[MOC] ZIS e134 8x8 V2011
Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team
[MOC] ZIS e134 8x8 V2011
ZIS e134 8x8 V2011
Przestawiam Wam moją ciężarówkę na sezon trialowy AD2011.
Deja vu? Tak maszyna jest rzeczywiście podobna do tej z sezonu 2010. Jednak są to podobieństwa tylko i wyłącznie wizualne. Technicznie jest to inna ciężarówka.
Całe sterowanie opiera się na 2 systemach NXT oraz 1 obwodzie PF.
Pierwszy układ NXT to pilot, który za pomocą bluetootha przesyła informację do pojazdu o biegach, mocy silnika napędowego i kącie skrętu przednich osi. Oczywiście wszystkie te parametry reguluje kierowca. Poza tym mamy możliwość sprawdzenia aktualnego stanu baterii pilota, statusu połączenia bluetooth oraz kalibracji silnika do zmiany biegów wbudowanego w pojazd (w przypadku, gdy coś się rozsynchronizuje).
Drugi system NXT jest wbudowany w pojazd i steruje silnikiem napędowym (PF XL), skręcaniem (silnik NXT) oraz zmianą biegów (silnik NXT). Poza tym mamy możliwość podglądu aktualnego stanu baterii w samochodzie.
Dodatkowo oba układy NXT automatycznie ustanawiają połączenie bluetooth przy załączeniu programu na pilocie oraz mają zsynchronizowane wyłączenie obu kostek NXT co następuje przy wyłączeniu programu na pilocie.
W samochodzie znajduje się również jeden mały układ PF do zasilania atrapy silnika (PF medium) oraz świateł. Obie te funkcje są sterowane przez switcha znajdującego się za kabiną. Zasilanie stanowi stary batterybox (jedna 9V bateria).
Tak jak powiedziałem na wstępie - technicznie to inny pojazd niż rok temu. Największe różnicy dotyczą podwozia. Przede wszystkim mamy zupełnie inne zawieszenie: kolejne mosty są połączone przez obrotnice, a całe nadwozie jest zamontowane do skrajnych mostów jako kolebka. Praktycznie praca zawieszenia ogranicza się do wykrzyżów pomiędzy poszczególnymi mostami, nie ma żadnego skoku zawieszenia pomiędzy kolejnymi mostami. Wiem, że jest to spore uproszczenie. Ciągnie to za sobą wiele konsekwencji w trakcji pojazdu. W wielu przypadkach pojazd porusza się na 4 kołach mimo iż ma ich 8. Zaletą tego rozwiązania jest niewątpliwie sztywność całej konstrukcji. To spowodowało, że zdecydowałem się na to mało wyrafinowane rozwiązanie.
Do napędu pojazdu służy 1 silnik PF XL. Napęd jest przekazywany przez trzy stopniową liniową skrzynię biegów. Dostępne są trzy biegi + luz co przekłada się na całkowite przełożenia: 15:1, 9:1 oraz 3:1. Wadą jest to, że biegi nie są po kolei. Tzn. żeby zmienić z 1 na 2 to trzeba przejść przez 3. Powodem takiego układu jest to, że tak długa skrzynia lubi strzelać na środkowym biegu. Dlatego jako środkowy bieg dałem 3:1, który ma najmniejszą siłę.
Biegi zmienia silnik NXT, który jest bardzo dobrze wkomponowany/wciśnięty w podwozie.
Układ skrętny stanowią 2 przednie osie. Obie osie skręcają się pod różnym kątem. Obsługiwane to jest przez silnik NXT z dużą precyzją i dynamiką.
Atrapa silnika jest napędzana przez silnik PF medium. Ponownie udało mi się uzyskać rasowy dźwięk tego silnika. Na filmie zsunęła się gumka napędzająca dodatkowy wałek obok silnika - normalnie wałek ten powinien się kręcić (auto dachowało przy nakręcaniu filmu z jazdy na luzie, gumką się zsunęła, a ja tego nie zauważyłem przy kręceniu filmu).
