Skip loader - czyli bramowiec - dmaca...
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Skip loader - czyli bramowiec - dmaca...
Jako że okazało się, iż jestem za głupi na budowanie pneumatycznych maszyn kroczšcych, chwyciłem się dla relaksu za co bardziej konwencjonalnego
Skip loader, czyli ciężarówka przystosowana do podnoszenia i wożenia kontenerów (zwykle ze mieciami), podobno nazywa się po polsku "bramowiec". W mojej wersji będzie miała napędzane i sterowane dwie przednie osie; trzecia będzie można (chyba, bo jeszcze nad tym nie popracowałem) unosić w górę tak szpanersko jak w prawdziwych ciężarówkach Jak widać na zdjęciach prawie gotowego podwozia (na razie tylko tyle mam), zawieszenie nie będzie amortyzowane. Wykonałem je w sposób znany chyba od poczštku istnienia klocków Technic, bez żadnych wymylnych częci ani nawet przegubów Cardana. Tak, wiem, że koła sš zbyt "terenowe", ale tylko te pasujš mi rozmiarem, a w dodatku łatwo skręcajš, bo niewielka częć bieżnika ma kontakt z podłożem. Opuszczanie tylnych podpór i poruszanie "bramš" oczywicie będzie pneumatyczne. Całoć będzie znacznie mniejsza od mojego sławetnego dwigu, zapewne włanie dlatego dwa silniki 9V dajš naprawdę imponujšcš moc i niezłš szybkoć.
A oto linki do pierwszych dwóch zdjęć mojego modelu oraz do dwóch zdjęć bramowca Volvo FL12-380, na którym doć luno się wzoruję:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... _stage.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... 0_nr_2.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... 0_nr_3.jpg
Wkróce dodam też plik ldr (albo po prostu obrazek) ilustrujšcy najprostsze zawieszenie wiata (umożliwiajšce i napędzanie, i sterowanie kół
Skip loader, czyli ciężarówka przystosowana do podnoszenia i wożenia kontenerów (zwykle ze mieciami), podobno nazywa się po polsku "bramowiec". W mojej wersji będzie miała napędzane i sterowane dwie przednie osie; trzecia będzie można (chyba, bo jeszcze nad tym nie popracowałem) unosić w górę tak szpanersko jak w prawdziwych ciężarówkach Jak widać na zdjęciach prawie gotowego podwozia (na razie tylko tyle mam), zawieszenie nie będzie amortyzowane. Wykonałem je w sposób znany chyba od poczštku istnienia klocków Technic, bez żadnych wymylnych częci ani nawet przegubów Cardana. Tak, wiem, że koła sš zbyt "terenowe", ale tylko te pasujš mi rozmiarem, a w dodatku łatwo skręcajš, bo niewielka częć bieżnika ma kontakt z podłożem. Opuszczanie tylnych podpór i poruszanie "bramš" oczywicie będzie pneumatyczne. Całoć będzie znacznie mniejsza od mojego sławetnego dwigu, zapewne włanie dlatego dwa silniki 9V dajš naprawdę imponujšcš moc i niezłš szybkoć.
A oto linki do pierwszych dwóch zdjęć mojego modelu oraz do dwóch zdjęć bramowca Volvo FL12-380, na którym doć luno się wzoruję:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... _stage.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... 0_nr_2.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... 0_nr_3.jpg
Wkróce dodam też plik ldr (albo po prostu obrazek) ilustrujšcy najprostsze zawieszenie wiata (umożliwiajšce i napędzanie, i sterowanie kół
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- shaggie
- Adminus Emeritus
- Posty: 170
- Rejestracja: 2004-06-04, 18:45
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: shaggie
-
Snobistycznie i niepatriotycznie stwierdzam, iż "skip loader" brzmi ładniej niż "bramowiec", bardziej fachowo i elytarnie.
Teraz, jako osoba nieobeznana za bardzo w Techniku i w technice, zadam kilka lamerskich pytań: te dwa silniki 9V to napęd, tak? A mikromotor służy do skręcania? Nie jest za słaby? Nie widzę, jak oki napędu podłšczone sš do kół, czy ich obrót nie powoduje wychylania się zwrotnic i - co za tym idzie - lekkiego skręcania?
