Strona 1 z 3

[MOC] Jelcz 272MEX "Ogórek"

: 2009-11-21, 23:35
autor: Nexus 7
Autobus Jelcz 043, czyli popularny “Ogórek”.

Jeden z ładniejszych i bardziej charakterystycznych autobusów wczesnego PRL-u. Niestey, nie jest to konstrukcja polska tylko licencja czeskiego autobusu Skoda 706 RTO. Autobus był bardzo popularny a na jego bazie powstało mnóstwo różnych wersji. Te bardziej znane to:

043 wersja miedzynmiastowa (PKS)
272MEX wersja miejska
AP02 przegubowy
014 wersja dalekobiezna, turystyczna
P01 Przyczepa
Naczepa
Bez dachu (do zwiedzania)
Sklep obwoźny
Sanitarka wojskowa
Cieżarówka meblowóz

Bardzo dziękuje rh za konsultacje (będzie tablica za przednia szyba :-) ) i V1 za pomysl na przegub.

Przedstawiony model to wersja miejska w typowym malowaniu.

Nowo zamówiony (dla Zakładów Autobusowych Karlgoro) egzemplarz jest malowany:
Obrazek

Gotowy autobus:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Ksiądz Prałat poświęcił nowy nabytek miasta (autobus!):

Obrazek

Oczywiście, okazało się, że autobus jest za mały. Zamówiono natychmiast przyczepę:

Obrazek

Obrazek

Jutro ciąg dalszy czyli wersja przegubowa, w przyszłym tygodniu turystyczna.

Obrazek

Trochę więcej na flickr

: 2009-11-21, 23:43
autor: pitrek02
Szukam szczęki na podłodze...
Jest świetny!
Mam tylko jedno pytanie, robili te autobusy w wersji przegubowej?

Pozdrawiam

: 2009-11-21, 23:50
autor: caro
Jest CU-DO-WNY !!
Dawno nie widziałem tak dobrego modelu.
Przypomniał mi się taki tekst:
-Kiedy odjeżdża autobus ?
- o 12
- a przyczepa?
-o 12:30

Ile tak w ogóle trwała budowa ?

: 2009-11-22, 00:11
autor: REX
Przypomniały się dawne lata :) sporo tego ("ogórków") po Gdańsku jeździło, choć osobiście najbardziej pamiętam je z tras obsługiwanych przez PKS - szczególnie tych o mniejszym zasięgu.
Model bardzo mi się spodobał. Zaraz skojarzył się z Jelczem - ale nie z "ogórkiem" :(
Tu widzę wyraźnie drzwi rozsuwane (stosowane w późniejszych modelach o nieco zmienionej bryle nadwozia) a typowy "ogórek" to drzwi na zawiasach otwierane na prawą stronę z bardzo charakterystyczną klamką.
Trudno pokusić się o jakiś dokładniejszy komentarz bo wielu tu znakomitych konstruktorów, którzy z pewnością lepiej się na tym znają.
Tak czy inaczej przyjemnie coś takiego zobaczyć.

: 2009-11-22, 00:11
autor: Barteq
Eee... brak słów, wrzuć to do Model Teamu, bo nie zasługuje na obecną kategorię.

: 2009-11-22, 00:20
autor: Qworg
Jaka porażka sobie pomyślałem jak zobaczyłem pierwsze zdjęcie.... Następne wgniatają w fotel. Niezdrowo tak zdjęcia pokazywać, widz może szoku doznać :P.

Bardzo mi się podobają. Do środka już pewnie nic nie wejdzie, brakuje mi trochę oparć foteli widocznych przez okna, ale to mały szczególik. Naprawdę świetnie wyszły.

: 2009-11-22, 00:43
autor: misiek
autobus kapitalny :)

Przegub wygląda bardzo ładnie, szkoda że nie jest funkcjonalny.
W orginale niepodoba mi się wersja z przyczepą, to tak jakby holował jakieś chińskie maleństwo, dlatego przyczepy niewidze i nieoceniam :) ale w całości prezentują się ładnie.

