NUMER: 8860
LICZBA CZĘŚCI: 662
ROK PRODUKCJI: 1980
CENY: 250-350ZŁ
SPIS: http://www.peeron.com/inv/sets/8860-1
GALERIA: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=318015
Od powstania serii LEGO Technic minęło już przeszło 30 lat.. Pod jej skrzydłami wydawane były różne maszyny - traktory, ciężarówki, dźwigi, helikoptery. Jednak 'znakiem firmowym' tej serii stało się 5 Supercarów - ogromnych modeli samochodów osobowych, wyposażonych w działające zawieszenia, skrzynie biegów i silniki. Na LugPolu pojawiły się już recenzje wszystkich supersamochodów, z legendarnym już 853 włącznie, a 8448 doczekał się nawet dwóch recenzji. Zaraz, zaraz.. o czymś zapomnieliśmy. A gdzie 8860, drugi samochód wydany przez LEGO? Hmm.. no faktycznie, nie ma. Trzeba więc nadrobić tę lukę..
Zestaw ten nosi dumną nazwę Auto Chassis, wspaniały numer 8860 i wydany został niespełna 3 lata po premierze 853. Widać projektanci LEGO szybko wzięli się za poprawianie błędów 'starszego brata'
Jak sama nazwa wskazuje, mamy do czynienia jedynie z podwoziem samochodu. Tak samo zbudowany był jego wspomniany wyżej poprzednik – 853 PKW. Następne supersamochody miały już karoserię lub jej zarys. W konstrukcji aut zaszła jednak lekka zamiana - gdy 853 był modelem zwykłego rodzinnego samochodu, to następne zestawy (z 8860 włącznie) są już pojazdami sportowymi. Pewnie dlatego, żeby był pretekst do umieszczenia silnika z tyłu :-) . Ale nie uprzedzajmy wydarzeń. Zacznijmy standardowo, czyli..
PUDEŁKO:
No cóż, tego akurat nie mam, ale z wielu ustnych i pisemnych przekazów wiem, ze było duże, solidne, ze ścianami wzmacnianymi styropianem. Otwierana klapa była standardem, po jej otwarciu naszym oczom ukazywało się wnętrze pudełka z rozmaitymi częściami. Po wewnętrznej stronie klapy przedstawiony był model w różnych rzutach..
INSTRUKCJA:
W przypadku mojego egzemplarza to cudo również się nie zachowało. Skorzystałem więc z planów na stronie Brickfactory i model udało się zbudować bez większych problemów, sądzę jednak, ze złożyłbym go szybciej z papierową instrukcją. A to dlatego, że często nie widać w które miejsce przyczepić dane klocki, np. dotąd nie wiem gdzie założyć dwa czarne piny.. Poza tym jest w miarę dobra, nie zauważyłem jakichś błędów, czy niedociągnięć. Książeczka zawiera plany budowy podwozia samochodu oraz dragstera, jest też możliwość zmotoryzowania głównego modelu przy pomocy dwóch silników 4.5v.
KOLORYSTYKA:
Podobnie jak w 853, tutaj też występuje wiele kolorów, te są jednak dużo bardziej stonowane. Rama samochodu jest czarna, fotele czerwone, osprzęt silnika niebieski i szary. Całość prezentuje się całkiem ładnie, podobać się może niebiesko-czarny zderzak oraz szary zbiornik, najprawdopodobniej na paliwo.
MODEL:
Budowę zaczynamy od złożenia ruchomych foteli - za pomocą zębatek możemy regulować przesunięcie fotela oraz ruch oparcia - to rozwiązanie spotykane było jedynie w tym zestawie, w późniejszych autach nie stosowano podobnego systemu, a szkoda. Potem budujemy ramę, elementy skrzyni biegów, przednią oś (jest to pierwszy zestaw, w którym zastosowano zwrotnice Ackermanna) oraz silnik. Na budowę potrzebowałem około 2.5 godziny. Na uwagę zasługuje wiele podzespołów tego samochodu, opisze je po kolei.
UKŁAD SKRĘTNY:
Tak jak napisałem wcześniej, zachowuje zbieżność osi Ackermanna. Zbudowany jest w całkiem interesujący sposób – do jego konstrukcji użyto ośmiu obrotnic 2x2. Całość wzmocniona jest niezwykle solidnie, dzięki temu zlikwidowana została wada 853, w którym przednia oś rozpadała się nawet bez naszego udziału ;-). Ma to jednak swoje wady - tak zbudowana oś jest bardzo duża, wobec czego nie da się jej raczej zastosować w modelach ciężarówek 1:13. Poza tym zawieszenie to nie jest ruchome, a szkoda.
