Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Złamaniec
Autor Wiadomość
ontek 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2011
Wpisy: 193
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-10-24, 15:57   [MOC] Złamaniec

Witam,
Po długiej przerwie chciałem pokazać Wam mój pierwszy pojazd zdalnie sterowany, a zarazem trzeci, który jeździ z wykorzystaniem silnika :)
Chciałem zbudować pojazd, który stosunkowo szybko jeździ, skręca, pokonuje drobne przeszkody, fajnie wygląda, a przede wszystkim jest zdalnie sterowany. Chciałem.... :(

Kilka fotek (jak tylko znajdę czas na obrobienie, to umieszczę następne, no i oczywiście film):



Technicznie:
Napęd: 1XL z redukcją 3.89:1
Skręt przednich i tylnych kół realizowany przez 1 serwo
1 IR receiver
1 Battery box
Waga: 1.09 kg

Napęd:
Napędzana jest tylko przednia oś. Próba napędu na cztery koła prowadziła do strzelania zębatek, wykręcania axli, ponadto właściwości jezdne i zdolność do pokonywania przeszkód pozostawała nie zmieniona. Pewnie gdybym inaczej umieścił silnik (bardziej centralnie), problem zostałby rozwiązany, jednak wymagałoby to przebudowania całego podwozia. Dlatego postanowiłem pozostać przy pierwotnym rozwiązaniu.
Pisząc o mocy, to nie udało mi się jej odpowiednio wyważyć (jak również środka ciężkości) - przy mniejszym przełożeniu słychać strzały podczas ruszania, natomiast przy obecnym występuje "palenie gumy" podczas pokonywania większych przeszkód (przód jest za mało dociążony albo tył jest zbyt ciężki).

Skręt:
Ze skrętem nie ma problemu, przednia i tylna oś są blisko siebie, obe są skrętne co pozwala uzyskać bardzo mały promień i z tego aspektu jestem bardzo zadowolony.

Zawieszenie:
Zawieszenie jest dość dziwnie zbudowane. Cały pojazd składa się z części przedniej (napęd) i tylnej (zasilanie). W samym środu łączony jest przegubem kulowym znanym z unimoga i crawlera, a stabilizację zapewniają 2 wzdłużnie umieszczone amortyzatory. Jeżeli chodzi o ruchy na nierównościach, to działa ono poprawnie. Cały smak psuje jednak wychylanie na boki i do środka. W przypadku ruchów na boki, konieczne było pozostawienie przerwy na dwa study aby przód i tył nie kolidowały ze sobą. Jeszcze gorzej wygląda ściskanie do środka, wtedy kierowca połamałby sobie żebra o kierownicę, a być może nawet odcisnął rysy twarzy na szybie.

Wygląd:
Cały pojazd został źle zaprojektowany, silnik w niewłaściwym miejscu, dziwne zawieszenie, to wszystko i jeszcze więcej miało wpływ na wygląd zewnętrzny, miejscami fajnie, miejscami ohydnie.

Podsumowanie:
Zastanawiałem się długo czy jest sens umieszczania na forum tego czegoś, wśród niemal idealnych prac sariela, walera93, piotrka839, noniusza i innych nie wymienionych (jeżeli źle odmieniłem to przepraszam). Uznałem jednak że warto, licząc na słowa krytyki - idealnym pracom nie można wiele zarzucić, a tutaj będzie dużo miejsca na porady. Tak naprawdę jedynymi cechami jakie podobają mi się w tym modelu jest fakt zdalnego sterowania i mały promień skrętu. Myślę że te dwie cechy będę chciał wykorzystywać w moich kolejnych mocach, a pozostałe ulegną znaczącej poprawie. Ale o tym przy kolejnej prezentacji...

EDIT.
W końcu udało mi się film zrobić...
Ostatnio zmieniony przez ontek 2012-10-31, 16:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
blizzard 


Wiek: 31
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 820
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-10-24, 16:00   

ontek napisał/a:
Napędzana jest tylko przednia oś. [...] ponadto właściwości jezdne i zdolność do pokonywania przeszkód pozostawała nie zmieniona.

To mnie zdziwiło :P
 
 
 
Jetboy
[Usunięty]

Wysłany: 2012-10-24, 16:07   

Cytat:
Chciałem zbudować pojazd, który stosunkowo szybko jeździ, skręca, pokonuje drobne przeszkody, fajnie wygląda, a przede wszystkim jest zdalnie sterowany. Chciałem.... :(


Dużo wymagań. Może lepiej by Ci poszło gdybyś to podzielił i budował w kilku fazach.
Najpierw pojazd zdalnie sterowany który jakkolwiek jeździ i nawet niekoniecznie wygląda, potem kolejne funkcje jedna po drugiej, a ostatnia wersja z wyglądem. Przy każdej fazie sporo byś się nauczył i wiedział co poprawiać w następnej.

