Strona 1 z 1

[MOC] Mini Rock Crawler

: 2012-04-08, 00:32
autor: piotrek839
Witam.
Przedstawiam mały pojazd terenowy z zawieszeniem "rock crawler".

Obrazek

Dane techniczne:
Długość - 24 cm
Szerokość - 20,5 cm
Wysokość - 14,5 cm
Waga - 0,775 kg
Prześwit - ok. 5 cm
Rozmiar kół - 81,6 x 38 mm

2 silniki PF medium - napęd
1 silnik PF medium - skręt
1 odbiornik IR
1 batery box

Pojazd z napędem na 4 koła. Silniki do napędu umieszczone pod kabiną. W profesjonalnym pojeździe umieszczone są na osiach pojazdu. Dla zmniejszenia pojazdu zrezygnowałem z umieszczenia tam silników. Stosując dwa małe silniki udało się zachować proporcje i wyważenie pojazdu. Do skrętu służy jeden mały silnik umieszczony tuż nad przednim dyferencjałem, bezpośrednio porusza listwą zębatą do skrętu kół.

Wadą pojazdu jest chybotliwość kabiny gdy nie jedzie po nierównościach, niestety nie udało mi się tego wykluczyć. Podczas jazdy to oczywiście nie przeszkadza. Z tyłu nie ma drugiego dyferencjału dla zwiększenia siły i trakcji co powoduje różnice w prędkości kół przednich i tylnych. Nie ma to wpływu na jazdę ponieważ pojazd jest bardzo lekki. Niestety pojazd nie może pokonać przeszkody wyższej od siebie, gdyż przy wjeździe wywraca się na dach (jest zbyt krótki w stosunku do wysokości).

Zaletą na pewno jest zawieszenie. Stojąc na trzech kołach, czwarte może podnieść na ok 15 cm, czyli wyżej niż on sam. Pojazd dobrze sobie radzi w terenie i jest "bawialny".
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Kabinę postanowiłem zbudować z pomarańczowych klocków z Unimoga. Niewiele ich tam było, więc szaleństwa nie ma.

Film: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3VOLcnUBR7M[/youtube]

Galeria


Więcej MOCy na moim kanale YouTube

: 2012-04-08, 05:45
autor: Jetboy
Rewelka!
Jedyne czego brakuje to autocentrowania kół. Wrzucaj na cuusoo, mój głos już masz.

: 2012-04-08, 07:58
autor: eric trax
Prosty, maksymalnie zwarta konstrukcja no i strasznie fajnie jeździ tylko wolno kurka w porównaniu z szybkością skrętu... :) jak najbardziej na plus, uwielbiam cravlery :)

: 2012-04-08, 09:26
autor: blizzard
Fajny, bardzo fajny!
Tylko skręt po kijowemu zrobiony :/
Tak redukcja dziewięciokrotna byłaby super :)

: 2012-04-08, 12:54
autor: piotrek839
Łatwo go przyspieszyć na zwolnicach ale szybszy oznacza gorszy w terenie lub nawet bezużyteczny. Skręt w założeniu miał być maksymalnie nieskomplikowany, wydajny, a silnik nisko zabudowany. Nie jest idealny i ma wiele wad. To mój pierwszy pojazd tego typu. Moim celem było zbudowanie małego, lekkiego, prostego i wydajnego pojazdu.

Obecnie buduję większy pojazd tego typu, w którym będę chciał wyeliminować wady "małego", no ale czas pokaże czy się uda.

: 2012-04-10, 13:42
autor: Waler
Całkiem niezły crawler. Szkoda tylko, tak jak poprzednicy powiedzieli że nie ma autocentrowania kół po skręcie. Wtedy mógłbyś się pokusić o zrobienie wszystkich osi skrętnych.
Jako rozwiązanie problemu róznych prędkości osi przedniej i tylniej widzę dwa rozwiązania:
1. Wywalić z przodu dyferencjał i zamontować tam zwykłe zębatki (knoby). Przecież o wiele ciężasze trialówki tak jeżdżą i nic się nie dzieje, tym bardziej w tak lekkim samochodzie.
2. Zamiast nowego dyfra o 28 zębach dać stary 24-ro zębatkowy. Wtedy bez problemu można dobrać przełożenie z przodu jak i z tyłu zostawiając tą konfigurację (przód dyfer, tył "na stałe"). Minusem tego rozwiązania jest, że zajmuje więcej mniejsca niż tak, jak to teraz zrobiłeś.

: 2012-04-10, 16:09
autor: piotrek839
Waler93 pisze:1. Wywalić z przodu dyferencjał i zamontować tam zwykłe zębatki (knoby).
Knoby to dobre rozwiązanie (siłowe), ale mają duże opory. Ciekawe, czy małe silniki będą sobie radzić. Chyba to sprawdzę, póki jeszcze go nie rozebrałem .

: 2012-05-17, 15:56
autor: 3dom
I jak testy knobów? Zawsze można zrobić zablokowany tylny dyfer tak jak Smyk czitował w racing trucku ;)

: 2012-05-18, 01:52
autor: piotrek839
3dom pisze:I jak testy knobów? Zawsze można zrobić zablokowany tylny dyfer tak jak Smyk czitował w racing trucku ;)
Niestety nie sprawdziłem. Części były mi potrzebne do następnego MOC'a. Możesz mi wyjaśnić lub pokazać zdjęcie zablokowanego dyfra?

: 2012-05-18, 07:14
autor: 3dom
Zdjęcia nie mam ale patent jest prosty - zamiast beveli wsadzasz do dyfra 2 cienkie lifty 2L połączone ośką 2L z jednej strony. Z drugiej strony ośki idące do kół. Można między te lifty dodatkowo dać busha.

: 2012-05-18, 10:02
autor: piotrek839
3dom pisze:Można między te lifty dodatkowo dać busha.
Jest gdzieś słownik który tłumaczy nazwy które tu używacie?

: 2012-05-18, 10:07
autor: 3dom
To są nazwy części:

Bush:
Obrazek

Cienki lift(arm) 2L (długość z studach):
Obrazek

Ośka (zwana również axlem) 2L:
Obrazek

Jak trochę poprzeglądasz bricklinka to się z nimi oswoisz ;)