Strona 1 z 1

[MOC] Maz 5434 mk II

: 2009-09-08, 11:00
autor: Atros
Maz 5434 mk II

Obrazek

Jest to ulepszona wersja mojej poprzedniej trialówki - [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=9313]Maza 5434 mk I[/URL]. Zastosowałem większe koła, zwiększyłem stabilność, pozbyłem się knobów ze zwrotnic na rzecz kardanów oraz najważniejsze - wsadziłem skrzynię biegów.
Dane techniczne
  • - wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 495/197/246
    - rozstaw osi/kół (mm): 275/155
    - waga pojazdu (g): 2380
    - silniki napędowe: 1 NXT
    - skręcanie: 1 NXT
    - skrzynia biegów - 1 NXT
    - napęd wyciągarki: z silników napędowych
    - przełożenia: pierwszy bieg - 1:9, drugi bieg - 1:3
    - zawieszenie: 2 kolebki amortyzowane
    - atrapa silnika: V6
    - data ukończenia: 19.06.2009
    - co osiągnął: GPM3-2009 miejsce 2/8, GPM4-2009 miejsce 1/7, GPM5-2009 miejsce 1/9 oraz ogólnie w GPM 2009 1. miejsce.
Sterowanie

Auto sterowane jest przez komórkę za pomocą aplikacji w javie za pośrednictwem bluetooth'a. Aplikacja jest napisana przeze mnie, jest to zmodyfikowana wersja od poprzedniego Maza - dodana obsługa skrzyni biegów. Tym razem klawiszologia wygląda tak:

Obrazek

Aby zmienić bieg np na jedynkę wystarczy nacisnąć raz klawisz "różowy", nie trzeba trzymać go. Bieg się zmieni a silnik zablokuje w odpowiedniej pozycji aby zapobiec wysprzęglaniu. Na luzie ciężarówka może spokojnie zjeżdżać z niewielkich górek. Efektownie wygląda hamowanie (wrzucenie biegu) podczas takiego zjazdu :).Multimedia

Galeria BS

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QfTt4jP7Bg0[/youtube]

Filmik z zawodów GPM3 z udziałem tej maszyny (by Sariel)
Filmik z zawodów GPM4 z udziałem tej maszyny (by Sariel)
Filmik z zawodów GPM5 z udziałem tej maszyny (by Sariel)

: 2009-09-08, 16:07
autor: smyk
Maszyna technicznie prezentuje się super, ale niestety ciągle widać...
a właściwie nie widać charakteru prawdziwej ciężarówki. Mała kierowniczka, wystające silniki zamiast zbiorników, dziury w belkach, wątpliwe proporcje... Choć niby dbasz o detale, jak tablice, itp. Ale cięgle jest to estetyka na poziomie sezonu 2007.

Jeszcze sporo przed Tobą nim zostaniesz uznany za boga trialu.
Niech sezon 2010 udowodni mi, że się mylę.

: 2009-09-08, 16:44
autor: TT
Maszyna jest bardzo sprawna co nam udowodniłeś na ostatnich zawodach. Mi odskoczyłeś w dużej mierze dzięki skrzyni biegów. Różnica jest zbyt duża, żeby dokładnie to analizować. Jednak pokonałeś też Aro. I to mnie bardzo zastanawia - a dokładnie co takiego miałeś, zrobiłeś, że pokonałeś jego unimoga. Wasze maszyny są bardzo równe.
Na pewno genialnie opanowałeś technikę jazdy. Świetnie sterujesz mazem i nie robisz błędów. Zastanawia mnie różnica między silnikiem nxt i pf xl. Wewnątrz są te same silniki. Różnica jest w przekładniach. Więc nie wiem dlaczego przy liczeniu przelicznika oba motory maja inne wartości?

Przyjrzałem się dokładniej bebechom i trzeba przyznać, że potrafisz świetnie budować. Masz dobry styl i widać, że wszystko jest solidnie połączone.

Co do wyglądu. Mi nie przeszkadzają odstające silniki. Generalnie maszyna jest bardzo estetyczna. Choć szkoda, że nie zbudowana w tradycyjny sposób (klocek na klocek :-). Mi tak na prawdę zawsze coś nie pasuje w jego rozmiarach. Ciężarówka wygląda mała. Tak jakby była robiona w większej skali. Nie wiem czemu mamy takie wrażenie? Wymiary są chyba ok?

Gratuluje maszyny i wygranej w całym GPM! Twoja maszyna w tej wersji może zostać nazwana najlepszą trialówką roku 2009. Co do tego nie ma wątpliwości. Objechałeś nas ostatnio i to wcale nie o parę punktów.

Jestem ciekaw co przygotujesz na następny sezon. Temat 4x4 został już przez Ciebie ogarnięty. Ja tak się czuje i biorę się za 8x8. Może podejmiesz wyzwanie i pościągasz się w klasie gigantów w przyszłym sezonie? :>

: 2009-09-08, 19:04
autor: Atros
Smyk - narzekasz ;)

Maszyna Aro rzeczywiście jest też bardzo dobra. Myślę, że wpływ mogły mieć wewnętrzne opory, które u Aro wydawały się większe. No i sama jazda, widać mi po prostu lepiej szło.

Unimog Aro ma takie same przełożenia jak mój Maz. Po zawodach ścigaliśmy się na prostej i Unimog był minimalnie szybszy.
Ponadto był silniejszy, tzn jak zrobiliśmy próbę siły (takie przepychanie się) to jego auto spychało moje. Wiec coś pewnie jest w tym, że Philo tak wymierzył moce silników a nie inaczej.

Wyzwanie budowy 8x8 na pewno podejmę. Jednak to, czy zdecyduję się takim czymś startować zależy od tego czy okaże się lepsze od dotychczasowego rozwiązania.