Teraz, jako osoba nieobeznana za bardzo w Techniku i w technice, zadam kilka lamerskich pytań: te dwa silniki 9V to napęd, tak? A mikromotor służy do skręcania? Nie jest za słaby? Nie widzę, jak oki napędu podłšczone sš do kół, czy ich obrót nie powoduje wychylania się zwrotnic i - co za tym idzie - lekkiego skręcania?
shaggie.
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Masz rację, bramowiec brzmi jak męski odpowiednik takiej pani, co wykonuje ciężkš fizycznš pracę... Jak tirówkashaggie pisze:Snobistycznie i niepatriotycznie stwierdzam, iż "skip loader" brzmi ładniej niż "bramowiec", bardziej fachowo i elytarnie.
Teraz, jako osoba nieobeznana za bardzo w Techniku i w technice, zadam kilka lamerskich pytań: te dwa silniki 9V to napęd, tak? A mikromotor służy do skręcania? Nie jest za słaby? Nie widzę, jak oki napędu podłšczone sš do kół, czy ich obrót nie powoduje wychylania się zwrotnic i - co za tym idzie - lekkiego skręcania?
Odpowiadam na pytania o silniki: Tak. Tak. Nie (choć oczywicie nie jest to moc pozwalajšca na błyskawiczne skręcanie albo na manewry w miejscu na dywanie... Zresztš mogę tam wsadzić i większy silnik, jeszcze nie jest za póno )
Oki sš podłšczone zębatkami, dwukrotnie pod kštem prostym. (Koniecznie muszę zrobić ten schemacik w MLCadzie.) Ja też miałem obawy, czy napędzanie kół nie spowoduje mimochodem ich skręcania, ale okazało się, że nie. W końcu opór układu sterowania jest spory... W każdym razie w czasie jazdy nie widać takiego efektu.
EDIT:
Dodałem obrazek zawieszenia. Prymitywne i starowieckie, a jednak zaskakujšco skuteczne:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... orking.jpg
EDIT 2: I jeszcze jedna myl przyszła mi do głowy: napędzanie kół nie może wywołać ich skręcania, bo przecież osie obracajš się w tym samym kierunku, więc mogłyby jedynie powodować zbieżnoć lub rozbieżnoć kół, ale nie mogš, bo koła sš zespolone tym długim, szarym gear rackiem 14L.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- MrGorgo
- Zasłużony
- Posty: 29
- Rejestracja: 2004-05-23, 09:28
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- brickshelf: MrGorgo
- Kontakt:
-
Bardzo fajnie zapowiada się ten model , tylko zastanawia mnie jedna sprawa, czy to nie ostatni zestaw kół powinien być skrętny . Widziałem ostatnio jak przejeżdżała obok mnie pomoc drogowa dosyć długa i na maksymalnym skręcie tylny zestaw kół przesuwał się lizgajšc po podłożu bo koła stały w miejscu (nie kręciły się). A i jeszcze jedno bo na tym zdjęciu (http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg) zauważyłem że przednie i tylne koła skręcajš się w tš samš stronę czyli ten model będzie jedził bokiem
moze tak jak w autobusach VOLVO
moze tak jak w autobusach VOLVO
„Tell me, and I forget, Teach, and I may remember, Involve me, and I learn”
B Franklin
B Franklin
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Ostatni zestaw kół nie musi być skrętny. Pomylane to jest tak, że ostatnia o nie skręca (jak w normalnym samochodzie), rodkowa o skręca minimalnie, a przednia o skręca mocno. W sumie daje to efekt jazdy po łuku; trzeba tylko dobrać odpowiedni promień skrętu pierwszej i rodkowej osi. Wóz jedziłby bokiem (tzw. crab steering; była taka opcja w moim wielkim dwigu), gdyby wszystkie koła skręcały w tę samš stronę o taki sam kšt. A w moim modelu ostatnie koło, tj. to z ostatniej osi, które poruszałoby się po zewnętrznym łuku skrętu, mogłoby szorować po glebie, gdyby było na wspólnej osi z drugim kołem z tejże osi, ale że nie sš te koła ze sobš sprzężone, mogš swobodnie obracać się z różnymi prędkociami.MrGorgo pisze:Bardzo fajnie zapowiada się ten model , tylko zastanawia mnie jedna sprawa, czy to nie ostatni zestaw kół powinien być skrętny . Widziałem ostatnio jak przejeżdżała obok mnie pomoc drogowa dosyć długa i na maksymalnym skręcie tylny zestaw kół przesuwał się lizgajšc po podłożu bo koła stały w miejscu (nie kręciły się). A i jeszcze jedno bo na tym zdjęciu (http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg) zauważyłem że przednie i tylne koła skręcajš się w tš samš stronę czyli ten model będzie jedził bokiem
