Skip loader - czyli bramowiec - dmaca...

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2432
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

Skip loader - czyli bramowiec - dmaca...

#1 Post autor: dmac »

Jako że okazało się, iż jestem za głupi na budowanie pneumatycznych maszyn kroczšcych, chwyciłem się dla relaksu za coœ bardziej konwencjonalnego :)

Skip loader, czyli ciężarówka przystosowana do podnoszenia i wożenia kontenerów (zwykle ze œmieciami), podobno nazywa się po polsku "bramowiec". W mojej wersji będzie miała napędzane i sterowane dwie przednie osie; trzecia będzie można (chyba, bo jeszcze nad tym nie popracowałem) unosić w górę tak szpanersko jak w prawdziwych ciężarówkach :) Jak widać na zdjęciach prawie gotowego podwozia (na razie tylko tyle mam), zawieszenie nie będzie amortyzowane. Wykonałem je w sposób znany chyba od poczštku istnienia klocków Technic, bez żadnych wymyœlnych częœci ani nawet przegubów Cardana. Tak, wiem, że koła sš zbyt "terenowe", ale tylko te pasujš mi rozmiarem, a w dodatku łatwo skręcajš, bo niewielka częœć bieżnika ma kontakt z podłożem. Opuszczanie tylnych podpór i poruszanie "bramš" oczywiœcie będzie pneumatyczne. Całoœć będzie znacznie mniejsza od mojego sławetnego dŸwigu, zapewne właœnie dlatego dwa silniki 9V dajš naprawdę imponujšcš moc i niezłš szybkoœć.
A oto linki do pierwszych dwóch zdjęć mojego modelu oraz do dwóch zdjęć bramowca Volvo FL12-380, na którym doœć luŸno się wzoruję:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... _stage.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... 0_nr_2.jpg
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... 0_nr_3.jpg

Wkróce dodam też plik ldr (albo po prostu obrazek) ilustrujšcy najprostsze zawieszenie œwiata (umożliwiajšce i napędzanie, i sterowanie kół :)
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
shaggie
Adminus Emeritus
Posty: 170
Rejestracja: 2004-06-04, 18:45
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: shaggie

 

#2 Post autor: shaggie »

Snobistycznie i niepatriotycznie stwierdzam, iż "skip loader" brzmi ładniej niż "bramowiec", bardziej fachowo i elytarnie.
Teraz, jako osoba nieobeznana za bardzo w Techniku i w technice, zadam kilka lamerskich pytań: te dwa silniki 9V to napęd, tak? A mikromotor służy do skręcania? Nie jest za słaby? Nie widzę, jak oœki napędu podłšczone sš do kół, czy ich obrót nie powoduje wychylania się zwrotnic i - co za tym idzie - lekkiego skręcania?
shaggie.

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2432
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#3 Post autor: dmac »

shaggie pisze:Snobistycznie i niepatriotycznie stwierdzam, iż "skip loader" brzmi ładniej niż "bramowiec", bardziej fachowo i elytarnie.
Teraz, jako osoba nieobeznana za bardzo w Techniku i w technice, zadam kilka lamerskich pytań: te dwa silniki 9V to napęd, tak? A mikromotor służy do skręcania? Nie jest za słaby? Nie widzę, jak oœki napędu podłšczone sš do kół, czy ich obrót nie powoduje wychylania się zwrotnic i - co za tym idzie - lekkiego skręcania?
Masz rację, bramowiec brzmi jak męski odpowiednik takiej pani, co wykonuje ciężkš fizycznš pracę... Jak tirówka :)
Odpowiadam na pytania o silniki: Tak. Tak. Nie (choć oczywiœcie nie jest to moc pozwalajšca na błyskawiczne skręcanie albo na manewry w miejscu na dywanie... Zresztš mogę tam wsadzić i większy silnik, jeszcze nie jest za póŸno :) )

Oœki sš podłšczone zębatkami, dwukrotnie pod kštem prostym. (Koniecznie muszę zrobić ten schemacik w MLCadzie.) Ja też miałem obawy, czy napędzanie kół nie spowoduje mimochodem ich skręcania, ale okazało się, że nie. W końcu opór układu sterowania jest spory... W każdym razie w czasie jazdy nie widać takiego efektu.