SKRZYNIA BIEGÓW:
Ta w przypadku 853 jak i 8860 nie jest do końca dopracowana. Pierwszy bieg może być użyty jedynie w przypadku zmotoryzowania auta, w praktyce jednak drugi bieg też jest bezużyteczny. Sensownie da się pojeździć tylko na trzecim przełożeniu, ponieważ na drugim zaczyna przeskakiwać zębatka z14 przy dyferencjale, czasem ta część lubi też odpadać. Kolejna wada, choć nieznaczna, jeśli jeździ się na trzecim biegu.
FOTELE:
Ten element 8860 zasługuje na wyjątkowe uznanie, w żadnym późniejszym supercarze nie można się było tak 'bawić' ustawieniami siedzeń. Za pomocą zębatek z boków foteli możemy zmieniać nachylenie oparć oraz przesuwać je. W 8865 były podobne możliwości, jednak oparcie regulowało się ręcznie, a nie zębatkami.
TYLNE ZAWIESZENIE:
W tym miejscu pojawiają się dwa elementy, których brakowało w 853 - działające tylne zawieszenie oraz dyferencjał. Tylne osie podwijają się w sposób podobny do tego, jaki można zaobserwować w ciężarówkach Tatra, zostało to osiągnięte jednak w zgoła inny sposób :-) Działa to dość twardo i za dobrze nie reaguje na przeszkody, zostało to w pełni dopracowane w 8865 - mimo to ważne, ze jest. Mamy tu też niejaką ciekawostkę - na pudełku modelu pojawiają się amortyzatory wykonane z luźnych sprężyn, zamocowanych na zwykłych osiach, natomiast w zestawie znajdują się produkowane do dzisiaj amortyzatory 6.5L. Drugim ciekawym elementem jest dyferencjał. Posiada 28 zębów pasujących do zębatek z14, które bardzo lubią przeskakiwać. Zastąpiony został w 1994 roku przez element stosowany do dzisiaj.
SILNIK:
Wszystkie trzy pierwsze samochody posiadały czterocylindrowe silniki, jednak każdy model miał inny układ cylindrów. PKW 853 miał R4, Test car V4, natomiast 8860 ma silnik w układzie boxer. Całość działa niezwykle sprawnie i gładko, w przeciwieństwie do 853 niemal bezgłośnie. Jednostka napędowa została też bardzo dokładnie odwzorowana - mamy żółty wiatrak, umieszczony nie na końcu wału silnika, a na górze, mamy też coś na kształt ścianki ogniowej lub chłodnicy. Na osobne zdanie zasługują ciekawe rurki, podłączone do 4 kranów, części już obecnie zabytkowych. Wygląda to naprawdę interesująco, w przeciwieństwie do dzisiejszych silników.
Podobnie do innych zestawów 'z epoki' 8860 zbudowany jest z użyciem czterech kół 24x43 z szarymi felgami. Dzięki temu wygląda bardzo ładnie i nie odcina się zbytnio od swojego starszego brata.
CIEKAWE CZĘŚCI:
- Cztery koła 24x43 z szarymi felgami
- Cztery cylindry starego typu
- Dużo czarnych płytek
- Cztery rurki, odmienne od obecnych pneumatycznych.
- Również cztery krany..
- Sześć wałów kardana.
PODSUMOWANIE:
Model ten z pewnością wart jest uznania. Nie brak mu wad, widać jednak ogromny postęp w stosunku do 853. Całość zbudowana jest w sposób wytrzymały i solidny, dzięki czemu powinno wytrzymać godziny intensywnej zabawy - zestaw ten jest bardzo bawialny. Pewnie dlatego produkowany był aż przez 7 lat..
- Dużo ciekawych elementów - czarne płytki, 14 Technic Bricków 1x16
- Cztery koła 24x43 ;-)
- Bardzo bawialny.
- Idealne źródło części.
- Wspaniała baza do przeróbek
- Ładna kolorystyka
MINUSY:
- Znów niedopracowana skrzynia biegów :-)
- Przeskakująca z14 przy dyferencjale
- Twarde tylne zawieszenie
Zestaw raczej rzadko spotykany i dość drogi, ale jak komuś trafi się możliwość to niech kupuje - na pewno nie będzie zawiedziony, niezależnie czy kupuje to na części, do zabawy, czy na wystawkę.