Pojazd jest wyposażony w światła PF. Jest to wynikiem trendu narzuconego przez regulamin 2011 :-)
Wizualnie maszyna zmieniła trochę swój charakter w stosunku do poprzedniej wersji. Chciałem mu nadać rasowy triasowy wygląd. Dlatego pojazd ma klatkę oraz typową triasową piramidę na pace (mam nadzieje, że nie razi Was ta komercja). Sami oceńcie jak Wam się podoba.
Wymiary:
-długość 54 cm
-szerokość 21.5 cm
-wysokość 24 cm
Waga: 3.492 kg
Przelicznik:
-suma modyfikatorów dodatkowych 0.27
Współczynnik 2228
Film (w dolnym prawym rogu jest wyświetlony bieg na jakim w danej chwili porusza się pojazd):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y6Os9eFpv1s[/youtube]
Galeria:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=468696
Zdjęcia:
Przestawiam Wam moją ciężarówkę na sezon trialowy AD2011.
Deja vu? Tak maszyna jest rzeczywiście podobna do tej z sezonu 2010. Jednak są to podobieństwa tylko i wyłącznie wizualne. Technicznie jest to inna ciężarówka.
Całe sterowanie opiera się na 2 systemach NXT oraz 1 obwodzie PF.
Pierwszy układ NXT to pilot, który za pomocą bluetootha przesyła informację do pojazdu o biegach, mocy silnika napędowego i kącie skrętu przednich osi. Oczywiście wszystkie te parametry reguluje kierowca. Poza tym mamy możliwość sprawdzenia aktualnego stanu baterii pilota, statusu połączenia bluetooth oraz kalibracji silnika do zmiany biegów wbudowanego w pojazd (w przypadku, gdy coś się rozsynchronizuje).
Drugi system NXT jest wbudowany w pojazd i steruje silnikiem napędowym (PF XL), skręcaniem (silnik NXT) oraz zmianą biegów (silnik NXT). Poza tym mamy możliwość podglądu aktualnego stanu baterii w samochodzie.
Dodatkowo oba układy NXT automatycznie ustanawiają połączenie bluetooth przy załączeniu programu na pilocie oraz mają zsynchronizowane wyłączenie obu kostek NXT co następuje przy wyłączeniu programu na pilocie.
W samochodzie znajduje się również jeden mały układ PF do zasilania atrapy silnika (PF medium) oraz świateł. Obie te funkcje są sterowane przez switcha znajdującego się za kabiną. Zasilanie stanowi stary batterybox (jedna 9V bateria).
Tak jak powiedziałem na wstępie - technicznie to inny pojazd niż rok temu. Największe różnicy dotyczą podwozia. Przede wszystkim mamy zupełnie inne zawieszenie: kolejne mosty są połączone przez obrotnice, a całe nadwozie jest zamontowane do skrajnych mostów jako kolebka. Praktycznie praca zawieszenia ogranicza się do wykrzyżów pomiędzy poszczególnymi mostami, nie ma żadnego skoku zawieszenia pomiędzy kolejnymi mostami. Wiem, że jest to spore uproszczenie. Ciągnie to za sobą wiele konsekwencji w trakcji pojazdu. W wielu przypadkach pojazd porusza się na 4 kołach mimo iż ma ich 8. Zaletą tego rozwiązania jest niewątpliwie sztywność całej konstrukcji. To spowodowało, że zdecydowałem się na to mało wyrafinowane rozwiązanie.
Do napędu pojazdu służy 1 silnik PF XL. Napęd jest przekazywany przez trzy stopniową liniową skrzynię biegów. Dostępne są trzy biegi + luz co przekłada się na całkowite przełożenia: 15:1, 9:1 oraz 3:1. Wadą jest to, że biegi nie są po kolei. Tzn. żeby zmienić z 1 na 2 to trzeba przejść przez 3. Powodem takiego układu jest to, że tak długa skrzynia lubi strzelać na środkowym biegu. Dlatego jako środkowy bieg dałem 3:1, który ma najmniejszą siłę.