EDIT:
Dodałem obrazek zawieszenia. Prymitywne i staroœwieckie, a jednak zaskakujšco skuteczne:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... orking.jpg

EDIT 2: I jeszcze jedna myœl przyszła mi do głowy: napędzanie kół nie może wywołać ich skręcania, bo przecież osie obracajš się w tym samym kierunku, więc mogłyby jedynie powodować zbieżnoœć lub rozbieżnoœć kół, ale nie mogš, bo koła sš zespolone tym długim, szarym gear rackiem 14L.
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
MrGorgo
Zasłużony
Posty: 29
Rejestracja: 2004-05-23, 09:28
Lokalizacja: Jelenia Góra
brickshelf: MrGorgo
Kontakt:

 

#4 Post autor: MrGorgo »

Bardzo fajnie zapowiada się ten model ;-), tylko zastanawia mnie jedna sprawa, czy to nie ostatni zestaw kół powinien być skrętny ??. Widziałem ostatnio jak przejeżdżała obok mnie pomoc drogowa dosyć długa i na maksymalnym skręcie tylny zestaw kół przesuwał się œlizgajšc po podłożu bo koła stały w miejscu (nie kręciły się). A i jeszcze jedno bo na tym zdjęciu (http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg) zauważyłem że przednie i tylne koła skręcajš się w tš samš stronę czyli ten model będzie jeŸdził bokiem ??

moze tak ?? Obrazek jak w autobusach VOLVO
„Tell me, and I forget, Teach, and I may remember, Involve me, and I learn”
B Franklin

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2432
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#5 Post autor: dmac »

MrGorgo pisze:Bardzo fajnie zapowiada się ten model ;-), tylko zastanawia mnie jedna sprawa, czy to nie ostatni zestaw kół powinien być skrętny ??. Widziałem ostatnio jak przejeżdżała obok mnie pomoc drogowa dosyć długa i na maksymalnym skręcie tylny zestaw kół przesuwał się œlizgajšc po podłożu bo koła stały w miejscu (nie kręciły się). A i jeszcze jedno bo na tym zdjęciu (http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg) zauważyłem że przednie i tylne koła skręcajš się w tš samš stronę czyli ten model będzie jeŸdził bokiem ??

moze tak ?? Obrazek
Ostatni zestaw kół nie musi być skrętny. Pomyœlane to jest tak, że ostatnia oœ nie skręca (jak w normalnym samochodzie), œrodkowa oœ skręca minimalnie, a przednia oœ skręca mocno. W sumie daje to efekt jazdy po łuku; trzeba tylko dobrać odpowiedni promień skrętu pierwszej i œrodkowej osi. Wóz jeŸdziłby bokiem (tzw. crab steering; była taka opcja w moim wielkim dŸwigu), gdyby wszystkie koła skręcały w tę samš stronę o taki sam kšt. A w moim modelu ostatnie koło, tj. to z ostatniej osi, które poruszałoby się po zewnętrznym łuku skrętu, mogłoby szorować po glebie, gdyby było na wspólnej osi z drugim kołem z tejże osi, ale że nie sš te koła ze sobš sprzężone, mogš swobodnie obracać się z różnymi prędkoœciami.
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
MrGorgo
Zasłużony
Posty: 29
Rejestracja: 2004-05-23, 09:28
Lokalizacja: Jelenia Góra
brickshelf: MrGorgo
Kontakt:

 

