
Witam,
Chciałbym w końcu zaprezentować model, który można było oglądać w Krakowie:
DAF XF 105 SC low deck z naczepą Schmitz Cargobull S.KO Cool.



W Krakowie model miał status WIP, ponieważ nie wszystkie mechanizmy (oraz naklejki) były gotowe i sprawdzone.
Co się zmieniło od września? Wzmocniłem przód tak, że nic się nie rozchodzi (sugestia Longera), zwiększyłem szerokość osi w ciągniku przez co lepiej skręca na wstecznym (sugestia Longera), wzmocniłem talerzami koła w naczepie, tak że nie wypadają przy skręcie (sugestia Kubrika), dodałem przewody łączące ciągnik z naczepą (sugestia Mrutka) oraz przykleiłem brakujące naklejki.



Ciągnik siodłowy:
Model przedstawia ciężarówkę DAF XF 105 SC low deck. Skalowanie i budowa zajęła mi ponad rok - zacząłem we wrześniu/październiku 2011. Budowa się przeciągnęła, ponieważ mogłem pracować tylko w weekend i to nie każdy...
Generalnie z ciągnika jestem zadowolony, jedyne czego nie udało mi się zrobić to skosy atrap silnika w dolnej i górnej części kabiny oraz zwężenie kabiny, które zaczyna się od przedniej szyby i przechodzi do końca kabiny. Jest to do zrobienia, ale nie w tej skali tylko w skali kół od uminoga.
XF 105 to największy i najmocniejszy obecnie produkowany DAF, przeznaczony głównie do transportu długodystansowego. Bardzo popularny ze względu na niską awaryjność oraz dobrą cenę.
SC oznacza typ kabiny space cab - jest to kabina średniej wielkości.
Low deck oznacza, że siodło jest niżej zawieszone (ciągnik ma mniejsze koła) przez może ciągnąć wyższe naczepy (mega lub jumbo).


Dla ciągnika mega odstęp między kołami wynosi 3 długości koła a dla standard 2 długości - niby różnica nie duża, ale istotna - dzięki temu udało mi się upchnąć wszystkie mechanizmy.



Funkcje ciężarówki:
- skręt - Mka, przełożenie 1:30,
- napęd - XL, przełożenie 1:3,89 i 1,67:1
- dwubiegowa skrzynia biegów - sterowanie Mką poprzez mini siłownik śrubowy,
- zacisk siodła - sterowanie Mką poprzez mini siłownik śrubowy,
- ruchoma atrapa silnika R6 - napędzane Mką,
- światła przednie - 5 par,
- otwierane drzwi kabiny,
- podnoszona pneumatycznie kabina,
- zawieszenie przedniej i tylnej osi.
Całość jest zasilana 1 bboxem i sterowane poprzez 2 wieże.



Waga: 2,3kg
Wymiary (w cm):
- długość 40,
- szerokość 16,5 (19,5 z lusterkami),
- wysokość 25,5 (21,5 bez górnej owiewki).






Naczepa:
Odwzorowanie naczepy nie jest tak idealne, głównie przez to, że na oficjalnej stronie producenta nie mogłem znaleźć rysunków dla naczepy mega. Chłodnie mega występują, ale nie są popularne. Wybrałem do odwzorowania naczepę Schmitz Cargobull S.KO Cool. Naczepy Schmitz mają bardzo dobrą renomę, chociaż ich jakość się pogorszyła w ostatnich latach. Panelowa budowa ułatwia naprawy, ale przez to nie ma aż tak dobrego trzymania temperatury. Naczepa jest wyposażona agregat chłodniczy marki Carrier. Agregat jest zasilany silnikiem spalinowy dlatego u góry ma rurę wydechową.



Funkcje naczepy:
- otwierane drzwi (270 stopni),
- regulowane nogi, 2 mini siłowniki śrubowe napędzane Mką,
- regulowana 1 oś, 1 mini siłownik śrubowy napędzany Mką,
- światła - 2 pary z przodu i 2 pary z tyłu,
- zawieszenie każdej osi.
Całość jest zasilana 1 bboxem i sterowana przez 1 wieżę.



Waga: 4,8kg
Wymiary (w cm):
- długość 89,
- szerokość 16,5 (18 z tylnymi światłami pozycyjnymi),
- wysokość 25,5 (18 dla samej budy).



Parę zdjęć pierdółek:














No i zdjęcia nocą:


Niebieskie pasy oraz wszystkie oznaczenia Fresh Logistics zostały naklejone. Podziękowania dla Joanny za przygotowanie naklejek.
Galerie:
- Flickr
- BS
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wl6rxxSA ... re=mh_lolz[/youtube]
Zapraszam do komentowania.
Ze zdjęć i filmu nie jestem zadowolony - niestety efekt zimy.