Strona 1 z 1

[MOC] Transport forwardera

: 2009-11-29, 12:49
autor: Mrosik
Witam,
W końcu, po licznych trudnościach obiektywnych (praca, praca i na koniec nie działający BS) mogę zaprezentować swojego MOCa.

Obrazek
Inspiracją dla tego MOCa był to zdjęcie. Ponieważ moja ostatnia ciężarówka była inspirowana Volvo, dlatego teraz wybrałem Mana TGA. Jeśli chodzi o forwardera to Ponsee zastąpił CAT, bo po prostu miałem więcej żółtych klocków niż szarych. Budowę MOCa rozpocząłem na początku września a zakończyłem na początku listopada. To tyle tytułem nudnego wstępu.

Ciągnik siodłowy z naczepą:
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Pierwowzorem dla ciągnika siodłowego był Man TGA. Na początku był dwuosiowy ale uznałem, że do transportu forwardera to nie pasuje (chociaż widziałem dwuosiowe ciągniki albo takie dziwactwa), dlatego dodałem trzecia oś. W samej konstrukcji nie ma jakiś rewelacji, kabina jest wykonana podobną techniką jak kabina poprzedniego modelu, usprawniłem działanie skrętu (działa najlepiej ze wszystkich moich modeli), do przeniesienia napędu użyłem knobów (działają świetnie, żadnych przeskoków nawet pod dużym obciążeniem).

Funkcje:
- pierwsza oś skrętna – 1 PF medium, przełożenie 12:1, kolebka,
- druga oś upuszczana ręcznie, niezależna,
- napęd na trzecią oś (świetnie sprawdzają się knoby) – 1 PF XL, przełożenie 1,67:1, kolebka,
- wszystkie osie amortyzowane,
- atrapa V8, połączona z PF XL,
- migające koguty – wykorzystałem patenty przedstawione przez [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10188]Fistacha i Sariela[/URL], połączone z PF XL, z możliwością wyłączenia,
- pneumatyczne sterowaniem zapięcia siodła,
- wymiary: dł x szer x wys (w cm): 35x18,5x21.

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
W naczepie w końcu wykorzystałem nieużywane przez ze mnie od zakupu buldka gąsienice. Przy spięciu ich z dwóch stron liftramami istotnie zwiększają stabilność naczepy i zmniejszają wyginanie się jej pod ciężarem forwardera. Dodatkowo przez to, że nie są śliskie umożliwiają wjazd forwarderowi.

Funkcje:
- upuszczane pneumatyczne podpory,
- upuszczane pneumatycznie podjazdy,
- zawieszenie kolebkowe,
- wymiary dł x szer x wys (w cm): 71x16,5x23.

Forwarder
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Jak pisałem wcześniej nawiązuje do forwardera CATa 564 (tutaj więcej informacji; co to jest forwarder?). Nie odwzoruje dokładnie detali, jest trochę zniekształcony przez umieszczenie PF XL pod obrotnicą.

Funkcje:
- napęd 6x6, 1 PF medium dla przedniej osi, przełożenie 10:1, 1 PF XL dla drugiej i trzeciej osi, przełożenie 5:1, żeby pojazd mógł skręcać w przedniej osi jest dyferencjał,
- skręt 1 PF medium, przełożenie 41:1,
- atrapa silnika V4 napędzana PF medium (jednak przez to ma wydłużony przód),
- pneumatycznie sterowany żuraw – dwa duże siłowniki dla pierwszej części ramienia (w oryginale występuje jeden, ale jeden lego jest za słaby), jeden duży siłownik dla drugiej części ramienia, jeden mały siłownik dla chwytaka),
- pneumatyczne sterowanie lemieszem,
- przednia oś kolebka wsparta na elementach gumowych,
- tylne osie zawieszone kolebkowe,
- wymiary: dł x szer x wys (w cm): 54x20x23,
- max długość ramienia (w cm): 33.

Co się nieudało: użycie 8z i slimaka w opuszczaniu drugiej osi ciągnika powoduje luzy (przy podniesieniu ciągnika koła opadają), mimo wzmocnień wyginanie się naczepy, pf medium jest za słaby na przednie koła forwardera (przy większej przeszkodzie silnik się zatrzymuje, mało precyzyjne sterowanie żurawiem (ale jest to typowa wada pneumatyki).

Galeria na Flickr: zestaw w komplecie, ciągnik z naczepą, forwarder.
Galeria na BS: zestaw, ciągnik z naczepą, forwarder.
Filmik:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=akh552xGfFI[/youtube]
Zachęcam do komentowania i pozdrawiam

: 2009-11-29, 20:58
autor: Bobofrutx
Najbardziej z całego zestawu podoba mi się ciągnik siodłowy, po prostu ma to coś, co przyciąga moje oko ;P Chociaż MANa o którym wspomniałeś jak dla mnie mało przypomina. Szkoda że środkowa oś nie jest skrętna, tak jak to bywa te go typu ciągnikach ;)
Mogłeś czymś przysłonić tego airtank-a, strasznie razi jego niebieskość :P
Forwarder też daje rade. Chociaż patent z tylnymi kolami tzn. z tą żółtą nakładka na koła, jakoś do mnie nie przemawia.
Na plus działa jeszcze kupa funkcji w całym zestawie :D
Aaa jeszcze spodobały mi się te dziwactwa które podlinkowałeś, muszę się z nimi zapoznać!

To tyle z mojej strony ;P
Pozdr

: 2009-11-30, 11:01
autor: Mrosik
Bobofrutx pisze:Szkoda że środkowa oś nie jest skrętna, tak jak to bywa te go typu ciągnikach ;)
Bobofrutx pisze:Mogłeś czymś przysłonić tego airtank-a, strasznie razi jego niebieskość :P
Niestety brak miejsca...
Bobofrutx pisze:Chociaż patent z tylnymi kolami tzn. z tą żółtą nakładka na koła, jakoś do mnie nie przemawia.
Do mnie też, ale nie miałem pomysłu jak zasłonić białe felgi, które się gryzły z kolorystyką całego modelu.

: 2009-12-04, 01:03
autor: Żbik
No jest to całkiem przyzwoity model Technic. Zastanawia mnie użycie gąsienic jako fragmentu przyczepy - jakoś mi to nie pasuje. Rozumiem, ze to dla poprawienia estetyki?

: 2009-12-04, 21:08
autor: Mrosik
Żbik pisze:użycie gąsienic jako fragmentu przyczepy - jakoś mi to nie pasuje. Rozumiem, ze to dla poprawienia estetyki?
Bardziej ze względów ekonomicznych (brak wystarczających ilości platów).