Dobrze że wrzuciłeś pracę. Pamiętaj że za tymi cudeńkami Sariela i reszty, stoją lata praktyki i dziesiątki jeśli nie setki zbudowanych modeli. Za pierwszym razem ciężko (nie da się) im dorównać - po porstu trzeba budować i budować i ...

A mi się wygląd tego autka podoba.
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3537
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-10-24, 16:18   Re: Złamaniec

ontek napisał/a:
... a zarazem trzeci, który jeździ z wykorzystaniem silnika :)
...


No bez silnika za daleko nie pojedzie :) A tak przy okazji podziwiam Cię, że praktycznie cały czas bazujesz na tym jedynym zestawie. Sam kiedys miałem zestaw 8258, ale niestety sprzedałem, choć teraz żaluję, bo widzę ile możliwości straciłem z budowania z tego zestawu
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
ontek 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2011
Wpisy: 193
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-10-24, 19:35   

blizzard napisał/a:
Napędzana jest tylko przednia oś. [...] ponadto właściwości jezdne i zdolność do pokonywania przeszkód pozostawała nie zmieniona.

To mnie zdziwiło :P


Bez względu na ilość napędzanych osi, pojazd napędza jeden silnik, więc moc jest tylko rozłożona na więcej kół, ale samej mocy więcej nie ma, a i przy napędzie na 4 koła nie bardzo chciał przez próg przejechać :), lepiej mu idzie w przypadku napędu na jedną oś.
_________________
Dzięki wszystkim za oddane głosy!
Już niedługo nowy moc
 
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2012-10-24, 22:18   

ontek napisał/a:
Próba napędu na cztery koła prowadziła do strzelania zębatek, wykręcania axli

Ale dlaczego? Bardzo bym Cię prosił o kilka szczegółowych zdjęć i/lub film. Myślę że nikomu nie będzie przeszkadzać brak białego tła.

Z tego co mi się już teraz rzuciło w oczy to sposób zabudowy amortyzatorów. Właściwą pracę wykonują tylko podczas równego uginania obu osi. Gdy jedna z osi wygina się na bok wówczas amortyzatory się wyłamują i/lub rozpinają z tych niebieskich pinów. Osobiście nie lubię i nie stosuję tak ekstremalnych rozwiązań ale to już Twoja sprawa.

Autko małe i zgrabne mając dwa silniki trudno jest zrobić napęd na cztery koła, wszystkie skrętne no i zawieszenie. Czekam na szczegółowe zdjęcia bo może da się jeszcze mieć to wszystko naraz.
Ostatnio zmieniony przez piotrek839 2012-10-24, 22:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Ananiasz 

Wiek: 42
Dołączył: 09 Sie 2012
Wpisy: 45
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-10-24, 22:38   

Miałem nic nie pisać zanim się nie przywitam, ale nie mogę się powstrzymać z komentarzem.

Autko z profilu wygląda bardzo pozytywnie. Przez chwilę miałem wrażenie, że gdzieś już je widziałem i nagle mnie olśniło - on wygląda jak przełajowa wersja Bantama Myszki Miki :)
_________________
Kolekcjoner dziurawych klocków.
 
 
 
ontek 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2011
Wpisy: 193
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-10-25, 08:34   

piotrek839 napisał/a:
Bardzo bym Cię prosił o kilka szczegółowych zdjęć

Już wrzucam zdjęcia na brickshelfa
Co do przeniesienia napędu na tył. Wał napędzający tylne koła, był umieszczony pod całym pojazdem, pod łącznikiem kulowym. Zdarzało się że przy większym ugięciu autka, wypadał on z cv jointa. Oprócz wcześniej wymienionych powodów, ten również był przyczyną porzucenia napędu na 4 koła.
Amortyzatory pracują również w drugiej płaszczyźnie, choć ta praca jest dość subtelna. Pomimo tego nie wypadają z niebieskich pinów, wypadały z drugiej strony (od przodu) ale tam je odpowiednio zabezpieczyłem.
 
 
 
 
Filus 


Wiek: 32
Dołączył: 08 Sie 2010
Wpisy: 588
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-10-25, 21:12   

ontek napisał/a:
Wał napędzający tylne koła, był umieszczony pod całym pojazdem, pod łącznikiem kulowym.


