[MOC] Twierdza Bakłabych

Adventurers, Castle, HP, Ninja, Pirates, Western, WWII, Vikings

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Johan
VIP
Posty: 914
Rejestracja: 2013-05-28, 08:46
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Brak
Kontakt:

 

[MOC] Twierdza Bakłabych

#1 Post autor: Johan »

Obrazek

Kiedy zobaczyłem “Floating city of Lanac” autorstwa First Order Lego wiedziałem, że muszę zbudować swoją wersję. Latające wyspy chodzą za mną od dawna, nasza wspólna Laputa sprawiła mi dużo frajdy i to był znakomity powód żeby wrócić do tego tematu. Natomiast postanowiłem pójść o krok dalej niż do tej pory: postawiłem sobie za cel, aby wyspa sprawiała wrażenie latającej w rzeczywistości, bez jakichkolwiek oczywistych podpór. I właśnie wielkie łańcuchy okazały się być brakującym ogniwem (ba-dum-tsss!). Szczególnie, gdy zobaczyłem stojak pod choinkę zespawany przez mojego przyszłego teścia właśnie z ogniw łańcuchów.

Gdy już miałem podstawowe rozwiązanie techniczne pozostało tylko zadbać, żeby całość ładnie wyglądała. Na górze zdecydowałęm się na fortyfikacje w styla trace italienne (po polsku to chyba będzie fort gwiazda, albo fort gwiaździsty, ale jeśli ktoś się zna to proszę mnie poprawić). Ten rodzaj fortyfikacji również chodził za mną od dawna, według mnie bardzo dobrze pasuje do stylistyki steampunk, a przede wszystkim ma tę zaletę, że są to dość przysadziste konstrukcje. Wyspa żeby się wznieść musi być dość lekka, więc strzeliste średniowieczne zamki odpadają. Z tego samego powodu zdecydowałem się na zbudowanie skały z BURPów (wszystkie inne podejścia bardzo szybko robiły się zbyt ciężkie), oraz ograniczyłem liczbę unoszących się wokół bastionów do trzech.

Najwięcej czasu zajęła mi podstawa, czyli 3bp na ziemi. Nie mam wprawy w modelowaniu terenu, więc było sporo rzeźbienia i odkrywania koła na nowo. Jestem zadowolony z rzeki i miasteczka, las być może mógłby być gęstszy, ale skończyły mi się drzewa. Następnym razem muszę zamówić ze dwa razy więcej, bo bardzo mi się podobają takie iglaki. Ogólnie myślę że nie jest źle jak na pierwsze podejście do dużopowierzchniowej mikroskali.

Zapraszam do oglądania i komentowania.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Maks
Posty: 155
Rejestracja: 2014-02-19, 09:57
Lokalizacja: Gniezno
brickshelf: MaksM

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#2 Post autor: Maks »

Zrób z terenu regularny kwadrat, albo ze ściętymi pod kątem 45 bokami pomiędzy ramionami tego "krzyża" co jest teraz i po MOC roku! Po tylu latach oglądania prac z Lego nie sądziłem, że można stworzyć z naszych kochanych klocków takie złudzenie latania, czy wręcz wyrywającej się z oków bryły. Tylko podstawka stwarza wrażenie WIP przez swój kształt, popraw to i spokojnie dołącz do panteonu najbardziej przełomowych polskich prac.

Awatar użytkownika
Biedrus
VIP
Posty: 1409
Rejestracja: 2015-05-31, 17:41
Lokalizacja: Tarnów
brickshelf: biedrus

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#3 Post autor: Biedrus »

No Johan, ostatnio przechodzisz sam siebie:)
Kapitalna i nowatorska praca. Gratki!

Awatar użytkownika
Ciamek
VIP
Posty: 2771
Rejestracja: 2004-06-24, 23:08
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Piglet
Kontakt:

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#4 Post autor: Ciamek »

Niesamowite
Zdrufko, Ciamek

Szygalew
VIP
Posty: 1585
Rejestracja: 2012-10-04, 11:05
Lokalizacja: Tczew
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#5 Post autor: Szygalew »

Maks pisze: 2023-04-28, 16:59 czy wręcz wyrywającej się z oków bryły
Też tak to widzę. Spryciarze na dole przykuli ją łańcuchami..
A największy spryciarz to @Johan! :) Fajnie to wykombinowałeś, Janku!

wielkamucha
Posty: 798
Rejestracja: 2015-01-11, 20:14
Lokalizacja: Piękne Księstwo Warszawskie
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#6 Post autor: wielkamucha »

Masz niesamowity dar ujmowania perspektywy i oddawania jej za pomocą klocków. "Opowieści..." czy "Pocztówki..." to tylko przedsmak - patrząc na poszczególne zdjęcia, ma się wrażenie, jakby się tam było. Choć widać, że to klocki, jednocześnie wydaje się jakoś dziwnie realne.

Czapki z głów!

Awatar użytkownika
Falcrum
VIP
Posty: 607
Rejestracja: 2016-08-29, 14:22
Lokalizacja: Oksford/Lublin fifty-fifty
brickshelf: GrandVigoFalcrum

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#7 Post autor: Falcrum »

Bardzo przyjemna praca, robi niesamowite wrażenie, trzeba się dobrze przypatrzeć żeby dostrzec w jaki sposób "oszukałeś" na łańcuchach, ale to tym lepiej!

Piękny koncept, piękne zabudowania na szczycie góry, trochę gorszy teren pod górą, ale kompensuje go schludne miasteczko.

Niestety, im dłużej się przyglądam, tym więcej dostrzegam minusów. Sama skała wygląda już słabo, pikseloza bardzo kłuje w oczy i zaburza odbiór pracy. Podstawka w kształcie krzyża również prezentuje się bardzo kiepsko i wygląda na niewykończoną, sytuacji nie poprawiają jej brzegi które mimo że są stylizowane na przekrój terenu brakną estetyki i jedynie dodają niepotrzebnego chaosu. Do pracy tego typu, a w szczególności do tej kompozycji z okrągłą górą w samym okrągłym centrum pracy podstawka musi być okrągła i zbudowana techniką freeform.

Według mnie potencjał duży, pomysł świetny, ale stać Cię na znacznie lepsze wykonanie biorąc pod uwagę jak fenomenalne prace potrafisz tworzyć. "WOW factor" jest spory, ale znika on bardzo szybko przy bliższej inspekcji.

Przez technikę "freeform" mam oczywiście na myśli coś takiego:
Obrazek
A szare klocki są najbardziej kolorowe!

Awatar użytkownika
T-trix666
Posty: 35
Rejestracja: 2022-08-30, 14:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#8 Post autor: T-trix666 »

Fajna technika łańcucha, bardzo podobają mi się też te dwie małe wysepki, jednak nie do końca podoba mi się wykończenie, trochę za dużo studów.

Awatar użytkownika
Maciek Johannes
Posty: 32
Rejestracja: 2023-03-11, 10:24
Lokalizacja: Kraków

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#9 Post autor: Maciek Johannes »

Genialna praca, szczególnie rzeka. Do tego bardzo naturalny moment przejścia łańcucha w strukturę wyspy. Brawo!
Czy tylko ja myślę, że stary dobry snake najlepszy? :-|

Awatar użytkownika
Johan
VIP
Posty: 914
Rejestracja: 2013-05-28, 08:46
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Brak
Kontakt:

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#10 Post autor: Johan »

Dziękuję za miłe pochwały i miłą krytykę ;)

Maks Podstawka na bazie krzyża jest eksperymentem z którego jestem wystarczająco zadowolony żeby tego nie ruszać w najbliższej przyszłości. Ścięte kąty absolutnie mnie nie przekonują, wyrównanie do kwadratu nie byłoby złe, ale po prostu nie widzę potrzeby: nic więcej bym wtedy tą pracą nie pokazał niż w tej chwili.

wielkamucha A czy dostrzegłeś subtelną wymuszoną perspektywę? Im wyższy obiekt tym w nieco większej skali jest, więc na wszystkich ujęciach z góry ziemia wydaje się być jeszcze bardziej odległa. Przynajmniej takie było moje zamierzenie ;) Natomiast podejrzewam, że sekretem realności tych zdjęć jest oświetlenie - większość z nich (chyba wszystkie poza pierwszym, ale głowy nie dam) była robiona przy świetle naturalnym. Dało to ciepłe kolory i mocne cienie padające wszystkie w tę samą stronę - tak jak by to miało miejsce w rzeczywistości.

Falcrum Po pierwsze, zgadzam się, skała jest dość prosta i odstaje od reszty modelu. Natomiast jest to po prostu wymuszone ograniczeniami technicznymi - łańcuchy mają ograniczony udźwig i spośród kilku rozwiązań które przetestowałem tylko skała z burpów była wystarczająco lekka. W tym momencie model jest blisko granicy wagi powyżej której łańcuchy zaczynają się wykrzywiać. Nawet na wyłożenie burpów serkami brakuje zapasu wagi. (To jest też jeden z powodów dla których zdecydowałem się na przysadzistą twierdzę zamiast strzelistego średniowiecznego zamku albo miasta - wymaga mniej klocków ergo jest lżejsza oraz jest symetryczna, więc nie ma problemu z przesunięciem środka masy)

Po drugie, zgadzam się, przekrój przez ziemię mógłbym miejscami poprawić. Jest to chyba jedyny element modelu który w najbliższym czasie rozważam modyfikować, bo mogę to zrobić łatwo i szybko, a nie mam ochoty spędzać dużo więcej czasu nad tym MOCem.