moze tak
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- MrGorgo
- Zasłużony
- Posty: 29
- Rejestracja: 2004-05-23, 09:28
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- brickshelf: MrGorgo
- Kontakt:
-
Ale mi nie chodzi o to że koło wewnštrz robi mniejsze a koło zzewnštrz większe koło tylko o to ze one sš pchane bokiem pytam bo widziałem taki efekt na własne oczy ale mógł on być spowodowany tym że był to samochód laweta (wiec tył był lekki ) i może łatwiej było koło przesunšć w bok niż rysować większe koło rys poglšdowydmac pisze:Ostatni zestaw kół nie musi być skrętny. Pomylane to jest tak, że ostatnia o nie skręca (jak w normalnym samochodzie), rodkowa o skręca minimalnie, a przednia o skręca mocno. W sumie daje to efekt jazdy po łuku; trzeba tylko dobrać odpowiedni promień skrętu pierwszej i rodkowej osi. Wóz jedziłby bokiem (tzw. crab steering; była taka opcja w moim wielkim dwigu), gdyby wszystkie koła skręcały w tę samš stronę o taki sam kšt. A w moim modelu ostatnie koło, tj. to z ostatniej osi, które poruszałoby się po zewnętrznym łuku skrętu, mogłoby szorować po glebie, gdyby było na wspólnej osi z drugim kołem z tejże osi, ale że nie sš te koła ze sobš sprzężone, mogš swobodnie obracać się z różnymi prędkociami.MrGorgo pisze:Bardzo fajnie zapowiada się ten model , tylko zastanawia mnie jedna sprawa, czy to nie ostatni zestaw kół powinien być skrętny . Widziałem ostatnio jak przejeżdżała obok mnie pomoc drogowa dosyć długa i na maksymalnym skręcie tylny zestaw kół przesuwał się lizgajšc po podłożu bo koła stały w miejscu (nie kręciły się). A i jeszcze jedno bo na tym zdjęciu (http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg) zauważyłem że przednie i tylne koła skręcajš się w tš samš stronę czyli ten model będzie jedził bokiem
moze tak
strzałki pokazujš ruch kół chyba że się mylę
„Tell me, and I forget, Teach, and I may remember, Involve me, and I learn”
B Franklin
B Franklin
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Rozumiem, rozumiem. Tylko że ja opisywałem moje rozwišzanie, a nie to, co Ty widziałe Nie wiem, czy lepiej szorować kołami - gdyby wóz był obcišżony, zużycie tych ostatnich opon byłoby straszne. Rzeczywicie, moje rozwišzanie nie zapewnia ciasnego skrętu, ale minimalizuje opór opon, bo efektu szorowania po prostu nie ma. I masz rację, że mogłem zrobić skrętnš pierwszš i ostatniš o, ale mam wrażenie, ze będę potrzebował miejsca z tyłu, między ostatnimi kołami.... A jeli się mylę, zawsze mogę zmienić układMrGorgo pisze: Ale mi nie chodzi o to że koło wewnštrz robi mniejsze a koło zewnštrz większe koło tylko o to ze one sš pchane bokiem pytam bo widziałem taki efekt na własne oczy ale mógł on być spowodowany tym że był to samochód laweta (wiec tył był lekki ) i może łatwiej było koło przesunšć w bok niż rysować większe koło
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
to napisał Dmac:
"Dodałem obrazek zawieszenia. Prymitywne i starowieckie, a jednak zaskakujšco skuteczne:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... orking.jpg"
tylko jest mały problem albo ja jestem lepy albo cos jest nie tak z tym obrazkiem bo nie widze tam zawieszenia jak mozez dmac to zaznacz na nim gdzie ono jest
dzięki !
