Zil powstał po to aby wygrywać, jak na razie udaje mu się to. Konstrukcja jest szybka, mocna i zwrotna, i dzięki temu zabójczo skuteczna ;)
Dane techniczne
- - wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 430/195/235
- rozstaw osi/kół (mm): 265/155
- waga pojazdu (g): 2040
- przelicznik: 923
- silniki napędowe: 1 PF XL
- skręcanie: 1 NXT
- napęd wyciągarki: brak
- przełożenia: 1:6 - 1:2.4
- zawieszenie: kolebki poprzeczne
- atrapa silnika: brak - silnik napędowy w odpowiednim miejscu
- data ukończenia: Czerwiec 2010
- co osiągnął: GPM2/2010 - miejsce 3/13, GPM3/2010 miejsce 1/11, GPM4/2010 miejsce 1/10, GPM5/2010 miejsce 2/10, GPM6/2010 miejsce 1/12 i ogólnie pierwsze miejsce w GPM 2010
Tradycyjnie już auto sterowane jest komórką przez Bluetooth. Użyłem mojego programiku sterującego Tarn, który powstał na potrzeby Volvo.
Gdy wyłączam program automatycznie centrowane są koła, zatrzymywany silnik napędowy oraz wrzucany drugi bieg. Ma to na celu ustawienie silników w centralnych pozycjach aby przy następnym włączeniu programu pozycje silników odpowiadały początkowym ustawieniom programu (czyli wszystkie tachometry na 0).
Dla przypomnienia napiszę, że obie aplikacje napisałem w Javie a do oprogramowania kostki użyłem LeJOSa.
Skrzynia biegów
Jak dotąd budowałem jedynie skrzynie na driving ringach, teraz chciałem wycisnąż z XL wszystko co możliwe (zmniejszyć opory wewnętrzne) więc zdecydowałem się na skrzynie linearną. Użyłem patentu w którym wraz ośką z atakującymi zębatkami przesuwa się silnik napędowy (pierwszy raz widziałem to bodajże u Emilusa). Jednak nie poszedłem na totalną łatwiznę i zaimplementowałem trzy biegi zamiast oklepanych dwóch.
Linearna skrzynia w stosunku skrzyni na driving-ringach ma zarówno zalety jak i wady. Aby uzyskać luz należy wygospodarować tak naprawdę dodatkowy bieg podczas gdy na ringach luz jest dostępny z definicji. Jednak bardziej dokuczliwe jest blokowanie się zębatek w skrzyni, szczególnie podczas zmieniania biegów gdy silnik napędowy się nie kręci.
Dużą zaletą skrzyni lineranej jest jej prostota oraz mała liczba zębatek uczestniczących w przekazywaniu momentu. Luz w truck trialu nie jest potrzebny (sprawdziłem), a problem blokowania rozwiązałem z następujący sposób: na początek wywaliłem zamieniłem jedną zębatkę w każdej parze starych (nie bevelowych) zębatek na double bevela. Następnie, aby móc zmieniać biegi podczas postoju (a byłem przyzwyczajony do takiego zmieniania bo miałem do tej pory skrzynie na ringach) zaimplementowałem zabezpiczenienie na NXT, które jeśli wykryje zmianę biegu podczas postoju automatycznie włączy na chwilę silnik napędowy (na zmianę do przodu i do tyłu , więc ciągłe zmiany nie skutkują jazdą ciężarówki do przodu czy do tyłu).Na filmiku widać o co chodzi w 20 sekundzie.
Przełożenia skrzyni to:
- bieg 1) 1:6
bieg 2) 1:3.75
bieg 3) 1:2.4
Skręcane są obie osie razem. Nawet jakbym chciał zrobić jazdę krabem NXT nie ma więcej portów na silniki (są 3 porty i tyle aktualnie jest wykorzystanych). Sam układ jest całkiem mocny, przez 3 wyścigi tylko raz udało mi się połamać z16 (tą koło obrotnicy napędzoną przez pusty dyfer więc nie ma jej jak już lepiej spiąć). W innych miejscach nic nie ma prawa strzelać.
Od strony programowej układ skrętny posiada zdefiniowany maksymalny kąt skrętu. Działa to tak, że jak naciskam i trzymam przycisk skrętu, np. w lewo koła skręcają się do maksymalnego dozwolonego kąta i się zatrzymują. W tej chwili przycisk skrętu jest jakby nie aktywny, można skręcić tylko w prawo.
Układ napędowy
Sercem maszyny jest jeden XL, który z masą 2 kg (w połączeniu ze skrzynią) radzi sobie bardzo dobrze. Na trzecim biegu jest naprawdę szybki, i co ważne bieg ten nie służy jedynie do jazdy z góry... Przelicznik jak na dzisiejsze czasy jest raczej słaby (poniżej 1000) ale Zil nadrabia to właśnie szybkością i zwrotnością.
Zawieszenie
Zil przygarnął przedni most kolebkowy z mojego starego Maza 5434 mk II, który nieco ulepszyłem i wrzuciłem również na tylną oś. Za stabilizację każdego mostu odpowiada para małych amorków, z przodu twardych, a z tyłu miękkich ale utwardzonych half bushem jak w moim [https://bricksafe.com/pages/Atros/jeep-willys]Jeepie[/URL]. Stabilności Zila nie ma co porównywać z np niezależną zawieszką mojego Volvo, ale daje radę.
Multimedia
Galeria
[youtube]http://youtube.com/watch?v=GUgwI9WrJ9o[/youtube]