[MOC] Muzeum dinozaurów - puzzle box

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
--pg--
VIP
Posty: 221
Rejestracja: 2015-07-13, 19:30
Lokalizacja: Kraków

[MOC] Muzeum dinozaurów - puzzle box

#1 Post autor: --pg-- »

Obrazek
Wstęp

Plan był prosty: zaprojektować konstrukcję nadającą się do Lego Ideas, która trafi w niszę nieeksploatowaną przez The Lego Group, wybije się oryginalnością wśród zgłoszeń i przykuje uwagę użytkownika przewijającego listę propozycji. Nie ulegało wątpliwości, że sercem konstrukcji będzie zaawansowane użycie mojego ulubionego działu, czyli Lego Technic. Dodatkowo narzuciłem sobie zaprojektowanie MOC-a niekorzystającego z silników LEGO i niebazującego na żadnej franczyzie (na książkach, filmach, dozwolonych markach, itd.) ani na realnym obiekcie, który jest odwzorowywany (np. niedawny globus czy wcześniejsza rakieta Saturn).

Na długo przed początkiem budowy wpadłem na youtubie na kanał Chrisa Ramsay'a, na którym dostajemy przegląd rozwiązywania zagadek zwanych po angielsku puzzle box. Zabawa polega na zmierzeniu się z przedmiotem, który należy w pewnym sensie otworzyć i wydobyć skarb na zewnątrz, wykonując sekwencję mechanicznie dozwolonych czynności, np. kręcenie istniejącymi pokrętłami, przesuwanie ruchomych części. Cała trudność tej zabawki polega na braku listy czynności, jakie należy wykonać, a nawet braku wskazówek, od czego zacząć. Jeżeli masz więcej czasu, obejrzyj sobie losowy film z kanału Chrisa Ramsay'a z puzzle box w tytule i zobacz, jak wyglądają takie cudeńka. Część pokazanych zabawek puzzle box można zakwalifikować do ekskluzywnych dzieł sztuki. Od tego czasu kołatała się w głowie myśl: dlaczego nie zrobić takiego czegoś z klocków LEGO.
Obrazek
Opis konstrukcji.