Biegi zmienia silnik NXT, który jest bardzo dobrze wkomponowany/wciśnięty w podwozie.
Układ skrętny stanowią 2 przednie osie. Obie osie skręcają się pod różnym kątem. Obsługiwane to jest przez silnik NXT z dużą precyzją i dynamiką.
Atrapa silnika jest napędzana przez silnik PF medium. Ponownie udało mi się uzyskać rasowy dźwięk tego silnika. Na filmie zsunęła się gumka napędzająca dodatkowy wałek obok silnika - normalnie wałek ten powinien się kręcić (auto dachowało przy nakręcaniu filmu z jazdy na luzie, gumką się zsunęła, a ja tego nie zauważyłem przy kręceniu filmu).
Pojazd jest wyposażony w światła PF. Jest to wynikiem trendu narzuconego przez regulamin 2011 :-)
Wizualnie maszyna zmieniła trochę swój charakter w stosunku do poprzedniej wersji. Chciałem mu nadać rasowy triasowy wygląd. Dlatego pojazd ma klatkę oraz typową triasową piramidę na pace (mam nadzieje, że nie razi Was ta komercja). Sami oceńcie jak Wam się podoba.
Wymiary:
-długość 54 cm
-szerokość 21.5 cm
-wysokość 24 cm
Waga: 3.492 kg
Przelicznik:
-suma modyfikatorów dodatkowych 0.27
Współczynnik 2228
Film (w dolnym prawym rogu jest wyświetlony bieg na jakim w danej chwili porusza się pojazd):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y6Os9eFpv1s[/youtube]
Galeria:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=468696
Zdjęcia:
Ostatnio zmieniony 2011-04-10, 15:15 przez TT, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek
- ManiekManiak
- Posty: 814
- Rejestracja: 2008-09-07, 21:00
- Lokalizacja: Ostrołęka
- brickshelf: ManiekManiak
-
- Emilus
- Adminus Emeritus
- Posty: 1460
- Rejestracja: 2007-08-26, 19:58
- Lokalizacja: Polska
- brickshelf: Emilus
- Kontakt:
-
Nareszcie.... :)
Pierwsza rzecz, już nie ma przycisku ustalającego koła skrętne na wprost? Czemu, nie był konieczny?
Co do zawieszki, to Twoje Tomek rozwiązanie ma zalety i wady (jak wszystko). Na płaskim lub pionowych przeszkodach, widzę zalety. Ale na pofalowanej średnio ciężkiej trasie z trawą (a takich najwięcej) taka zawieszka chyba nie będzie dopomagać autu. Ale to teoria, bo podwozie z filmu wydaje się mocne, bardzo sztywne i o wielkim momencie obrotowym na kołach. Fajne auto, ciekawe i charakterystyczne. Brawo, sterowanie to już klasa sama w sobie i Twój niedościgniony poziom. Generalnie super!
Zapewne ciekawi Cię, jak wypada porównanie do mojej T813. Więc patrząc na filmik, zrobiłem sobie takie same przeszkody i powiem tak. Na prawie świeżych bateriach, na 3:1 jest zdecydowanie słabsza, na 5:1 pewnie nieco mocniejsza (ale pamiętaj o tym, że moja kabina, nawet jeśli nie cięższa a chyba jednak cięższa, to wystaje bardzo do przodu i masakrycznie obciąża pierwszą oś). Na 8,33 może jest nieco słabsza, ale i szybsza, a na 13,89 i tak wjedzie wszędzie, więc liczę, że Cię po prostu wyprzedzę... :P
A poważnie, to i tak powstaje nowe podwozie do tatry, zjadające obecne w przedbiegach więc jak wszystko się uda i klocki dojdą, to kto wie, na drugim rajdzie...