#6 Post autor: MrGorgo »

dmac pisze:
MrGorgo pisze:Bardzo fajnie zapowiada się ten model ;-), tylko zastanawia mnie jedna sprawa, czy to nie ostatni zestaw kół powinien być skrętny ??. Widziałem ostatnio jak przejeżdżała obok mnie pomoc drogowa dosyć długa i na maksymalnym skręcie tylny zestaw kół przesuwał się œlizgajšc po podłożu bo koła stały w miejscu (nie kręciły się). A i jeszcze jedno bo na tym zdjęciu (http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... ebuilt.jpg) zauważyłem że przednie i tylne koła skręcajš się w tš samš stronę czyli ten model będzie jeŸdził bokiem ??

moze tak ?? Obrazek
Ostatni zestaw kół nie musi być skrętny. Pomyœlane to jest tak, że ostatnia oœ nie skręca (jak w normalnym samochodzie), œrodkowa oœ skręca minimalnie, a przednia oœ skręca mocno. W sumie daje to efekt jazdy po łuku; trzeba tylko dobrać odpowiedni promień skrętu pierwszej i œrodkowej osi. Wóz jeŸdziłby bokiem (tzw. crab steering; była taka opcja w moim wielkim dŸwigu), gdyby wszystkie koła skręcały w tę samš stronę o taki sam kšt. A w moim modelu ostatnie koło, tj. to z ostatniej osi, które poruszałoby się po zewnętrznym łuku skrętu, mogłoby szorować po glebie, gdyby było na wspólnej osi z drugim kołem z tejże osi, ale że nie sš te koła ze sobš sprzężone, mogš swobodnie obracać się z różnymi prędkoœciami.
Ale mi nie chodzi o to że koło wewnštrz robi mniejsze a koło zzewnštrz większe koło tylko o to ze one sš pchane bokiem ;-) pytam bo widziałem taki efekt na własne oczy ale mógł on być spowodowany tym że był to samochód laweta (wiec tył był lekki ) i może łatwiej było koło przesunšć w bok niż rysować większe koło ?? rys poglšdowy ;-)
Obrazek strzałki pokazujš ruch kół chyba że się mylę ??
„Tell me, and I forget, Teach, and I may remember, Involve me, and I learn”
B Franklin

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2432
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#7 Post autor: dmac »

MrGorgo pisze: Ale mi nie chodzi o to że koło wewnštrz robi mniejsze a koło zewnštrz większe koło tylko o to ze one sš pchane bokiem ;-) pytam bo widziałem taki efekt na własne oczy ale mógł on być spowodowany tym że był to samochód laweta (wiec tył był lekki ) i może łatwiej było koło przesunšć w bok niż rysować większe koło ??
Rozumiem, rozumiem. Tylko że ja opisywałem moje rozwišzanie, a nie to, co Ty widziałeœ :) Nie wiem, czy lepiej szorować kołami - gdyby wóz był obcišżony, zużycie tych ostatnich opon byłoby straszne. Rzeczywiœcie, moje rozwišzanie nie zapewnia ciasnego skrętu, ale minimalizuje opór opon, bo efektu szorowania po prostu nie ma. I masz rację, że mogłem zrobić skrętnš pierwszš i ostatniš oœ, ale mam wrażenie, ze będę potrzebował miejsca z tyłu, między ostatnimi kołami.... A jeœli się mylę, zawsze mogę zmienić układ :)
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#8 Post autor: Pietruch »

to napisał Dmac:
"Dodałem obrazek zawieszenia. Prymitywne i staroœwieckie, a jednak zaskakujšco skuteczne:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... orking.jpg"

tylko jest mały problem albo ja jestem œlepy :shock: albo cos jest nie tak z tym obrazkiem bo nie widze tam zawieszenia :shock: jak mozez dmac to zaznacz na nim gdzie ono jest
dzięki !!!
:-) :-)
Pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
MrGorgo
Zasłużony
Posty: 29
Rejestracja: 2004-05-23, 09:28
Lokalizacja: Jelenia Góra
brickshelf: MrGorgo
Kontakt:

 

#9 Post autor: MrGorgo »

Mam jeszcze jedno małe pytano ;-) a jak jest w prawdziwym modelu na którym się wzorujesz ?? może tam tylne koła nie maja możliwoœci skrętu a napęd jest tylko na jednš oœ ?? Ja cały czas szukam pomysłu na mojego „II” moca bo po budowie „Dump track” jakoœ mnie wyjałowiało z pomysłów.
„Tell me, and I forget, Teach, and I may remember, Involve me, and I learn”
B Franklin

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#10 Post autor: Pietruch »

Wiem MRGORGO ze ja nie jestem DMAC ale widzialem cos takiego i tam był tylko napęd na jedna os tylniš i przednie koło skrętne ja tak widziałem
:-)
Pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2432
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#11 Post autor: dmac »

MrGorgo pisze:Mam jeszcze jedno małe pytano ;-) a jak jest w prawdziwym modelu na którym się wzorujesz ?? może tam tylne koła nie maja możliwoœci skrętu a napęd jest tylko na jednš oœ ?? Ja cały czas szukam pomysłu na mojego „II” moca bo po budowie „Dump track” jakoœ mnie wyjałowiało z pomysłów.

LuŸno się wzoruję, tylko w warstwie wizualnej, więc nawet nie szukałem informacji o bebechach tej ciężarówki :) Ze zdjęć mogę jedynie zgadywać, że tylko przednia oœ jest skrętna. Ale w zasadzie nawet nie jestem ciekaw; ja tak już mam, że muszę po swojemu, nawet jeœli efekt nie będzie tak dobry, jak w pierwowzorze.

A jeœli chodzi o brak pomysłów na MOC, to polecam Ci spacerek po stronach producentów maszyn budowlanych (np. JCB ma niezłš) albo komisów z samochodami ciężarowymi. Trudno nie znaleŸć tam czegoœ fascynujšcego!

Pietruch: zawieszenie w moim modelu nie jest amortyzowane, jeœli o to Ci chodzi. Jak pisałem, jest tylko napęd i sterowanie przednich 4 kół.
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
MrGorgo
Zasłużony
Posty: 29
Rejestracja: 2004-05-23, 09:28
Lokalizacja: Jelenia Góra
brickshelf: MrGorgo
Kontakt:

 

#12 Post autor: MrGorgo »

pietruch_15 pisze:to napisał Dmac:
"Dodałem obrazek zawieszenia. Prymitywne i staroœwieckie, a jednak zaskakujšco skuteczne:
http://www.brickshelf.com/gallery/dmac/ ... orking.jpg"

tylko jest mały problem albo ja jestem œlepy :shock: albo cos jest nie tak z tym obrazkiem bo nie widze tam zawieszenia :shock: jak mozez dmac to zaznacz na nim gdzie ono jest
dzięki !!!
:-) :-)
Kolego piertuch pod pojęcie zawieszania Dmac’owi nie chodziło o amortyzatory, wahacze etc, tylko o sposób przeniesienia napędu i sposób wykonania mechanizmu skrętu co jest tam idealnie pokazane. Czytaj uważnie rysunki, bo rysunki techniczne i poglšdowe się czyta a nie oglšda i zastanawia się czy kolor jaki zastosował autor jest dobry ;-).
„Tell me, and I forget, Teach, and I may remember, Involve me, and I learn”
B Franklin

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#13 Post autor: Pietruch »

ja widzialem taki sprzęt i miał własnie podnoszone tylnie koło i napęd na jedna os tylniš i tylko przednie koła skrętne ja tylko mówie a to od ciebie zalerzy jak bedzie wyglšdac i działac
acha tak myœlałem ze nie ma zawieszenia a masz moze zdjęcie jakby to wyglšdało z zawieszeniem
dzieki :) :)
Pozdrawiam,
Maciej

Awatar użytkownika
Maciej Drwięga
Posty: 1109
Rejestracja: 2004-08-08, 13:00
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: maciejd