Celem mojego puzzle box jest wyjęcie trzech dinozaurów (triceratopsa, tyranozaura i diplodoka) z trzech pomieszczeń muzealnych.
Obrazek
Interakcję z przedstawionym puzzle box zaczynamy od wyjęcia donicy z kwiatami, która na czas zabawy staje się pokrętłem pasującym do sześciu otworów rozmieszczonych symetrycznie po dwóch bokach budynku, potem mamy dużo kręcenia i kilka innych czynności, a kończymy na wyjęciu trzeciego dinozaura z muzeum. Na filmie pokazuję całe rozwiązanie zagadki, jak wyjąć dinozaury. Mówię, a raczej czytam po angielsku, przy czym dorzucam polskie i angielskie napisy.
Wygląd budynku stanowi luźną koncepcję, uwzględniającą kolor posiadanych przeze mnie klocków systemowych - przedstawiam od razu dwie wersje: rzeczywistą i wirtualną, w której na trochę więcej odnośnie kolorów mogłem sobie pozwolić.
Obrazek
Obrazek
Od razu przepraszam za beżową wstawkę w kolumnach, ale ten klocek nie występuje w kolorze light bluish grey, a takie kolumny z wcięciem na pół plejta bardzo przypadły mi do gustu. Zdaję sobie sprawę, że budowaniem fasad i wnętrz budynków praktycznie nie zajmuję się w afolskim hobby. Biorąc pod uwagę, że wystawiam pracę do Ideas, fasada musiała przyciągać wzrok, stąpałem jak po polu minowym i dłubałem tak długo, aż dotarłem do akceptowalnych z mojego punktu widzenia rozwiązań.
Obrazek
Obrazek
Z kronikarskiego obowiązku zapisuję pełny opis otworzenia budynku, bardzo możliwe, że przyda się, gdy zabiorę konstrukcję na wystawę.
(1) Wyciągnij donicę z kwiatami i w kolejnych punktach używaj jej jako pokrętła w sześciu otworach po bokach budynku, dla porządku nazywanych: lewy tylny, lewy środkowy, lewy przedni, prawy tylny, prawy środkowy, prawy przedni.
(2) Kręć pokrętłem włożonym do lewego przedniego otworu, może wydarzyć się jedna z trzech możliwości:
* można swobodnie kręcić w obie strony i nic się nie dzieje - wtedy przejdź do punktu trzeciego;
* można swobodnie kręcić tylko w jedną stronę i na lewym dachu szary drążek zmienia położenie - kręć do oporu, a następnie przejdź do punktu siódmego,
* można swobodnie kręcić tylko w jedną stronę i taras przed wejściem wysuwa się do przodu, odsłaniając dźwignię z kulką - kręć do oporu, a następnie przejdź do punktu siódmego.
(3) Kręć do oporu pokrętłem włożonym do lewego środkowego otworu - podnosi się klapa na prawym dachu, a czarna sztaba w lewej części fundamentów przesuwa się ku tyłowi.
(4) Wykonaj 3/4 obrotu pokrętłem włożonym do lewego tylnego otworu - 3/4 obrotu trzeba wykonać powoli i delikatnie (jak słynny kasiarz Henryk Kwinto), mechanizm sam powinien dokończyć brakujący fragment 3/4 obrotu.
(5) Kręć do oporu pokrętłem włożonym do lewego środkowego otworu - opada klapa na prawym dachu, a czarna sztaba w lewej części fundamentów przesuwa się ku przodowi.
(6) Kręć pokrętłem włożonym do lewego przedniego otworu, może wydarzyć się jedna z dwóch możliwości:
* można swobodnie kręcić tylko w jedną stronę i na lewym dachu szary drążek zmienia położenie - kręć do oporu,
* można swobodnie kręcić tylko w jedną stronę i taras przed wejściem wysuwa się do przodu, odsłaniając dźwignię z kulką - kręć do oporu.
(7) Kręć do oporu pokrętłem włożonym do lewego środkowego otworu - podnosi się klapa na prawym dachu, a czarna sztaba w lewej części fundamentów przesuwa się ku tyłowi.
(8) Wykonaj 3/4 obrotu pokrętłem włożonym do lewego tylnego otworu - 3/4 obrotu trzeba wykonać powoli i delikatnie (jak słynny muzyk Henryk Kwinto), mechanizm sam powinien dokończyć brakujący fragment 3/4 obrotu. Czynność powtórz.
(9) Kręć do oporu pokrętłem włożonym do lewego środkowego otworu - opada klapa na prawym dachu, a czarna sztaba w lewej części fundamentów przesuwa się ku przodowi.
(10) Kręć pokrętłem włożonym do lewego przedniego otworu, musi wydarzyć się brakująca z dwóch możliwości:
* można swobodnie kręcić tylko w jedną stronę i na lewym dachu szary drążek zmienia położenie - kręć do oporu,
* można swobodnie kręcić tylko w jedną stronę i taras przed wejściem wysuwa się do przodu, odsłaniając dźwignię z kulką - kręć do oporu.
(11) Kręć do oporu pokrętłem włożonym do lewego środkowego otworu - podnosi się klapa na prawym dachu, a czarna sztaba w lewej części fundamentów przesuwa się ku tyłowi.
(12) Przesuń dźwignię z kulką w lewą stronę.
(13) Kręć do oporu pokrętłem włożonym do prawego tylnego otworu - z tyłu budynku odjeżdża oszklona ściana z fundamentami.
(14) Wyciągnij dinozaura z głównej sali muzeum.
(15) Przesuń dźwignię z kulką w prawą stronę.
(16) Kręć do oporu pokrętłem włożonym do prawego tylnego otworu - lewy dach się podnosi, otwierając lewą salę muzeum.
(17) Wyciągnij dinozaura z lewej sali muzeum.
(18) Kręć do oporu pokrętłem włożonym do prawego przedniego otworu - z fundamentów wypada szary drążek.
(19) Włóż szary drążek do otworu w prawym dachu i dociśnij, pokonując delikatny opór. Jednocześnie kręć do oporu pokrętłem włożonym do prawego środkowego otworu - ściana między główną a prawą salą muzeum obraca się, wjeżdżając do głównej sali.
(20) Wyciągnij dinozaura z prawej sali muzeum. Możesz posłużyć się szarym drążkiem, jeżeli ręką nie jesteś w stanie sięgnąć.

Opis mechanizmu.

