Strona 1 z 2

[MOC] Autocar A64B

: 2011-05-08, 11:46
autor: Havoc
Na wstępie - nie mylić z autobusem :)
Autocar A64B to klasyczna ciężarówka z 1965 roku. Pomysł zaczerpnięty z filmu 'Over the top' z Sylvkiem w roli głównej. Takim się tam woził :) Jednak ciężarówka była tylko pretekstem, żeby wypróbować 2 patenty. Oczywiście nie oznacza to, że budowanie nie sprawiało mi przyjemności i traktuję ją tylko jak eksperyment. Ale do rzeczy.
Chciałem wypróbować tu nowy sposób na mocowanie przednich kół aby wyeliminować znany problem MT czyli rozjeżdżające się koła. Nie jest idealnie ale też jest dużo lepiej niż było.
Zamiast stosować Plate with Toothed Ends użyłem liftarmów połączonych Black Technic, Pin Double with Axle Hole. Nic specjalnego ale kiedyś może się przydać :)
Drugą i ważniejszą sprawą była wspomniana przez Żbika, przy prezentacji Sisu Kontio, rozszerzająca się maska.
No ale najpierw trochę fotek samego modelu:

Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Odwieczne 'schodki' na nosie ciężarówki wyeliminowałem stosując po prostu podwójny zawias (Black Hinge Plate 1 x 4 Swivel Top / Base Complete Assembly) i montując boczną ścianę maski pod kątem. Przez to klocki są lekko 'nadwyrężone' i nieco się rozpychają ale mimo to pokrywy otwierają się i zamykają bez problemu. Maska rozszerza się o 1,5 studa z każdej strony co, moim zdaniem, jest zupełnie przyzwoitym wynikiem jak na taką technikę. Mam jeszcze inny pomysł jak to zrobić ale to przy następnym trucku.

Obrazek Obrazek Obrazek


Nie mogło zabraknąć naklejek na chlapaczach :) Tym razem prosto od firmy ACME :)
Obrazek


No i standardowo tu i ówdzie się coś otwiera:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Tym razem nie skorzystałem z 'gotowych' narzędzi tylko zrobiłem bardziej pasujące do skali.
Obrazek

Model waży ok. 3,5 kg
Dł. 62 cm
Szer. 19 cm
Wys. (do czubka anten przy lusterkach) 27 cm

I jeszcze GALERIA BS

: 2011-05-08, 12:18
autor: stpman
Od czego by tu zacząć;] Bardzo ładny model, w przyjemnej kolorystyce, na idealnie pasujących kołach. Najbardziej mnie w tym MOCu urzeka dbałość o najdrobniejsze detale (dźwigienka pod kierownicą, schowki, naklejki, narzędzia itd), bardzo ładny silnik, ale w twoim przypadku to nie dziwi, bo silniki zawsze miałeś na najwyższym poziomie.
Rozszerzająca się maska wygląda bardzo dobrze, o niebo lepiej niż w Sisu, całość wygląda bardzo spójnie i naturalnie.
Chromy jak zwykle dodają uroku i elegancji, nie ma ich tu zbyt wiele a to akurat na plus.
Fotele proste i toporne, ale przecież stare ciężarówki właśnie takie miały:)
Fajnie, że wykaflowałeś podłogę w kabinie.
Żeby nie było tylko pochwał, to powiem, że jak dla mnie krata z przodu jest odrobinę zbyt masywna.

: 2011-05-08, 12:56
autor: zgrredek
Jak zobaczyłem tę rozszerzającą się maskę, to spodziewałem się jakichś patentów trzymających się na powietrze, a tu proszę - nawet się otwiera.
Wnętrze kabiny pięknie dopracowane.
I nawet nie zapomniałeś o zestawie narzędzi.

: 2011-05-08, 13:14
autor: Ciamek
Maska bardzo dobrze wygląda. Jak i całość konstrukcji.

Trochę mnie drażnią study na błotnikach. Sprawiają wrażenie niespójności, albo niezdecydowania - kaflować, czy nie kaflować.
Ale wykafelkowane pewnie wyglądałyby dużo gorzej, więc to tylko taka dywagacja ignoranta ; o)
stpman pisze:Fajnie, że wykaflowałeś podłogę w kabinie.
Właśnie - a czy nie ma tam jakiś "dywaników" w rzeczywistości?