Moje pierwsze skojarzenie to film "pieniądze to nie fszystko" (a fszystko bez pieniędzy to nic) brakuje tylko tych otwieranych drzwi, bo odsówane nie bardzo mi tu pasują. Czekam na fotki w czasie wykonywania zadań slużbowych :)

: 2009-11-22, 00:50
autor: Ciamek
O ja, o ja... ale to jest śliczne...

: 2009-11-22, 01:27
autor: Nexus 7
Bardzo dziekuje za mily odzew.
Piotrek builder pisze:Mam tylko jedno pytanie, robili te autobusy w wersji przegubowej?
Zostaje Ci wybaczone, bo jestes za mlody zeby pamietac :-)
Obrazek
caro pisze:Ile tak w ogóle trwała budowa ?
Dobre pytanie. Zabieralem sie do tego modelu od bardzo dawna. Najpierw stwierdzilem "tego sie nie da zrobic". Po jakims czasie wrocilem do tematu i wyszlo mi ze "tego sie absolutnie nie da zrobic". W koncu usiadlem i zaczalem budowac. Sama sylwetka powstala w trzy wieczory. Szczegoly zajely dodatkowe pare dni. W koncu piec zamowien na BL i w pewnym momencie mialem cztery autobusy na stole :-)
REX pisze:Tu widzę wyraźnie drzwi rozsuwane (stosowane w późniejszych modelach o nieco zmienionej bryle nadwozia) a typowy "ogórek" to drzwi na zawiasach otwierane na prawą stronę z bardzo charakterystyczną klamką.
Ogorek ma to do siebie ze byl bardzo popularny i powstaly dziesiatki roznych wersji. Byly takie z drzwiami na klamke i byly z rozsuwanymi.
Qworg pisze:Do środka już pewnie nic nie wejdzie, brakuje mi trochę oparć foteli widocznych przez okna
Miejsca jest sporo, nie ma problemow. Jedynie na wysokosci drzwi nic sie nie zmiesci bo ich konstrukcja i mocowanie sa dosc skomplikowane.
misiek pisze:brakuje tylko tych otwieranych drzwi,
Beda w przyszlym tygodniu, w wersji turystycznej.

: 2009-11-22, 09:07
autor: kris kelvin
Masakra.
Po prostu śliczny :)

: 2009-11-22, 09:41
autor: zgrredek
Myślałem, że nie da się go zrobić. A jednak.
Przegub wygląda tak dobrze, że w pierwszej chwili dałem się oszukać i pomyślałem, że faktycznie się zgina.

: 2009-11-22, 10:08
autor: martinbb
Boski ;)
Zachowane kształty, piękne okna, drzwi. Wersja przegubowa jeszcze lepsza!
Jeszcze raz congratulations! ;)

: 2009-11-22, 10:15
autor: maciejer
Jest śliczny, lepiej się zrobić chyba nie da. Przegubowca też nie widziałem, ale w przyczepach to pamiętam, że jeździłem. Ale dawno temu.

Re: Jelcz 272MEX "Ogórek"

: 2009-11-22, 10:46
autor: dmac
Wyłącznie dla formalności spytam: zobaczymy go na ulicach Klocków-Zdroju, prawda?

Bardzo ładny model. Pomysł z malowaniem natryskowym świetny. Przegub rewelacyjny. Takim przegubowcem, z rozsuwanymi drzwiami, przez lata jeździłem do szkoły :D . Zanim pojawiły się Berliety i Ikarusy....
Myślałem, że nie da się oddać ogórkowatości ogórka za pomocą bądź co bądź kanciastych klocków. A jednak.
Śliczności.

: 2009-11-22, 11:03
autor: Webster
Od dziecka uwielbiałem ten autobus mimo iż nie pamiętam żebym miał okazje się nim przejechać. Świetny ogórek. Wrzuć więcej fotek wersji przegubowej bo powala na kolana.