Mechanizm składa się z:
* 96 kół zębatych (przy czym jedno koło zębate pełni funkcję zatyczki skrzyni rozdzielczej przy dźwigni z przyciskiem),
* trzech ślimacznic (dwóch 32905 i jednej 27938),
* dwóch zębatek płaskich (zlokalizowanych na szarym drążku, który w pewnym etapie wypada z fundamentów),
* czterech małych i dwóch dużych siłowników liniowych,
* jednej gumki (tworzy mechanizm steppera znany z Bugatti i Siana).
Przytłaczająca większość mechanizmu zajmuje dokładnie jedną warstwę w piwnicy muzeum. Malutka część mechanizmu pnie się w dwustudowych przestrzeniach między ścianami zewnętrznymi a wewnętrznymi po lewej i po prawej stronie budynku, wystając powyżej linii dachu.
Obrazek
Przy takim mechanizmie czytelnie wygląda również widok z góry.
Obrazek
Wyjaśnienie superstruktury oprę o schematy z nienaturalnymi kolorami.
Obrazek
Obrazek
Legenda:
* kolor zielony, czyli mechanizm steppera ustawiający skrzynię rozdzielczą w sekwencji: lewy mechanizm, luz, prawy mechanizm, luz;
* kolor limonkowy, czyli sprzężony mechanizm przesuwania sztabą i podnoszenia klapy na prawym dachu; dzięki temu, że oba mechanizmy kończą się małym siłownikiem liniowym, potrzebują równą liczbę obrotów;
* kolor niebieski, czyli mechanizm doprowadzenia obrotu do skrzyni rozdzielczej ustawianej zielonym mechanizmem;
* kolor fioletowy, kontynuacja koloru niebieskiego począwszy od skrzyni rozdzielczej, czyli mechanizm przesuwania szarego drążka na lewym dachu budynku;
* kolor jasnoniebieski, kontynuacja koloru niebieskiego począwszy od skrzyni rozdzielczej, czyli mechanizm wysuwania tarasu do przodu;
* kolor biały, czyli elementy mechaniczne obsługiwane inaczej niż pokrętłem: dźwignia z kulką na środku i przycisk po prawej stronie;
* kolor brązowy, czyli mechanizm doprowadzenia obrotu do skrzyni rozdzielczej włączanej dociskiem drążka;
* kolor beżowy, kontynuacja koloru brązowego począwszy od skrzyni rozdzielczej, czyli mechanizm obrotu wewnętrzną ścianą;
* kolor pomarańczowy, czyli mechanizm doprowadzenia obrotu do skrzyni rozdzielczej obsługiwanej dźwignią z kulką;
* kolor żółty, kontynuacja koloru pomarańczowego począwszy od skrzyni rozdzielczej, czyli mechanizm podnoszenia lewego dachu;
* kolor czerwony, kontynuacja koloru pomarańczowego począwszy od skrzyni rozdzielczej, czyli mechanizm odsuwania oszklonej ściany i kawałka fundamentu z tyłu budynku;
* kolor różowy, czyli mechanizm wysuwania drążka.

Historia konstrukcji

Zabawki puzzle box dają nieograniczone możliwości w kwestii przygotowania sekwencji czynności i w kwestii wyglądu zabawki, co w początkowej fazie projektu stanowi niemałą trudność. Pierwsze przymiarki do projektu zaczęły się około Wielkanocy w niezapomnianym 2020 roku, było jasne, że buduję na pomarańczowo, bo bricków tego koloru miałem najwięcej (co oznaczało, że wówczas swój żywot skończył The Travis Club). Dość szybko ukształtowało się, że (wbrew tendencji obserwowanej na wspomnianym we wstępie kanale Chrisa) mój puzzle box nie będzie pudłem ozdobionym abstrakcyjnymi geometrycznymi ornamentami, lecz przyjmie kształt budynku, z którego coś trzeba będzie wyciągnąć.

