[MOC] Sennebogen 683 HD - gąsienicowy żuraw teleskopowy

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

[MOC] Sennebogen 683 HD - gąsienicowy żuraw teleskopowy

#1 Post autor: noniusz »

Witam,

Dawno nic nie pisałem, więc przedstawię dziś model, który zbudowałem ok. 1,5 roku temu, czyli:

Sennebogen 683 HD - gąsienicowy żuraw teleskopowy

Obrazek

Poniżej zdjęcie oryginału

Obrazek Obrazek

Nie oszukujmy się, model nie wygrałby konkursu piękności...
Jak go budowałem to myślałem, że świat zwojuję, a gdy był juz gotowy i przeglądałem forum to znalazłme [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=11706]model[/url] kolegi Solica, który powstał rok wcześniej i wyorzystywał wszystkie moje "innowacyjne" pomysły jak rozsuwane gąsienice czy ramię teleskopowe zbudowane z Technic Panel Fairing Quarter Cylinder 11 x 3 :)

Ale po kolei...

W modelu wykorzystałem:
- 3 x PF XL motor
- 6 x PF M motor
- 4 x IR receiver
- 2 x PF battery box
- 1 x PF switch (pełni funkcję przedłużki)
- 1 x PF linear actuator

Waga modelu: ok. 2,5 kg.

OPIS FUNKCJI:

Model oddaje większość funkcji oryginału.

W podwoziu mamy 4 silniczki medium: 2 odpowiedzialne za jazdę i po jednym odpowiedzialnym za obrót i rozsuwanie gąsnienic.
Oczywiście najwięcej należało się nagłówkować nad mechanizmem rozsuwania gąsienic. W oryginale mamy 4 siłowniki hydrauliczne (po 2 na każdą gąsenicę) odpowiedzialne za wysuw gąsienicy. Pierwotnie chciałem zastosować standardowe siłowniki śrubowe PF, ale to rozwiązanie zajmowało by zbyt dużo miejsca. Skończyło się na przekazywaniu napędu z zębatek na racki.

Obrazek Obrazek

O ile bez obciażenia mechanizm działa świetnie o tyle po dobudowaniu nadwozia okazało się, że model jest za ciężki i rozsunięcie gąsienic jest możlwie na śliskiej powierzchni, ale nie ma możliwości ich złożenia... dlatego na filmiku brak ujęcia ze składania gąsienic :)

Z ciekawostek w podwoziu mogę napisać, że zbudowałem gąsienice z napinaczami oparte o amortyzatory 6,5L, te z modelu 8865. Dzięki temu gąsienica nie jest luźna i tylko w tym punkcie mój modej jest fajniejszy od Solica:)

Obrazek Obrazek Obrazek

W nadwoziu mamy 3 silniczki XL i 2 silniczki M.

Najważniejszą funkcją w nadwoziu jest podnoszenie ramienia, odpowiadają za to 2 silniczki XL i jeden linear actuator. Po zbudowaniu modelu byłem mile zaskoczony, że jeden siłownik jest w stanie unieść dość masywny wysięgnik.

Najbardziej jednak zadowolony byłem ze zbudowania 3-sekcyjnego ramienia teleskopowego o dość małym przekroju (5 x 7 st.) i estetycznej obudowie wykonanej z paneli (niestety nie wszystkie panele są jednego koloru...). Wysuw ramienia działa podobnie jak wysuw w modelu 8421, czyli pierwsza sekcja wysuwana jest z przełożenia ślimak/rack, druga sekcja natomiast wysuwana jest za pomocą cienkiej linki sprzężonej z pierwszą sekcją. Wysuw teleskopu obsługuje silniczek medium.

Obrazek Obrazek Obrazek

Kolejny medium w nadwoziu odpowiada za opuszczanie/wciąganie linki z hakiem.

Ostatnia funkcja w nadwoziu to przechył kabiny. Z racji tego, że wszystie ówcześnie posiadane przeze mnie mediumy już wykorzystałem do pozostałych funkcji zmuszony byłem upchnąć w to miejsce XL-a.
Co ciekawe wychył kabiny nie jest obsługiwany ani przez siłownik śrubowy ani przez przełożenie zębatek. U mnie z silnika idzie napęd na zebatkę z12, ta z kolei przekazuje napęd na racka 7L na końcu którego umieszczony jest Technic Steering Link 6L zaczepiony z drugiej strony do kabiny. Po drodze jest jeszcze sprzęgło "liniowe" 1x1x6 - pomysł pożyczony od Sariela.

Obrazek Obrazek Obrazek

PODSUMOWANIE

Model jaki jest - każdy widzi. Jest dziurawy i gnie się pod własnym cieżarem.
Model oddaje funkcje oryginału, ale jest wiele rzeczy, które można było zrobić lepiej. Pewne wnioski wyciągnąłem, więc kolejne moje modele wydają się być nieco zgrabniejsze.