A był on jakoś zabezpieczony/obudowany? Jeżeli nie to masz już odpowiedź, czemu Ci się wyginały ośki. Mogłeś zrobić ten wał nad tym od skrętu lub pod (ale podnosząc wał skrętny). Mogłeś też wykorzystać drugi przegub kulowy, znacznie by to wzmocniło cały mechanizm. Druga rzecz - zrezygnuj z cv jointów do napędu. To jest rozwiązanie do manualnej zabawki, a nie do napędzanej silnikiem. Inna sprawa, że wtedy trzeba by inaczej rozwiązać kwestię zawieszenia, bo stracisz wtedy 3 stopnie swobody. Generalnie problematyka związana jest z rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Przy obecnym rozwiązaniu zawieszenia (czyli dwusegmentówka z przegubem kulowym), 4x4 nie jest możliwe. Możesz zmienić koncepcję na:
- napęd 4x4, skręt tylko na przód, zawiecha bez zmian;
- napęd 4x4, skręt na obie osie, ale zmieniając zawieszenie (np. realizując wykrzyż przy użyciu obrotnicy).

Póki co, tyle mi się nasuwa rad;).
Pozdrawiam. F.
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2012-10-25, 23:16   

Jeśli chodzi o Twój układ napędowy to ma on pewne wady które łatwo skorygować. Od XL'a zacząłeś zębatką z12 a to oznacza bardzo duży moment obrotowy już na początku. Nie ma tam też podstawowego wzmocnienia liftarmami. Ja bym zaczął od silnika zębatką z20 a w zwolnicach zaczął od z8 lub z12. Dodatkowo zamiast długich czerwonych pinów koło silnika dałbym liftarmy (5) do połączenia z dołem. Liftarmy zabezpieczą rozdzielanie zębatek a tym samym ich strzelanie.

Napęd na drugą oś puścił bym przez przegub kulowy a skręt z serwa przez CV Jointa ale to już wymaga przebudowy. Poza tym zgadzam się z tym co napisał Filus więc masz sporo rad by poprawić swój pojazd. A jeśli zdecydujesz się to zrobić to koniecznie się tym pochwal.
Ostatnio zmieniony przez 3dom 2012-10-26, 06:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
ontek 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2011
Wpisy: 193
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-10-26, 07:00   

Dzięki za rady.
Sugestie Filusa chyba wykorzystam w kolejnym modelu, gdyż te wymagają znacznej ingerencji w całość, natomiast zmiana zębatek i wzmocnienie nie będą stanowiły problemu i postaram się to zrobić.
Wczoraj moje zasoby poszerzyły się o XLa i już nie mogę się doczekać, aby napędzić nim tył :)
Jak tylko wrócę z pracy to biorę się do dzieła.

EDIT:

No i jest.


Zmienione miejscami zębatki, dodany drugi XL (tak że teraz jest 4wd), wzmocnienia wokół zębatek zgodnie z radami, poprawione mocowanie kół (pod wpływem ciężaru, tylne zaczęły się "rozkraczać", poprawiony wygląd tyłu, nic nie strzela ani nie trzaska.
Pozostał jeszcze problem środka ciężkości, nacisk na tylną oś jest znacznie większy niż na przednią, ale to już wymagałoby kompletnej przebudowy, pomijając możliwość dociążenia przodu :)
W następnym modelu postaram się również na ten element zwrócić uwagę.
Ostatnio zmieniony przez ontek 2012-10-26, 15:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1982
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-10-27, 23:45   

a ja bym go wydłużył o przynajmniej 5 studów. Teraz jest jednak trochę za krótki przez co wydaje się taki śmiesznie zabawkowy.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
ontek 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2011
Wpisy: 193
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-10-28, 12:55   

eric trax napisał/a:
wydaje się taki śmiesznie zabawkowy

:), przede wszystkim był to debiut ze zdalnym sterowaniem. Nie był wzorowany na żadnym istniejącym pojeździe, a jeżeli jest widoczne jakieś podobieństwo do czegoś, to jest ono zupełnie przypadkowe.
_________________
Dzięki wszystkim za oddane głosy!
Już niedługo nowy moc
 
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1982
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-10-28, 15:21   

A czy ja pisałem że jest podobny do jakiegoś modelu ? :) chodzi mi o realizm. Wydłużenie rozstawu osi dało by mu bardziej realny wygląd nawet jeśli nie jest odwzorowany na konkretnym aucie :)
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
ontek 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 30 Maj 2011
Wpisy: 193
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-10-31, 16:07   

eric trax napisał/a:
A czy ja pisałem że jest podobny do jakiegoś modelu ? :)

Nie, miałem na myśli że taki niewielki rozstaw osi chciałem zrobić. Nie miałem na celu uzyskania realizmu.

PS.
Wrzuciłem filmik do pierwszego postu.
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,137 sekundy. Zapytań do SQL: 11