[MOC] PKP SU46 007 "Suka"
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-
[MOC] PKP SU46 007 "Suka"
Dziś chciałbym zaprezentować swój najnowszy model, mianowicie polską lokomotywę spalinową SU46 w tradycyjnym malowaniu PKP, potocznie nazywaną „Suką”. Lokomotywa była wzorowana na oryginale z numerem 007, stąd taki nr na modelu.
SU46 to polska lokomotywa spalinowa, budowana w latach 1974-1977 oraz 1985 przez zakłady HCP w Poznaniu. Łącznie wyprodukowano 54szt. Zamówienia na lokomotywy SU46 związane były ze wzrastającymi w latach 70. XX wieku przewozami pasażerskimi i niedostatkiem taboru do prowadzenia tego typu pociągów na liniach nie zelektryfikowanych. Lokomotywy SU46 znalazły również zatrudnienie przy obsłudze przewozów towarowych dzięki swej uniwersalnej charakterystyce. To chyba na tyle, nt SU46 w takim dużym skrócie.
Pierwotnie moją pierwszą 6-osiową lokomotywą miał być „Gagarin”, jednak w ostatnim czasie obrodziło modelami ST44, dlatego mój wybór padł na rodzimą konstrukcję. A „Gagarin” może kiedyś też powstanie, ale o tym innym razem… Budowa modelu „Suki”, zaczęła się od zbudowania 3-osiowych wózków, sprawnie pokonujących oryginalne, ciasne łuki i zwrotnice, i chyba się udało… Trzecia oś jest połączona przegubem z wózkiem i dodatkowo jest ona jeszcze tzw. osią „pływająca”. Koła są z rozebranego wózka 9v, po to aby wszystkie wyglądały jednakowo. Czołownica wyjątkowo została zamontowana na wózku, co było wymuszone i długością modelu oraz aby „ładnie” wyglądało i działało na ciasnych łukach podczas jazdy ze składem. Z jednej strony na czołownicy zamontowałem imitację haka oraz przewodów, niestety z braku miejsca symbolicznie tylko dwóch. Oprócz próby odwzorowania wyglądu zewnętrznego w modelu tradycyjnie już odwzorowałem wygląd i wyposażenie kabin. A na ścianach oddzielających je od przedziału maszynowego, że tak powiem też „coś” się dzieje. Pierwotne założenia były takie aby odwzorować przedział silnikowy/maszynowy. Jednak z powodu budowy burt oraz dociążenia modelu elementami (73090a) z jego wykonania zrezygnowałem. Model zbudowany jest dokładnie z 1199 elementów i waży około 1kg a jego budowa trwała około 1,5 roku.
Być może, model można by zbudować inaczej oraz lepiej, jednak moja wersja przedstawia się następująco.
Zatem zapraszam do galerii, komentowania oraz nieodłącznej konstruktywnej krytyki:
A tak powstawały zdjęcia.
Foto by Marcin "Kapsel" Kapica
POZdrawiam
SU46 to polska lokomotywa spalinowa, budowana w latach 1974-1977 oraz 1985 przez zakłady HCP w Poznaniu. Łącznie wyprodukowano 54szt. Zamówienia na lokomotywy SU46 związane były ze wzrastającymi w latach 70. XX wieku przewozami pasażerskimi i niedostatkiem taboru do prowadzenia tego typu pociągów na liniach nie zelektryfikowanych. Lokomotywy SU46 znalazły również zatrudnienie przy obsłudze przewozów towarowych dzięki swej uniwersalnej charakterystyce. To chyba na tyle, nt SU46 w takim dużym skrócie.
Pierwotnie moją pierwszą 6-osiową lokomotywą miał być „Gagarin”, jednak w ostatnim czasie obrodziło modelami ST44, dlatego mój wybór padł na rodzimą konstrukcję. A „Gagarin” może kiedyś też powstanie, ale o tym innym razem… Budowa modelu „Suki”, zaczęła się od zbudowania 3-osiowych wózków, sprawnie pokonujących oryginalne, ciasne łuki i zwrotnice, i chyba się udało… Trzecia oś jest połączona przegubem z wózkiem i dodatkowo jest ona jeszcze tzw. osią „pływająca”. Koła są z rozebranego wózka 9v, po to aby wszystkie wyglądały jednakowo. Czołownica wyjątkowo została zamontowana na wózku, co było wymuszone i długością modelu oraz aby „ładnie” wyglądało i działało na ciasnych łukach podczas jazdy ze składem. Z jednej strony na czołownicy zamontowałem imitację haka oraz przewodów, niestety z braku miejsca symbolicznie tylko dwóch. Oprócz próby odwzorowania wyglądu zewnętrznego w modelu tradycyjnie już odwzorowałem wygląd i wyposażenie kabin. A na ścianach oddzielających je od przedziału maszynowego, że tak powiem też „coś” się dzieje. Pierwotne założenia były takie aby odwzorować przedział silnikowy/maszynowy. Jednak z powodu budowy burt oraz dociążenia modelu elementami (73090a) z jego wykonania zrezygnowałem. Model zbudowany jest dokładnie z 1199 elementów i waży około 1kg a jego budowa trwała około 1,5 roku.
Być może, model można by zbudować inaczej oraz lepiej, jednak moja wersja przedstawia się następująco.
Zatem zapraszam do galerii, komentowania oraz nieodłącznej konstruktywnej krytyki:
A tak powstawały zdjęcia.
Foto by Marcin "Kapsel" Kapica
POZdrawiam
Ostatnio zmieniony 2019-07-08, 22:16 przez DawKub1922, łącznie zmieniany 4 razy.
