Jakie 8x8 mają niezależne zawieszenie

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

Jakie 8x8 mają niezależne zawieszenie

#1 Post autor: Atros »

Mam prototyp zawieszenia niezależnego nadającego się do 8x8.

Chciałem zbudować Actrosa 8x8 ale Smyk wzbudził we mnie chęć zdobycia informacji jakie rzeczywiście ciężarówki mają niezależne zawieszenie (poza pokraczną Tatrą ;) )

Awatar użytkownika
Duke
Posty: 247
Rejestracja: 2005-11-17, 18:47
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: duku

 

#2 Post autor: Duke »

większość transporterów opancerzonych na przykład...

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#3 Post autor: smyk »

Duke pisze:większość transporterów opancerzonych na przykład...
Tylko, że one w większości(?) mają niezależne typu tatrowego, czyli z półosiami podwijanymi pod siebie. Atr zbudował coś bardziej zaawansowanego, co pozwala utrzymać koło pionowo niezależnie od położenia półosi. Zgadza się?

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

#4 Post autor: TruckeR »

smyk pisze:Tylko, że one w większości(?) mają niezależne typu tatrowego, czyli z półosiami podwijanymi pod siebie.
Eee, ale z której strony? Czy ja o czymś nie wiem?

Tatrowe zawieszenie ma tylko SKOT i bodajże Pinzgauery, czy jak im tam (ale nie jestem pewny). Wszelakie BTRy 60, 70, 80, 90 mają niezależną zawieszkę jak w samochodach osobowych, tak samo graty produkcji amerykańskiej (Piranha i Stryker). Nie wiem jak nasz Rosomak, ale obstawiam, że tez 'normalne samochodowe' zawieszenie, a nie tatrowe.
Ostatnio zmieniony 2009-10-23, 13:53 przez TruckeR, łącznie zmieniany 1 raz.
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#5 Post autor: Atros »

smyk pisze:Atr zbudował coś bardziej zaawansowanego, co pozwala utrzymać koło pionowo niezależnie od położenia półosi. Zgadza się?
Zgadza się, najbardziej interesowałaby mnie ciężarówka (nie transporter opancerzony) który ma zawieszenie niezależne oparte o podwójne wahacze.

Znalazłem taką stronę http://www.global-defence.com/2000/pages/volvo.html z takim tekstem
To ensure high mobility, independent suspension on all wheels is mounted on the Volvo FL12 8x8
Jednak nie udało mi się zweryfikować jakiego typu niezależne zawieszenie ma to volvo.

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

#6 Post autor: TruckeR »

Atr pisze:Jednak nie udało mi się zweryfikować jakiego typu niezależne zawieszenie ma to volvo.
Na pewno nie tatrowe. Zawieszenie tego typu stosowane było tylko i wyłącznie przez Tatrę (słyszałem też, że jakaś firma miała też na to licencję - prawdopodobnie wspomniany wyżej Pinzgauer) i przez nikogo innego. Zresztą, widać to na tym zdjęciu:
Obrazek
Koła są ugięte pionowo, a nie podwinięte względem wału napędowego.
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!

Awatar użytkownika
Duke
Posty: 247
Rejestracja: 2005-11-17, 18:47
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: duku

 

#7 Post autor: Duke »

zawieszenie niezależne to nie to samo co zawieszenie na wahaczach (a domyślam się ze o wahacze wam chodzi), bo przecież zawieszenie niezależne możemy mieć także przy sztywnych osiach (tak jak w Oshkoshach)

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2142
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#8 Post autor: smyk »

Duke pisze:zawieszenie niezależne to nie to samo co zawieszenie na wahaczach (a domyślam się ze o wahacze wam chodzi), bo przecież zawieszenie niezależne możemy mieć także przy sztywnych osiach (tak jak w Oshkoshach)
Zawieszenie niezależne przy sztywnych mostach? Nie rozumiem (albo zjawiska, albo terminologii). Rozwiniesz temat?

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#9 Post autor: Sariel »

Może chodzi o osie pływające?

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#10 Post autor: m4rc1n »

ja, przez zawieszenie niezależne, rozumiem takie, gdzie ruch jednego koła, na przykład podczas pokonywania przeszkody, nie wpływa na ruch pozostałych kół.

dlatego wg mnie sztywna oś, czy jak kto woli, oś pływająca, to zawieszenie zależne.

edit: chyba że masz na myśli niezależne zawieszenie osi. wtedy rzeczywiście każda oś może się poruszać niezależnie od pozostałych, ale to ma właściwie każdy pojazd ze sztywnymi mostami.
Ostatnio zmieniony 2009-10-23, 19:30 przez m4rc1n, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Duke
Posty: 247
Rejestracja: 2005-11-17, 18:47
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: duku

 

#11 Post autor: Duke »

m4rc1n, dobrze to ujął

http://data.primeportal.net/m984/m984_rear/Dsc06407.jpg
tu jest oś sztywna, ale jej sposób zawieszenia powoduje, że praca jednego koła nie wpływa na drugie

http://data3.primeportal.net/transports ... _of_66.jpg
tu też ładnie widać

Awatar użytkownika
m4rc1n
Posty: 369
Rejestracja: 2009-09-17, 15:28
Lokalizacja: Królewskie Miasto Kraków
brickshelf: m4rc1n

 

#12 Post autor: m4rc1n »

Duke, najwyraźniej nie zrozumiałeś :)
dla mnie oś sztywna to taka, która nie ma żadnych punktów łamania. fotki, które pokazałeś to właśnie takie. ponieważ koła z jednej osi są w jednej osi (fajnie to brzmi, no nie...?? :D), niezależnie od ich położenia, to są to osie sztywne.
nie rozumiem ciebie. jak koła, które są na jednej, sztywnej osi,mogą się poruszać niezależnie?

jeśli przy osi sztywnej, jedno koło się uniesie, to drugie się pochyli, w związku z czym nie będzie już prostopadle do nawierzchni.

mi nie chodzi o takie zawieszenie osi, że każda oś pracuje niezależnie, tylko o koła, na jednej osi, z wahaczami, punktami łamania, itd...

hmm.... widzę, że zrobił się z tego mały offtopic. przepraszam :)
Ostatnio zmieniony 2009-10-23, 21:56 przez m4rc1n, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Duke
Posty: 247
Rejestracja: 2005-11-17, 18:47
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: duku

 

#13 Post autor: Duke »

m4rc1n, właśnie o to chodzi, że drugie koło TYLKO się pochyli, w każdym razie Oshkosh określa to jako independent suspension, może to taki chwyt marketingowy?


ale w zasadzie to temat jest chyba o zawieszeniach z wahaczami

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#14 Post autor: Emilus »

Niezalezne zawieszenie wszystkich kół mają pewne mazy, np. 537, 547 itp..

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2009-10-24, 16:11 przez Emilus, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#15 Post autor: Atros »

jeśli Oshkosh określa osie pływające jako niezależne zawieszenie to chyba rzeczywiście chwyt marketingowy. Ja mam takie samo zdanie jak Marcin.

Emilus - dzięki za info. Krótkie i na temat.
Poszperałem w sieci i rzeczywiście wygląda na to, że te Mazy mają niezależne i do na podwójnych wahaczach.

Może komuś jeszcze jakaś maszyna przychodzi na myśl?
Ostatnio zmieniony 2009-10-24, 16:52 przez Atros, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