Główna faza projektowania i budowy przypadła na lipiec i sierpień w 2020 roku, wtedy miałem wystarczająco dużo czasu na planowanie szalonego mechanizmu. Pochłaniające wyzwanie stało się również odskocznią od świata wywróconego do góry nogami przez Covid-19. Kolejne wersje piwnicznego mechanizmu powstawały na kratkowanych kartkach papieru, niektóre doczekały się złożenia z klocków. Z tamtego czasu zachowało się kilka szkiców, również wrzucam jako ciekawostkę:
Obrazek
Obrazek
Szkic wykonany czerwonym długopisem prezentuje archiwalną wersję, mocno odstającą od prezentowanego modelu, natomiast kolorowy szkic ma już mnóstwo cech wspólnych z istniejącym. Mechanizmy tworzyłem, zwracając uwagę na: limit klocków w konkursie Lego Ideas (maksymalnie 3000 klocków) i lekkość obsługi (np. unikanie podnoszenia dużej masy lub niestabilnie zaczepionej podłogi po rozłożeniu). Pod koniec sierpnia spora część budynku była ukończona, czasem innym kolorem niż chciałem lub z brakującym klockiem, w wersji wirtualnej budynek wyglądał z zewnątrz niemal identycznie jak prezentowana oficjalnie wirtualna wersja. Z drugiej strony mechanizm w znacznej części przypominał ten końcowy, posiadając kilka odstępstw.

Od września 2020 do stycznia 2021 model przeleżał w pudle, nie było okazji go kończyć, wyjątek stanowi parodniowy przerywnik (już nie pamiętam, w którym miesiącu), kiedy model rozłożyłem na pojedyncze klocki i złożyłem na podstawie modelu wirtualnego od zera. Wówczas, podczas składania, zastanawiałem się, co należałoby jeszcze wymienić, aby polepszyć działanie. Finalizowanie projektu przypadło drugą połowę stycznia bieżącego roku. W superstrukturze dokonałem ostatnich drobnych poprawek (operuję kolorami wprowadzonymi przy omawianiu superstruktury):
* w części limonkowej zmieniłem całkowicie zakończenie wraz z mocowaniem znajdujące się w prawej ścianie i poruszające klapą na dachu;
* w części czerwonej zmieniłem całkowicie zakończenie tego mechanizmu; poprzednia wersja korzystała ze ślimacznicy i obracała tylko przeszkloną ścianą - mechanizm chodził dziadowsko, zacinał się przy zamykaniu pod własnym ciężarem, przeszklona część musiała być dużo większa niż jest teraz;
* w części żółtej odchudziłem ruchomą część lewego dachu niepokazaną na schematach; z pomocą przyszedł klocek 73109; mniejsza masa do podniesienia pozytywnie wpłynęła na jakość działania tego mechanizmu;
* w części beżowej przesunąłem oś ze ślimacznicą o pół studa w prawo, podmieniłem ślimacznicę z tej węższej na aktualną, a koło zębate o ośmiu zębach na dwunastozębowe, ponadto zainstalowałem lepsze mocowanie wokół ostatniego koła zębatego w tym mechanizmie; wówczas obrót ściany, która trochę waży, polepszył się znacząco.
W lutym 2022 roku model wrócił do leżakowania, dopiero teraz (początek maja bieżącego roku) miałem czas na zrobienie filmu i wszystkich opisów.

Zakończenie

Liczę na mnóstwo komentarzy wnoszących świeże spojrzenie z zewnątrz, w tym propozycje zmian lub krytykę odnośnie całego modelu. Cały model mam w pliku obsługiwanym przez MLCad, więc będzie można przyjrzeć się części propozycji na dodatkowych rysunkach. Jeżeli widzisz w modelu potencjał na firmowy zestaw, zapraszam na stronę LEGO Ideas, żeby oddać głos: wkrótce.

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

Re: [MOC] Muzeum dinozaurów - puzzle box

#2 Post autor: Filus »

Model niezwykle ciekawy i na pewno jest to dość niszowe podejście do tematu budowania z Lego. Na mechanizmy z taką ilością zębatek na pewno duży wpływ będą mieść luzy na zazębieniach. Z drugiej strony, działa, więc po co to odchudzać. Co do poprawek, upiększania etc., też wolę Technic, więc nie będę mędrkował na tematy kamieniczkowe, choć z pewnością ci, którzy się tak bawią na co dzień, coś Ci tam będą w stanie zasugerować.

