[MOC] Sennebogen 310 multiloader

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

[MOC] Sennebogen 310 multiloader

#1 Post autor: noniusz »

Witam po dłuższej przerwie...

Przy okazji prezentacji w grudniu 2011 mojego modelu [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=15762]Sennebogen 835R Special[/url] została mi rzucona przez kolegę Bobofrutxa rękawica:


noniusz pisze:
Bobofrutx pisze: Czy można spodziewać się w twoim wykonaniu tego oto cudaka: 310 Multiloader?

Kiedyś rozważałem budowę podobnej maszyny ale z ładowarkami teleskopowymi w wersji LEGO (tj. bez pomocy hydrauliki) są zasadniczo 2 problemy:
1) w "realu" maszyny te posiadają hydrauliczną kompensację ruchu osprzętu roboczego, tzn. przy podnoszeniu ramienia teleskopowego osprzęt pozostaje np. równolegle do podłoża w trakcie całego cylku i o ile taką kompensację w łatwy sposób idzie wykonać na zwykłym ramieniu to już na teleskopowym było by ciężko...
2) ładowarki teleskopowe mają 3 tryby skrętu i przesterowanie jednego trybu w drugi mogło by być kłopotliwe
Od tamtego czasu zmieniłem zdanie i tak oto powstał:

Sennebogen 310 multiloader

Obrazek

Model, na którym się wzorowałem to ładowarka teleskopowa z podnoszoną kabiną o wadze operacyjnej ok. 20 ton.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Do budowy modelu zostały użyte m.in.:
- 1 x PF XL motor
- 8 x PF M motor
- 1 x Battery box
- 4 x PF IR receiver
- 1 x PF lights
- 1 X PF switch
- 1 x PF wire extension
- 3 x linear actuator
- 1 x mini LA

OPIS FUNKCJI

Jazda

Jazda realizowana jest przez 1 silnik XL. W modelu tak jak i w prawdziwej maszynie obie osie są osiami napędowymi. Obie osie mają dyferencjał nowego typu oraz elementy zawieszenia z modelu 8070. Przełożenie z silnika na koła jest w stosunku 1:7.

Obrazek Obrazek

Skręt

Funkcja skrętu w modelu obsługiwana jest przez 3 silniczki Medium: każda z osi ma osobny silnik, który jest odpowiedzialny za skręt jej kół, kolejny silniczek odpowiedzialny jest za przełączanie trybu skrętu. Model tak jak prawdziwa maszyna może skręcać w 3 trybach:
- skręt tylko jednej, przedniej osi
- skręt obu osi w przeciwnych kierunkach
- skręt obu osi w tym samym kierunku, tzw. krab
Przełączanie trybów skrętu możliwe jest dzięki podłączeniu silniczka tylnej osi do przełącznika PF, dzięki któremu możemy wyłączyć silnik lub ustawić obroty silniczka na lewe lub prawe.

Obrazek Obrazek

Przełączanie trybów skrętu mozna było również zrealizować przełącznikiem "mechanicznym", np. tak jak poniżej (szare zębatki z12 odpowiedzialne były by za skręt)

Obrazek

ale było by to prawdopodobnie wysoce nieprecyzyjne, pozostałem więc przy rozwiązaniu "elektrycznym"

Funkcje wysięgnika

Tu zaczęły się prawdziwe schody...

O ile zbudowanie osobno ramienia teleskopowego, lub zwykłego wysięgnika ze sterowanym osprzętem nie stanowi problemu o tyle połączenie ramienia teleskopowego z ruchomym osprzętem na końcu stanowiło nie lada wyzwanie. Problem polegał na tym, żeby wewnątrz ramienia teleskopowego umieścić teleskopowy wał napędowy do obsługi ruchów osprzetu. Po dłuższych przemyśleniach rozwiązanie okazało się niezwykle proste, a mianowicie wystarczyło w odpowiedni sposób połączyć 3 axle L32 i kilka kół pasowych:

Obrazek

Dzięki temu wraz z wysuwem ramienia wysuwa się również wał napędowy małego siłowniczka odpowiedzialnego za wychył osprzętu.
Jedyna niedogodność to to, że teleskopowy wał ma średnicę 3 studów, tak więc ramię wysuwane ma przekrój 5 x 5 studów a cały wysięgnik ma przekrój 7 x 7 studów.