Galeria na BS-ie

FILM

Bonus: jak już umieściłem mój flm na Youtube to okazało się, że już ktoś zbudował ten model przede mną... :)
Ostatnio zmieniony 2015-08-28, 10:49 przez noniusz, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#2 Post autor: piotrek839 »

Zacznę od tego że bardzo podoba mi się Twoja twórczość. Jako jeden z nielicznych celujesz w moje gusta.
Co do dźwigu wszystko pięknie spakowane, dużo poprawnie działających funkcji. Pomysł z napinaniem gąsienic znakomity, pozwolę go sobie kiedyś wykorzystać. Przechył kabiny to też niezła sztuczka, jeszcze się z taką nie spotkałem.
Co do rozsuwanych gąsienic to wydaje mi się że problem jest w zbyt dużej prędkości choć pewnie sam o tym wiesz. Ciekawi mnie czy nie było miejsca na przekładnie, czy nie chciałeś już ruszać tego elementu? Jaki ciężar dałeś radę podnieść? (myślę o pierwszym własnym dźwigu).
Na koniec dodam że używamy takich samych akumulatorków.

Awatar użytkownika
solic
Posty: 394
Rejestracja: 2008-02-18, 11:52
Lokalizacja: Zabrze
brickshelf: solic

 

#3 Post autor: solic »

Miło że podejmujesz takie tematy. Technic z naciskiem przede wszystkim na funkcje, a estetyka na dalszym planie, podoba mi się takie podejście do budowania.

Podobnie jak przedpiszca zastanawiam się, czy rozsuwanie / zsuwanie gąsienic nie jest trochę za szybkie, Możliwe, że gdyby zwiększyć przełożenie (oczywiście o ile znalazłoby się na tyle miejsca) to wystarczyłoby mocy na zsunięcie pod pełnym obciążeniem.

Napinacz gąsienicy prosty (co oczywiście jest zaletą), również pozwolę sobie kiedyś go wykorzystać w przyszłości.

Kolejna maszyna Sennebogen w Twoim wykonaniu - masz jakiś szczególny sentyment do tego producenta?
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...

Jetboy

#4 Post autor: Jetboy »

Fajny dźwig, dużo funkcji, podoba mi się.
Co daje w prawdziwej maszenie przechylanie kabiny? Nie wydaje się to jakoś specjalnie zwiększać pola widzenia. Czyżby tylko do redukcji bólu karku?

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#5 Post autor: noniusz »

piotrek839 pisze:Co do rozsuwanych gąsienic to wydaje mi się że problem jest w zbyt dużej prędkości choć pewnie sam o tym wiesz. Ciekawi mnie czy nie było miejsca na przekładnie, czy nie chciałeś już ruszać tego elementu?
solic pisze:zastanawiam się, czy rozsuwanie / zsuwanie gąsienic nie jest trochę za szybkie, Możliwe, że gdyby zwiększyć przełożenie (oczywiście o ile znalazłoby się na tyle miejsca) to wystarczyłoby mocy na zsunięcie pod pełnym obciążeniem.
Wszystko się zgadza, przy zastosowaniu odpowiedniego przełożenia, zsunięcie gąsienic na pewno było by możliwe. Ale podwozie raz przebudowywałem prawie w całości a na drugi raz już nie miałem siły...
solic pisze:Kolejna maszyna Sennebogen w Twoim wykonaniu - masz jakiś szczególny sentyment do tego producenta?
Można nazwać to sentymentem:) Pracuję w firmie, która ma autoryzację na te maszyny w Polsce, przez to poprawność polityczna nie pozwala mi na budowanie maszyny innych marek:) Dodatkowo przez to znam budowę tych maszyn więc łatwiej jest mi zbudować na tej podstawie jej odpowiednik z klocków.
Jetboy pisze:Co daje w prawdziwej maszenie przechylanie kabiny? Nie wydaje się to jakoś specjalnie zwiększać pola widzenia. Czyżby tylko do redukcji bólu karku?
W moim modelu wychył kabiny jest mniejszy niż w oryginale, więc przez to funkcja ta może się wydawać niepotrzebna, ale rzeczywiście eleminuje ból karku.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#6 Post autor: piotrek839 »

Na jednym ze zdjęć dostrzegłem błąd konstrukcyjny wyciągarki. Do mocowania bębna brakuje tam liftarma typu L (2x4) lub T (3x3). Linka pod obciążeniem z pewnością rozdziela zębatki z16 i z20 co jak myśle było przyczyną braku testu z podnoszeniem ciężaru. Przy podniesionym ramieniu wydaje mi się że linka powinna być odwrotnie nawinięta lub bęben niżej zabudowany. Założyłbym też inne zębatki dla zwiększenia mocy.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#7 Post autor: noniusz »

piotrek839 pisze:Na jednym ze zdjęć dostrzegłem błąd konstrukcyjny wyciągarki. Do mocowania bębna brakuje tam liftarma typu L (2x4) lub T (3x3). Linka pod obciążeniem z pewnością rozdziela zębatki z16 i z20 co jak myśle było przyczyną braku testu z podnoszeniem ciężaru. Przy podniesionym ramieniu wydaje mi się że linka powinna być odwrotnie nawinięta lub bęben niżej zabudowany. Założyłbym też inne zębatki dla zwiększenia mocy.
Wtedy mój stan wiedzy był trochę mniejszy niż teraz więc dziś już buduję trochę inaczej:)