Piszę jednak głównie zachęcony tym fragmentem:
Liczę na mnóstwo komentarzy wnoszących świeże spojrzenie z zewnątrz, w tym propozycje zmian lub krytykę odnośnie całego modelu. Cały model mam w pliku obsługiwanym przez MLCad, więc będzie można przyjrzeć się części propozycji na dodatkowych rysunkach. Jeżeli widzisz w modelu potencjał na firmowy zestaw, zapraszam na stronę LEGO Ideas, żeby oddać głos: wkrótce.
Powiem tak: mimo, że rozwiązania ciekawe, to model nudny i niezbyt bawialny. Próbując wczuć się w obecnych konsumentów (zwłaszcza z USA) - raczej bym tego nie kupił dla zabawy (chyba, że byłaby super baza części rzadkich i pożądanych). Jako zabawka dla dziecka, które z natury jest niecierpliwe, każdy inny zestaw jest lepszy. City jest prostsze w budowie, efekty widać od razu, można sobie otwierać drzwi, bramy, całe ściany w zależności od widzimisię. Tutaj kombinować, żeby otworzyć/przesunąć ściany etc. - to mi się nie dodaje - zwłaszcza w głupiejącym społeczeństwie. Jako Technic - też licho, bo nie ma spektakularnych funkcji, wygląd "kamieniczkowy" też nie trafi do ludzi z takim zamiłowaniem. Pewnie jakichś entuzjastów znajdzie - choćby widzów przytoczonego przez Ciebie kanału na YT, ale nie przypuszczam, by był to hit sprzedaży. Kibicować będę - w końcu to projekt Polaka - więc lokalny patriotyzm i te sprawy, ale chłodna kalkulacja i logika nie pozwala wierzyć w powodzenie tego projektu. Tak czy siak próbuj. Powodzenia i pozdrawiam.

Fuku
Posty: 974
Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
Lokalizacja: radom/kraków
brickshelf: Proszę uzupełnić
Kontakt:

 

Re: [MOC] Muzeum dinozaurów - puzzle box

#3 Post autor: Fuku »

Generalnie zgadzam się z przedmówcą. Sam pomysł jak i wykonanie super, sam budynek wygląda bardzo ładnie i schludnie. Jednak wielkiej popularności nie wróżę. Teraz dla większości ludzi im coś prostsze tym lepiej, myślenie boli
Ps. mój głos oczywiście masz zapewniony
Ostatnio zmieniony 2022-05-12, 11:31 przez Fuku, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2431
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

Re: [MOC] Muzeum dinozaurów - puzzle box

#4 Post autor: dmac »

Rety, znowu zaskakująco i skomplikowanie! :)
Ale po kolei.

1) Pomysł na pudełko-zagadkę uważam za świetny. Rzeczywiście, jak sięgam pamięcią, niczego takiego z klocków nie było. Trzeba jednak zadać sobie pytanie: dla kogo świetny? Myślę, że zgłaszając projekt powinieneś zasugerować wysoki próg wiekowy, bo wśród znanych mi dzieci nie ma żadnego, któremu chciałoby się poświęcić długie godziny na rozszyfrowanie takiej łamigłówki. Prędzej znalazłyby gotowe rozwiązanie w necie ;) .

2) Skoro zaś wysoki próg wiekowy, to i estetyką należy celować w bardziej wymagającego odbiorcę. Do samej bryły i jej zdobień nie będę się czepiał, ale dach musi być ciekawszy - może spadzisty, może z kominami. Przy okazji zamaskowałby siłownik leżący na widoku. Wiesz, mechaniczne cacuszka robią tym większe wrażenie, im bardziej wyglądają na cacuszko, a nie na mechanizm ;).

3) A skoro już o siłowniku mowa, to jest on najbardziej rzucającym się w oczy objawem tego, że ta zabawka naprawdę działa :). Cała reszta jest dobrze ukryta. Wiem, że mechanizm jest już dość skomplikowany, ale myślę, że przeceniasz przyszłych użytkowników zakładając, że "na wyczucie" obrócą gałkę o 270 stopni itd, więc być może byłoby dobrze, gdybyś dodał - przynajmniej do tych osi, które wymagają obrócenia o zadany kąt - jakiś rodzaj wskaźnika. Na przykład tarczę z kolorowymi kafelkami: obracam do zielonej - nic się nie dzieje, obracam do czerwonej - nic, obracam do żółtej - aha, coś kliknęło! Bo obawiam się, że bez takich podpowiedzi nawet najbardziej cierpliwi mogą się zniechęcić.

