
Parowóz Oko1
Przedstawiam model parowozu o łatwym do zapamiętania symbolu OKo1.
Pierwowzór to pruski parowóz T18 przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych, produkowany w latach 1912-1927. Po II wojnie kilka egzemplarzy trafiło do PKP i otrzymało oznaczenie OKo1. Obecnie w Polsce znajduje się jeden egzemplarz o numerze 3 - w Stacji Muzeum w Warszawie.
Dlaczego akurat ten parowóz zbudowałem - otóż jest to jeden z nielicznych parowozów (jeśli nie jedyny który kiedyś jeździł w PKP), którego układ osi bardzo dobrze nadaje się do zamontowania dwóch standardowych wózków napędowych. Moje poprzednie parowozy budowałem montując do napędu silnik PF M albo L i napęd przenoszony zębatkami na duże koła, ale takie rozwiązanie jednak powoduje, że pociąg jest strasznie powolny. W Pm-36 dałem jeden standardowy wózek, więc prędkość jest już odpowiednia, ale moc taka sobie, tym bardziej, że poruszające się wiązary dużych kół powodują dodatkowy opór i pożerają część mocy silnika.
Stąd pomysł aby zbudować parowóz, który będzie można puszczać na wystawach i który będzie miał wystarczająco mocy aby pociągnąć kilka wagonów.
Wracając do modelu - został użyty nieoryginalny klocek - Technic Bush 1/2 Smooth. Niestety Lego nie produkuje go w pasujących do reszty kolorach stąd konieczność użycia czerwonego zamiennika. Czarny pojawił się w jednym zestawie, ale jego cena i dostępność są tragiczne.
Parę zdjęć:








Więcej zdjęć w galerii Flickr: https://www.flickr.com/photos/127129188 ... 0304213463