[MOC] LIEBHERR 1060

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
trawson89
Posty: 63
Rejestracja: 2010-11-14, 17:43
Lokalizacja: Jarosław
brickshelf: Trawson21

 

[MOC] LIEBHERR 1060

#1 Post autor: trawson89 »

Witam!!!

Pragnę przedstawić Wam kolejnego MOCa ,jest to dźwig marki LIEBHERR 1060. Może opowiem jak to się zaczęło, a więc pewnego wieczoru nie mając co robić postanowiłem zbudować model dźwigu 8053, po ukończeniu bardzo mi się spodobał, wszystkie osie skrętne podpory itp. Właśnie wtedy postanowiłem że zbuduje dźwig własnej konstrukcji.

W mojej wersji wygląda tak :

Obrazek

DANE TECHNICZNE:
Wymiary: dł. 85s / szer. 33s / wys. 23s / dł. wysuniętego ramienia 145s
Waga: 6kg
Zawieszenie: brak
Elementy PF:
- 4x PF Medium
- 2x PF XL
- 3x wieże IR
- 1x Battery Box

Napęd i skręt:

Obrazek

Model napędza 1 silnik XL, napęd przekazywany jest na wszystkie koła, każda oś ma swój dyferencjał. Dwie przednie i dwie tylne osie połączone są centralnym dyferencjałem, musiałem użyć takiego rozwiązania ponieważ nie posiadam w swojej kolekcji 4 identycznych dyfrów i była różnica w obrotach.
Skręt napędza silnik XL, kąta skrętu kół nie uzyskałem za pomocą redukcji, lecz poprzez promień wodzący zwrotnicy.

Ramię:

Obrazek

W narzędziu roboczym znajdują się 2 silniki Medium oraz 1 mały siłownik pneumatyczny, silniki odpowiadają za 3 funkcje :
-pierwszy silnik napędza rozwijanie liny i zmienia kąt pochylenia kabiny operatora natomiast siłownik przełącza miedzy tymi dwoma funkcjami.
- drugi silnik zamontowałem bezpośrednio w ramieniu uważam to za dobre rozwiązanie ponieważ uniknąłem zbędnych oporów, na 3 sekcyjny boom o max. kącie podniesienia ok. 75 stopni 1 Medium to trochę mało, a gdyby do tego doszły jeszcze opory silnik by się bardzo męczył.
Ramię podnoszą 4 siłowniki pneumatyczne i szczerze mówiąc ledwo sobie z tym radzą mowa oczywiście o złożonym boomie między innymi dlatego nie pokazałem tego na filmie.



Nadwozie:
W tylnej części pojazdu znajdują się 2 silniki PF Medium i mały siłownik pneumatyczny dzięki niemu możemy operować czterema funkcjami w dwóch trybach:
- pierwszy tryb to rozsuwanie podpór prawej i lewej strony niekoniecznie jednocześnie. Podpory rozsuwają siłowniki liniowe. Do podnoszenia modelu użyłem jak widać siłowników pneumatycznych model wprawdzie nie podnosi się tak aby koła odrywały się od podłoża, ale to wina ciężaru pojazdu siłowniki po prostu nie dają rady.

Obrazek

- drugi tryb to napęd kompresora i napędzanie obrotnicy.

Przystępując do budowy uważałem że budowa dźwigu będzie prosta, jednak sprawiła mi wiele kłopotu - miedzy innymi poprowadzenie wałów przez cały pojazd. Finalizując model uważam za udany, ponieważ udało mi się zrobić to co zaplanowałem.

Zapraszam do komentowania.

Link do galerii


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EzQn0XUFsJU]Film[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2011-12-09, 14:35 przez trawson89, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

Pierwsze co się rzuca w oczy to zaburzone proporcje. Na pewno stosunek szerokości do długości jest niewłaściwy, oryginał jest stosunkowo wąski:

Obrazek
Skąd wzięło się to rozpłaszczenie podwozia? :)

I teraz bazując na tym rysunku:
Proporcje wielkości kabiny do części silnikowej oraz podwozia są w miarę dobre (druga i trzecia oś mogłyby być bliżej siebie, ale to szczegół).
Gorzej sprawa wygląda z wieżą (przez Ż!). Kabina jest za mała, w zasadzie całość sprawia wrażenie jakby była zdjęta z carriera zbudowanego w innej skali. Wieża wraz z przeciwwagą jest zdecydowanie za krótka. Bom wygląda strasznie krucho, choć rozkłada się całkiem nieźle.

Myślałeś o zbudowaniu tego Liebherra na kołach 62.4? Ilość elementów którą masz obecnie wykorzystaną w tym modelu, wystarczyłaby z zapasem na zrobienie w pełni sprawnego podwozia oraz wieży, która miałaby właściwe wymiary.

To przemyślana konstrukcja, widać że włożyłeś w nią dużo pracy i to się chwali. Dla mnie to bardzo dobry żuraw, ale jednak nie widzę w nim Liebherra 1060 :)

Awatar użytkownika
trawson89
Posty: 63
Rejestracja: 2010-11-14, 17:43
Lokalizacja: Jarosław
brickshelf: Trawson21

 

#3 Post autor: trawson89 »

Skąd wzięło się to rozpłaszczenie podwozia? :)


To wina podpór ponieważ jedna podpora wraz z siłownikiem który ją wysuwa ma długość 15s i oczywiście druga to już 30s miałem tylko 3 study żeby wyprowadzić z nich napęd. Gdybym miał więcej racków inaczej by to wyglądało.
Wieża wraz z przeciwwagą jest zdecydowanie za krótka.
Tak przyznaje jest za krótka ale gdyby była o 1s dłuższa nie było by możliwości obrotu ramienia o 360 stopni.
Myślałeś o zbudowaniu tego Liebherra na kołach 62.4?
Tak, długo zastanawiałem się na jakich kołach miałby jeździć model ale wybrałem największe jakie miałem, bo bałem się że wszystkiego nie upcham.
Ostatnio zmieniony 2011-12-09, 17:35 przez trawson89, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
TruckeR
Posty: 851
Rejestracja: 2006-05-03, 21:25
Lokalizacja: Układ Mendelejewa
brickshelf: Ciezarowkaz

 

#4 Post autor: TruckeR »

Kawał dobrej maszyny. Pewnie można by było trochę pomarudzić, ale że to uczynił już Pan Longer, to ja już nie będę :) Nie przeszkadzają mi lekko kopnięte proporcje, to i tak bardzo ciekawy (i ładnie działający) model.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2454
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#5 Post autor: eric trax »

Ja odpuszczę komentowanie proporcji itd. Natomiast mam pytanie: dlaczego to wszystko tak wolno działa? Wysuwanie podpór, jazda itd? Ja wiem że oryginał nie jest zbyt szybki ale też bez przesady :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
trawson89
Posty: 63
Rejestracja: 2010-11-14, 17:43
Lokalizacja: Jarosław
brickshelf: Trawson21

 

#6 Post autor: trawson89 »

dlaczego to wszystko tak wolno działa?
Jazda jest wolna ponieważ model jest ciężki gdyby wyeliminować opory jakie występują co jest niemożliwe nie stosował bym takiej redukcji i z pewnością jeździł by szybciej.
Jeżeli chodzi o podpory zastosowałem redukcję i dlatego wysuwają się tak wolno.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#7 Post autor: 3dom »

Dorobiłeś się swojego tematu na EB ;)

A o modelu może jeszcze coś napiszę ale najpierw muszę znaleźć chwilę by przebrnąć przez opis i film...
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

ODPOWIEDZ