Strona 1 z 2

[MOC] Ural 43206

: 2011-04-14, 18:00
autor: Atros
Ural 43206

Obrazek

Ural to moja kolejna trialówka, jednak żeby nie było tak nudno wyposażyłem ją w światła i klaksony.

Dane techniczne
  • - wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 534/195/230
    - rozstaw osi/kół (mm): 300/155
    - waga pojazdu (g): 2480
    - przelicznik: 1549
    - silniki napędowe: 1 PF XL
    - skręcanie: 1 NXT
    - przełożenia: 1:10 - 1:4
    - zawieszenie: kolebki poprzeczne
    - atrapa silnika: brak - silnik napędowy w odpowiednim miejscu
    - co osiągnął: GPM 1/2011 - miejsce 1/12, GPM 2/2011 - miejsce 3/13, GPM 3/2011 - miejsce 1/13
Tradycyjnie już auto sterowane jest komórką przez Bluetooth. Ulepszyłem mój stary programik Tarn: dodałem możliwość zdalnego włączania programu na NXT i obsługę świateł, poprawiłem interfejs i wyeliminowałem znalezione błędy.
Dla przypomnienia napiszę, że obie aplikacje (na komórkę i na kostkę NXT) napisałem w Javie, a do oprogramowania kostki użyłem LeJOSa.

Autko ma prostą i niezawodną 3 biegową linearną skrzynię biegów. Jest to praktycznie taka sama skrzynia jak w [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=12447]Zile[/URL] z zeszłego roku.
Przełożenia skrzyni to:
1) 1:10
2) 1:6,25
3) 1:4
Obrazek

Auto "zawieszone" jest na sprawdzonych kolebkach. Ciekawostką jest brak obrotnicy w przednim moście. Zdecydowałem się na takie rozwiązanie aby zwiększyć prześwit i maksymalny kąt skrętu przednich kół.

W kabinie kierownica skręca się zgodnie ze skrętem kół z realną prędkością, a lewarek zmiany biegów rusza się zgodnie z ruchem skrzyni biegów.
Obrazek

Ciężarówka ma sporo światełek, wszystkie są zdalnie włączane z komórki. Na pokładzie są światła przednie i tylne oraz kierunkowskazy wraz z kontrolkami w kabinie. Kierunkowskazy można włączać manualnie poprzez wybranie opcji w telefonie np. "Right traffic. on" lub przy włączonej opcji automatycznych kierunkowskazów poprzez skręt kołami w odpowiednią stronę. W każdej chwili można włączyć także światła awaryjne.
Obrazek
Na GPM zdemontuję wszystkie światła poza przednimi żeby kable od świateł nie były widoczne.

Ural nie tylko świeci ale i gra: można zatrąbić, a nawet odtworzyć znany z klaksonów kawałek tzw. kukaraczy lub dixie.

Galeria BS

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ByW9kh-w3fs[/youtube]

: 2011-04-14, 18:09
autor: Ramzes
Wygląda realistycznie, lepiej niż moja wersja Urala sprzed 2 lat :)
Bardzo podoba mi się u Ciebie prostota działania a zarazem ogrom funkcji. Nie wiem czy to zaleta NXT czy doświadczenia ale obstawiam jedno i drugie:)
Nadwozie również niczego sobie, także jako miłośnik marki URAL jestem z Tobą !

PS. jak tylko się obronie to zabiorę się za ten Trucktrial, bo kurde za dużo tracę i zostaje z tyłu. Dzięki za motywację.

: 2011-04-14, 18:10
autor: lyyar
O B Ł Ę D N E !!!!!!!!!!!!!!

: 2011-04-14, 18:11
autor: Mistakes
Auto oddałeś bardzo realnie, podoba mi się.
Martwi mnie jedynie brak obrotnicy z przodu, próbowałeś jakoś inaczej odciążyć wał?
Jak działa klakson? Dźwięk odgrywa kostka ntx?

: 2011-04-14, 18:15
autor: Gibon
Zazdroszczę ludziom, którzy umieją tak budować, bo mogą w każdej chwili pojeździć swoimi autami :)

: 2011-04-14, 18:39
autor: Sariel
Rany, Kuba, zaczynam się bać że w przyszłym roku Twoja trialówka zastąpi Smyka funkcją sędziowania zawodów :)

: 2011-04-14, 20:07
autor: lizak86
Konstrukcja świetna, fajne bajery:) Ciekawe czy na rajdzie będziesz ich używał:)
Bardzo wysoki poziom w tym roku prezentujecie Panowie!

: 2011-04-14, 20:31
autor: Waler
Świetna maszyna, bardzo podoba mi sie funkcja kierunkowskazów, świateł przednich oraz tylnich. Jak się na trasie rajdu zepsuje, to bynajmniej będziesz widoczny, gdy włączysz awaryjne :P
Kiedy widziałem go na żywo jeszcze w trakcie składania już mi się podobał.
Dobra robota.
Ciekawe jak da sobie radę z jazdą terenową.
Jedyne co mi się nie podoba to to, że podczas skrętu cała kabina sie wygina. Wiem, że ciężko to zniwelować.
Reszta bez zarzutu.