Przyznałem Ci dwa punkty i zupełnie nie zgodzę się z trzecim: po kiego grzyba wszędzie ładować freeform? To jest technika która potrafi ładnie wyglądać, prawda, ale najlepiej wygląda tam gdzie schodzi do poziomu zero, co nie dla każdego ukształtowania terenu ma sens. Zazwyczaj nie wygląda istotnie lepiej czy gorzej od prostego ucięcia makiety. Mam wrażenie, że jest grupa budujących która jara się różnymi technikami freeforma (często też w parze słyszę hasło rockwork), a pomija kluczową część modelu czyli wszystko co jest w środku. No i potem mamy wysyp modeli na jedno kopyto, które może technicznie dopracowane, ale w zasadzie nic nie przedstawiają. "Klony na patrolu". "Samotny wędrowiec". "Strażnik na straży w strażnicy". A z drugiej strony mamy takich budowniczych jak dajmy na to Ciamek, którego obramowania modeli są dla mnie zazwyczaj brzydkie (wybacz, Ciamku!), a jednocześnie uważam go za jednego z najbardziej inspirujących budowniczych, do jego starych MOCy wracam po latach i ciągle odkrywam w nich coś nowego. Powiem krótko: wiem w którym z tych kierunków chcę podążać.

W każdym razie dziękuję za rozbudowaną krytykę, bo coraz rzadziej na forum można taką dostać :)

Awatar użytkownika
Falcrum
VIP
Posty: 607
Rejestracja: 2016-08-29, 14:22
Lokalizacja: Oksford/Lublin fifty-fifty
brickshelf: GrandVigoFalcrum

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#11 Post autor: Falcrum »

Johan pisze: 2023-05-02, 19:16 Przyznałem Ci dwa punkty i zupełnie nie zgodzę się z trzecim: po kiego grzyba wszędzie ładować freeform? To jest technika która potrafi ładnie wyglądać, prawda, ale najlepiej wygląda tam gdzie schodzi do poziomu zero, co nie dla każdego ukształtowania terenu ma sens. Zazwyczaj nie wygląda istotnie lepiej czy gorzej od prostego ucięcia makiety. Mam wrażenie, że jest grupa budujących która jara się różnymi technikami freeforma (często też w parze słyszę hasło rockwork), a pomija kluczową część modelu czyli wszystko co jest w środku. No i potem mamy wysyp modeli na jedno kopyto, które może technicznie dopracowane, ale w zasadzie nic nie przedstawiają. "Klony na patrolu". "Samotny wędrowiec". "Strażnik na straży w strażnicy". A z drugiej strony mamy takich budowniczych jak dajmy na to Ciamek, którego obramowania modeli są dla mnie zazwyczaj brzydkie (wybacz, Ciamku!), a jednocześnie uważam go za jednego z najbardziej inspirujących budowniczych, do jego starych MOCy wracam po latach i ciągle odkrywam w nich coś nowego. Powiem krótko: wiem w którym z tych kierunków chcę podążać.
To ja się nie zgodzę z Twoim niezgadzaniem :)

Zdecydowanie jestem członkiem grupy jarającej się freeformem, natomiast treść pracy jak i sama jej kompozycja jest oczywiście najważniejsza i w Twojej pracy jej nie brakuje. Uwaga dotycząca braku substancji jest bardzo celna i tak jest nie tylko z klockami, lecz i z każdą formą sztuki.

Osobiście nie uważam, że podstawki Ciamka są brzydkie, poza nielicznymi wyjątkami chłop zdecydowanie buduje w stylu retro i tam takie nowoczesne wymysły jak freeform, czy bezstudowe pokomplikowane SNOTy zwyczajnie do jego projektów nie pasują.

Sądzę że największą zaletą freeform jest to, że tworzy on kompozycję otwartą, gdzie granica pomiędzy pracą a rzeczywistością jest lekko zatarta, co leży w zupełnym przeciwieństwie do grubej krechy oddzielającej klocki od otoczenia przy konstrukcjach budowanych na baseplate'ach. Z tego powodu uważam że jest on najlepszym sposobem na wykończenie prac realistycznych (a tak bym zakwalifikował tę makietę) i stał się dla mnie niezbędnikiem podobnym do SNOTa, dlatego tym bardziej chętnie bym go tutaj widział.

