[IDEA] Proporcjonalny skręt dla wieloosiowców

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

[IDEA] Proporcjonalny skręt dla wieloosiowców

#1 Post autor: Waler »

Dziś podczas sortowania i pakowania klocków "po weekendzie" przyszedł mi do głowy pomysł, który wykorzystam w swoim MAZ-ie 9707.
Mianowicie problem ze skrętem polega na tym, iż w moim przypadku skrętnych jest aż 8 osi i wszystkie są napędzane jednym wałem.
Gdyby zastosować we wszystkich 8 osiach taki sam kąt skrętu kół, obroty wału napędowego nie zgadzają się na poszczególnych osiach, ponieważ jedna pokonuje więcej drogi niż druga.
Żeby temu zapobiec trzeba zastosować coś, co sprawi, że każda z osi będzie miała inny kąt skrętu.
I właśnie takie "coś" przyszło mi do głowy:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Po prawo mamy wejście, a po lewo wyjście. Poprzez stopniowe redukcje, każdy z gear rack-ów przesuwa się coraz to mniej, tworząc równy łuk (jeżeli podepniemy koła)
W ten oto sposób, pozbędziemy się niepotrzebnych naprężeń.
Oczywiście, jeżeli zajdzie potrzeba, można stworzyć inne przełożenia, dostosowane do naszych potrzeb.

Nie wiem, bo może jest to już powszechnie stosowane a ja siedziałem nad tym aż 2 dni, ale przynajmniej mam jeden problem z głowy :)
Ostatnio zmieniony 2012-02-26, 21:07 przez Waler, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5429
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
brickshelf: M-longer
Kontakt:

 

#2 Post autor: M_longer »

Waler93 pisze: i wszystkie są napędzane jednym wałem.
Mówiłeś że jak długi ten model będzie? 2 metry? Nawet metrowa oś się "przekręci" i gdy przednie koła będą jako tako skręcać, tylne będą stały w miejscu.
Waler93 pisze:Nie wiem, bo może jest to już powszechnie stosowane a ja siedziałem nad tym aż 2 dni, ale przynajmniej mam jeden problem z głowy :)
Można też przedłużyć zwrotnice, wtedy też uzyska się inny kąt skrętu.

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

#3 Post autor: Filus »

Możesz też pokombinować nad rozwiązaniem długości promienia zataczania zwrotnic.

Aha:
Waler93 pisze:ale bynajmniej mam jeden problem z głowy
Czyli problemów Ci nie ubyło? Bynajmniej nie jest równoznaczne z "przynajmniej". Bynajmniej oznacza przeczenie.

Awatar użytkownika
Waler
VIP
Posty: 768
Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
brickshelf: waler
Kontakt:

 

#4 Post autor: Waler »

Z wyliczeń pod oponki 81.6 wyszło, że model będzie miał 1.5m Skala 1:19.
M_longer pisze:Nawet metrowa oś się "przekręci" i gdy przednie koła będą jako tako skręcać, tylne będą stały w miejscu
Gdy samochód będzie skręcał w miejscu to pewnie tak się stanie, ale jeżeli zrobi to w ruchu, to powinny skręcić sie wszystkie.
Oczywiście przełożenie które dobrałem jest przykladowe i jeszcze będe musiał to zweryfikować, bo może potrzebne będzie większe.

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#5 Post autor: Mistakes »

Testowałeś to z kołami? Wydaje mi się że jak pierwsza oś osiągnie maxa to 4 ledwo się ruszy.
Według mnie to jest o wiele lepsze rozwiązanie. Możliwe do wykonania nawet z tymi długimi czarnymi rackami.
Ostatnio zmieniony 2012-02-26, 21:18 przez Mistakes, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2198
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#6 Post autor: Kubrick »

Akurat pomysł Walera pochodzi wprost z 8421. Tam się sprawdzało przy 3 osiach skrętnych (było między 1 i 2), więc dajmy temu patentowi szansę na sprawdzenie w realnym modelu.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

ODPOWIEDZ