: 2011-04-14, 21:02
autor: Atros
Dzięki za opinie, cieszę, że się wam podoba.
Mistakes pisze:Auto oddałeś bardzo realnie, podoba mi się.
Martwi mnie jedynie brak obrotnicy z przodu, próbowałeś jakoś inaczej odciążyć wał?
Jak działa klakson? Dźwięk odgrywa kostka ntx?
Wał odciążyłem za pomocą dodatkowego wahającego się podparcia (te 2 cienkie czarne lifty 6L za pierwszą osią) a żeby zapobiec oddalaniu się mostu od ramy spiąłem je dwoma cięgnami. Po jazdach testowych jestem dobrej myśli bo ośki wewnątrz dyfra nie były ani trochę starte.

Oczywiście wszystkie dźwięki (włącznie z dźwiękiem silnika) odgrywane są na kostce NXT.

Waler93 pisze:Jedyne co mi się nie podoba to to, że podczas skrętu cała kabina sie wygina. Wiem, że ciężko to zniwelować.
Mi też to się nie podoba, ale liftarmy po prostu nie są wystarczająco sztywne a brak dyferencjału też nie pomaga. Na szczęście podczas jazdy nie jest to zauważalne.

: 2011-04-14, 21:15
autor: smyk
Mi w sumie też się podoba. Ma taki zabawkowy charakter - podwyższenie, skrócony rozstaw osi. Kwestia gustu - równie dobrze można by to odczytywać jako nietrzymanie proporcji, czyli wadę. Ale jakoś to się komponuje z zabawnymi zabawkowymi kierunkowskazami, trąbkami, klapkami...

Radocha z bycia dużym chłopcem :)

: 2011-04-14, 21:37
autor: Ciamek
Nic nie czytałem, obejrzałem tylko film- rewelacja!!
Funkcje są świetnie zrealizowane.

Aż człowiekowi żal, że jest Castlowcem : o)

: 2011-04-15, 00:51
autor: Innos
Podobnie jak Ciamka, technikalia mnie także nie kręcą, opis techniczny średnio fascynuje, ale film wystarcza za wszystko - wygląd i funkcjonalność są po prostu odjechane i do tego świetnie zaprezentowane :) Zwykle technicowe konstrukcje tylko lekko mnie interesują, obserwuję je co najwyżej jako ciekawostki, że z klocków można uzyskać tak wiele różnych funkcji, ale nadal mam do nich neutralny stosunek. Tutaj natomiast jestem pod naprawdę wielkim wrażeniem i nie mógłbym przejść obojętnie obok takiej konstrukcji. Gratulacje za pomysł i wykonanie!
Ciamek pisze:Aż człowiekowi żal, że jest Castlowcem : o)
Powyższe zachwyty nie zmieniają jednak faktu, że gdyby jakąś Castlową dioramę zmotoryzować i wyposażyć w NXT to można by z niej wycisnąć wielokrotnie więcej funkcji ;] Ale oczywiście, ze względu na konieczność zastosowania wówczas pewnej "domieszki" technica w Castlowej konstrukcji, byłoby to działanie bezcelowe i młyn na wodę dla technicowej propagandy :P

: 2011-04-15, 08:34
autor: Bobofrutx
Cudo!
Strasznie się 'jaram' ruchoma sekcja skrzyni połączona z silnikiem (to czarne ruchome :P), nie mogę się napatrzeć. Kilkukrotnie przewijałem moment przedstawiający jej działanie : D.
Ciamek pisze:Aż człowiekowi żal, że jest Castlowcem : o)
Pf-y masz, jest jeszcze czas żeby się nawrócić ! ; D

: 2011-04-15, 08:37
autor: eric trax
I po co ja robię moją trialówkę....



Na pierwszy rzut oka widać, że to Ural. Oddany jest fantastycznie. Jednak rzeczą która mnie urzekła do końca są kontrolki kierunkowskazów w kabinie, masakra.

: 2011-04-15, 09:19
autor: TT
Auto prezentuje się bardzo dobrze. Wygląda na doparcowane i dopieszczone.
Ilość dodatkowych funkcji/bajerów robi wrażenie. Pomyśleć ile Sariel musiałby użyć silników i switchów, żeby mieć tyle mrugania :-)
Klaksony są super!

Od strony technicznej jak Cię znam to również wypadnie bardzo dobrze.
Przelicznik mimo iż 4x4 też pewnie będzie bardzo dobry. Paka która wydłuża go o dobre 10cm, wywrotka itp. :-)

Liczę ne na solidną rywalizację z tą maszyną.