[IDEA] Jak utwardzić małe amorki
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
[IDEA] Jak utwardzić małe amorki
Potrzebowałeś kiedyś małe amorki 6.5 L które są bardziej twarde niż szare ale mniej niż żółte? Wystarczy nasunąć Half Busha na tłoczysko (ale nazwa) jak to widać na filmiku.
Na pomysł ten wpadłem w zeszłym roku podczas budowania [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10330]Jeepa Willysa[/URL].
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jF40ImBryew[/youtube]
PS. Pomysłem tym już podzieliłem się dość dawno, ale chyba nie zaszkodzi tego lepiej udokumentować.
Na pomysł ten wpadłem w zeszłym roku podczas budowania [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10330]Jeepa Willysa[/URL].
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jF40ImBryew[/youtube]
PS. Pomysłem tym już podzieliłem się dość dawno, ale chyba nie zaszkodzi tego lepiej udokumentować.
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
Utwardzić czy zmniejszyć skok?Jak utwardzić małe amorki
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
Sprawdzałem tą idee, i nie zmniejsza się skoku przez dołożenie tych 2 half-bushy.
Jeszcze troszkę fizyki:
Siła jaką trzeba działać na sprężynę, aby skrócić ją o dx wynosi:
F= -k * dx
więc skracająć sprężynę powodujemy, że aby skrócić amortyzator o ten sam skok trzeba wykonać więcej pracy (zadziałać większą siłą)
nie wiem, jaki jest stan wiedzy z fizyki LugPolowiczów, ale myślę, że taki opis może komuś się kiedyś przydać.
Jeszcze troszkę fizyki:
Siła jaką trzeba działać na sprężynę, aby skrócić ją o dx wynosi:
F= -k * dx
więc skracająć sprężynę powodujemy, że aby skrócić amortyzator o ten sam skok trzeba wykonać więcej pracy (zadziałać większą siłą)
nie wiem, jaki jest stan wiedzy z fizyki LugPolowiczów, ale myślę, że taki opis może komuś się kiedyś przydać.
Fakt, sam posiadam tylko zolte resory i w ich przypadku ze wzgledu na inna konstrukcje sprezyny faktycznie skroci to skok - w przypadku zoltych amortyzatorow jednak utwardzanie zawieszenia chyba nie ma sensu.mader pisze:Sprawdzałem tą idee, i nie zmniejsza się skoku przez dołożenie tych 2 half-bushy.
Dlugosc sprezyny nie ma znaczenia (jak zreszta widac ze wzoru). Wzrost sily F wynika z tego ze wkladajac polbusha na resor wstepnie uginamy sprezyne o wartosc sily F1 = -k*0,004 [N]mader pisze:Siła jaką trzeba działać na sprężynę, aby skrócić ją o dx wynosi:
F= -k * dx
więc skracająć sprężynę powodujemy, że aby skrócić amortyzator o ten sam skok trzeba wykonać więcej pracy (zadziałać większą siłą)
Wiec wzor na sile przy ugieciu przyjmuje postac:
F=F1+Fugiecia=-k*0,004 - k*(delta x) = -k(0,004+delta x) [N]
co daje efekt taki jak przy zwiekszeniu sztywnosci sprezyny k.
nie dx tylko delta x bo to znaczna roznica.
Sprawdziłem ten patent i zauważyłem, że jest różnica w działaniu około 1mm w porównaniu do amortyzatora bez half busha. Można to zobaczyć, gdy patrzy się pod światło przy maksymalnie wciśniętym amortyzatorze na zatrzaski które posuwają się po prowadnicach.
Ostatnio zmieniony 2010-05-20, 13:58 przez Jasiu, łącznie zmieniany 1 raz.
