[IDEA] Jak utwardzić małe amorki

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

[IDEA] Jak utwardzić małe amorki

#1 Post autor: Atros »

Potrzebowałeś kiedyś małe amorki 6.5 L które są bardziej twarde niż szare ale mniej niż żółte? Wystarczy nasunąć Half Busha na tłoczysko (ale nazwa) jak to widać na filmiku.
Na pomysł ten wpadłem w zeszłym roku podczas budowania [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10330]Jeepa Willysa[/URL].

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jF40ImBryew[/youtube]

PS. Pomysłem tym już podzieliłem się dość dawno, ale chyba nie zaszkodzi tego lepiej udokumentować.

Fistach

#2 Post autor: Fistach »

A tak z ciekawosci przy okazji tego tematu zapytam - nie ma nigdzie jakis kompatybilnych z lego sprezyn?

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#3 Post autor: Żbik »

Jak utwardzić małe amorki
Utwardzić czy zmniejszyć skok?

SeTA
Posty: 79
Rejestracja: 2010-04-12, 00:28
Lokalizacja: Warszawa

#4 Post autor: SeTA »

Żbik pisze:
Jak utwardzić małe amorki
Utwardzić czy zmniejszyć skok?
Chyba oba jednocześnie...

Fistach

#5 Post autor: Fistach »

wlasnie dlatego pytam w poscie powyzej

mader

#6 Post autor: mader »

Sprawdzałem tą idee, i nie zmniejsza się skoku przez dołożenie tych 2 half-bushy.

Jeszcze troszkę fizyki:
Siła jaką trzeba działać na sprężynę, aby skrócić ją o dx wynosi:

F= -k * dx

więc skracająć sprężynę powodujemy, że aby skrócić amortyzator o ten sam skok trzeba wykonać więcej pracy (zadziałać większą siłą)

nie wiem, jaki jest stan wiedzy z fizyki LugPolowiczów, ale myślę, że taki opis może komuś się kiedyś przydać.

Fistach

#7 Post autor: Fistach »

mader pisze:Sprawdzałem tą idee, i nie zmniejsza się skoku przez dołożenie tych 2 half-bushy.
Fakt, sam posiadam tylko zolte resory i w ich przypadku ze wzgledu na inna konstrukcje sprezyny faktycznie skroci to skok - w przypadku zoltych amortyzatorow jednak utwardzanie zawieszenia chyba nie ma sensu.
mader pisze:Siła jaką trzeba działać na sprężynę, aby skrócić ją o dx wynosi:

F= -k * dx

więc skracająć sprężynę powodujemy, że aby skrócić amortyzator o ten sam skok trzeba wykonać więcej pracy (zadziałać większą siłą)
Dlugosc sprezyny nie ma znaczenia (jak zreszta widac ze wzoru). Wzrost sily F wynika z tego ze wkladajac polbusha na resor wstepnie uginamy sprezyne o wartosc sily F1 = -k*0,004 [N]

Wiec wzor na sile przy ugieciu przyjmuje postac:

F=F1+Fugiecia=-k*0,004 - k*(delta x) = -k(0,004+delta x) [N]

co daje efekt taki jak przy zwiekszeniu sztywnosci sprezyny k.

nie dx tylko delta x bo to znaczna roznica.

Jasiu
Posty: 9
Rejestracja: 2008-02-17, 11:21
Lokalizacja: Iława
brickshelf: Jasiu
Kontakt:

 

#8 Post autor: Jasiu »

Sprawdziłem ten patent i zauważyłem, że jest różnica w działaniu około 1mm w porównaniu do amortyzatora bez half busha. Można to zobaczyć, gdy patrzy się pod światło przy maksymalnie wciśniętym amortyzatorze na zatrzaski które posuwają się po prowadnicach.
Ostatnio zmieniony 2010-05-20, 13:58 przez Jasiu, łącznie zmieniany 1 raz.
Build TrTr Or Die Tryin

mader

#9 Post autor: mader »

Fistach pisze:Wiec wzor na sile przy ugieciu przyjmuje postac:

F=F1+Fugiecia=-k*0,004 - k*(delta x) = -k(0,004+delta x) [N]

co daje efekt taki jak przy zwiekszeniu sztywnosci sprezyny k.