4) Bez względu na to, czy uwzględnisz moje uwagi, zagłosuję na ten projekt i będę trzymał kciuki.
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
Falcrum
VIP
Posty: 607
Rejestracja: 2016-08-29, 14:22
Lokalizacja: Oksford/Lublin fifty-fifty
brickshelf: GrandVigoFalcrum

 

Re: [MOC] Muzeum dinozaurów - puzzle box

#5 Post autor: Falcrum »

Filus pisze: 2022-05-08, 20:30 Powiem tak: mimo, że rozwiązania ciekawe, to model nudny i niezbyt bawialny.
Czekaj, co?

Może nie za często używam tego języka, ale znaczenia pewnych podstawowych słów nie zapomniałem.

Owszem, każdy ma prawo do własnej opinii, i w szczególności odnosząc się do modeli komentarze są opiniami aniżeli niepodważalnymi faktami, ale jak można nazwać konstrukcję która potencjalnie może dostarczyć dobre kilka godzin zabawy nudną i niebawialną? Jest to albo bardzo niezdarny dobór słów lub zwyczajny brak ogłady.

Co do samego modelu zgadzam się że jest zbyt wyrafinowany dla przeciętnego konsumenta, ale moim zdaniem nie jest to jego wadą, a wręcz przeciwnie. Może mieć problemy ze zrobieniem kariery na Ideas, ale wiele wyśmienitych konstrukcji przegrałoby z tego samego powodu. Jak dostaniemy link to zagłosuję mimo to.

Celowo nie czytałem rozwiązania z myślą o wątpliwej szansie zobaczenia modelu na żywo na wypadek: 1) gdybyś go przywiózł do Pszczyny 2) gdybym ja przyjechał do Pszczyny.
A szare klocki są najbardziej kolorowe!

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

Re: [MOC] Muzeum dinozaurów - puzzle box

#6 Post autor: Filus »

Falcrum pisze: 2022-05-12, 10:54 Czekaj, co?

Może nie za często używam tego języka, ale znaczenia pewnych podstawowych słów nie zapomniałem.

Owszem, każdy ma prawo do własnej opinii, i w szczególności odnosząc się do modeli komentarze są opiniami aniżeli niepodważalnymi faktami, ale jak można nazwać konstrukcję która potencjalnie może dostarczyć dobre kilka godzin zabawy nudną i niebawialną? Jest to albo bardzo niezdarny dobór słów lub zwyczajny brak ogłady.
Z uwagi na mój brak ogłady i niezdarny dobór słów oleję te zaczepki...
W Twojej wypowiedzi podkreśliłem słowo klucz, które w zasadzie daje tożsamość Twojej wypowiedzi z moją. To, że coś potencjalnie jest dobrą zabawką nie czyni z niej dobrej zabawki. Dlaczego? Bo dla większości ludzi brak widocznych reakcji i tego, co pisałem wcześniej będzie zwyczajnie nudne. Sam to dostrzegasz używając takiego słowa, jak "potencjalnie", więc nie rozumiem, czego nie rozumiesz.

Awatar użytkownika
--pg--
VIP
Posty: 221
Rejestracja: 2015-07-13, 19:30
Lokalizacja: Kraków

Re: [MOC] Muzeum dinozaurów - puzzle box

#7 Post autor: --pg-- »

