[MOC] ZIS e134 8x8 V2011
: 2011-04-10, 15:14
ZIS e134 8x8 V2011
Przestawiam Wam moją ciężarówkę na sezon trialowy AD2011.
Deja vu? Tak maszyna jest rzeczywiście podobna do tej z sezonu 2010. Jednak są to podobieństwa tylko i wyłącznie wizualne. Technicznie jest to inna ciężarówka.
Całe sterowanie opiera się na 2 systemach NXT oraz 1 obwodzie PF.
Pierwszy układ NXT to pilot, który za pomocą bluetootha przesyła informację do pojazdu o biegach, mocy silnika napędowego i kącie skrętu przednich osi. Oczywiście wszystkie te parametry reguluje kierowca. Poza tym mamy możliwość sprawdzenia aktualnego stanu baterii pilota, statusu połączenia bluetooth oraz kalibracji silnika do zmiany biegów wbudowanego w pojazd (w przypadku, gdy coś się rozsynchronizuje).
Drugi system NXT jest wbudowany w pojazd i steruje silnikiem napędowym (PF XL), skręcaniem (silnik NXT) oraz zmianą biegów (silnik NXT). Poza tym mamy możliwość podglądu aktualnego stanu baterii w samochodzie.
Dodatkowo oba układy NXT automatycznie ustanawiają połączenie bluetooth przy załączeniu programu na pilocie oraz mają zsynchronizowane wyłączenie obu kostek NXT co następuje przy wyłączeniu programu na pilocie.
W samochodzie znajduje się również jeden mały układ PF do zasilania atrapy silnika (PF medium) oraz świateł. Obie te funkcje są sterowane przez switcha znajdującego się za kabiną. Zasilanie stanowi stary batterybox (jedna 9V bateria).
Tak jak powiedziałem na wstępie - technicznie to inny pojazd niż rok temu. Największe różnicy dotyczą podwozia. Przede wszystkim mamy zupełnie inne zawieszenie: kolejne mosty są połączone przez obrotnice, a całe nadwozie jest zamontowane do skrajnych mostów jako kolebka. Praktycznie praca zawieszenia ogranicza się do wykrzyżów pomiędzy poszczególnymi mostami, nie ma żadnego skoku zawieszenia pomiędzy kolejnymi mostami. Wiem, że jest to spore uproszczenie. Ciągnie to za sobą wiele konsekwencji w trakcji pojazdu. W wielu przypadkach pojazd porusza się na 4 kołach mimo iż ma ich 8. Zaletą tego rozwiązania jest niewątpliwie sztywność całej konstrukcji. To spowodowało, że zdecydowałem się na to mało wyrafinowane rozwiązanie.
Do napędu pojazdu służy 1 silnik PF XL. Napęd jest przekazywany przez trzy stopniową liniową skrzynię biegów. Dostępne są trzy biegi + luz co przekłada się na całkowite przełożenia: 15:1, 9:1 oraz 3:1. Wadą jest to, że biegi nie są po kolei. Tzn. żeby zmienić z 1 na 2 to trzeba przejść przez 3. Powodem takiego układu jest to, że tak długa skrzynia lubi strzelać na środkowym biegu. Dlatego jako środkowy bieg dałem 3:1, który ma najmniejszą siłę.
Biegi zmienia silnik NXT, który jest bardzo dobrze wkomponowany/wciśnięty w podwozie.
Układ skrętny stanowią 2 przednie osie. Obie osie skręcają się pod różnym kątem. Obsługiwane to jest przez silnik NXT z dużą precyzją i dynamiką.
Atrapa silnika jest napędzana przez silnik PF medium. Ponownie udało mi się uzyskać rasowy dźwięk tego silnika. Na filmie zsunęła się gumka napędzająca dodatkowy wałek obok silnika - normalnie wałek ten powinien się kręcić (auto dachowało przy nakręcaniu filmu z jazdy na luzie, gumką się zsunęła, a ja tego nie zauważyłem przy kręceniu filmu).
Pojazd jest wyposażony w światła PF. Jest to wynikiem trendu narzuconego przez regulamin 2011 :-)
Wizualnie maszyna zmieniła trochę swój charakter w stosunku do poprzedniej wersji. Chciałem mu nadać rasowy triasowy wygląd. Dlatego pojazd ma klatkę oraz typową triasową piramidę na pace (mam nadzieje, że nie razi Was ta komercja). Sami oceńcie jak Wam się podoba.
Wymiary:
-długość 54 cm
-szerokość 21.5 cm
-wysokość 24 cm
Waga: 3.492 kg
Przelicznik:
-suma modyfikatorów dodatkowych 0.27
Współczynnik 2228
Film (w dolnym prawym rogu jest wyświetlony bieg na jakim w danej chwili porusza się pojazd):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y6Os9eFpv1s[/youtube]
Galeria:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=468696
Zdjęcia:
Przestawiam Wam moją ciężarówkę na sezon trialowy AD2011.