Obrazek Obrazek Obrazek

Przy takim przekroju ramię stało się dość masywne, ale 2 siłowniki śrubowe napędzane 2 silnikami medium bez problemu dawały sobie radę z podnoszeniem ramienia, nawet przy pełnym wysuwie.
Wysuw ramienia realizowany jest przez kolejny medium, tak samo jak i operowanie małym siłowniczkiem śrubowym na końcu ramienia (siłownik odpowiedzialny za wychył osprzętu)

Jako osprzęt zbudowałem łyżkę ładowarkową oraz widły paletowe

Obrazek Obrazek

Zmiana osprzętu odbywa się szybko i sprawnie (film 4:32 -> 5:22)

Podnoszenie kabiny

Kabina podnoszona jest przez siłownik śrubowy napedzany silnikiem medium

Obrazek Obrazek

"Dopieszczając" wygląd kabiny wykonałem mały ukłon w stronę MT, a mianowicie fotel operatora wyjątkowo nie został wykonany z liftarmów:

Obrazek Obrazek

Światła robocze

Światła podłączone są bezpośrednio pod battery box i włączają się razem z nim

PODSUMOWANIE

Budowa modelu zajeła dużo czasu... Najtrudniejszymi etapami było skonstruowanie wysięgnika oraz układu skrętu. Model właściwie oddaje w pełni oryginał, główne 3 różnice to:
- brak wahliwej osi
- użycie 2 siłowników do podnoszenia ramienia zamiast 1
- brak kompensacji wychyłu osprzętu, jest za to teleskopowy naped do regulacji wychyłu

Na końcu budowy byłem mile zaskoczony tym, że udało się w niewielkiej i zdalnie działającej konstrukcji zmieścić 9 silniczków, 4 odbiorniki podczerwieni i wiele innych komponentów. Model został zabudowany i nie ma niepotrzebnych prześwitów.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Galeria na Brickshelf'ie

FILM

I jak już wcześniej napisałem
noniusz pisze:PS: nie jest to moje ostatnie słowo w temacie maszyn przeładunkowych Sennebogen :)
Ostatnio zmieniony 2015-08-28, 10:48 przez noniusz, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#2 Post autor: piotrek839 »

Coś pięknego. Wspaniała maszyna. Dawno nie widziałem konstrukcji na tak wysokim poziomie technicznym. Wszystko ciasno spakowane bez pustek, gratuluje. Pomysł z tymi długimi axlami - szkoda że nie widać jak pracują. Dla mnie MOC miesiąca bez dwóch zdań.

Mam jedno pytanie. Na filmie łyżka podczas nabierania nie mogła się bardziej wychylić do tyłu, to dlatego że chwytak musiałeś dostosować do wymiany osprzętu?

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#3 Post autor: noniusz »

piotrek839 pisze:gratuluje. Pomysł z tymi długimi axlami - szkoda że nie widać jak pracują.

Mam jedno pytanie. Na filmie łyżka podczas nabierania nie mogła się bardziej wychylić do tyłu, to dlatego że chwytak musiałeś dostosować do wymiany osprzętu?
Pracę wału teleskopowego ciężko byłoby uchwycić wewnątrz wysięgnika, więc musisz mi uwierzyć na słowo, że tam jest i pracuje tak jak opisałem :)

Co do wychyłu łyżki to prawda jest taka, że najpierw zbudowałem ładowarkę, a później osprzęt, więc wina małego wychyłu do tyłu leży po stronie łyżki i jej profilu / kształtu.
Ostatnio zmieniony 2012-06-25, 22:49 przez noniusz, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 820
Rejestracja: 2011-10-04, 15:48
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: blizzard00453005_0000002

 

#4 Post autor: blizzard »

To zdjęcie bardzo mi przypasowało, wygląda jak pojazd do obrony Ziemi przed najeźdźcami z kosmosu:D

Awatar użytkownika
V1
VIP
Posty: 2554
Rejestracja: 2007-04-07, 05:56
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Noddy

 

#5 Post autor: V1 »

Czad!
Fajna maszyna, szkoda że współczesna :)
Świetnie działa.

Fajnie, że wszystkie funkcje działają w rozsądnym tempie, tzn. nic nie jest dramatycznie zbyt powolne.
\/1 ______________

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

#6 Post autor: Filus »

Może mnie oczy zawodzą, ale czy koła są idealnie zsynchronizowane? Tj. czy kąty zwrotnic są identyczne? Bo wydaje mi się, że tylne koła minimalnie mniej się wychylają od tych z przodu.

Pomijając to - maszyna świetna, zdalnie sterowana, napakowana bajerami. Nic tylko pogratulować;).

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#7 Post autor: noniusz »

Filus pisze:Może mnie oczy zawodzą, ale czy koła są idealnie zsynchronizowane? Tj. czy kąty zwrotnic są identyczne? Bo wydaje mi się, że tylne koła minimalnie mniej się wychylają od tych z przodu.
Ujmęto tak: teoretycznie pod względem mechanicznym i matematycznym skręt obu osi jest idealnie zsynchronizowany - taki sam silnik steruje obiema osiami i na obu osiach jest takie samo przełożenie z zębatki na racka. Problem polega na tym, że po drodze zawsze pojawi się jakiś luz i przez to koła mogą wychylać się pod trochę innym kątem.

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

#8 Post autor: Filus »

Czyli jest tak, jak wstępnie przypuszczałem. Problem luzów też przerabiałem przy Rosomaku. Najbardziej "luzogenne", że tak powiem są chyba z16.

Jeszcze jedno pytanie. Wszystkie wieże są bezpośrednio z BBoxa zasilane, czy stosujesz myczek, by było mniej wtyczek na nim?

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#9 Post autor: noniusz »

Filus pisze:Wszystkie wieże są bezpośrednio z BBoxa zasilane, czy stosujesz myczek, by było mniej wtyczek na nim?
Myczek jest taki:

Obrazek

Pod battery box jest podłączony tylko wire extension, do którego od drugie strony pod podwoziem podłączone są 4 wieże i światła

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#10 Post autor: piotrek839 »

Filus pisze:czy kąty zwrotnic są identyczne? Bo wydaje mi się, że tylne koła minimalnie mniej się wychylają od tych z przodu.
Te zwrotnice już tak mają. Słabo skręcają a skręt różni się w zależności od położenia wahaczy.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#11 Post autor: Sariel »

piotrek839 pisze:Te zwrotnice już tak mają. Słabo skręcają a skręt różni się w zależności od położenia wahaczy.
Jeżeli kąt różni się w różnych położeniach wahaczy, to źle je złożyłeś.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#12 Post autor: noniusz »

Sariel pisze:
piotrek839 pisze:Te zwrotnice już tak mają. Słabo skręcają a skręt różni się w zależności od położenia wahaczy.
Jeżeli kąt różni się w różnych położeniach wahaczy, to źle je złożyłeś.
Panowie, układ skrętu obu osi to lustrzane odbicie, wahacze w moim modelu są zamocowane na "sztywno".
Używając komponentów zawieszenia i układu skrętu jak ten w 8070 niestety ale zawsze będą po drodze luzy i dlatego nie zawsze obie osie bedą tak samo skręcały...

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#13 Post autor: piotrek839 »

Sariel pisze:Jeżeli kąt różni się w różnych położeniach wahaczy, to źle je złożyłeś.
Miałem na myśli efekt który powstaje a wiąże się z ograniczeniem ruchu połączenia cięgna z kulką. Gdy na wahaczach zwrotnica jest mocno opuszczona to skręt jest słabszy niż wtedy gdy są powiedzmy równo.

Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

#14 Post autor: solic »

Bardzo fajna konstrukcja. Widać, że przemyślana.
Przekazywanie napędu przez wysuwający się wysięgnik genialne w swojej prostocie. Z ciekawości skleciłem sobie tego typu rozsuwany wał. Zrobiłem też wersję szeroką na dwa study - da się, choć nie jest zbyt wytrzymała i ma tendencje do skręcania się. Więc opcja z trzema osiami wydaje się być optymalna.

Wracając do Twojego modelu, podoba mi się płynność ruchów i jak już zauważył V1, prędkości poszczególnych funkcji są dobrze dobrane.
Wygląd też całkiem przyjemny, całość ładnie obudowana pomimo, że z tego co widzę wyłącznie z klocków technic. Jak widać da się z dziurawych klocków zrobić coś bez dziur.

Fistach

#15 Post autor: Fistach »

Co do ramienia trochę jest zbyt solidne w porównaniu do reszty. Dużo prościej można było je zrobić w ten sposób (nie chwaląc się zbytnio): http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=10860

Dobry moc - szkoda, że sam Technic :)

ODPOWIEDZ