#NSNP
Bardzo fajny model, tyle szczegółów, że w niektórych kadrach wygląda jak rzeczywisty egzemplarz. Ciekawie rozwiązanie wózka, nie mam wersji 9V, dlatego zapytam o 3 parę kół, czy to własna produkcja, czy Lego element z innego wózka? (widziałem zamienniki 9v). Drugie pytanie czy Iga jest photoshopowana czy naklejana? 🙂 Bardzo przyjemny akcent dekoracyjny. I trzecia sprawa, czy próbowałeś wprowadzić lekkie skosy od frontu, bo obecnie przód jest dość płaski.
Ogólnie wyszło pięknie. Gratulacje.
Ogólnie wyszło pięknie. Gratulacje.
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-
Dzięki Michale =)
A więc:
1. Trzecia oś pochodzi z "poświęconego" na ten model, oryginalnego wózka 9v,
2. Iga "akcent dekoracyjny" jak to ładnie nazwałeś, to wycinek z gazety i naklejony na taśmie dwustronnej,
3. Co do skosów od frontu, to występują one na c.zielonym pasie, jednak są one bardzo delikatne... Co do górnej części, to musiałem wybrać między wyglądem zewnętrznym - oddaniem krzywizn a wnętrzem kabiny. Wybór padł na wnętrze kabiny, taki kompromis =) I dlatego jest jak widać.
A więc:
1. Trzecia oś pochodzi z "poświęconego" na ten model, oryginalnego wózka 9v,
2. Iga "akcent dekoracyjny" jak to ładnie nazwałeś, to wycinek z gazety i naklejony na taśmie dwustronnej,
3. Co do skosów od frontu, to występują one na c.zielonym pasie, jednak są one bardzo delikatne... Co do górnej części, to musiałem wybrać między wyglądem zewnętrznym - oddaniem krzywizn a wnętrzem kabiny. Wybór padł na wnętrze kabiny, taki kompromis =) I dlatego jest jak widać.
Ostatnio zmieniony 2019-06-21, 17:29 przez DawKub1922, łącznie zmieniany 1 raz.
#NSNP
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3946
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-
Dzięki, cieszę się =)legosamigos pisze:Mnie się podoba. Myślę, że gdybyś dał przedłużenie torów z tył i z przodu i wtedy zrobił zdjęcie, lokomotywa wyglądałaby jakby faktycznie stała gdzieś przy peronie. Ale poster z CKM-u powalił mnie na łopatki :D
Faktycznie z torami mogłem bardziej się popisać =P
#NSNP
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-
- Maciej Drwięga
- Posty: 1109
- Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: maciejd
-
Do dwóch rzeczy można się przywalić. Pierwsza prosta. Jak już bierzesz model w plener, weź 4 tory więcej, żeby kadr wypełnić ;)
Druga trudniejsza. Pozbycie się efektu "Pinky and Brain". Coś by tu trzeba podziałać z tym dachem, bo zdecydowanie zaburza linię czoła SU46.
Poza tym jest śliczna :)
Druga trudniejsza. Pozbycie się efektu "Pinky and Brain". Coś by tu trzeba podziałać z tym dachem, bo zdecydowanie zaburza linię czoła SU46.
Poza tym jest śliczna :)
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-
Co prawda miał być leszy film, pokazujący jak model radzi sobie na łukach oraz zwrotnicach podczas jazdy, jednak jego powstanie "nie wypaliło". Dlatego chciałbym pokazać inny, taki "od siekiery" =) Mam nadzieję, że co nieco widać =P
https://www.youtube.com/watch?v=21jNFe95HsU
https://www.youtube.com/watch?v=21jNFe95HsU
#NSNP
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-
Re: [MOC] PKP SU46 007 "Suka"
Prawie 4,5 roku później (:
Model przez ostatnie lata przechodził małe, kosmetyczne poprawki. Natomiast dopiero teraz przebudowałem czoła lokomotywy. Generalnie jestem zadowolony, mimo iż w tym konkretnym przypadku klocki, z których zrobiłem reflektory zostały oklejone na zielono oraz LBG-górny. Może nie pójdę za to do piekła (:
Model, który teraz przedstawiam jest drugim jaki zbudowałem. Ten ma nr 029 jak ostatni czynny (chyba do grudnia 2023) oryginał. Drugi z nr 007 jeszcze na warsztacie. Tam też niestety klocki będą modyfikowane (:
A tak to wyszło:
POZdrawiam (:
Model przez ostatnie lata przechodził małe, kosmetyczne poprawki. Natomiast dopiero teraz przebudowałem czoła lokomotywy. Generalnie jestem zadowolony, mimo iż w tym konkretnym przypadku klocki, z których zrobiłem reflektory zostały oklejone na zielono oraz LBG-górny. Może nie pójdę za to do piekła (:
Model, który teraz przedstawiam jest drugim jaki zbudowałem. Ten ma nr 029 jak ostatni czynny (chyba do grudnia 2023) oryginał. Drugi z nr 007 jeszcze na warsztacie. Tam też niestety klocki będą modyfikowane (:
A tak to wyszło:
POZdrawiam (:
#NSNP
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Re: [MOC] PKP SU46 007 "Suka"
Nie pamiętam czy już się o to czepiłem ;) ale nadal zdecydowanie brakuje charakterystycznego kształtu czoła lokomotywy tj. 2 płaszczyzn pod odpowiednim kątem.
No ale... skoro na przestrzeni czasu dopracowujesz szczegóły swoich modeli to może za kolejne 5 lat...? :)
No ale... skoro na przestrzeni czasu dopracowujesz szczegóły swoich modeli to może za kolejne 5 lat...? :)
- DawKub1922
- Posty: 140
- Rejestracja: 2016-09-03, 20:04
- Lokalizacja: Olszowa
-