Deja vu? Tak maszyna jest rzeczywiście podobna do tej z sezonu 2010. Jednak są to podobieństwa tylko i wyłącznie wizualne. Technicznie jest to inna ciężarówka.
Całe sterowanie opiera się na 2 systemach NXT oraz 1 obwodzie PF.
Pierwszy układ NXT to pilot, który za pomocą bluetootha przesyła informację do pojazdu o biegach, mocy silnika napędowego i kącie skrętu przednich osi. Oczywiście wszystkie te parametry reguluje kierowca. Poza tym mamy możliwość sprawdzenia aktualnego stanu baterii pilota, statusu połączenia bluetooth oraz kalibracji silnika do zmiany biegów wbudowanego w pojazd (w przypadku, gdy coś się rozsynchronizuje).
Drugi system NXT jest wbudowany w pojazd i steruje silnikiem napędowym (PF XL), skręcaniem (silnik NXT) oraz zmianą biegów (silnik NXT). Poza tym mamy możliwość podglądu aktualnego stanu baterii w samochodzie.
Dodatkowo oba układy NXT automatycznie ustanawiają połączenie bluetooth przy załączeniu programu na pilocie oraz mają zsynchronizowane wyłączenie obu kostek NXT co następuje przy wyłączeniu programu na pilocie.
W samochodzie znajduje się również jeden mały układ PF do zasilania atrapy silnika (PF medium) oraz świateł. Obie te funkcje są sterowane przez switcha znajdującego się za kabiną. Zasilanie stanowi stary batterybox (jedna 9V bateria).
Tak jak powiedziałem na wstępie - technicznie to inny pojazd niż rok temu. Największe różnicy dotyczą podwozia. Przede wszystkim mamy zupełnie inne zawieszenie: kolejne mosty są połączone przez obrotnice, a całe nadwozie jest zamontowane do skrajnych mostów jako kolebka. Praktycznie praca zawieszenia ogranicza się do wykrzyżów pomiędzy poszczególnymi mostami, nie ma żadnego skoku zawieszenia pomiędzy kolejnymi mostami. Wiem, że jest to spore uproszczenie. Ciągnie to za sobą wiele konsekwencji w trakcji pojazdu. W wielu przypadkach pojazd porusza się na 4 kołach mimo iż ma ich 8. Zaletą tego rozwiązania jest niewątpliwie sztywność całej konstrukcji. To spowodowało, że zdecydowałem się na to mało wyrafinowane rozwiązanie.
Do napędu pojazdu służy 1 silnik PF XL. Napęd jest przekazywany przez trzy stopniową liniową skrzynię biegów. Dostępne są trzy biegi + luz co przekłada się na całkowite przełożenia: 15:1, 9:1 oraz 3:1. Wadą jest to, że biegi nie są po kolei. Tzn. żeby zmienić z 1 na 2 to trzeba przejść przez 3. Powodem takiego układu jest to, że tak długa skrzynia lubi strzelać na środkowym biegu. Dlatego jako środkowy bieg dałem 3:1, który ma najmniejszą siłę.
Biegi zmienia silnik NXT, który jest bardzo dobrze wkomponowany/wciśnięty w podwozie.
Układ skrętny stanowią 2 przednie osie. Obie osie skręcają się pod różnym kątem. Obsługiwane to jest przez silnik NXT z dużą precyzją i dynamiką.
Atrapa silnika jest napędzana przez silnik PF medium. Ponownie udało mi się uzyskać rasowy dźwięk tego silnika. Na filmie zsunęła się gumka napędzająca dodatkowy wałek obok silnika - normalnie wałek ten powinien się kręcić (auto dachowało przy nakręcaniu filmu z jazdy na luzie, gumką się zsunęła, a ja tego nie zauważyłem przy kręceniu filmu).
Pojazd jest wyposażony w światła PF. Jest to wynikiem trendu narzuconego przez regulamin 2011 :-)
Wizualnie maszyna zmieniła trochę swój charakter w stosunku do poprzedniej wersji. Chciałem mu nadać rasowy triasowy wygląd. Dlatego pojazd ma klatkę oraz typową triasową piramidę na pace (mam nadzieje, że nie razi Was ta komercja). Sami oceńcie jak Wam się podoba.
Wymiary:
-długość 54 cm
-szerokość 21.5 cm
-wysokość 24 cm
Waga: 3.492 kg
Przelicznik:
-suma modyfikatorów dodatkowych 0.27
Współczynnik 2228
Film (w dolnym prawym rogu jest wyświetlony bieg na jakim w danej chwili porusza się pojazd):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y6Os9eFpv1s[/youtube]
Galeria:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=468696
Zdjęcia: