
Dane techniczne
Seria: Games
Rok produkcji: 2011
Liczba klocków: 49
Spis części: BrickLink
Cena: S@H: 39,99 zł; Allegro: od 28,99 zł do 66,50 zł
lego.com, BrickLink, Brickset
Opakowanie
Dwuczęściowe (podstawa + przykrywka)...:

... kartonowe pudełko, utrzymane w charakterystycznej dla serii „Games” stylistyce.
Przednią ściankę pokrywy zdobi gustowny obrazek przedstawiający dwóch poszukiwaczy przygód, w najlepsze umilających sobie czas grą „Banana Balance” pośród tropikalnej dżungli. Całości dopełnia duży napis będący nazwą zestawu, logo producenta oraz kostka do gry stanowiąca logo serii, a także informacje odnośnie ilości graczy, ich przedziału wiekowego i szacowanego czasu gry:

Ścianki boczne - za wyjątkiem jednej, tradycyjnie zapełnionej mnóstwem ostrzeżeń i informacji - są w zasadzie identyczne. Znajdziemy na nich w większości te same elementy co na ściance przedniej, uzupełnione jedynie o numer zestawu oraz jego zdjęcie w zastępstwie dużej, kolorowej grafiki:




Jeżeli chodzi o podstawę pudełka, jej tylną powierzchnię zagospodarowano głównie krótkimi opisami gry w ośmiu językach - w tym polskim. Z pozostałych elementów na uwagę zasługuje jedynie niewielki obrazek przedstawiający samo składanie kostki oraz jej zdjęcie - już po złożeniu - w skali 1:1:

Ciekawym urozmaiceniem jest graficzna informacja zamieszczona na każdej z wewnętrznych ścianek, pokazująca gdzie najlepiej schować wszystkie elementy zestawu po zakończeniu rozgrywki. Powierzchniom ścianek zewnętrznych - nie licząc kilku dodatkowych ostrzeżeń - oszczędzono natomiast jakichkolwiek nadruków:

Zawartość
... czyli tradycyjna wyliczanka tego, co znajdziemy wewnątrz pudełka po jego otwarciu. A więc po kolei:
- Instrukcja budowania:
Kolorowa, szesnastostronicowa i klejona wzdłuż krótszego boku książeczka, prowadząca użytkownika przez proces składania kostki do gry oraz kilku wariantów modelu podstawowego (drzewa bananowca), od którego będziemy rozpoczynali zabawę. Poszczególne warianty różnią się od siebie tylko i wyłącznie kształtem pnia rośliny:
Tak przy okazji - projektant książeczki pomyślał o wszystkim. Mamy wykaz elementów...:
... są także reklamy...:
... i jest wreszcie sam ulubieniec noriego:
- Broszura z regułami gry:
W tym przypadku otrzymujemy również kolorową i klejoną (dla odmiany wzdłuż dłuższej krawędzi) książeczkę, liczącą sobie 28 stron objętości. To, co od razu zwraca uwagę, to lepszej jakości papier kredowy, sprawiający wrażenie bardziej wytrzymałego.
Zawartość broszurki to dość jasno sformułowane zasady rozgrywki wraz z prezentacją poszczególnych elementów składających się na grę oraz garść dodatkowych, mniej lub bardziej istotnych informacji. Całość oczywiście w ośmiu językach, w polskim naturalnie też:
Jeżeli ktoś liczył na brak jakichkolwiek reklam... no cóż...:
- Dwa woreczki z elementami - jeden większy...:
... drugi zaś - a jakżeby inaczej - mniejszy:
Na temat samych woreczków nie ma się co rozpisywać, bo i po co. Zwykłe, przeźroczyste torebki i tyle. - Luzem „szkielet” kostki do gry:
Jej serce stanowi czerwony sześcian z czterema „studami” na każdym boku, powiększony z zewnątrz czarnym, gumowym tworzywem.
To zdecydowanie najbardziej oryginalna kostka do gry, z jaką kiedykolwiek miałem do czynienia.
Otwieramy woreczki, a następnie wysypujemy ich zawartość i dokonujemy segregacji całości. Wynik takiej inwentaryzacji jest następujący:
- piętnaście elementów zielonych, na które składa się dwanaście sztuk liści oraz trzy „kafle” do obudowy kostki:
- piętnaście klocków żółtych, pośród których znajdziemy dorodne banany w ilości sztuk dwunastu, a także trzy „tajle” dedykowane kostce:
- łącznie dwanaście części w kolorze brązowym, z których oprócz ostatniej partii dwóch „kafelek” przeznaczonych kostce, wymienić należy osiem elementów składających się na konstrukcję pnia drzewa, tajemniczy kijek (o którym więcej za chwilę) oraz - pomimo żółtych łap - małpę:
Warto tutaj nadmienić, iż ostatnim zestawem, w którym występowała ta figurka, był wydany w 2009 roku Kalendarz Adwentowy „Pirates” - jak by nie patrzeć, to już prawie dwa lata... - sześć elementów czerwonych, w tym jeden „łom” do rozczepiania elementów kostki i aż pięć rozbudzających wyobraźnię „axli” - niestety tutaj służących tylko do budowy drzewa:
W pierwszej kolejności musimy przygotować sobie poszczególne elementy gry - obudowujemy zatem kostkę...:

... i składamy drzewo. Oto jak prezentuje się całość przed przystąpieniem do zabawy:

Grę rozpoczyna najmłodszy gracz, a następnie jest ona kontynuowana zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gdy wypadnie nasza kolej, rzucamy kostką i wykonujemy czynność przezeń wskazaną, a więc po kolei:
- Banan:
Bierzemy leżący owoc i przyczepiamy go do dowolnego liścia na drzewie:
Jeżeli nie ma już bananów, wykonujemy ruch małpą - o czym za moment. - Liść:
Sięgamy po liść i łączymy go z innym, dowolnie wybranym liściem na drzewie:
W przypadku braku liści, wykonujemy znowu ruch małpą. - Małpa:
Bierzemy małpkę i wieszamy ją na dowolnym liściu z bananem / bananami...:
... a następnie zdejmujemy wszystkie banany z tego liścia i kładziemy je obok siebie. Jeśli małpa jest już na drzewie, musimy powiesić ją na innym liściu, z kolei gdy na drzewie nie ma już owoców, zdejmujemy zeń zwierzaka i kładziemy przed innym, wybranym graczem, któremu mamy teraz prawo skonfiskować banana. - Podwójny kłopot:
Bierzemy leżący obok drzewa liść oraz banan, a następnie przyczepiamy każde z nich do dowolnego liścia na drzewie:
Jeśli nie ma już liści, mocujemy tylko banana, jeśli nie ma bananów, mocujemy tylko liść. Gdyby okazało się, że zabrakło zarówno owoców, jak i liści, pozostaje nam wówczas wykonać ruch małpą.
Jeżeli przez przypadek zdarzyłoby się nam strącić wiszącą małpę, musimy w ramach przeprosin dać jej jeden ze swoich bananów - kładziemy wówczas owoc obok drzewa, po czym kończymy kolejkę.
Gdy wypadnie nasz ruch, wolno nam trzymać, obracać oraz podnosić drzewko, jednakże zawsze po przyczepieniu banana, liścia lub też powieszeniu małpiszona, musimy bezwzględnie od razu je puścić. Jeśli roślina utrzyma równowagę - gramy dalej, lecz biada nam, kiedy się przewróci - gra automatycznie się wówczas kończy, a my za karę oddajemy wszystkie swoje banany.
Ogólna zasada jest taka, że rozgrywka dobiega końca właśnie po przewróceniu się drzewa lub po zebraniu wszystkich bananów, przy czym grę wygrywa osoba, która zebrała najwięcej tych owoców.
Tak przedstawiają się podstawowe, ogólne zasady gry, które oczywiście możemy dowolnie zmieniać według własnego upodobania - do czego zresztą namawia nas sam producent.
W broszurce z regułami znajdziemy propozycje trzech takich przykładowych modyfikacji, które przedstawiają się następująco:
- Banany po omacku - po wyrzuceniu kostką:
... zamykamy oczy i wieszamy małpkę na liściu bez podglądania. Po wykonaniu takiego ruchu, puszczamy drzewo i otwieramy oczy - jeżeli zwierzak nie spadnie i drzewo się nie przewróci, możemy wówczas zebrać wszystkie banany z liścia, na którym udało się nam małpę powiesić. - Wspinaczka na drzewo:
W pierwszej kolejności bierzemy nasz tajemniczy, brązowy kijek i wkładamy go małpie w łapkę, a następnie wykonujemy rzut kostką. Jeśli trafimy:
... rozpoczynamy wspinaczkę małpy po drzewie rozpoczynając od dołu, przenosząc ją kolejno o jeden segment pnia wyżej:
Gdy natomiast wyrzucimy:
... liczymy ilość segmentów, jakie pokonało zwierzę od dołu pnia, po czym wieszamy je kolejno na takiej samej liczbie liści, zbierając przy tym wszystkie banany z każdego z nich.
Gdy tylko skończymy, musimy umieścić małpę z powrotem na najniższym segmencie pnia. - Zdradliwe drzewo:
Korzystając z instrukcji budowy, bądź wyłącznie z własnej wyobraźni, dokonujemy przebudowy pnia drzewa, lub też dodajemy do podstawowej jego konstrukcji dodatkowe banany albo liście - oczywiście przed przystąpieniem do rozgrywki. Staramy się zrobić to tak, by zapewnić roślinie jak najgorsze zrównoważenie, utrudniając tym samym grę.
Znając podstawowe zasady gry oraz możliwości ich modyfikacji, postanowiliśmy wraz z żoną co nieco tu pozmieniać, aby w miarę maksymalnie wydłużyć czas rozgrywki. I tak:
- Grę rozpoczęliśmy od samego pnia, bez żadnych liści oraz bananów.
- Po wyrzuceniu:
... wieszaliśmy owoc na dowolnym liściu. W przypadku braku liści (goły pień) lub braku bananów, kończyliśmy kolejkę bez wykonania ruchu. - Trafiając:
... przyczepialiśmy liść do dziewiczego pnia, bądź do innego liścia na drzewie. Brak liści - tak jak w przypadku bananów - oznaczał brak ruchu. - Jeśli kostka wskazała:
... mieliśmy prawo wyboru: Banan lub liść. Brak owoców wymuszał automatycznie przyczepienie do drzewa liścia i na odwrót - jeśli brakowało liścia, wieszaliśmy banana. Oczywiście w sytuacji, gdy zabrakło każdego z nich, traciliśmy kolejkę. - Gdy trafiliśmy:
... rozpoczynaliśmy wędrówkę małpy po pniu. Gdy zwierzę docierało na drzewo, już na nim pozostawało, zmieniając jedynie swoje usytuowanie na liściach podczas zbierania owoców. Analogicznie jak w powyższych przypadkach, brak możliwości zebrania banana oznaczał po prostu utratę kolejki. - W momencie przewrócenia się drzewa lub po upadku małpy z liścia, w ramach przeprosin zwracaliśmy jednego banana. Jeśli nie mieliśmy żadnych owoców, zadośćuczynienie było nam darowane.
Podsumowanie
3853 to jeden z tych zestawów, które bez wątpienia należy uznać za udane. Ciekawy pomysł, oryginalność oraz przejrzyste, a zarazem elastyczne zasady powodują, że doskonale spełnia on swoje podstawowe zadanie jako gra.
Pomimo iż produkt stworzono głównie z myślą o najmłodszych, stanowi on również ciekawą propozycję także dla tych nieco starszych odbiorców.
Drobny minus w postaci stosunkowo niewielkiej ilości elementów z pewnością zrównoważy ich rodzaj: Dwanaście sztuk bananów oraz taka sama ilość liści, a do tego jeszcze nieczęsto spotykana małpa na dokładkę - to wystarczająca garść powodów do zakupu tej pozycji.