdyby nie awarie skrętu to przejechałaby każdą sekcję - do przyszłego sezonu jest trochę czasu, może wykminisz jak to inaczej złapać. A tak to zawieszenie ładnie pracuje, knoby nie piszczą bo ich nie ma, ogólnie rzecz biorąc wypas :)
Konstrukcje mostów są już mocno zoptymalizowane i korzystając z nowych silników wiele rzeczy trzeba wymyślać od nowa, i w razie problemów niewiele osób będzie miało wiedze, żeby pomóc. Ja sam jestem dość sceptyczny po otwarciu huba i zobaczeniu sterowników silników...
Mimo niechęci trialowców C+ będzie coraz popularniejsze a PF coraz droższe, więc w końcu będą używane, pytanie kiedy :)
Myślę że zdania mogą być podzielone. Nasz przelicznik bierze pod uwagę moc silników, więc w teorii można XLe zamienić większą ilością silników C+. Jednakże C+ nie oferuje nic co mogoby się przydać w trialówkach, silniki są drogie a przedłużki i przejściówki niedostępne, więc osoby siedzace w trialu nie mają za bardzo powodu żeby inwestować w C+. A jak nie mają nowych silników, to na nich nie budują.Skylark90 pisze:Jak jest z silnikami C+ w trialu - dadzą radę te nowe czy koniecznie szukać i kupować PF XL? Bo mam tylko jeden PF XL na razie i nie wiem, czy inwestować w dalsze sztuki i S Brick / Buwizz 2.0 czy od razu iść w C+?
Konstrukcje mostów są już mocno zoptymalizowane i korzystając z nowych silników wiele rzeczy trzeba wymyślać od nowa, i w razie problemów niewiele osób będzie miało wiedze, żeby pomóc. Ja sam jestem dość sceptyczny po otwarciu huba i zobaczeniu sterowników silników...
Mimo niechęci trialowców C+ będzie coraz popularniejsze a PF coraz droższe, więc w końcu będą używane, pytanie kiedy :)
- Kubrick
- VIP
- Posty: 2201
- Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
- Lokalizacja: KrakóVW
- brickshelf: Kubrick
- Kontakt:
-
To jest nieuniknione i w końcu nas dopadnie, na razie się jeszcze bronimy. Ale pamiętam jak wchodziły PFy i wtedy też początkowo wszyscy podchodzili do nich z dystansem, a w końcu się przyjęły i okazały całkiem przyzwoite :)Zozoleon pisze:Mimo niechęci trialowców C+ będzie coraz popularniejsze a PF coraz droższe, więc w końcu będą używane, pytanie kiedy :)
Tak, mimo wielu prób, co rajd nowego układu i rzeźbienia tak żeby było dobrze, wychodziło jak zawsze. Strasznie żałuję, że nie udało mi się ogarnąć tej wady ostatecznie, bo w kilku momentach mogłem naprawdę powalczyć.Zozoleon pisze:Gdyby nie awarie skrętu to przejechałaby każdą sekcję
Z tymi knobami, to była najlepsza decyzja żeby się ich pozbyć. Z tyłu nie ma przekładni kątowej, tu zaadaptowałem mocowania silnika od Kuzy z Urala. Z przodu knoby zastąpiłem podwójną przekładnią na cienkich bevelach, nie mam zdjęcia, ale ktoś na pierwszym rajdzie je robił jak się położyłem na dolomitach na boku, może ma, to niech wrzuci ;)Zozoleon pisze: A tak to zawieszenie ładnie pracuje, knoby nie piszczą bo ich nie ma, ogólnie rzecz biorąc wypas :)
Nie histeryzujmy z tym masterem od razu, tabela wyników rozwiewa wątpliwości, chociaż to bardziej chyba nawet wina kierowcy :PSkylark90 pisze:Teach me, master...
Pokazywałem Ci już co będzie następne i że pałąk tam jest tez w oryginale - mi się on po prostu należy.Blaha pisze:Obrazu dopełnia nieśmiertelny pałąk - ja bym go opublikował jako pełnoprawnego MOCa ;)
Nadwaga to odwieczny problem moich aut, jak bym nie kombinował, to nie mogę z tym sobie dać rady. Po prostu musiałem już się nauczyć z tym żyć, ale ma też plusy, co było widać w hali na 3 rajdzie - jest trochę dodatkowej trakcji.Zozoleon pisze:Jest trochę rzeczy które bym zmienił - ciężki i delikatny przód kabiny czy mocowanie boxów
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Żeby Ci się w tyłku nie poprzewracało to odemnie mocne 4.5/10. Nie pojmuję jak można zbudować tak brzydką tatrę :DKubrick pisze:Nie histeryzujmy z tym masterem od razu, tabela wyników rozwiewa wątpliwości, chociaż to bardziej chyba nawet wina kierowcy :PSkylark90 pisze:Teach me, master...
Fajnie, że zaczeliście publikować swoje auta. Czekam na więcej :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Wypraszam sobie. Z tej nic nie odpadało :DSkylark90 pisze:Gdyby była tak dopieszczona jak Twoje modele to na pierwszym kamieniu odpadłaby powłowa SNOT-u ;) I też czekam na dalsze publikacje :)eric trax pisze:Nie pojmuję jak można zbudować tak brzydką tatrę :D
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- eric trax
- Administrator
- Posty: 2466
- Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
- Lokalizacja: Wrocław
- brickshelf: erictrax
-
Zgadza się. Pierwsza trialówka z silnikiami równolegle do osi. Ciężko było się nim wmieścić w bramki :DBlaha pisze:To był potwór :) 4 XLe o ile pamiętam?
Ostatnio zmieniony 2021-11-19, 08:00 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.
- Grimme Varitron 270 - 10%
.