[MOC] Tatra T815

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

[MOC] Tatra T815

#1 Post autor: Kubrick »

Sezon 2021 przejechałem Tatrami, a ta startowała w 3 i 5 rajdzie.
Obrazek

Co to za model ciężarówki chyba nie trzeba się rozpisywać, Tatra T815 w układzie 6x6 to jedna z najpopularniejszych maszyn startujących w prawdziwym Truck Trialu. Dzięki wydajnemu układowi 6x6 i wahliwym półosiom radzi sobie w terenie tak dobrze, że jak Tatra nie przejdzie, to zostaje tylko czołg.
I wtedy wchodzę ja...

Model wykonany w skali 1:12,5.
Zawieszenie jest rozwinięciem sprawdzonej konstrukcji, która w polskim trialu jest stosowana już od wielu lat i u mnie modyfikacje skupiły się na eksperymentalnym układzie popychaczy w tylnym tandemie i rozpracowaniu mocowania w nim silników nisko i w poprzek dla usunięcia przekładni kątowych i obniżenia środka ciężkości (ten w Tatrze jest kluczowy).
Samochód jest wyposażony w napęd 6x6 realizowany za pomocą 3 silników PF XL, z których każdy niezależnie od pozostałych napędza jedną oś.
W tej chwili purystów o słabych nerwach proszę o przewinięcie do zdjęć.

Nie ma ich już? Dobra.
Opony: 96mm For Tamiya CC01 - kiedyś nie chciałem na nie patrzeć, teraz nie wyobrażam sobie bez nich trialówki. Tyle trakcji na sypkich i błotnistych nawierzchniach nie da żadna opona od Lego. Tam gdzie oryginalne opony już wymiękają, Tamiya dopiero zaczyna się rozkręcać
Sterowanie: Sbrick sterowany przez aplikację BrickController2 i pad bezprzewodowy X5 (dzięki Mechanik za podpowiedź, jest lepszy od tego z Xboxa :) )
Zawieszenie: sprężyny Lego.Z tyłu 9,5L z Unimoga działające jako popychacz między osiami, ustawione parami między 2 i 3 osią. Z przodu żółte 6,5L wspomagane potrójnie naciągniętymi gumkami z koperku z Lidla (po 2 gumki przy kole).
Jest jeszcze grawerowany round tile 2x2 z logo Tatry na froncie od Auriego :)

Tu puryści mogą powoli wracać.
Jest też pałąk przeciwkapotażowy za kabiną, który używam chyba od 2008, czy 2009 roku, a może tez służyć za uchwyt do wygodnego podnoszenia i transportu auta ;)
Drzwi się otwierają, klamki działają.


kilka zdjęć:

Obrazek

tu będą kradzione od Atrosa:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Szczególnie w Tatrach podoba mi się praca zawieszenia na nierównościach:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Typowa usterka na ostatnim rajdzie, drobne problemy ze zbieżnością (jeszcze udało mi się jedną bramkę zaliczyć w tym stanie)
Obrazek


Jakieś tam WIPy z lepszym widokiem na tandem
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jeszcze 2 kradzione zdjęcia, na których widać przekładnię kątową przedniego mostu (w wersji 4x4 były takie w obu mostach). Przejechała bezawaryjnie 4 rajdy, nie musiałem do niej zaglądać ani razu, jedynie po bytomskiej hali wymieniłem smar, bo nazbierał brudu. Działa płynniej od knobów i ma odczuwalnie mniejsze opory.
Obrazek
Obrazek

tu jeszcze wersja przejściowa z minimalistyczną kabiną po rajdzie #2 w trakcie przebudowy z wersji 4x4 na 6x6. Nie, ta Tatra nie jest tak modułowa jak oryginał.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2021-11-19, 19:18 przez Kubrick, łącznie zmieniany 2 razy.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#2 Post autor: Blaha »

Podoba się dla mnie Twoja Taterka. Najlepsza Twoja Trialówka jaką widziałem. Dziarsko pomykała po sekcjach. Fajnie dobrana twardość zawieszenia. Obrazu dopełnia nieśmiertelny pałąk - ja bym go opublikował jako pełnoprawnego MOCa ;)
Mam nadzieję, że ulepszona Taterka pojawi się w przyszłym sezonie :)