 

#14 Post autor: Maciej Drwięga »

pietruch_15 pisze:Wiem MRGORGO ze ja nie jestem DMAC ale widzialem cos takiego i tam był tylko napęd na jedna os tylniš i przednie koło skrętne ja tak widziałem
:-)
dobra... ja sie nie zajmuje specjalnie mocami z serii technic, ale:

w ukladzie przedstawionym w tym volvo napedzana jest jedynie os srodkowa z blizniaczymi kolami, przednia os jest skretna natomiast tylna jest tak zwana osia wleczona, nie ma ona zadania przenoszenia napedu a jedynie zmniejszyc nacisk na os (szczegolnie srdokowa, napedzana) w przypadku wiekszego zaladunku...

ogolnie to jest tak, ze jesli ktoras z tylnych osi jest unoszona, to nie jest to os napedzana a jedynie wleczona. ja sie nie spotkalem, aby naped byl w ukladzie 4x6, z czego dwa napedzane kola (jedna os) byla by unoszona. byc moze takie cuda istenieja, ale w przypadku poteznych sil jakie przenosi most ciezarowki bylo by to nieuzasadnione ekonomicznie i technicznie (rozwiazanie raczej awaryjne: rozlaczanie napedu od uniesionej osi, slabsza konstrukcja walu itp itd).
co wiecej, zwykle os wleczona ma kola pojedyncze, czasami zdarzaja sie (na naszych drogach np. volvo f10 i f12 - dosc stare mszyny) ze maja wleczona os z blizniakami... ale to rzadkosc.

co do skretu kol w zestawach dlugich i wieloosiowych. faktem jest, ze skrecajacy dlugi zestaw - jak np pelnowymiarowy tir z naczepa trojosiowa - przy ostrym skrecie zostawia znaczna czesc gumy na asfalcie, krecac sie w zasadzie w miejscu. to wszystko fakt. jesli jednak mowimy o tylnych kolach skretnych, to najbardziej prawdopodobnym rozwiazaniem bedzie takie:
Obrazek

jesli ktorakolwiek os ma byc skrecana w tym samym kierunku co glowna os skretna (bez wzgledu na kat skretu) to beda to raczej nastepujace po sobie osie skrajne (np. dwie przednie)...

to chyba tyle ode mnie... nie chce brzmiec jak glos ekspercki, ale tronke sie tym interesuje hobbystycznie i opowiadam to co jest najbardziej prawdopodobne do oblukania na naszych drogach :)

co do samego modelu.... jak dla mnie zapowiada sie miodzio, caly czas mnie korci, aby ktoras z moich "zabawek" nafaszerowac mechanika - na to jednak przyjdzie czas...

a dla dmac'a moje uznanie i czekam z niecierpliwoscia na efekt koncowy :)
Maciej
-----
Na warsztacie kolejowo, ale jeszcze nie wiem co... pewnie kawałek bocznicy kolejowej, na ten cały bałagan.

Awatar użytkownika
Pietruch
Posty: 1379
Rejestracja: 2004-12-25, 17:06
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Pietruch-15

 

#15 Post autor: Pietruch »

Wiesz sam nie wiem skad sie wzieło o tym napędzie na tylnie osie ja mówiłem ze widziałem cos takiego i był napęd na jednš os i tyle to moje zdanie :) A Dmac zdecyduje przeciez to on buduje nie my trzeba mu dac troche odpoczynku od zadawanych pytań jak skonczy to wtedy sie zacznie zadawac pytania :shock:
Ale serio mysle ze ten projekt bedzie naprawde bardz bardzo dobry :-D
bedzie co podziwiac :lol:
Tymi kołami, osiami i innymi rzeczami niech sam dmac sie zajmie a my czekajmy cierpliwie az skonczy swoje dzieło :-) :-)
Pozdrawiam,
Maciej

ODPOWIEDZ