Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

Trains, Monorail

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Robert Reimus
Posty: 68
Rejestracja: 2011-08-01, 22:47
Lokalizacja: Bydgoszcz

Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

#1 Post autor: Robert Reimus »

Chciałbym się Was poradzić, czy budujecie wagony 2-osiowe o długości większej niż 10 studów między krawędziami osi.
Zastanawiałem się jak to rozgryźć i wymyśliłem coś takiego:
https://photos.app.goo.gl/ar3aWCHKnahzLFrC7
Użyłem dwóch axli 5,5 i udało mi się wydłużyć wagon o 2 study. Może macie inne, lepsze metody, które pozwolą na większe odległości między osiami?
Załączniki
IMG_20220502_091650_50.jpg
IMG_20220502_091650_50.jpg (107.83 KiB) Przejrzano 769 razy

Szygalew
Posty: 1154
Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
Lokalizacja: Tczew
HELF: Proszę uzupełnić

 

Re: Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

#2 Post autor: Szygalew »

A jak się te dwie osie "nie trzymają za ręce" to wagon nie jeździ? One muszą być połączone? Tory nie wystarczą jako "trzymacz"? W sumie nie wiem, ale próbuję to rozkminić i nie rozumiem potrzeby "związania" ze sobą obu osi. Dlaczego tak musi być?

Robert Reimus
Posty: 68
Rejestracja: 2011-08-01, 22:47
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

#3 Post autor: Robert Reimus »

Jeździ, ale paradoksalnie każda oś może się zachowywać inaczej - inaczej wejdzie w łuk i inaczej z niego wyjdzie. Na prostym torze oś nadal może jechać wykrzywiona.
To połączenie daje tyle, że obie osie zachowają się identycznie, a nie będą ustawione losowo.

Fuku
Posty: 731
Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
Lokalizacja: radom/kraków
HELF: Proszę uzupełnić
: fukusaku
Kontakt:

   

Re: Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

#4 Post autor: Fuku »

Nie siedzę w temacie więc nie do końca wiem o co chodzi, ale jeśli o to co myślę, to czy przy takim rozstawie te osie nie mogą być nieruchome jak to jest w zestawach? Jeśli nie, jak duży powinien być zakres skrętu?
Jesli niewielki, to bym spróbował z flexami, tymi o grubości bara lub tymi bardziej miękkimi o grubości axla, tak żeby osie wracały do pierwotnej pozycji

wielkamucha
Posty: 642
Rejestracja: 2015-01-11, 20:14
Lokalizacja: Piękne Księstwo Warszawskie
HELF: Proszę uzupełnić

 

Re: Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

#5 Post autor: wielkamucha »

Generalnie problem jest z łukami - rozstaw 12 studów między osiami (lub 10 między uchwytami kół/osi) to maksimum, jakie się zmieści w łukach Lego przy nieruchomo zamocowanych osiach. Powyżej tego obrzeża kół powodują, że wagon "nie mieści" się w szynach i z nich po prostu wyskakuje. Do tego dochodzą jeszcze zwiększone opory tarcia. Ogólnie rzecz biorąc, obrzeże koła powinno być ustawione możliwie jak najbardziej równolegle do osi wzdłużnej szyny - stąd pomysł ze skręcającymi osiami. Osie nieruchome mają sens tylko, kiedy są ustawione jedna tuż obok drugiej, w niewielkiej odległości od siebie (np. w wózkach).

Jak Robert Reimus zauważył, obracające się swobodnie osie ustawiałyby się jakby chciały i bardzo szybko któraś z nich "złożyłaby" się wzdłuż wagonu, powodując jego wykolejenie. Powiązanie ich ze sobą sprawia, że obie zachowują się podobnie i układ jest w pewnym sensie "samonastawny" - ruch jednej osi wymusza konkretne zachowanie drugiej. Piszę w pewnym sensie, gdyż w prezentowanym wyżej wariancie osie nie wracają samorzutnie do pierwotnego położenia - ciekawym rozwiązaniem wydają się być gumki lub sprężynki, które działałyby jak ściągacze, "prostując" ustawienie każdego zestawu. Dałyby też pewną swobodę przy pokonywaniu łuków ułożonych w "S" lub zwrotnic (każda oś mogłaby reagować niezależnie, w zależności od miejsca, w którym by się znajdowała - a nie, jak lustrzane odbicie drugiej).

Trzeba jednak pamiętać, że gumki mogą pęknąć albo sparcieć, a sprężynki mogą być problematyczne do zamontowania...

Szygalew
Posty: 1154
Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
Lokalizacja: Tczew
HELF: Proszę uzupełnić

 

Re: Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

#6 Post autor: Szygalew »

wielkamucha pisze: 2022-05-05, 08:35 ciekawym rozwiązaniem wydają się być gumki
Wydaje się, że to może być strzał w dziesiątkę! Przecież w sumie do uzyskania podobnych efektów służą one w zestawach... Trzeba by tylko wykombinować właściwe ich zastosowanie, ale potencjał mają chyba właściwy.
A że z czasem mogą się zepsuć - owszem, ale można je łatwo w razie czego wymienić.

Fuku
Posty: 731
Rejestracja: 2015-11-24, 16:10
Lokalizacja: radom/kraków
HELF: Proszę uzupełnić
: fukusaku
Kontakt:

   

Re: Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

#7 Post autor: Fuku »

Ja osobiście nie uznaję gumek jako elementów konstrukcyjnych mimo że występują w zestawach, właśnie przez ich nietrwałość, stąd też propozycja z flexami, szczególnie tymi miękkimi. Choć na pewno rozwiązanie z gumkami zajęłoby mniej miejsca

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1101
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
HELF: maciejd
: maciej_drwiega
: costamcostam

   

Re: Sposoby na dłuższe wagony na pojedynczych osiach

#8 Post autor: Maciej Drwięga »

Rozwiązanie, które pokazałeś, nie jest nowe. Jest w użyciu kilkanaście lat, co najmniej. Ok, ja je znam 15 lat, a to nie mój pomysł ;)

Jeśli chodzi o pozycjonowanie kół. Ma sens, jeśli przed (w kierunku jazdy) wagonem z takim rozwiązaniem porusza się zestaw bez ruchomych wózków lub z wózkami obrotowymi, ale wieloosiowymi. Wtedy siła pociągowa pomaga w prostowaniu całego układu. Gorzej, kiedy tak zrobiony skład wpychasz na bocznicę - wtedy jest kłopot, szczególnie kiedy takich wagonów masz kilka, albo więcej.

Gumki są o tyle bez sensu, że dobór odpowiedniej siły graniczy z cudem. Powinna być ona różna w zależności od masy wagonu, prędkości składu i temperatury otoczenia. To naprawdę powinny być subtelne siły i trudno to uzyskać. W praktyce nie działa, można sobie darować.
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

ODPOWIEDZ