Hej, nie miałem czasu zaglądać tu przez tydzień, cieszę się z każdej odpowiedzi. Link do Ideas jest w trakcie tworzenia, wystąpiły nieprzewidziane trudności - nie zorientowałem się, że od lutego bieżącego roku nie wolno na zdjęciach zamieszczać tekstów, w tym tytułów prac i musiałem jedno zdjęcie podmienić, oddając całość ponownie do wstępnej weryfikacji. Proces weryfikacji zajmuje parę dni roboczych, może w przyszłym tygodniu podzielę się linkiem.
Filus pisze: 2022-05-08, 20:30 Jako zabawka dla dziecka, które z natury jest niecierpliwe, każdy inny zestaw jest lepszy. City jest prostsze w budowie, efekty widać od razu, można sobie otwierać drzwi, bramy, całe ściany w zależności od widzimisię.
Wydaję mi się, Filus, że linia Ideas jest stworzona dla dorosłego kolekcjonera, najnowsze pudełka mają nawet banderolę z 18+. Jeżeli musiałbym szukać sposobu zabawy modelem przez młodego człowieka, zachęcałbym traktować ten model jako zabawkę ćwiczącą pamięć i skupienie, bo odtworzenie całej sekwencji z pamięci wymaga trochę skupienia.
Filus pisze: 2022-05-08, 20:30 Powiem tak: mimo, że rozwiązania ciekawe, to model nudny i niezbyt bawialny.
Może Cię zaskoczę, ale zdaję sobie sprawę, że podejmując temat puzzle box, narażam się na model z jednej strony Technicowy, a z drugiej mechanicznie mało spektakularny (jeżeli myślimy o każdym mechanizmie oddzielnie). Mam wrażenie, że jest to cecha tych zabawek, tam większość kroków rozwiązywania zagadki polega na małej zmianie w wyglądzie, a nieliczne kroki (najczęściej końcowe) dają większą zmianę.
dmac pisze: 2022-05-09, 19:40 Myślę, że zgłaszając projekt powinieneś zasugerować wysoki próg wiekowy, bo wśród znanych mi dzieci nie ma żadnego, któremu chciałoby się poświęcić długie godziny na rozszyfrowanie takiej łamigłówki. Prędzej znalazłyby gotowe rozwiązanie w necie ;) .
Idę o zakład, że LEGO w przypadku takiego czy innego puzzle box umieściłoby rozwiązanie całej zagadki z tyłu instrukcji na takiej zasadzie, jak umieszcza sposób działania mechanizmów w każdej instrukcji z Technica. Nawet nie potrzeba by było szukać rozwiązania w necie.
dmac pisze: 2022-05-09, 19:40 Wiem, że mechanizm jest już dość skomplikowany, ale myślę, że przeceniasz przyszłych użytkowników zakładając, że "na wyczucie" obrócą gałkę o 270 stopni itd, więc być może byłoby dobrze, gdybyś dodał - przynajmniej do tych osi, które wymagają obrócenia o zadany kąt - jakiś rodzaj wskaźnika.
Tam wskaźnika nie trzeba, naciągnięta gumka sama reguluje ten obrót: zaczynasz obracać, a mechanizm przeskakuje uzupełniając do podanej miary kąta. Przed wystawą naciągnę gumkę jeszcze mocniej, żeby wymuszanie podanego kąta było czuć jeszcze bardziej.
dmac pisze: 2022-05-09, 19:40 2) Skoro zaś wysoki próg wiekowy, to i estetyką należy celować w bardziej wymagającego odbiorcę. Do samej bryły i jej zdobień nie będę się czepiał, ale dach musi być ciekawszy - może spadzisty, może z kominami. Przy okazji zamaskowałby siłownik leżący na widoku. Wiesz, mechaniczne cacuszka robią tym większe wrażenie, im bardziej wyglądają na cacuszko, a nie na mechanizm ;).
Miałem zamysł, żeby centralna część dachu była najwyższą częścią budynku, więc tak się skończyło.
Falcrum pisze: 2022-05-12, 10:54 Celowo nie czytałem rozwiązania z myślą o wątpliwej szansie zobaczenia modelu na żywo na wypadek: 1) gdybyś go przywiózł do Pszczyny 2) gdybym ja przyjechał do Pszczyny.
Na wystawie w Pszczynie ten model się pojawi i standardową formą zabawy będzie przejście całego procesu otwarcia ze spisaną listą czynności, którą położę obok modelu (kilka minut kręcenia donicą i obracania budynkiem w różne strony). Pewnie na końcu listy czynności dopiszę punkt: "przechodząc podane kroki wstecz, sprowadź budynek do stanu początkowego. Spróbuj to wykonać bez patrzenia na listę." Oczywiście, jeżeli znajdą się odważni, będzie można spróbować dojść jak najdalej bez patrzenia na listę czynności i zobaczyć, gdzie się doszło np. po 15 minutach, więc Falcrumie decyzja należy do Ciebie.

Drodzy przedmówcy, nawet gdyby się okazało, że z tego nic nie wyjdzie (czyli utknie gdzieś pomiędzy 0 a 9999 głosów, co całkiem realne), jak sobie projekt powisi chwilę na Ideas, może zachęci inne osoby do eksplorowania tematu, aż trafi na taką, która wydobędzie najlepsze cechy puzzle box, przekładając na zestaw LEGO i zaproponuje projekt powodujący opad szczęki. Nie od razu Rzym zbudowano!

ODPOWIEDZ