[WIP] Dżoj

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

[WIP] Dżoj

#1 Post autor: Żbik »

Witam,

W oczekiwaniu na nowe silniki PF (i zagadkową możliwość powrotu do pozycji zerowej wychyleń tychże) i dostawę BOPowych elementów NXT wpadła mi do głowy idea dżojów, które pozwoliłyby możliwie realistycznie odwzorować sterowanie koparką (konkretnie Terexem RH400). Podejrzewam, że wydatnie sprowokowały mnie do tego prace Emila i trawsona89 :)

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Z korespondencji z operatorem jednej z RH400 wiem jak to jest w realu. Otóż koparka ta sterowana jest dwoma dżojami (każdy ma po 2 dodatkowe przyciski) i trzema pedałami.

Prawy dżoj:
↑ - ramię góra,
↓ - ramię dół,
← - podwinięcie łyżki,
→ - odwinięcie łyżki,
przycisk prawy - umożliwia podniesienie koparki na łyżce,
przycisk lewy - klakson.

Lewy dżoj:
↑ - wysięgnik przód,
↓ - wysięgnik tył,
← - obrót wieży w lewo,
→ - obrót wieży w prawo,
przycisk prawy - włącza mikrofon komunikacji radiowej,
przycisk lewy - umożliwia odpychanie się koparki wysięgnikiem.

Pedały:
lewy - otwieranie/zamykanie łyżki,
środkowy - lewa gąsienica przód/tył,
prawy - prawa gąsienica przód/tył.

Tak więc nie jest to takie proste :)

Konstrukcja dżoja jest prosta, lecz niekoniecznie łatwa. Prosta, bo trzeba było zgrać wychylenia dwóch zaworów pneumatycznych (w drugim dżoju będzie to jeden zawór pneumatyczny i jeden kanał zwykłego pilota IR) w dwóch płaszczyznach. Wyzwaniem była możliwie kompaktowa konstrukcja tegoż oraz mechanizm powrotu do pozycji zero - dżoj puszczony zawsze wraca do położenia neutralnego. Realizuję to czterema żółtymi amorkami - i z nimi było najwięcej zabawy. Trzeba było odpowiednio dobrać ich mocowanie, żeby zakres ruchu był odpowiedni tj. na tyle duży żeby wychylić dźwigienkę zaworu, a z drugiej strony po powrocie sprężyna nie powinna już naciskać na manetkę dżoja. Zasadniczo-pobieżnie udało się to pogodzić. Do zrobienia jest jeszcze "wymuszacz" startu kompresora (planuję go zrobić jako przycisk "fire" w prawym dżoju) i ewentualnie klakson.

Idea jest rozwojowa, bo jeśli nadciągające silniki pozwolą dobrze sterować zdalnie pneumatyką, to dżoje przebuduję pod nie. Jeśli się nie sprawdzą, zabuduję je pod NXT.

Awatar użytkownika
Fiołkowa Furia
Posty: 63
Rejestracja: 2007-12-12, 22:03
Lokalizacja: Wrocław/Wieluń
brickshelf: Fiolkowa-Furia

 

#2 Post autor: Fiołkowa Furia »

Szybkie pytanie, jak jednym pedałem obsługuje się dwa kierunki?
<szarikm> trzy odcinki XXX - starczy na dzis

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2462
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: erictrax

 

#3 Post autor: eric trax »

Fiołkowa Furia pisze:Szybkie pytanie, jak jednym pedałem obsługuje się dwa kierunki?
pewnie takim który można odchylić do przodu i do tyłu :)
Na warsztacie:
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#4 Post autor: Żbik »

Fiołkowa Furia pisze:Szybkie pytanie, jak jednym pedałem obsługuje się dwa kierunki?
Pedał jest podparty w środku jego długości; wychylając stopę do przodu (coś jak wspięcie na palce) włączasz jazdę w przód, stopa do tyłu (pięta w dół) - jazda w tył.

Awatar użytkownika
Junior
Posty: 64
Rejestracja: 2010-04-04, 20:08
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: marcinwadas

 

#5 Post autor: Junior »

Czasem jest to rozwiązywane na tej zasadzie, że pedał potrafi bujać się na boki (troszeczkę bardziej ergonomiczne wydaje mi się, niż wersja przód tył). Przykładem jest Obrazek, którą miałem się okazję pobawić na laboratorium PK.
Always look on the bright side of life...

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#6 Post autor: noniusz »

Junior pisze:Czasem jest to rozwiązywane na tej zasadzie, że pedał potrafi bujać się na boki (troszeczkę bardziej ergonomiczne wydaje mi się, niż wersja przód tył). Przykładem jest Obrazek, którą miałem się okazję pobawić na laboratorium PK.
Tak, ale w minikoparkach akurat pedał, który buja się na boki odpowiedzialny jest za obrót ramienia względem kabiny lub obsługuje dodatkową linię hydrauliczną na ramieniu. Być może jest to bardziej ergonomiczne, ale do intuicyjnej obsługi koparki lub minikoparki lepszym rozwiązaniem jest wciskanie pedału przód/tył do sterowania jazdą każdej z gąsienic.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: 3dom

 

#7 Post autor: 3dom »

Cwane rozwiązanie mocowania drugiego zaworu. Długo nie mogłem go zlokalizować aż w końcu dopatrzyłem się, że to zawór starego typu. Szczytem marzeń byłyby PF-owe zawory do pneumatyki, może kiedyś je dostaniemy :)
...na mieście już ćwierkają wróble... &#128038;&#128038;&#128038;
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#8 Post autor: Żbik »

3dom pisze:Cwane rozwiązanie mocowania drugiego zaworu. Długo nie mogłem go zlokalizować aż w końcu dopatrzyłem się, że to zawór starego typu.
Jak to się mówi: potrzeba matką wynalazku - nie chciałem wydawać pieniędzy na zakup kolejnego zaworu liftowego stąd ta gimnastyka (później znalazłem brakujący zawór ale patent ze starym typem zostanie).
3dom pisze:Szczytem marzeń byłyby PF-owe zawory do pneumatyki, może kiedyś je dostaniemy :)
No właśnie kiedyś była ankieta na stronie Lego, w której można było wskazać jakie kolejne elementy rodziny PF chciałoby się widzieć w przyszłości. Jedną z opcji był pneumatyczny zawór PF. Ja skakałbym z radości gdyby nam taki dali...

ODPOWIEDZ