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#3 Post autor: Skylark90 »

Teach me, master... Genialna! W tym roku nie udało mi się, ale w przyszłym już mocno planuję pojawić się na kilku rajdach w okolicach Krakowa, może z czymś własnym, a może bez, żeby zebrać doświadczenie na kolejny sezon (2023) i wtedy już wystartować... Części już zacząłem zbierać (mówię o takich rzadszych / trudniejszych do dostania, jak amortyzatory z Unimoga). Jak jest z silnikami C+ w trialu - dadzą radę te nowe czy koniecznie szukać i kupować PF XL? Bo mam tylko jeden PF XL na razie i nie wiem, czy inwestować w dalsze sztuki i S Brick / Buwizz 2.0 czy od razu iść w C+?

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 237
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

#4 Post autor: Aleksander Spyra »

Nie można nie zgodzić się z Blahą - jak dotąd najlepsza Twoja maszyna! Jest trochę rzeczy które bym zmienił - ciężki i delikatny przód kabiny czy mocowanie boxów - ale i tak jest to maszyna którą można walczyć o kolejne miejsca. Gdyby nie awarie skrętu to przejechałaby każdą sekcję - do przyszłego sezonu jest trochę czasu, może wykminisz jak to inaczej złapać. A tak to zawieszenie ładnie pracuje, knoby nie piszczą bo ich nie ma, ogólnie rzecz biorąc wypas :)
Skylark90 pisze:Jak jest z silnikami C+ w trialu - dadzą radę te nowe czy koniecznie szukać i kupować PF XL? Bo mam tylko jeden PF XL na razie i nie wiem, czy inwestować w dalsze sztuki i S Brick / Buwizz 2.0 czy od razu iść w C+?
Myślę że zdania mogą być podzielone. Nasz przelicznik bierze pod uwagę moc silników, więc w teorii można XLe zamienić większą ilością silników C+. Jednakże C+ nie oferuje nic co mogoby się przydać w trialówkach, silniki są drogie a przedłużki i przejściówki niedostępne, więc osoby siedzace w trialu nie mają za bardzo powodu żeby inwestować w C+. A jak nie mają nowych silników, to na nich nie budują.
Konstrukcje mostów są już mocno zoptymalizowane i korzystając z nowych silników wiele rzeczy trzeba wymyślać od nowa, i w razie problemów niewiele osób będzie miało wiedze, żeby pomóc. Ja sam jestem dość sceptyczny po otwarciu huba i zobaczeniu sterowników silników...
Mimo niechęci trialowców C+ będzie coraz popularniejsze a PF coraz droższe, więc w końcu będą używane, pytanie kiedy :)

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#5 Post autor: Kubrick »

Zozoleon pisze:Mimo niechęci trialowców C+ będzie coraz popularniejsze a PF coraz droższe, więc w końcu będą używane, pytanie kiedy :)
To jest nieuniknione i w końcu nas dopadnie, na razie się jeszcze bronimy. Ale pamiętam jak wchodziły PFy i wtedy też początkowo wszyscy podchodzili do nich z dystansem, a w końcu się przyjęły i okazały całkiem przyzwoite :)
Zozoleon pisze:Gdyby nie awarie skrętu to przejechałaby każdą sekcję
Tak, mimo wielu prób, co rajd nowego układu i rzeźbienia tak żeby było dobrze, wychodziło jak zawsze. Strasznie żałuję, że nie udało mi się ogarnąć tej wady ostatecznie, bo w kilku momentach mogłem naprawdę powalczyć.
Zozoleon pisze: A tak to zawieszenie ładnie pracuje, knoby nie piszczą bo ich nie ma, ogólnie rzecz biorąc wypas :)
Z tymi knobami, to była najlepsza decyzja żeby się ich pozbyć. Z tyłu nie ma przekładni kątowej, tu zaadaptowałem mocowania silnika od Kuzy z Urala. Z przodu knoby zastąpiłem podwójną przekładnią na cienkich bevelach, nie mam zdjęcia, ale ktoś na pierwszym rajdzie je robił jak się położyłem na dolomitach na boku, może ma, to niech wrzuci ;)
Skylark90 pisze:Teach me, master...
Nie histeryzujmy z tym masterem od razu, tabela wyników rozwiewa wątpliwości, chociaż to bardziej chyba nawet wina kierowcy :P
Blaha pisze:Obrazu dopełnia nieśmiertelny pałąk - ja bym go opublikował jako pełnoprawnego MOCa ;)
Pokazywałem Ci już co będzie następne i że pałąk tam jest tez w oryginale - mi się on po prostu należy.
Zozoleon pisze:Jest trochę rzeczy które bym zmienił - ciężki i delikatny przód kabiny czy mocowanie boxów
Nadwaga to odwieczny problem moich aut, jak bym nie kombinował, to nie mogę z tym sobie dać rady. Po prostu musiałem już się nauczyć z tym żyć, ale ma też plusy, co było widać w hali na 3 rajdzie - jest trochę dodatkowej trakcji.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#6 Post autor: Skylark90 »