Awatar użytkownika
Filus
Posty: 596
Rejestracja: 2010-08-08, 20:37
Lokalizacja: Śląsk
brickshelf: Filus

 

#8 Post autor: Filus »

Gdy zobaczyłem wczoraj na BSie folder ze zdjęciami, popatrzyłem na nazwę użytkownika i już wiedziałem, że to musisz być Ty;). Świetne dopracowanie mechanizmów, zwłaszcza ten 3 sekcyjny boom dobrze się prezentuje. Masz gdzieś zdjęcie bebechów wysięgnika? Do pełni szczęści zastanowiłbym się nad zautomatyzowaniem obsługi. Tzn. kiedy się wysuwa, linka mogłaby się automatycznie rozwijać. Wymagałoby to podwójnego napędu linki z dobraniem sprzęgła (myślę, że linowe byłoby ok). Jeden napęd bębna z linką byłby napędzany przez to sprzęgło, byłbym sprzężony z rozkładaniem sekcji boomu (trzeba by odpowiednie przełożenia dobrać, żeby linka rozwijała się współmiernie, do ruchu postępowego sekcji), natomiast osobny napęd dla potrzeb podnoszenia, sztywno, bez sprzęgła, np. z wodzikową skrzynią rozdzielczą. Pozostawiam ten pomysł pod rozwagę w przyszłości;). Skoro zapewne kolejna konstrukcja będzie kolejnym Sennebogenem;).

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#9 Post autor: noniusz »

Filus pisze:3 sekcyjny boom dobrze się prezentuje. Masz gdzieś zdjęcie bebechów wysięgnika? Do pełni szczęści zastanowiłbym się nad zautomatyzowaniem obsługi. Tzn. kiedy się wysuwa, linka mogłaby się automatycznie rozwijać. [...]zapewne kolejna konstrukcja będzie kolejnym Sennebogenem;).
Jakoś tak wyszło, że nie zrobiłem zdjęć bebechów wysięgnika, więc nie pokażę.

W bliższej lub dalszej przyszłości planuję budowe zwykłego kołowego dzwigu jak np. 8421, wtedy może postaram się sprzężyć ze sobą wysuw teleskopu i rozwijanie linki.

Kolejna konstrukcja czyli kolejny Sennebogen jakiś czas temu już powstał, ale wciaż brak czasu na opublikowanie a co dopiero na budowanie... Praca, dom, rodzina... :)

PS: dzięki za dobre opinie bo nie spodziewałem się zebrać choć odrobiny dobrych recenzji.

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#10 Post autor: piotrek839 »

noniusz pisze:W bliższej lub dalszej przyszłości planuję budowe zwykłego kołowego dzwigu jak np. 8421
Ja właśnie jestem w trakcie. Niedawno zacząłem budować wersję powiększoną na kołach z Unimoga. Miło będzie porównać Twoją i moją wersję jeśli zostaną zbudowane.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#11 Post autor: noniusz »

piotrek839 pisze:
noniusz pisze:W bliższej lub dalszej przyszłości planuję budowe zwykłego kołowego dzwigu jak np. 8421
Ja właśnie jestem w trakcie. Niedawno zacząłem budować wersję powiększoną na kołach z Unimoga. Miło będzie porównać Twoją i moją wersję jeśli zostaną zbudowane.
O widzisz, ja mam dokładnie ten sam pomysł, jeśli chodzi o koła.

Zastanawiam się tylko ile par kół dać, bo przy 4 parach dżwig jak i wysiegnik będzie dość długi i może pojawić się problem, żeby go unieść.

Ale to tak jak pisałem w bliżej nieokreślonej przyszłości, jeśli będziesz pierwszy, może pożyczę któryś z Twoich pomysłów:)

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 459
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
brickshelf: piotrek839

 

#12 Post autor: piotrek839 »

noniusz pisze:Zastanawiam się tylko ile par kół dać, bo przy 4 parach dżwig jak i wysiegnik będzie dość długi i może pojawić się problem, żeby go unieść.
Tak jak w zestawie 8421 osiem kół i taki sam skręt, napęd na wszystkie koła i skrzynia biegów. Na podnoszenie ciężkiego ramienia mam kilka pomysłów ale jeszcze nie wiem na który się zdecyduje. Najbardziej martwi mnie sam wysięgnik bo jeszcze się czymś takim nie zajmowałem.

ODPOWIEDZ