: 2011-05-08, 14:00
autor: kris kelvin
Piękny model!!!
Ja tam nie jestem budowniczym samochodów, ale jeśli o zwężającą się maskę chodzi to myślałem właśnie o czymś takim. Zawsze drażniły mnie te uskoki o studa czy tam pół. Tutaj wygląda świetnie i jeszcze się otwiera :)
A co do błotników to mam to samo zdanie co Ciamek. Albo nie studować w ogóle jak Maciek D., albo studować całość. A tak wygląda dziwnie. Serkami się nie dało? Albo chociaż samymi kafelkami.

Ale to drobnostka. Naprawdę jedna z najładniejszych ciężarówek z Lego jakie widziałem w życiu, choć trzeba przyznać uczciwie, że w tej dziedzinie to widziałem nie za wiele :D

Aha, to czarne z przodu to trochę zbyt masywne się wydaje, chyba że tak ma być.

: 2011-05-08, 14:19
autor: Havoc
stpman pisze:Żeby nie było tylko pochwał, to powiem, że jak dla mnie krata z przodu jest odrobinę zbyt masywna.
kris kelvin pisze:Aha, to czarne z przodu to trochę zbyt masywne się wydaje, chyba że tak ma być.
W oryginale jest ciut cieńsze, ale żeby nie było - próbowałem inaczej. W pierwszym podejściu próbowałem axli połączonych Black Technic, Axle and Pin Connector o różnych kątach nachylenia. Niestety kąty te niezbyt pasowały. Do tego rama, chociaż wyglądała trochę lepiej, to jednak technicowe dziury w joinerach psuły cały efekt wizualny.
Ciamek pisze:Właśnie - a czy nie ma tam jakiś "dywaników" w rzeczywistości?
Niestety, żadnych nie widziałem :)
Ciamek pisze:Trochę mnie drażnią study na błotnikach. Sprawiają wrażenie niespójności, albo niezdecydowania - kaflować, czy nie kaflować.
kris kelvin pisze:A co do błotników to mam to samo zdanie co Ciamek. Albo nie studować w ogóle jak Maciek D., albo studować całość. A tak wygląda dziwnie. Serkami się nie dało? Albo chociaż samymi kafelkami.
Najpierw zaprojektowałem nadkola z zawiasów, kompletnie bezstudowe. Potem wyszło, że budowane 'normalnie' wyglądają dużo lepiej. Ogólnie skłaniałbym się bardziej do niewykaflowanych bo:
- wykaflowałem całkowicie i wyglądało kiepsko
- serki sprawiały, że nadkola były za grube
Użyłem tilesów tylko na górnej warstwie, ponieważ przy wykaflowanej ciężarówce nadkola całe pokryte studami jakoś średnio wyglądały (pamiętaj kris, że Maciej w ogóle nie kaflował więc takie nadkola u niego bardziej pasowały do reszty)
Poza tym study dają takie wrażenie 'przejścia' między schodkami z jakich nadkola są zrobione.
Sądzę jednak, że następna ciężarówka z nosem będzie miała nadkola niewykaflowane :) Jednak wyłazi ze mnie zamiłowanie do klasycznego stylu :)

Bardzo dziękuję za pozytywne komentarze :)

: 2011-05-08, 14:53
autor: Mrutek
Już wczoraj zwróciłem uwagę na to cudo, przeglądając BS. Zastanawiałem się jak są zrobione te czerwone zbiorniki - słabo to widać na zdjęciach. I jak wyglądałaby maska zrobiona ze zaokrąglonych slopów 1x3 i 2x4, ale to tylko takie rozmyślania. Co do dyskusyjnych nadkoli to nie wydaje mi się, żeby bez studów wyglądałyby lepiej, można to sobie zwyczajnie wyobrazić - też się nad nimi zastanawiałem.
Jedna jedyna rzecz, którą można by zmienić to kolor kabiny, na niebieski lub granatowy - trochę za bardzo przypomina mi 4955 Big Rig.
Przytargasz go na integrację, czy trzeba będzie czekać do wystawy?

: 2011-05-08, 15:25
autor: Belfast
Techniki ocenić nie mogę, bo się na budowaniu trucków mało znam, ale mogę ocenić jako esteta i miłośnik pojazdów 1:1. A więc REWELACJA !!! Było tu ostatnio pełno ciężarówek i nie wywoływały żadnych emocji, a ta jest piękna ! Gratulacje !

: 2011-05-08, 15:27
autor: Havoc
Mrutek pisze:Co do dyskusyjnych nadkoli to nie wydaje mi się, żeby bez studów wyglądałyby lepiej, można to sobie zwyczajnie wyobrazić - też się nad nimi zastanawiałem.
Za jakiś czas się zobaczy :)
Mrutek pisze:Jedna jedyna rzecz, którą można by zmienić to kolor kabiny, na niebieski lub granatowy - trochę za bardzo przypomina mi 4955 Big Rig.
Trochę mało granatowych elementów, żeby taką kabinę zmontować, a niebieskie było Sisu więc chciałem coś na odmianę.
Mrutek pisze:Zastanawiałem się jak są zrobione te czerwone zbiorniki - słabo to widać na zdjęciach.
Są zrobione z TEGO
Mrutek pisze:Przytargasz go na integrację, czy trzeba będzie czekać do wystawy?
Jak znajdę sposób, żeby go przynieść, to wezmę.

: 2011-05-08, 15:39
autor: m4rc1n
Podoba mi się. Kapitalnie wymyśliłeś to zwężenie maski.

Jedno mi się nie podoba. Siodło. A raczej jego umiejscowienie. Na pierwszych lepszych fotkach wyraźnie widać, że siodło jest pomiędzy osiami. Tutaj, ono jest bezpośrednio nad tylną osią. W rzeczywistym pojeździe to bez sensu, bo wtedy nacisk z naczepy kumulowałby się na tej osi, a nie równo na obu. Po prostu: przesuń siodło do przodu, tak by było pomiędzy osiami.

: 2011-05-08, 15:46
autor: Havoc
m4rc1n pisze:Jedno mi się nie podoba. Siodło. A raczej jego umiejscowienie. Na pierwszych lepszych fotkach wyraźnie widać, że siodło jest pomiędzy osiami. Tutaj, ono jest bezpośrednio nad tylną osią. W rzeczywistym pojeździe to bez sensu, bo wtedy nacisk z naczepy kumulowałby się na tej osi, a nie równo na obu. Po prostu: przesuń siodło do przodu, tak by było pomiędzy osiami.
Bardzo proszę:
http://img849.imageshack.us/img849/8256/85397082.jpg

: 2011-05-08, 15:49
autor: m4rc1n
Okej, zwracam honor. W każdym razie nie podoba mi się, że siodło jest tak bardzo z tyłu, ale ogólnie, jest super. Zgłoś na MOC miesiąca!

: 2011-05-08, 15:56
autor: Havoc
m4rc1n pisze:Okej, zwracam honor. W każdym razie nie podoba mi się, że siodło jest tak bardzo z tyłu
To może być po prostu siodło przesuwane. W niektórych ciężarówkach takie występują. Ułatwia manewr łączenia ciągnika z naczepą (żeby cofając sobie o podstawki naczepy tylnych lamp nie zbić).

: 2011-05-08, 16:52
autor: Scrat
Maska bez schodków, brawo! Nareszcie! Próbuję usilnie zebrać się w sobie i napisać coś konstruktywnego. I... Te schodki na tym czerwonym zbiorniku daj w jakimś innym kolorze żeby się wyróżniały, ten czerwony się za bardzo zlewa. I trochę na siłę: czemu czerwona? To najnudniejszy kolor zaraz obok żółtego i czarnego :)

: 2011-05-08, 17:01
autor: Havoc
Scrat pisze:Te schodki na tym czerwonym zbiorniku daj w jakimś innym kolorze żeby się wyróżniały, ten czerwony się za bardzo zlewa.
Ano takie były w oryginale :)
Scrat pisze:czemu czerwona? To najnudniejszy kolor zaraz obok żółtego i czarnego :)
Czy ja aż tak często buduję coś czerwonego? :) Poza tym cóż poradzić, że elementów w tych kolorach jest najwięcej?
No ale przy następnej ciężarówce trochę zmienię kolorystykę.