A jeżeli mielibyśmy już iść na kompromis, to przynajmniej przydałaby się kwadratowa podstawka, bo ten krzyż przykuwa uwagę przynajmniej w takim stopniu jak sama góra, tymczasem zdecydowanie to drugie jest esencją pracy.
A szare klocki są najbardziej kolorowe!

Awatar użytkownika
Johan
VIP
Posty: 914
Rejestracja: 2013-05-28, 08:46
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Brak
Kontakt:

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#12 Post autor: Johan »

Falcrum pisze: 2023-05-02, 19:41
Johan pisze: 2023-05-02, 19:16 Przyznałem Ci dwa punkty i zupełnie nie zgodzę się z trzecim: po kiego grzyba wszędzie ładować freeform? To jest technika która potrafi ładnie wyglądać, prawda, ale najlepiej wygląda tam gdzie schodzi do poziomu zero, co nie dla każdego ukształtowania terenu ma sens. Zazwyczaj nie wygląda istotnie lepiej czy gorzej od prostego ucięcia makiety. Mam wrażenie, że jest grupa budujących która jara się różnymi technikami freeforma (często też w parze słyszę hasło rockwork), a pomija kluczową część modelu czyli wszystko co jest w środku. No i potem mamy wysyp modeli na jedno kopyto, które może technicznie dopracowane, ale w zasadzie nic nie przedstawiają. "Klony na patrolu". "Samotny wędrowiec". "Strażnik na straży w strażnicy". A z drugiej strony mamy takich budowniczych jak dajmy na to Ciamek, którego obramowania modeli są dla mnie zazwyczaj brzydkie (wybacz, Ciamku!), a jednocześnie uważam go za jednego z najbardziej inspirujących budowniczych, do jego starych MOCy wracam po latach i ciągle odkrywam w nich coś nowego. Powiem krótko: wiem w którym z tych kierunków chcę podążać.
To ja się nie zgodzę z Twoim niezgadzaniem :)

Zdecydowanie jestem członkiem grupy jarającej się freeformem, natomiast treść pracy jak i sama jej kompozycja jest oczywiście najważniejsza i w Twojej pracy jej nie brakuje. Uwaga dotycząca braku substancji jest bardzo celna i tak jest nie tylko z klockami, lecz i z każdą formą sztuki.

Osobiście nie uważam, że podstawki Ciamka są brzydkie, poza nielicznymi wyjątkami chłop zdecydowanie buduje w stylu retro i tam takie nowoczesne wymysły jak freeform, czy bezstudowe pokomplikowane SNOTy zwyczajnie do jego projektów nie pasują.

Sądzę że największą zaletą freeform jest to, że tworzy on kompozycję otwartą, gdzie granica pomiędzy pracą a rzeczywistością jest lekko zatarta, co leży w zupełnym przeciwieństwie do grubej krechy oddzielającej klocki od otoczenia przy konstrukcjach budowanych na baseplate'ach. Z tego powodu uważam że jest on najlepszym sposobem na wykończenie prac realistycznych (a tak bym zakwalifikował tę makietę) i stał się dla mnie niezbędnikiem podobnym do SNOTa, dlatego tym bardziej chętnie bym go tutaj widział.

A jeżeli mielibyśmy już iść na kompromis, to przynajmniej przydałaby się kwadratowa podstawka, bo ten krzyż przykuwa uwagę przynajmniej w takim stopniu jak sama góra, tymczasem zdecydowanie to drugie jest esencją pracy.
No to się będziemy pięknie różnić :) Natomiast chętnie pociągnę temat na jakiejś wystawie, najlepiej z modelami poglądowymi pod ręką.

Awatar użytkownika
Falcrum
VIP
Posty: 607
Rejestracja: 2016-08-29, 14:22
Lokalizacja: Oksford/Lublin fifty-fifty
brickshelf: GrandVigoFalcrum

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#13 Post autor: Falcrum »

Szkoda tylko, że nie w Chojnicach, kiedy "ogień wciąż będzie płonął" :)
A szare klocki są najbardziej kolorowe!

Awatar użytkownika
Johan
VIP
Posty: 914
Rejestracja: 2013-05-28, 08:46
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Brak
Kontakt:

 

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#14 Post autor: Johan »

No niestety, konflikt terminów. Ale nie planuję twierdzy rozbierać, za rok będzie na wystawie głównej. A w międzyczasie zapraszam do Warszawy ;)

Awatar użytkownika
SaperPL
Posty: 514
Rejestracja: 2020-01-30, 06:54
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: [MOC] Twierdza Bakłabych

#15 Post autor: SaperPL »

Świetny model szczególnie że to nie fejk z jakimiś przezroczystymi słupkami.
Planujesz może wrzucać go na Ideas?

ODPOWIEDZ