nie dx tylko delta x bo to znaczna roznica.
Różnica różnicą sens ten sam (i tu i tu chodzi o przyrosty), może gdyby administratorzy byli tacy mili i zainstalowali moduł lateksa.... ech marzenia.
Jasiu pisze:Sprawdziłem ten patent i zauważyłem, że jest różnica w działaniu około 1mm w porównaniu do amortyzatora bez half busha. Można to zobaczyć, gdy patrzy się pod światło przy maksymalnie wciśniętym amortyzatorze na zatrzaski które posuwają się po prowadnicach.
to chyba zależy od konkretnego egzemplarza. Mam 3 amortyzatory tak ściśnięte i faktycznie 2 z nich mają o ten milimetr krótszy skok.
Wydaje mi się, że tyle zmieści się w luzach.

Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#10 Post autor: Backbone »

mader, zintegruj latexa z phpbb2 to pogadamy

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#11 Post autor: Żbik »

mader pisze:Sprawdzałem tą idee, i nie zmniejsza się skoku przez dołożenie tych 2 half-bushy.
To chyba słabo sprawdzałeś ;) Jeśli od długości "tłoczyska" odejmiemy grubość busha, to nie jest możliwe żeby ten skok się nie zmniejszył :) Albo odwrotnie: oo długości maksymalnie ściśniętej sprężyny dodajemy te 3 mm i mamy dłuższy amortyzator ergo mniejszy skok.
Ostatnio zmieniony 2010-05-20, 19:55 przez Żbik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 803
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#12 Post autor: Atros »

Żbik pisze:
Jak utwardzić małe amorki
Utwardzić czy zmniejszyć skok?
Jak już Mader i Fistach napisali (i ja na początku) twardość Amortyzatora jest zwiększana. Skok, w przypadku oryginalnych sprężyn z szarych lub czerwonych (a także kilku innych) amorków nie jest zmniejszany, ponieważ bez half busha sprężyna nie ściska się do końca, a z bushem owszem - idealnie do końca. W przypadku sprężyny z żółtego amora skok jest dość drastycznie zmniejszany i trick ten w tym przypadku ma mniejsza zastosowanie.

Nowy halfbush bez zębów (lub halfbush z zębami założony odwrotnie) skutkuje większą wstępną kompresją sprężyny a co za tym idzie większe utwardzenie całości i nieznaczne zmniejszenie skoku.

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2555
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#13 Post autor: V1 »

Nowy halfbush bez zębów (lub halfbush z zębami założony odwrotnie) skutkuje większą wstępną kompresją sprężyny a co za tym idzie większe utwardzenie całości i nieznaczne zmniejszenie skoku.
Amen.
I tak to się robi w prawdziwych amortyzatorach. Regulacja ugięcia wstępnego służy właśnie ich 'utwardzeniu', że powtórzę za przedmówcą. Zmniejszenie skoku jest pomijalne.
\/1 ______________

Fistach

#14 Post autor: Fistach »

V1 pisze:Amen.
I tak to się robi w prawdziwych amortyzatorach. Regulacja ugięcia wstępnego służy właśnie ich 'utwardzeniu', że powtórzę za przedmówcą. Zmniejszenie skoku jest pomijalne.
w prawdziwych amortyzatorach utwardzenie amortyzatora dostosowuje sie sprezyna o odpowiednim k po dokonaniu obliczen. Napiecie wstepne pozwala na dokladne ustawienie twardosci amortyzatora w pewnym niewielkim zakresie, np. do ciezaru rowerzysty. Zbyt duze napiecie wstepne zle wplywa na trwalosc sprezyny i nie moze one zmiejszac skoku zawieszenia bo wtedy oznacza to ze sprezyna zostala zle dobrana.

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2555
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#15 Post autor: V1 »

Napiecie wstepne pozwala na dokladne ustawienie twardosci amortyzatora w pewnym niewielkim zakresie, np. do ciezaru rowerzysty.
Czyli że się chyba zgadzamy co do regulacji napięcia wstępnego... ?
(Od 50 do 200kg to całkiem spory zakres :)
Zbyt duze napiecie wstepne [...] nie moze one zmiejszac skoku zawieszenia bo wtedy oznacza to ze sprezyna zostala zle dobrana.
Ładne rzeczy. To i ja, i wszyscy moi koledzy mamy źle dobrane.... a żeby tylko my...
Ostatnio zmieniony 2010-05-20, 23:56 przez V1, łącznie zmieniany 1 raz.
\/1 ______________

ODPOWIEDZ