Pierwsza rzecz, już nie ma przycisku ustalającego koła skrętne na wprost? Czemu, nie był konieczny?
Co do zawieszki, to Twoje Tomek rozwiązanie ma zalety i wady (jak wszystko). Na płaskim lub pionowych przeszkodach, widzę zalety. Ale na pofalowanej średnio ciężkiej trasie z trawą (a takich najwięcej) taka zawieszka chyba nie będzie dopomagać autu. Ale to teoria, bo podwozie z filmu wydaje się mocne, bardzo sztywne i o wielkim momencie obrotowym na kołach. Fajne auto, ciekawe i charakterystyczne. Brawo, sterowanie to już klasa sama w sobie i Twój niedościgniony poziom. Generalnie super!
Zapewne ciekawi Cię, jak wypada porównanie do mojej T813. Więc patrząc na filmik, zrobiłem sobie takie same przeszkody i powiem tak. Na prawie świeżych bateriach, na 3:1 jest zdecydowanie słabsza, na 5:1 pewnie nieco mocniejsza (ale pamiętaj o tym, że moja kabina, nawet jeśli nie cięższa a chyba jednak cięższa, to wystaje bardzo do przodu i masakrycznie obciąża pierwszą oś). Na 8,33 może jest nieco słabsza, ale i szybsza, a na 13,89 i tak wjedzie wszędzie, więc liczę, że Cię po prostu wyprzedzę... :P
A poważnie, to i tak powstaje nowe podwozie do tatry, zjadające obecne w przedbiegach więc jak wszystko się uda i klocki dojdą, to kto wie, na drugim rajdzie...
To tylko pozory.m4rc1n pisze:Jedynie pilot wygląda na trochę trudny do trzymania i opanowania :D
Podobnego pilota używałem w caterpilarze NXT http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=455876 Było to bardzo wygodne.
Dlatego zaadaptowałem ten pilot do ZISa. Pilot pewnie leży w obu dłoniach. Łatwo się reguluje gałkami i jednocześnie w zasięgu kciuka mamy zmianę biegów.
Zdaję sobie z tego sprawę. Jednak to wynik wielu przemyśleń i testów. Ma to swoje wady i zalety. Musiałem iść na kompromis. Jestem zadowolony.ManiekManiak pisze:Ta zawieszka trochę może Ci przeszkadzać, bo 3,5kg jadące na 4 kołach czasem powoduje problemy.
Taki urok tego modelu.ManiekManiak pisze:Zabawne, że kabina jest długa na pół auta.
Przy okazji podsyłam link do galerii wersji 2010. Znajduje się tam zdjęcie oryginału: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=444723
Koła skrętne da się łatwo wycentrować na gałce. Teraz pomarańczowy przycisk służy do zatrzymania pojazdu - ustala moc na 0.Emilus pisze:Pierwsza rzecz, już nie ma przycisku ustalającego koła skrętne na wprost? Czemu, nie był konieczny?
Poza tym wyłączając cały system (3 razy kilkamy na szary przycisk pilota) auto automatycznie się zatrzymuje, centruje koła, zmienia bieg na 1 po czym wyłacza obie kostki.
"Nas nie doganiat" :PEmilus pisze:więc liczę, że Cię po prostu wyprzedzę... :P
Ostatnio zmieniony 2011-04-10, 16:11 przez TT, łącznie zmieniany 3 razy.
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek
Auto bardzo dopracowane, widać zalety i wady, świetna stabilność.
Najbardziej podoba mi się zawieszenie, choć ma mały skok jest bardzo realne. Działa jak prawdziwe oparte o resory.
Jak całość jest amortyzowana?
Najbardziej podoba mi się zawieszenie, choć ma mały skok jest bardzo realne. Działa jak prawdziwe oparte o resory.