: 2009-09-09, 06:40
autor: Hezar
Jeśli mam być szczery, to jest to moim zdaniem jedna z najładniejszych trialówek.
Użycie NXT do napędu i telefonu do sterowania jest niesamowicie pomysłowe i chyba mimo wszystko dość innowacyjne, ale - co najważniejsze - skuteczne.
Gratuluję także wygranej w GPM!

Pozdrawiam (:

: 2009-09-09, 06:43
autor: aro_kal
Wyzwanie budowy 8x8 na pewno podejmę. Jednak to, czy zdecyduję się takim czymś startować zależy od tego czy okaże się lepsze od dotychczasowego rozwiązania.
Atr, proszę, nie takim torem się kieruj. Tu nie tylko o to chodzi by wygrywać. Spójrz - ja mam w domu ohydne volvo, które gdybym tylko jeszcze raz przyniósł na zawody (z pięciu wyścigów brało udział tylko w jednym) i uciułał 3 punkty więcej, co ta pokraką byłoby możliwe, wygrałbym z Tobą. Ale nie przynosiłem. Bo tu chodzi też o pewną zabawę podczas budowania i testowania nowych konstrukcji.

Twój pojazd to bardzo dobra konstrukcja. Bardzo mi się podoba jego sprawność i zazdroszczę jego bezproblemowej jazdy na szybkim biegu. U mnie nawet małe wzniesienie przeszkadza (sądzę że może to być specyfika podawanego prądu przez NXT). I chętnie go zobaczę w przyszłym sezonie kilka razy. Ale dopinguję Cię byś wypuścił spod swojej ręki coś innego, nowego. Nawet ja mam coś w planach. Czasu mam kupę więc powinno się udać. A czy będzie lepsze od unimoga... jakoś nie sądzę. Ale powinno być ciekawie.

I tej ciekawości Ci życzę. A poza tym, czasami nie tak dużo zależy od maszyny. Jak skutecznie spierniczysz przejazd to Ci nic nie pomoże :-)

: 2009-09-10, 22:25
autor: Atros
Dzięki Aro za słowa zachęty w przyjacielskim tonie. Jasne że zabawa podczas budowy jest ważna i przyjemna. Testowanie też nie należy do najgorszych obowiązków ;)
W moim przypadku pierwsze testy mają miejsce w domu a nie na zawodach. I jeśli trialówka źle się spisuje, staram się to poprawić.

Uczmy się na błędach innych, mam na myśli ostatnią konstrukcję Smyka. Jak wiemy, zastosował on aż 4 biegową skrzynię biegów, jest to na pewno innowacja. Pewnie podczas budowy było wiele wyzwań i zabawy. Jednak na zawodach miał już mniej radochy, i jak sam przyznał ma niedosyt :)

Dlatego mówię tak dla opracowywania i budowy innowacyjnych rozwiązań, ale nie dla nieskutecznych maszyn na zawodach. Ale to jest moje podejście którego nikomu nie zamierzam narzucać.

Maz po liftingu

: 2010-03-08, 11:49
autor: Atros
Maz 5434 wersja 2010 po lifingu.

Obrazek

W związku z tym, że dobrych rozwiązań się nie zmienia postanowiłem zwycięskiego Maza wystawić także w 2010 roku. Odmłodziłem trochę kabinę i poszerzyłem ją, wygląda dużo lepiej. Poprawiłem też zwrotnice i kilka innych drobiazgów, jak np. opony w oponach które zapobiegając ślizganiu się opon na kołach i obniżają środek ciężkości:

Obrazek

Maz doczekał się też nowego kierowcy, Deredi przesiądzie się z małego Willysa do tego właśnie Maza i będzie walczyć już od początku sezonu :)
Muszę przyznać, że autko to jeździ wyśmienicie. Aż szkoda, że sam nie będę go prowadził ;)

Galeria BS (zapraszam, bo zrobiłem nowe, ładne foty)

[youtube]http://youtube.com/watch?v=QfTt4jP7Bg0[/youtube]

: 2010-03-08, 12:36
autor: Sariel
Kurna olek, panowie, trzeba zacząć uwzględniać w przeliczniku moc obliczeniową trialówki bo inaczej marne nasze szanse :)

: 2010-03-08, 13:42
autor: smyk
Zmiany estetyczne na plus. Zyskał trochę muskulatury. Szkoda tylko, że dziurki w liftarmach straszą. Ale taki styl.

Konstrukcja zwarta i mocna, może imponować.
Dobry, klarowny film.

Cieszę się, że Deedi trenuje i będzie się regularnie ścigać.
Proszę Państwa - miesiąc do pierwszego wyścigu!

: 2010-03-08, 15:45
autor: LvR
Ciężarówka zasługuje na uznanie, mobilność itp robią wrażenie, pomysł sterowania jeszcze bardziej ale....

Wedle mnie to trochę za duży bonus do zawodów TrTr.

Niby same klocki lego...niby inwencja twórcza konstruktora, ale nie każdy dobry mechanik/konstruktor zna się na programowaniu itp itd co stawia go trochę w niższej pozycji jeżeli chodzi o całokształt konstrukcji ciężarówki do trialu.

Chyba że jestem w błędzie :)

: 2010-03-08, 15:59
autor: Ramzes
Atr, początkowo myślałem, że wreszcie zaprezentowałeś nam swoje 8x8, ale jednak nie :)
Co do samej ciężarówki to nabrała trochę agresywności, a jeździ tak jak powinna.
Skrzynia biegów to mocny argument, dzięki ntx łatwiej nią sterować, ale wszystko da się również zrobić na peefach. Jeśli uda mi się ukończyć projekt to skrzynia biegów oparta będzie właśnie na pf