"Dodałem obrazek zawieszenia. Prymitywne i starowieckie, a jednak zaskakujšco skuteczne:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... orking.jpg"
tylko jest mały problem albo ja jestem lepy albo cos jest nie tak z tym obrazkiem bo nie widze tam zawieszenia jak mozez dmac to zaznacz na nim gdzie ono jest
dzięki !
Pozdrawiam,
Maciej
Maciej
- MrGorgo
- Zasłużony
- Posty: 29
- Rejestracja: 2004-05-23, 09:28
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- brickshelf: MrGorgo
- Kontakt:
-
Mam jeszcze jedno małe pytano a jak jest w prawdziwym modelu na którym się wzorujesz może tam tylne koła nie maja możliwoci skrętu a napęd jest tylko na jednš o Ja cały czas szukam pomysłu na mojego „II” moca bo po budowie „Dump track” jako mnie wyjałowiało z pomysłów.
„Tell me, and I forget, Teach, and I may remember, Involve me, and I learn”
B Franklin
B Franklin
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2432
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
MrGorgo pisze:Mam jeszcze jedno małe pytano a jak jest w prawdziwym modelu na którym się wzorujesz może tam tylne koła nie maja możliwoci skrętu a napęd jest tylko na jednš o Ja cały czas szukam pomysłu na mojego „II” moca bo po budowie „Dump track” jako mnie wyjałowiało z pomysłów.
Luno się wzoruję, tylko w warstwie wizualnej, więc nawet nie szukałem informacji o bebechach tej ciężarówki Ze zdjęć mogę jedynie zgadywać, że tylko przednia o jest skrętna. Ale w zasadzie nawet nie jestem ciekaw; ja tak już mam, że muszę po swojemu, nawet jeli efekt nie będzie tak dobry, jak w pierwowzorze.
A jeli chodzi o brak pomysłów na MOC, to polecam Ci spacerek po stronach producentów maszyn budowlanych (np. JCB ma niezłš) albo komisów z samochodami ciężarowymi. Trudno nie znaleć tam czego fascynujšcego!
Pietruch: zawieszenie w moim modelu nie jest amortyzowane, jeli o to Ci chodzi. Jak pisałem, jest tylko napęd i sterowanie przednich 4 kół.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- MrGorgo
- Zasłużony
- Posty: 29
- Rejestracja: 2004-05-23, 09:28
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- brickshelf: MrGorgo
- Kontakt:
-
Kolego piertuch pod pojęcie zawieszania Dmac’owi nie chodziło o amortyzatory, wahacze etc, tylko o sposób przeniesienia napędu i sposób wykonania mechanizmu skrętu co jest tam idealnie pokazane. Czytaj uważnie rysunki, bo rysunki techniczne i poglšdowe się czyta a nie oglšda i zastanawia się czy kolor jaki zastosował autor jest dobry .pietruch_15 pisze:to napisał Dmac:
"Dodałem obrazek zawieszenia. Prymitywne i starowieckie, a jednak zaskakujšco skuteczne:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... orking.jpg"
tylko jest mały problem albo ja jestem lepy albo cos jest nie tak z tym obrazkiem bo nie widze tam zawieszenia jak mozez dmac to zaznacz na nim gdzie ono jest
dzięki !
„Tell me, and I forget, Teach, and I may remember, Involve me, and I learn”
B Franklin
B Franklin
ja widzialem taki sprzęt i miał własnie podnoszone tylnie koło i napęd na jedna os tylniš i tylko przednie koła skrętne ja tylko mówie a to od ciebie zalerzy jak bedzie wyglšdac i działac
acha tak mylałem ze nie ma zawieszenia a masz moze zdjęcie jakby to wyglšdało z zawieszeniem
dzieki
acha tak mylałem ze nie ma zawieszenia a masz moze zdjęcie jakby to wyglšdało z zawieszeniem
dzieki
Pozdrawiam,
Maciej
Maciej
- Maciej Drwięga
- Posty: 1109
- Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: maciejd
-
dobra... ja sie nie zajmuje specjalnie mocami z serii technic, ale:pietruch_15 pisze:Wiem MRGORGO ze ja nie jestem DMAC ale widzialem cos takiego i tam był tylko napęd na jedna os tylniš i przednie koło skrętne ja tak widziałem
:-)
w ukladzie przedstawionym w tym volvo napedzana jest jedynie os srodkowa z blizniaczymi kolami, przednia os jest skretna natomiast tylna jest tak zwana osia wleczona, nie ma ona zadania przenoszenia napedu a jedynie zmniejszyc nacisk na os (szczegolnie srdokowa, napedzana) w przypadku wiekszego zaladunku...
ogolnie to jest tak, ze jesli ktoras z tylnych osi jest unoszona, to nie jest to os napedzana a jedynie wleczona. ja sie nie spotkalem, aby naped byl w ukladzie 4x6, z czego dwa napedzane kola (jedna os) byla by unoszona. byc moze takie cuda istenieja, ale w przypadku poteznych sil jakie przenosi most ciezarowki bylo by to nieuzasadnione ekonomicznie i technicznie (rozwiazanie raczej awaryjne: rozlaczanie napedu od uniesionej osi, slabsza konstrukcja walu itp itd).
co wiecej, zwykle os wleczona ma kola pojedyncze, czasami zdarzaja sie (na naszych drogach np. volvo f10 i f12 - dosc stare mszyny) ze maja wleczona os z blizniakami... ale to rzadkosc.
co do skretu kol w zestawach dlugich i wieloosiowych. faktem jest, ze skrecajacy dlugi zestaw - jak np pelnowymiarowy tir z naczepa trojosiowa - przy ostrym skrecie zostawia znaczna czesc gumy na asfalcie, krecac sie w zasadzie w miejscu. to wszystko fakt. jesli jednak mowimy o tylnych kolach skretnych, to najbardziej prawdopodobnym rozwiazaniem bedzie takie:
jesli ktorakolwiek os ma byc skrecana w tym samym kierunku co glowna os skretna (bez wzgledu na kat skretu) to beda to raczej nastepujace po sobie osie skrajne (np. dwie przednie)...
to chyba tyle ode mnie... nie chce brzmiec jak glos ekspercki, ale tronke sie tym interesuje hobbystycznie i opowiadam to co jest najbardziej prawdopodobne do oblukania na naszych drogach :)
co do samego modelu.... jak dla mnie zapowiada sie miodzio, caly czas mnie korci, aby ktoras z moich "zabawek" nafaszerowac mechanika - na to jednak przyjdzie czas...
a dla dmac'a moje uznanie i czekam z niecierpliwoscia na efekt koncowy :)
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.
Wiesz sam nie wiem skad sie wzieło o tym napędzie na tylnie osie ja mówiłem ze widziałem cos takiego i był napęd na jednš os i tyle to moje zdanie A Dmac zdecyduje przeciez to on buduje nie my trzeba mu dac troche odpoczynku od zadawanych pytań jak skonczy to wtedy sie zacznie zadawac pytania
Ale serio mysle ze ten projekt bedzie naprawde bardz bardzo dobry
bedzie co podziwiac
Tymi kołami, osiami i innymi rzeczami niech sam dmac sie zajmie a my czekajmy cierpliwie az skonczy swoje dzieło
Ale serio mysle ze ten projekt bedzie naprawde bardz bardzo dobry
bedzie co podziwiac
Tymi kołami, osiami i innymi rzeczami niech sam dmac sie zajmie a my czekajmy cierpliwie az skonczy swoje dzieło
Pozdrawiam,
Maciej
Maciej