[MOC] Wóz Drzymały
: 2011-02-01, 11:19
Michał Drzymała był polskim chłopem, urodzonym 13 września 1857 roku, który w roku 1904 przybył wraz z żoną (imieniem Józefa) do wioski Podgradowice (kilkadziesiąt km na południowy zachód od Poznania) położonej wtedy na terenie zaboru pruskiego i przez cholernych prusaków nazwanej Kaisertreu.
W Podgradowicach kupił kawałek ziemi, aby się osiedlić. Niestety władze pruskie, realizujące politykę likwidacji polskiej tożsamości narodowej nie wydały Drzymale pozwolenia na budowę domu. Ten poradził sobie z zakazem w sprytny sposób - kupił stary wóz cyrkowy (źródła podają albo wóz 'cyrkowy', albo 'cygański') i w nim zamieszkał. 'Nieruchomość' wg pruskich przepisów nie mogła pozostawać w jednym miejscu dłużej niż 24h, więc codzienie przetaczał go o parę cm w jedną lub drugą stronę, dzięki czemu w świetle przepisów był to pojazd, a nie dom.
Model przedstawia pierwszy z dwóch wozów, w jakich mieszkał Drzymała. Zachowało się kilka zdjęć oryginału, ale wszystkie przedstawiają go z przodu, z prawej strony. Budowałem go tak, żeby uzyskać możliwie najlepsze odwzorowanie pionowych deseczek, którymi był pokryty. Jeśli chodzi o wymiary - jest nieco za krótki, ale po przedłużeniu o 6 płytek (o mniej się nie da) stawał się z kolei karykaturalnie długi, więc - po przestudiowaniu wielu zdjęć i stron poświęconych wozom cygańskim z XVII-XX wieku - wolałem pozostać przy wozie nieco zbyt krótkim. Nie wykluczam jednakże modyfikacji, która również objęłaby poszerzenie wozu o 2 płytki. Ale to kiedyś.
Niestety prusacy byli na tyle upierdliwi, że Drzymale w końcu zbrzydło zamieszkiwanie z rodziną w wozach (miał dwa - pierwszy kupił za własne pieniądze, na drugi polskie społeczeństwo zrobiło zrzutę) i zbudował na swojej ziemi lepiankę. To stało w bezwzględnej sprzeczności z prawem, więc musiał ją zburzyć. Ostatecznie kupił inny kawałek ziemi wraz z już zbudowanym domem, aby uniknąć dalszego użerania się z pruskomęskimi biurwami.
Drzymała dzięki swojemu uporowi i sprytnemu lawirowaniu wokół zawiłości prawa stał się postacią legendarną - symbolem walki z pruskim ciemiężycielem. Symbolem Polaka, dzięki któremu Polska 'jeszcze nie zginęła' w jednym z najtrudniejszych okresów w historii.
I trudno nie przyznać, że był również pionierem polskiego caravaningu.
Zmarł 25 kwietnia 1937 r. w miejscowości Grabówno. W 1939 roku na jego cześć zmieniono nazwę Podgradowic na 'Drzymałowo'.
Zrzucał uczeń portret Cara,
Ksiądz Ściegienny wznosił modły,
Opatrywał wóz Drzymała,
Dumne wiersze pisał Norwid!
W Podgradowicach kupił kawałek ziemi, aby się osiedlić. Niestety władze pruskie, realizujące politykę likwidacji polskiej tożsamości narodowej nie wydały Drzymale pozwolenia na budowę domu. Ten poradził sobie z zakazem w sprytny sposób - kupił stary wóz cyrkowy (źródła podają albo wóz 'cyrkowy', albo 'cygański') i w nim zamieszkał. 'Nieruchomość' wg pruskich przepisów nie mogła pozostawać w jednym miejscu dłużej niż 24h, więc codzienie przetaczał go o parę cm w jedną lub drugą stronę, dzięki czemu w świetle przepisów był to pojazd, a nie dom.
Model przedstawia pierwszy z dwóch wozów, w jakich mieszkał Drzymała. Zachowało się kilka zdjęć oryginału, ale wszystkie przedstawiają go z przodu, z prawej strony. Budowałem go tak, żeby uzyskać możliwie najlepsze odwzorowanie pionowych deseczek, którymi był pokryty. Jeśli chodzi o wymiary - jest nieco za krótki, ale po przedłużeniu o 6 płytek (o mniej się nie da) stawał się z kolei karykaturalnie długi, więc - po przestudiowaniu wielu zdjęć i stron poświęconych wozom cygańskim z XVII-XX wieku - wolałem pozostać przy wozie nieco zbyt krótkim. Nie wykluczam jednakże modyfikacji, która również objęłaby poszerzenie wozu o 2 płytki. Ale to kiedyś.
Niestety prusacy byli na tyle upierdliwi, że Drzymale w końcu zbrzydło zamieszkiwanie z rodziną w wozach (miał dwa - pierwszy kupił za własne pieniądze, na drugi polskie społeczeństwo zrobiło zrzutę) i zbudował na swojej ziemi lepiankę. To stało w bezwzględnej sprzeczności z prawem, więc musiał ją zburzyć. Ostatecznie kupił inny kawałek ziemi wraz z już zbudowanym domem, aby uniknąć dalszego użerania się z pruskomęskimi biurwami.
Drzymała dzięki swojemu uporowi i sprytnemu lawirowaniu wokół zawiłości prawa stał się postacią legendarną - symbolem walki z pruskim ciemiężycielem. Symbolem Polaka, dzięki któremu Polska 'jeszcze nie zginęła' w jednym z najtrudniejszych okresów w historii.
I trudno nie przyznać, że był również pionierem polskiego caravaningu.
Zmarł 25 kwietnia 1937 r. w miejscowości Grabówno. W 1939 roku na jego cześć zmieniono nazwę Podgradowic na 'Drzymałowo'.
Zrzucał uczeń portret Cara,
Ksiądz Ściegienny wznosił modły,
Opatrywał wóz Drzymała,
Dumne wiersze pisał Norwid!