Build TrTr Or Die Tryin
Różnica różnicą sens ten sam (i tu i tu chodzi o przyrosty), może gdyby administratorzy byli tacy mili i zainstalowali moduł lateksa.... ech marzenia.Fistach pisze:Wiec wzor na sile przy ugieciu przyjmuje postac:
F=F1+Fugiecia=-k*0,004 - k*(delta x) = -k(0,004+delta x) [N]
co daje efekt taki jak przy zwiekszeniu sztywnosci sprezyny k.
nie dx tylko delta x bo to znaczna roznica.
to chyba zależy od konkretnego egzemplarza. Mam 3 amortyzatory tak ściśnięte i faktycznie 2 z nich mają o ten milimetr krótszy skok.Jasiu pisze:Sprawdziłem ten patent i zauważyłem, że jest różnica w działaniu około 1mm w porównaniu do amortyzatora bez half busha. Można to zobaczyć, gdy patrzy się pod światło przy maksymalnie wciśniętym amortyzatorze na zatrzaski które posuwają się po prowadnicach.
Wydaje mi się, że tyle zmieści się w luzach.
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
To chyba słabo sprawdzałeś ;) Jeśli od długości "tłoczyska" odejmiemy grubość busha, to nie jest możliwe żeby ten skok się nie zmniejszył :) Albo odwrotnie: oo długości maksymalnie ściśniętej sprężyny dodajemy te 3 mm i mamy dłuższy amortyzator ergo mniejszy skok.mader pisze:Sprawdzałem tą idee, i nie zmniejsza się skoku przez dołożenie tych 2 half-bushy.
Ostatnio zmieniony 2010-05-20, 19:55 przez Żbik, łącznie zmieniany 1 raz.
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
Jak już Mader i Fistach napisali (i ja na początku) twardość Amortyzatora jest zwiększana. Skok, w przypadku oryginalnych sprężyn z szarych lub czerwonych (a także kilku innych) amorków nie jest zmniejszany, ponieważ bez half busha sprężyna nie ściska się do końca, a z bushem owszem - idealnie do końca. W przypadku sprężyny z żółtego amora skok jest dość drastycznie zmniejszany i trick ten w tym przypadku ma mniejsza zastosowanie.Żbik pisze:Utwardzić czy zmniejszyć skok?Jak utwardzić małe amorki
Nowy halfbush bez zębów (lub halfbush z zębami założony odwrotnie) skutkuje większą wstępną kompresją sprężyny a co za tym idzie większe utwardzenie całości i nieznaczne zmniejszenie skoku.
Amen.Nowy halfbush bez zębów (lub halfbush z zębami założony odwrotnie) skutkuje większą wstępną kompresją sprężyny a co za tym idzie większe utwardzenie całości i nieznaczne zmniejszenie skoku.
I tak to się robi w prawdziwych amortyzatorach. Regulacja ugięcia wstępnego służy właśnie ich 'utwardzeniu', że powtórzę za przedmówcą. Zmniejszenie skoku jest pomijalne.
\/1 ______________
w prawdziwych amortyzatorach utwardzenie amortyzatora dostosowuje sie sprezyna o odpowiednim k po dokonaniu obliczen. Napiecie wstepne pozwala na dokladne ustawienie twardosci amortyzatora w pewnym niewielkim zakresie, np. do ciezaru rowerzysty. Zbyt duze napiecie wstepne zle wplywa na trwalosc sprezyny i nie moze one zmiejszac skoku zawieszenia bo wtedy oznacza to ze sprezyna zostala zle dobrana.V1 pisze:Amen.
I tak to się robi w prawdziwych amortyzatorach. Regulacja ugięcia wstępnego służy właśnie ich 'utwardzeniu', że powtórzę za przedmówcą. Zmniejszenie skoku jest pomijalne.
Czyli że się chyba zgadzamy co do regulacji napięcia wstępnego... ?Napiecie wstepne pozwala na dokladne ustawienie twardosci amortyzatora w pewnym niewielkim zakresie, np. do ciezaru rowerzysty.
(Od 50 do 200kg to całkiem spory zakres :)
Ładne rzeczy. To i ja, i wszyscy moi koledzy mamy źle dobrane.... a żeby tylko my...Zbyt duze napiecie wstepne [...] nie moze one zmiejszac skoku zawieszenia bo wtedy oznacza to ze sprezyna zostala zle dobrana.
Ostatnio zmieniony 2010-05-20, 23:56 przez V1, łącznie zmieniany 1 raz.
\/1 ______________