Jak całość jest amortyzowana?
Ostatnio zmieniony 2011-04-10, 17:03 przez Mistakes, łącznie zmieniany 1 raz.
Wiem o czym mówisz. Pod koniec zmieniam biegi pomiędzy 3:1-15:1. Jednak movie maker mnie pokonał na tym odcinku i nie dałem podpisów.Emilus pisze:Zauważyłem, że na filmiku od ~2/3 długości, wyświetla wciąż najszybszy bieg tj. 3:1 podczas gdy zmieniasz biegi na różne.
W 16 punktach pojazdu zamontowałem gumowe łączniki (Axle Connector Double Flexible Rubber 45590). Poprzez te elementy podwozie równomiernie oddziaływuje na nadwozie odpowiednio je wychylając. Proste i skuteczne.Mistakes pisze:Jak całość jest amortyzowana?
Ostatnio zmieniony 2011-04-10, 17:16 przez TT, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek
Na filmie wygląda na bardzo sprawną maszynę. Dużo sprawniejszą niż T813 Emila, nie mówiąc o moim D566, który na dwóch silnikach nie jest nawet w połowie tak szybki, czy mocny. Ale zdaję sobie sprawę, że Ty, Emil i Atr to TOP3 pod względem technologii, a reszta może z wami rywalizować na polu estetyki, albo celnych docinek ;)
Razi mnie tylko to wszystko co jest białe - tło naklejek i silniki NXT w podwoziu.
Razi mnie tylko to wszystko co jest białe - tło naklejek i silniki NXT w podwoziu.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
-
- VIP
- Posty: 1262
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Co tu dużo gadać. Duża klasa. Maszyna przemyślana do bólu, wszystko bardzo dopracowane. Będzie ciężkim przeciwnikiem. Ja akurat nie jestem fanem takiego zawieszenia, ale rozumiem, że takie było lepsze dla tej maszyny. Ciekaw jestem jak będzie sprawował się mój jamnik na tle Waszych trialówek.
EDIT:
Mój Oshkosh ma głośniejszego Diesla :P
EDIT:
Mój Oshkosh ma głośniejszego Diesla :P
Ostatnio zmieniony 2011-04-10, 21:24 przez Cieślu, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
Dodaję jeszcze kilka foto "wnętrza":
Robiłem dziś solidny serwis. Wymieniałem elementy na zupełnie nowe. Np. osie 8 ze stopem, które miałem wmontowane pamiętały jeszcze unimoga. Tak samo silnik XL - dziś włożyłem zupełnie nowy z folii. Poza tym smarowałem wszystkie elementy napędu. Teraz wystarczy dmuchnąć, a wszystko się kręci. Myślę, że na luzie jestem w stanie przekroczyć 200km/h ;-)
Jeszcze czeka mnie ładowanie akumulatorów i jestem gotowy do rajdu.
ps. Sariel Twój generator miniatur z BS to błogosławieństwo. Używam go niepierwszy raz, a jeszcze nie złożyłem Ci hołdu.
Robiłem dziś solidny serwis. Wymieniałem elementy na zupełnie nowe. Np. osie 8 ze stopem, które miałem wmontowane pamiętały jeszcze unimoga. Tak samo silnik XL - dziś włożyłem zupełnie nowy z folii. Poza tym smarowałem wszystkie elementy napędu. Teraz wystarczy dmuchnąć, a wszystko się kręci. Myślę, że na luzie jestem w stanie przekroczyć 200km/h ;-)
Jeszcze czeka mnie ładowanie akumulatorów i jestem gotowy do rajdu.
ps. Sariel Twój generator miniatur z BS to błogosławieństwo. Używam go niepierwszy raz, a jeszcze nie złożyłem Ci hołdu.
Ostatnio zmieniony 2011-04-12, 13:42 przez TT, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Tomek
Tomek