[MOC] Man 18.263

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
brickshelf: Barteq

 

[MOC] Man 18.263

#1 Post autor: Barteq »

Obrazek

Jest to mój pierwszy model trialówki, którego nie wstydzę się pokazać.

Dane techniczne:
-Wymiary: dł/szer/wys (w studach): 57/25/27
-Rozstaw kół (w studach): 17
-Rozstaw osi (w studach): 36
-Waga (g): 2060
-Silnik napędowy: PF XL (redukcja 3:1, lub 9:1)
-Skręt: PF Medium (redukcja 5:1)
-Napęd atrapy: PF Medium
-Zasilanie: 2x BB (jeden do napędu auta i atrapy, drugi do skrętu, skrzyni biegów i świateł)
-Zawieszenie: kolebki poprzeczne

Jak już napisałem auto napędza pojedynczy silnik PF XL. Zastosowałem liniową (?) przekładnię pomysłu Emilusa. Dostępne przełożenia to: 3:1 i 9:1. Za zmianę biegu odpowiada LA napędzany mediumem. Czas zmiany biegu wynosi ok. 1s, dzięki czemu można wrzucić luz. Cały układ napędowy jest całkiem mocny i do tej pory ani razu nie przeskoczyła żadna zębatka.
Układ skrętny napędza Medium z przełożeniem 5:1. Początkowo myślałem, że przy tej masie silnik nie poradzi sobie ze skrętem, jednak daje radę. Jeżeli skręci się do oporu z8 zaczyna przeskakiwać na końcu racka 1x4. Napęd do mostu nie jest przekazywany przez dyferencjał, lecz jakby z drugiej strony mostu. W takim układzie żadna zębatka przy przekazaniu napędu nie ma prawa przeskoczyć. Mimo to most zawiesiłem na obrotnicy, bo nie obciąża to układu napędowego.
Kabina jest, jaka jest. Mam nadzieję, że w miarę przypomina oryginał. Wzorowałem się na tym aucie: klik!. W środku znajdziemy kierownicę (nie obraca się), fotele, pokrywę silnika, która świetnie wzmacnia dźwięk atrapy i litą podłogę

Galeria BS
Kilka zdjęć na zachętę:
Obrazek Obrazek Obrazek

Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=45jsr113QwU[/youtube]

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#2 Post autor: Cieślu »

Podoba mi się, kawał solidnej maszyny. Wygląda masywnie, jeździ ok chociaż śnieg akurat nie oddaje prawdziwych możliwości maszyny. Nie podoba mi się jednak kabina, przednia szyba wydaję się być trochę za nisko, może to dlatego że przytłacza ją ta owiewka. Wygląda też na trochę zbyt przysadzistą. Przydałyby się też jakieś trialowe "gadżety", np. klatka bezpieczeństwa, orurowanie, może jakieś dodatkowe reflektory?

Planujesz jakieś starty w GP? Teraz czas na większą maszynę :)
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
brickshelf: Barteq

 

#3 Post autor: Barteq »

Cieślu pisze:przednia szyba wydaję się być trochę za nisko,
Cieślu pisze:dlatego że przytłacza ją ta owiewka
Cieślu pisze:Przydałyby się też jakieś trialowe "gadżety", np. klatka bezpieczeństwa, orurowanie, może jakieś dodatkowe reflektory?
Chciałem, ale zwyczajnie zabrakło mi klocków.
Cieślu pisze:Planujesz jakieś starty w GP?
No cóż. Jestem w trakcie robienia prawka, więc kto wie :) Ale z drugiej strony trzeba przejechać ponad 400 km, a ON ma podrożeć do 5 zł...

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#4 Post autor: Cieślu »

Barteq pisze: No cóż. Jestem w trakcie robienia prawka, więc kto wie :) Ale z drugiej strony trzeba przejechać ponad 400 km, a ON ma podrożeć do 5 zł...
Zaryzykowałbym kolej.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#5 Post autor: Emilus »

Fajne auto. Zapewne puryści powiedzą, że mało MT itd. ale wygląda jak rasowa trialówka.

Jeśli chcesz jeszcze moje zdanie, to mam kilka uwag (które niekoniecznie wynikają z jakichś błędów budowy):

-Osłony spodu - skoro zadałeś sobie trud z osłonięciem spodu (dobrze zrobiłeś) to takie osłony mają chronić przed kurzem. Powinieneś zasłonić knoby w tylnej osi.
-Brzuch auta między osiami patrząc z boku, wisi dosyć nisko. Wiem, że nie jest źle, ale i rozstaw wzdłużny osi jest spory więc ta w tej sytuacji nie za duża wysokość warunkuje zdolność pokonywania szczytów pagórków/fałd ziemi. Powinieneś nie podnosząc środka ciężkości auta, postarać się spłaszczyć środkową część ramy.
-Zwrotność - bo jak już pisałem rozstaw osi jest spory więc i kąt skrętu mógłby być większy choć nie jest źle, ot mogło by być lepiej:)
-Skrzynia biegów - mogłeś dać fotkę, tajemnica to żadna bo sam dałem i ją masz, a bym wiedział czy użyłeś wodzika aby ją wzmocnić.
-Kabina - wiem, że nie masz więcej części ale pasowało by nawet gdzieś w Polsce dokupić brików za raptem parę zł. aby podnieść dach - wyglądała by proporcjonalniej.

Ale co by nie marudzić, ciekawe i wydaje się udane auto.
Ale pokazujesz dość wcześnie, więc pewnie przed sezonem powstanie jeszcze kolejna/kolejne trialówki...
Buduj i zapraszamy (w moim imieniu) na GP Mazowsza.

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#6 Post autor: Mistakes »

Ta liniowa skrzynia Emila u mnie przybierała różne formy i powiem Ci że siłownik śrubowy to lipa. W tej skrzyni nie ma luzu, jest tylko taka pozycja gdzie napęd nie jest przekazywany, a obie pary zębatek haczą o siebie, nie polecam.
Ostatnio zmieniony 2011-09-16, 04:57 przez Mistakes, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
brickshelf: Barteq

 

#7 Post autor: Barteq »

Emilus pisze:-Zwrotność - bo jak już pisałem rozstaw osi jest spory więc i kąt skrętu mógłby być większy choć nie jest źle, ot mogło by być lepiej:)
Nie da rady. Gdy zrobię większy promień, koła będą obcierać o ramę.
Emilus pisze:Skrzynia biegów - mogłeś dać fotkę, tajemnica to żadna bo sam dałem i ją masz, a bym wiedział czy użyłeś wodzika aby ją wzmocnić.
Bardzo proszę:
[1] [2] [3] [4] [5]
Ale pokazujesz dość wcześnie, więc pewnie przed sezonem powstanie jeszcze kolejna/kolejne trialówki...
Właśnie po to pokazuję, bo Man nie przeżyje następnego tygodnia (a raczej ja bez klocków :P)
Mistakes pisze:Ta liniowa skrzynia Emila u mnie przybierała różne formy i powiem Ci że siłownik śrubowy to lipa. W tej skrzyni nie ma luzu, jest tylko taka pozycja gdzie napęd nie jest przekazywany, a obie pary zębatek haczą o siebie, nie polecam.
Tylko że ja mam skrzynie na 'prostych' zębatkach (z8, z16, z24), a nie na bevelach i możliwe jest wrzucenie luzu bez zahaczania żadnej zębatki.
Ostatnio zmieniony 2011-09-16, 04:56 przez Barteq, łącznie zmieniany 1 raz.

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#8 Post autor: Mistakes »

Jak nie ma beveli to OK. Za skrzynią jest para z16? W końcu popękają Ci. Właśnie dlatego powinny być pary 24-24 i 12-36.

Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#9 Post autor: Cieślu »

Ja bym się pozbył z16. Mam głównie złe doświadczenia z nimi. Potrafią łamać się na 100 różnych sposobów włącznie z rozpołowieniem w najmniej oczekiwanych momentach i miejscach. Może i zwiększyłoby to całą konstrukcję ale gra jest warta świeczki.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Emilus
Adminus Emeritus
Posty: 1460
Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
Lokalizacja: Polska
brickshelf: Emilus
Kontakt:

 

#10 Post autor: Emilus »

Mistakes pisze:W końcu popękają Ci. Właśnie dlatego powinny być pary 24-24 i 12-36.
Zębatki proste z16 miałem w pierwszej skrzyni w ginafach bliźniakach i przeżyły cały sezon a potem pracowały w manitowocu...
Kwestia zrobienia za nimi odpowiedniej redukcji.
Ostatnio zmieniony 2011-01-08, 13:27 przez Emilus, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
brickshelf: Barteq

 

#11 Post autor: Barteq »

Ale te z16 za skrzynią są dobrze obudowane i zdublowane.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#12 Post autor: smyk »

Emilus pisze:Fajne auto. Zapewne puryści powiedzą, że mało MT itd. ale wygląda jak rasowa trialówka.
To pewnie do mnie. A odpowiem, że nie od razu Rzym zbudowano. Ta maszyna to żadne cudo, ale sprawia solidne wrażenie i spokojnie mogłaby w GPM wystartować (do czego namawiam, bo to zawsze inspiracja do dalszych udoskonaleń).

Powodzenia przy kolejnych projektach. Udany początek!

ps. filmując staraj się trzymać kamerę niżej, będzie się można lepiej przyjrzeć pracy zawieszenia.

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#13 Post autor: Mistakes »

W tej skali fotele nie powinny mieć 5 st szerokości? :P
Nie wiem, nie mogę dojrzeć, ale jak w mostach siedzą axle 7, a na nich knoby to wymień na 2 axle 4 i 3 st połączone tym. Mniejsza podatność na skręcanie.
Jaki skok zawieszenia?
Ogólnie bardzo fajna maszyna.

Awatar użytkownika
Barteq
Posty: 157
Rejestracja: 2009-04-02, 10:06
Lokalizacja: Białystok
brickshelf: Barteq

 

#14 Post autor: Barteq »

Mistakes pisze:W tej skali fotele nie powinny mieć 5 st szerokości? :P
Może i tak.
Mistakes pisze:Nie wiem, nie mogę dojrzeć, ale jak w mostach siedzą axle 7, a na nich knoby to wymień na 2 axle 4 i 3 st połączone tym. Mniejsza podatność na skręcanie.
Właśnie jest tak zrobione, czyli axle 3 i 4 połączone connectorem.
Mistakes pisze:Jaki skok zawieszenia?
Eee... A jak to obliczyć? :P

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#15 Post autor: Mistakes »

Barteq pisze:Eee... A jak to obliczyć? :P
Na ile (mm) podniesie się 1 koło bez odrywania pozostałych.

ODPOWIEDZ