Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Zis e134 8x8
Autor Wiadomość
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2010-09-10, 07:34   [MOC] Zis e134 8x8

Przedstawiam moją ciężarówkę do Truck Trialu na sezon 2010.

ZIS e134

Jest to Rosyjski prototyp z 1955 roku. Powstały tylko 4 sztuki. Produkcja nie została uruchomiona z powodu słabej jednostki napędowej (R6, 130KM).
Jednak układ ciężarówki był bardzo obiecujący jeśli chodzi o sprawność w terenie.
Poza tym to pierwsza maszyna w której zastosowano pneumatyczne opony z regulacją ciśnienia z kabiny.

Zdjęcie rzeczywistej maszyny:


Mój model LEGO w skali 1:13:



Wizualnie maszyna nie jest standardowa nawet w rzeczywistości. Jednak ma swój urok i to coś.
Myślę, że jej kształty udało mi się dość dobrze odwzorować. Smyk trochę narzeka na liftarmowe błotniki :-) Jednak jest to dość mocne i praktyczne.
Na szczególną uwagę zasługuje atrapa silnika. Wraz ze specyficznym terkotaniem daje bardzo dobry efekt.



Cieszę się też, że w mojej maszynie jest wnętrze kabiny, które coraz częściej jest wyposażeniem dodatkowym w trialówkach.
Paka została zbudowana według wymiarów oryginału. Mama uszyła plandekę :-)
Całość jest zawieszona minimalnie wyżej niż w rzeczywistości. Mam nadzieje, że wygląd ciężarówki sprawia dobre wrażenie.
Szczerze mówiąc postarałem się i jestem z tego zadowolony. A jak Wam się podoba?

Struktura sterowania maszyną:
Wersja 1 . ........Wersja 2


Ciężarówka jest wyposażona w dwa układy NXT.
Jeden z nich stanowi pilot. Jednostka sterująca zawiera płynna regulację mocy silników napędowych. Skręt sprzężony z gałką w pilocie. Oraz przyciski do zmiany biegów.
Wszystkie parametry wyświetlają się na ekranie NXT.
Dużą zaletą jest komunikacja BLUETOOTH. Zasięg ma kilka metrów oraz nie ma na niego wpływu nasłonecznienie.



Drugi układ NXT jest wbudowany w pojeździe i zarządza wszystkimi funkcjami maszyny. Ponad to w pojeździe jest układ PF, którym również steruje NXT po przez czujnik HITECHNIC IRLink.
Do napędu służą dwa silniki PF medium wbudowane wraz ze skrzynią biegów w ostatni most. Skrzynia biegów w 1 wersji miała 4 biegi i sterowanie pneumatyczne 4 małymi siłownikami wzbudzanymi przez 2 elektrozawory sterowane dwoma PF medium. Układ pneumatyczny był zasilany 3 airtankami.
W drugiej wersji skrzyni biegów są 3 biegi. Udało mi się pozbyć sporej ilości zębatek. Został też usunięty cały układ pneumatyczny, który zastąpiłem jednym silnikiem NXT wbudowanym w ramę. W zmianie biegów pośredniczą cięgna flex system (łączą silnik w ramy z mostem).
Skręt w pojeździe obsługiwany jest przez 1 silnik NXT zamontowany w ramie.
Atrapa silnika napędzana jest jednym silnikiem PF medium.



Zawieszenie:


W pojeździe są dwa tandemy wewnątrz, których mosty są połączone obrotnicą. Oba tandemy są połączone wałem napędowym z kardanów.
Całość jest zawieszona pływająco na axlach. To moje autorskie rozwiązanie (nie widziałem takiego patentu jeszcze).
Ruch zawieszenie powoduje wyginanie axli. Całość jest całkiem stabilna i działa bardzo dobrze.

Oprogramowanie:
Jako, że w układzie ciężarówki są dwie kostki NXT to cała zabawa nie skończyła się na budowie - trzeba było to wszystko jeszcze oprogramować.
Kod programu nie jest zbyt skomplikowany. Nie ma tu zaawansowanych systemów wnioskowania. Jego oprogramowanie polegało na połączeniu odpowiednich elementów i przesyłaniu ich do pojazdu.
Program zawiera ok. 400 lini kodu.

Wnioski:
Ogólnie maszyna ma dość złożoną konstrukcje. Śmiało można powiedzieć, że jak na trialówkę jest bardzo skomplikowana. O unimogu mówiliście, że jest banalny - to jest właśnie odwet :-)
Ja oceniam ten pojazd bardzo dobrze. Spełnia moje oczekiwania. Wszystko udało się ze sobą zgrać i działa bardzo fajnie.
Maszyna wzięła udział tylko w dwóch GP.
Pierwsze moje GPM w tym sezonie wygrałem. Na ostatnich zawodach zająłem 5 miejsce łamiąc przy tym 2 zębatki z16 i kardana. Poza tym maszyna nie była tak sprawna jak na pierwszych zawodach, pomimo kilku znacznych ulepszeń. Zabrakło też mocy.
Może 3 miesiące stania na półce i kurzenia miały w tym udział.
Generalnie ta maszyna to kawał roboty i spora przygoda. Zdobyłem wiele nowych doświadczeń, które zaowocują w przyszłym sezonie :-)

Czekam na Wasze komentarze. Chętnie podyskutuje na jej temat i odpowiem na wszystkie pytania oraz wątpliwości.
Poniżej link do galerii oraz filmy.

Wielkie podziękowania dla Sariela i Liwnika za udostępnienie materiału filmowego i zdjęć.



Link do galerii: http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=444723
Zdjęcia z placu budowy: http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=444724
Zdjęcia z GPM: http://www.brickshelf.com...ry.cgi?f=444726






Dane techniczne:
-napęd 8x8: 2x PF medium
-skrzynia biegów wersja 1: 4 biegi, zmiana biegów pneumatyczna za pomocą 4 małych siłowników, 2 elektrozawory, 3 airtanki
-skrzynia biegów wersja 2: 3 biegi, zmiana biegów jednym silnikiem NXT w ramie po przez flex system do mostu
-skręt 2 przednie osie: 1 silnik NXT w ramie
-atrapa silnika: R6, napęd 1 PF medium
-sterowanie: BLUETOOTH po przez dwa układy NXT + czujnik HITECHNIC IRLink do sterowania PF przez NXT
-zasilanie: 1 BBox, 1 kostka NXT z akumulatorem NXT 2100mAh.
-zawieszenie pływające
-wymiary:
*długość 52cm
*szerokość 20cm
*wysokość 26cm (dach tylnej zabudowy)




.
Ostatnio zmieniony przez TT 2010-09-11, 08:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Chrupek 


Wiek: 32
Dołączył: 13 Kwi 2010
Wpisy: 834
Skąd: Wawa
Wysłany: 2010-09-10, 11:05   

Maszynę zapamiętałem w dwóch odsłonach. W pierwszej niszczyła konkurencję, jeździła sprawnie, nie była wolniejsza od ginafów, sprawnie skręcała. No i świetny kierowca + precyzyjny pilot. Tak w skrócie zapamiętałem tego Zisa.
Na ostatnim rajdzie niestety już tylko kierowca i pilot sobie dobrze radzili. Naprawdę szkoda, bo coś faktycznie musiało przestać "grać" od stania na półce.

Niemniej jednak TT udowodniłeś, że potrafisz budować świetne maszyny na GPM :)
A co do wyglądu, to faktycznie trochę wyżej zawieszony niż oryginał, ale nie przeszkadza to wcale. Powiem więcej: na tle innych trialówek wypada bardzo dobrze, bo w Twojej maszynie wszystko jest spójne. Zbudowane kompleksowo, bez żadnych niedoróbek - tak wyglądowo, jak i technicznie. No i udało Ci się bardzo dobrze oddać specyficzną linię pojazdu :)
_________________
Sezon w pełni!
 
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-09-10, 15:41   

Chylę czoła. Najbardziej zaskoczyło mnie to, że ten potworek jeździ tak sprawnie na PF M. A ja myślałem, że z moją pierwszą trialówką będę musiał czekać do zakupu choć jednego XLa. Przy czym ciekawi mnie, jak dokładnie ten napęd 2 Mek jest rozwiązany. Sumator? Napęd jednego silnika na jedną stronę? Napęd jednego silnika na 2 mosty? Mógłbyś trochę szczegółowiej to opisać? No i dlaczego zdecydowałeś się na napęd silnikami M, które wg moich informacji są 3, czy nawet 4 razy słabsze od XLa?
 
 
 
Sariel 
VIP
My other ride is a tank


Wiek: 38
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5310
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-09-10, 15:49   

Filus napisał/a:
No i dlaczego zdecydowałeś się na napęd silnikami M, które wg moich informacji są 3, czy nawet 4 razy słabsze od XLa?


Hmmm, dla lepszego przelicznika?
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2010-09-10, 16:26   

Sariel napisał/a:
Filus napisał/a:
No i dlaczego zdecydowałeś się na napęd silnikami M, które wg moich informacji są 3, czy nawet 4 razy słabsze od XLa?


Hmmm, dla lepszego przelicznika?


Z wygody zamontowania tych silników. XL mi średnio pasował.
Zysk na przeliczniku pomiędzy 1x XL, a 2x Medium jest nieduży.

Silniki są połączone przez koła zębate. Bez żadnego sumatora czy innych cudów techniki.
Ostatnio zmieniony przez M_longer 2010-09-10, 18:06, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2010-09-10, 17:10   

Ale dzielą moc? Chodzi mi o to, czy oba silniki napędzają wszystkie koła, czy też jest to jakoś podzielone? Np. pierwszy napędza tylne dwie osie, drugi dwie przednie osie. Aha, no i w Twoim zawieszeniu są w ogóle jakieś amorki? Pytam bo nie bardzo wiem, jak dokładnie działają pływające zawieszenia. Prosiłbym o oświecenie;). Wiem, że jestem męczący, ale gdy skończę mojego MOCa chciałbym potem zabrać się za jakieś autko (niekoniecznie ciężarówka, ale nie wykluczam), więc warto by podszkolić się w tym, o czym póki co tylko słyszałem (czytałem), a nie widziałem;).
 
 
 
TT 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 27 Maj 2004
Wpisy: 1181
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2010-09-10, 18:08   

Oba silniki napędzają wszystkie koła. Na samym początku napędu są połączone zębatkami.

Zawieszenie nie ma żadnych typowych amortyzatorów. Za całą amortyzacje odpowiadają axle. To zdjęcie wszystko wyjaśnia: http://www.brickshelf.com...ZISe134/021.jpg
_________________
Pozdrawiam,
Tomek
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 37
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2103
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2010-09-10, 18:49   

Trudno znaleźć w tej maszynie mankamenty, jest bardzo zaawansowana tak technicznie jak i estetycznie. Ale się postaram: "skrzela rekina" na masce lepsze byłyby z tych dłuższych serków, bo tak są ciut za małe.
 
 
 
Emilus 
Adminus Emeritus


Wiek: 41
Dołączył: 26 Sie 2007
Wpisy: 1460
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-09-11, 12:45   

Wszystko o maszynie zostało już chyba powiedziane.
Ładna, skomplikowana ale i ostatnio ospała.

Nie wiem, czemu zmiana biegów szwankowała przez te flexy. U mnie o działało znakomicie, widziałeś zresztą.

Te mediumy napędowe ruchome w skrzyni - zaleta jest taka, że na wysokość i długość są mniejsze niż XL ale i szersze a moment obrotowy, mimo że dwa to i tak XL ma większy.
W zasadzie sadzę, że auto ostatnio było tak anemiczne właśnie przez te dwa mediumy.
Choć może Ej cię przekonał Tomek, że jeden medium z większą redukcją jest mocniejszy od XLa :))
_________________
legotrucktrial.boo.pl | Regulamin LTTC 2012 | Terminarz LTTC i CC 2012
Ostatnio zmieniony przez Emilus 2010-09-11, 12:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
TruckeR 
Sabbath Bloody Sabbath


Wiek: 30
Dołączył: 03 Maj 2006
Wpisy: 851
Skąd: Układ Mendelejewa
Wysłany: 2010-09-11, 15:35   

Chyba większość konstruktywnych uwag już powiedziano. Od siebie dodam tylko, że fajny dobór modelu, ładne odwzorowanie, szkoda, ze ostatnio kiepsko jeździł. Brakuje tylko rurek centralnego pompowania kół :D
_________________
Nobody wants him, they just turn their heads
Nobody helps him, now he has his revenge!
 
 
 
 
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 34
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 783
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-09-19, 15:02   

Oczywiście zgadzam się, że układ osi jest świetny, kabina piękna, a moc za mała.

Jeszcze o sterowaniu nikt nie pisał, a jest co. Interesująco je rozwiązałeś, proporcjonalne skręcanie jako ciekawostka i wyzwanie jak najbardziej, ale w trialu nie jest potrzebne.
Miałem okazje pojeździć chwilę i trzeba trochę praktyki zanim ogarnie się te wszystkie przyciski na pilocie, ale w sumie nie jest to demon szybkości więc czas jest ;) Było kilka software'owych niedociągnięć ale cieszę się, że mam kompana z NXT w trialu.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,038 sekundy. Zapytań do SQL: 11