Kubrick pisze:Nie histeryzujmy z tym masterem od razu
Co jak co, ale daleki jestem od histeryzowania i nienawidzę, jak ktoś histeryzuje :P Grilluje takie osoby (vide moja siostra jak była mała, teraz córka). To raczej odpowiednia dawka humoru, i Gwiezdnych Wojen oczywiście :D

Tech
Posty: 11
Rejestracja: 2021-10-25, 09:48
Lokalizacja: Caerphilly, UK
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#7 Post autor: Tech »

S3 to cwany wybor - chyba zadna inna Tatra nie ma tak krotkiego przedniego zwisu :)

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#8 Post autor: eric trax »

Kubrick pisze:
Skylark90 pisze:Teach me, master...
Nie histeryzujmy z tym masterem od razu, tabela wyników rozwiewa wątpliwości, chociaż to bardziej chyba nawet wina kierowcy :P
Żeby Ci się w tyłku nie poprzewracało to odemnie mocne 4.5/10. Nie pojmuję jak można zbudować tak brzydką tatrę :D

Fajnie, że zaczeliście publikować swoje auta. Czekam na więcej :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#9 Post autor: Skylark90 »

eric trax pisze:Nie pojmuję jak można zbudować tak brzydką tatrę :D
Gdyby była tak dopieszczona jak Twoje modele to na pierwszym kamieniu odpadłaby powłowa SNOT-u ;) I też czekam na dalsze publikacje :)

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#10 Post autor: Kubrick »

eric trax pisze:Nie pojmuję jak można zbudować tak brzydką tatrę :D
stylówą się nie jeździ :P
Następca będzie może mniej brzydki :)
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#11 Post autor: eric trax »

Skylark90 pisze:
eric trax pisze:Nie pojmuję jak można zbudować tak brzydką tatrę :D
Gdyby była tak dopieszczona jak Twoje modele to na pierwszym kamieniu odpadłaby powłowa SNOT-u ;) I też czekam na dalsze publikacje :)
Wypraszam sobie. Z tej nic nie odpadało :D

Obrazek
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#12 Post autor: Blaha »

To był potwór :) 4 XLe o ile pamiętam?

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#13 Post autor: eric trax »

Blaha pisze:To był potwór :) 4 XLe o ile pamiętam?
Zgadza się. Pierwsza trialówka z silnikiami równolegle do osi. Ciężko było się nim wmieścić w bramki :D
Ostatnio zmieniony 2021-11-19, 08:00 przez eric trax, łącznie zmieniany 1 raz.
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
Skylark90
Posty: 588
Rejestracja: 2021-01-26, 17:25
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#14 Post autor: Skylark90 »

eric trax pisze:Wypraszam sobie. Z tej nic nie odpadało :D
O Cię... wincyj fotosów poproszę :P albo link do tematu właściwego, jeśli jest!

Awatar użytkownika
Blaha
VIP
Posty: 873
Rejestracja: 2011-08-08, 23:09
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
brickshelf: blaha

 

#15 Post autor: Blaha »

masz ją na Sarielowym filmie z rajdu cyk

ODPOWIEDZ